Uncategorized

رواية أحببت مريضا الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة الشاهد

  رواية أحببت مريضا الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة الشاهد

رواية أحببت مريضا الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة الشاهد

رواية أحببت مريضا الفصل الرابع 4 بقلم حبيبة الشاهد

_ازيك يحلوة
=يالهووووي
_انتى كل يوم بتحلوى عن إلى قبله كده! 
قومت جريت قبل ميقع وحطيت ايده حولين رقبتى وسنده
_مالك مش عارف تقف على بعضك لى!
=دايخ شويه
_لا الف سلامه
قعدته على السرير من آخره وفضل باصصلي ومبتسم
_مريم صح؟
=ايوة
_انتى حلوة اوى يمريم
=شكرا
_شكرا ايه!
=اقول اى يعنى؟  انتى يبنى مش وراك غير قمر وحلوة.. 
_معلش هو انتى واقفه بعيد كده لى، انتى خايفه؟
=خايفه من اى واخاف لى اصلا!
لقيته قام وضحك وقربلي
والله يعم انا بوء وربي، انا لا قادرة على التحدى والمواجهة ولا نيلة، يعم والله اخر مرة اخر مرة يجدع والله انت قفوش لى كده!! 
طلعت منى شهقه غصب عنى
_هه، واضح فعلا انك مش خايفه
=ها، اه مش خايفه، دا انتى حتى محترم اكيد
_لاء
=لاء ايه، لاء انى فعلا خايفه يعنى؟
_هه لا مش محترم
= وربي ميحصل متقولش على نفسك كده
قرب ومسك شعري
_لا انا راضي
=على فكرة بقي انا واخدة حزام في الكاراتيه ها ومبخبش ها ومش عاوزة اضربك ها وتربيه شوارع
_هاااا
شد ايدى ووقعت على السرير، يختاي يختاى اصوت افضحه يعنى اعمل اى دلوقت انا، يرب يرب لا تاخدنى لا تاخد سفالته وتسبلى احمد المحترم يرب
_احمد، لازم تدوق العصير
=عصير اي، دلوقت الساعة 1
_معلش دا عصير تحفه مستورد 
=اشربه وتنامى هنا في الاوضه دى؟ 
_ها، اه طبعا اومال 
ابتسم =طب هاتيه، راحة فين! 
_اجيب العصير من التلاجة إلى تحت 
=مهى التلاجة هنا اهى، انتى حطاها في أنهى تلاجه 
_اوووف الإنسان بينسي معلش بقي، هجبلك اهو 
خدت كوبايه وفتحت اى عصير من التلاجة إلى مليانة عصاير دى، وطلعت من جيبي الحبايه وحطيتها، احطله منوم؟ بالله عليكم لتقولولى احطله منوم، اقتله طيب! 
_اتفضل 
=شكرا يحلوة 
كنت ببص على الكوبايه ومستنيه يشرب منها بس قبل ميشرب وقف ايده وبصلي 
_صحيح احنا اتجوزنا امتى 
=الله يخربيت إلى عاوزك يا اخى، قصدى امبارح امبارح
_اه تمم 
=اشرب بقي قبل ميبرد 
_هو اى الى يبرد دا تلج! 
=والله طب اشرب قبل ميسخن 
شرب اخيرا يختاى ازغرط؟ هزغرط في اوضتى خلصانة، هو كل يوم هتعب كده في الدوا، دا انا ليا الأجر والثواب عند الله 
_راحة فين 
=اوضتى 
_اي!! 
ابتسمت ابتسامة ساذجة =اي؟ 
قام لقيته وقع على السرير، دا شكله تعبان بجد، روحتله ونيمته بوضعيه كويسه وجيت امشي لقيته مسك ايدى، كانت ايده سخنة، حطيت ايدى على جبهته لقيته سخن، هيموت دا ولا اى 
جبت كمادات وبدأت اعمله، وهو نايم قدامى، يبنى هو فيه حد حلو كده! مجرد استفسار مش اكتر يعنى؟ 
لقيته بعد نص ساعة قام وسند راسه على السرير وانا كنت نمت ف راسي وقعت على كتفه
_اركب الهوا، قصدي انت صحيت خفيت!
=مش عارف
حطيت ايدى على جبته، فمسكها
_هتبدأ قلة أدب بقي مهو ربنا مش بيعمل فيك كل دا من شويه، دا تخليص ذنوب يلا
=هه، انتى طيبه اوى
_الله يخليك
=وجميلة
_الله يسترك
=مكنتش متخيل ان انا اتجوز ف يوم
_الله يحرقك، قصدي اشمعنا!
=انا بايظ يمريم
_منتهى الصلاحيه يعنى!
=هه، مش نافع يعنى
_اه، لا متقولش كده انت كويس، احممم وحلو 
قرب منى
_بجد والله!
=والله مشوفت تربيه وربي
_هه
=متستغلش انى على سريرك ولازقه فيك، دا عشان انت تعبان بس
_يحنينه
=وبما انك بقيت كويس ف انا راحة اوضتى
_يقادرة
=هه، اوعا، سلام
_عاوز اقولك حاجة عشان ميبقاش حرام عليا
=اي!
_الاوضه بتاعك فيها فار
=لا عاد.. فار !!!!
_اه انا قولت اخلص ذمتى واقولك، قلبتى قطة يعنى
خوفت جامد دا فار يجماعة مينفعش معاه نينجا خالص، لقيت النور قطع اهى كملت بقي
_ولا انت ياض يتعبان انت
=متحركش من السرير على فكرة!! 
_طب انا انى جايه عشان هعيط لو فضلت لوحدى
وصلت السرير لقيته فتح ولاعة وكان قريب منى اوى
_متقولش هتولع فيا! والله متقول
=الله يحرقك بوظتى اللحظة
_احمد انت لى مش مصدق انك لو قربت منى هفضحك وسط الناس لى مش مصدق!!
=عشان انتى طيبه
_انا يبنى! شكرا على ثقتك الغاليه
فضلنا نتكلم كتير ونضحك ونهزر، لا الواد بيعرف يهزر وطلع دمه خفيف، مش سافل بس،   ظلمتك انى اسف! 
_النور جه
=ايوة خد بالى
_اى زعلان لى؟ 
=ممكن يقطع تانى معلش كده
_هه، انا قايمة
=اه اه، شكلى هسخن تانى
ورينى كده حطيت ايدى على جبهته لقيتها باردة زى تربيته كده بالظبط يجماعة بالكربون يحبيبي بالكربون 
_مفيش حاجة، احمد متستعبطش عشان مش هحلك بعد كده
=اى دا في اى
_تصبح على خير يباشا
ضحكت وضحك وكنت على اول الباب ووقفنى صوته
_مريم
=ها
_شكلى كده هحبك
ابا يجماعة يجدعان الحقونى والحقوا قلبي إلى بتزيد نبضاته دى وحاجة في منتهى قلة الصحة يرايق
دخلت الاوضه منا مش هرد اكيد، ارجع اقوله وانا كمان؟
بس ثوانى انا حبيت مين فيهم، حبيت المحترم إلى بيحب القراءة ولا حبيت ابو دم خفيف إلى بيستعبط دا، اعمل اى اقتله واقتل ابوه ونفسي والشغالة!!
نمت وانا مبتسمة وصحيت الصبح ودخلت الاوضه بتاعته وانا مرتاحة اوعا المحترم اوعا القمر إلى مأمناه على نفسي 
_ازيك يحلوة
=نعم يخويا مالك!!
يتبع…
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد