Uncategorized

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل السادس 6 بقلم رانيا محمود

 رواية إنسان سافل بس محترم الفصل السادس 6 بقلم رانيا محمود
رواية إنسان سافل بس محترم الفصل السادس 6 بقلم رانيا محمود

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل السادس 6 بقلم رانيا محمود

عبد العزيز.:-..صباح الخير يا ندى .بصي بقى يا بنتي عاوزك تكوني مع احمد زيدان كمساعد ليه لأن المساعد بتاعه أعتذر واضطر يرجع القاهره وعلى فكره الموضوع ده فيه فلوس حلوه يعني تقدري تقولي كده هتبقي فسحه مدفوعه الأجر كمان ايه رأيك 
ندى وبهدوء شديد ّ:_…وليه انا بالذات يا استاذ عبد العزيز تقريبا موظفات العلاقات العامه كلهم معانا في الرحله ليه ندى تحديدا 
عبد العزيز:-….لسببين اتنين  يا ندى ملهمش تالت 
.اولا .لأنك بنت مؤدبه جدا واخلاقك راقيه وبتجيدي الانجليزيه وشكلك وجهه مشرفه للشركه لأن الجماعه الألمان أهم حاجه عندهم في التعامل هي الأخلاق والمعامله الصح والجاده وانتى متوفر فيكي ده وعلى فكره كلامي مش معناه أن باقي موظفات الشركه مش متوفر فيهم الصفات دي لا سمح الله 
ندى قطعته ..-:يبقى هو السبب الثاني اللي خلاك تخترني يا استاذ عبد العزيز وأنا بقى عاوزه أسمعه اتفضل 
عبد العزيز أحس فجاه باحراج شديد وكأنه اخد دش ساقع وسخن ورا بعض …:_بصي يا ندى انتي الموظفه الوحيده اللي معانا ومعندهاش ارتباطات عائليه يعني انتي ووالدتك وبنتك وطبعا والدتك تقدر تاخد بالها من ليلى ويعنى انتي .احم يعني  قصدي مافيش  زوج معاكى و انتي عارفه بقى كلكيع الرجاله يا ندى 
ندى ابتسمت بسخريه:_ ….كلكيع الرجاله علشان هنزل شغل مع احمد زيدان  صحيح ماهو مافيش راجل هيرضي ان مراته تشتغل تحت ايد وعين احمد زيدان لكن ندى مباحه????
عبد العزيز بغضب من نفسه أكثر من غضبه من كلام ندى :_….لا يا ندى اوعى تقولي كده وعلى العموم انا اسف اقسملك انا بعتبرك  زي بنتي  وعلى فكره احمد شخص محترم جدا في شغله ومن وقت احمد ما اشتغل في الشركه ما جاتلي إي شكوي منه وخصوصا شكوي بتخص أخلاقه أما عن حياته الشخصية احمد عمره ما خلطها مع شغله  وحياته الخاصه هو حر فيها طالما بعيده عن الشركه والشغل وعموما يا ندى انا سحبت كلامي ويالا بينا علشان نلحق الفطار 
ندى بهدوء وإصرار كانوا واضحين في نبره صوتها :_….انا موافقه يا استاذ عبد العزيز هبدا امتى 
عبد العزيز وهو بينظر لندي نظره اسف حقيقي:_ ….بعد الفطار يا ندى 
ندى وعبد العزيز اتجهوا للمطعم وندي قاعدت جنب بنتها ومارفعتش وشها من أمام الاطباق نهائي احمد لاحظ كده وكان مشغول عليها 
بعد الفطار ندى اتكلمت مع مامتها على موضوع الشغل
الام:_ يعني يا بنتي انت جايه الرحله علشان ترتاحي فيها وتفرجي عن نفسك وعن  بنتك و تفسحيها في اماكن جديده عمرها ما شفتها وتكوني معها ولا ايه انتي بردوا جايه تشتغلي وتسيبيها، يا بنتي ما ينفعش كده بصي لنفسك وبنتك
ندي :_يا ماما انا معكم وبعدين كل الحكايه كم ساعه بس بتوع الصبح وهبقى طول اليوم معكم  وبعدين يا حبيبه قلبي ربنا يخليك لي يا أمي
الام:_ يا بنتي انا مش عايشه لك خلي في  جسر بينك وبين بنتك علشان  تعرف انك انتي امها متخليهاش تتعود على عدم وجودك في حياتها الدنيا والزمن بيتغيروا انتي كده مش هتعرفي تكوني صاحبتها هتحسك غريبه عليها… ياندي ليلي محتاجه لك اكتر من انها محتاجه لي
ندي :_ حاضر يا أمي أنا اوعدك اني مش هتاخر وقبل ميعاد الغدا هتلاقيني معاكم… اتفقنا يا كبيره ????(وباست ايد مامتها وحضنتها وامها بتدعلها ان ربنا يبارك لها فيها وفي بنتها ويرزقها الزوج الصالح اللي يعوضها عن اللي فات
ندي :انا هلبس وانزل بقي ياجميل
الام :_هتشتغلي مع احمد زيدان
ندي :_ايوه يا ماما
الام:_والله الشاب ده ابن حلال وقلبي ارتحله وقلبي وجعني عليه لما عرفت انه يتيم ام وأب من سنين
(مامتها من ساعت ما طلعت الرحله وهي مبسوطة من احمد لأنها كانت بتشوف معاملته الجميله مع ليلى) .
ندي “_????????اصلك طيبه اوي يا ماما
الام :_نعم يا ندي بتقولي ايه
ندي :_لا يا حبيبتي مش بقول حاجه. المهم تعالي هنا قوليلي وانتي يا مزه ياقمر انتي عرفتي عنه الحاجات دي امتي وازاي
الام:_ لما كان بيكلم ليلي كنت باخد منها التليفون وندردش انا وهو
” ندي :_يا حلاوتكم ليلي تتكلم مع احمد والحاجه الكبيره تدردش… لا كده البيت باظ
الام :_????الله يخربيت شيطانك انتي يابنت ندي بتجيبي الكلام ده منين
ندي :_من عند أبو حسين ????المهم قوليلي انتي بقي مصدقاه مش يمكن بيسرح بيكي
الام :_ايه يا بنت بيسرح دي هو انا معزه قدامه بيسرح بيها طول اليوم
ندي ????????:_اقسم لك مش قصدي ????????????بس حلوه والله مش قادره اوقف ضحك
الام :_خلاص يا حبيبتي قومي شوفي اللي وراكي علشان متتاخريش
ندي :_، حاضر يا مزه ???? ????
الأم :_يحضرلك الخير يا عيون المزه
ندي قامت وفتحت دولابها تدور على هدومها ومامتها قامت تصلي الضحى وهي بتجيب سجاده الصلاه “_:_على فكره الواد ده غلبان اوي وضعيف اوي ومش كداب هو مليان عيوب بس يا ندى ومين فينا خالي من العيوب  يا بنتي
ندي :_ماما انتي بتقولي ايه
الام :_الله أكبر (وتبدء في صلاتها) 
بعد شويه ليلى وجدتها راحوا يقضوا وقتهم في البسين أما ندى غيرت هدومها ولبست فستان off white رقيق جدا من الحرير الناعم و حجاب كشمير كانت في لبسها زي الأميرات في منتهى الرقه في منتهى الجمال وكان مكياجها ناعم وبرفيوم بردوا ناعم جدا كان مظهرها مناسب جدا للرحله ولفتره بعد الظهر 
ندى اتجهت للوبي وأحمد وعبد العزيز شوفوها احمد حقيقي كان منبهر بندي اد ايه هى بسيطه بس رائعه 
ندى .:_..صباح الخير يا جماعه انا جهزه 
أحمد:_ …طيب بعد اذنك يا استاذ عبد العزيز انا هاخد ندى علشان اتاخرنا على الجروب وفي الطريق هفهمها طبيعه الشغل
 (احمد كان مبهور بشكل ندي اوي مره يشوفها بفستان
وتتخلي عن الجينز والبنطلون.. حقيقي قمر في ليله تمامه بس ماحبش. يظهر ده وخصوصا قدام الاستاذ عبد العزيز 
Flash back
أحمد كان عارف انه عنده شغل في الغردقه وأنه هيفضل وقت طويل مش هيشوف فيها ندى علشان كده عمل موضوع المساعد ده على الرغم أنه مابيكونش معاه مساعدين بس المره دي اتحجج لعبد العزيز أن الجروب كبير ومحتاج مساعد معاه وأقترح عليه أكثر من اسم بس احمد رمى جمله ان ندى أفضل لأنها هاديه وهتقدر تساعد وبعدين مؤدبه و الألمان بيحبوا التعامل الراقي وبيركزوا اوى على الأخلاق وحسن الخلق في التعاملات أما موضوع ان ندى مش متجوزه أو بالمعنى الحرفي للكلمه مالهاش راجل فالاستاذ عبد العزيز حب يجود شويه من عنده 
ندى عرفت المطلوب منها كويس وجابت الاجنده بتعتها ودونت الملاحظات اللي احمد قال عليها وابتدوا الشغل وحقيقي ندى كانت مبسوطه جدا لأن دي اول مره تتعامل مع أجانب كانت مبهوره بطريقه احمد في التعامل مع الجروب وكأنه مش المرشد بتاعهم لا ده صديق كمان وكان الجو مليان ضحك ..أحمد كان زي الأستاذ اللي بيوضحلها أمور كتير وكان حقيقي بيديها من خبرته وكأنه كورس مكثف وعودها على كام كلمه ألماني  وكل ده في أول يوم 
احمد -: ندي ردي على تليفونك ..مابطلش رن 
ندي -: دي ماما اكيد بتتصل بيا علشان تطمن وكمان انا اتأخرت عليهم 
احمد -: معلش يا ندي بس انتي شايفه لازم نعقد نتغدا مع الجروب..بس اوعدك وقت العشا هتكوني مع ماما وليلي 
يلا ردي عليها علشان ماتفضلش قلقانه كتير 
ندى كانت اتصلت  بمامتها كل شويه تتطمن عليهم وعرفتها أنها في الاوتيل جنبهم وأنها مش هتقدر تتغدي معاهم بس هتتعشي معاهم 
ندى وأحمد قاعدين في المطعم مع الجروب الألماني وفيه واحده من الجروب مالت ناحيه احمد  فاحمد بص لندي وابتسم واتكلم معاها
….ندى حست ان الكلام عليها وشها احمر خجلا وبصت في طبقها 
أحمد .-:.تعرفى الست دي كانت بتقولي ايه 
ندى .-:.تقريبا كده بتقول حاجه عني 
أحمد .-:فعلا كانت بتقول لي أن الانسه اللي معايا دي رقيقه جدا وهاديه اوى حتى أن حجابها و فستانها محسسني أنها من اميرات الحواديت 
ندى سكتت وكأن الكلام دي ما سمعتهوش 
أحمد استغرب من رد فعلها وأنها حتى معلقتش فأعتقد أنها مش مصدقه كلامه 
أحمد -:.اقسملك بالله ده كلامها انا مش بكدب 
ندى ..-:.اوك يا احمد 
أحمد ..-:.انا مش بعكسك يا ندى انا …..
ندى مقاطعه احمد -:.انت ليه اخترتني أكون مساعده ليك علشان انا فعلا أخلاقي كويسه ومؤدبه ولا لأن ندى مالهاش راجل على اساس ان المطلقه دي بتكون منحرفة وسهله صح 
أحمد بغضب شديد -:مين الحمار اللي قالك الكلام الفارغ ده 
ندى .-:الأستاذ عبد العزيز واظن أنه مش معقول يقول الكلام ده من فراغ صح ولا ايه يا أستاذ أحمد 
أحمد بنبره صوت حاسمه -:..انا ما قولتش لعبد العزيز الكلام الاهبل ده وعلى فكره يا ندي انا مابكدبش ومابخافش من حد ولما عاوز اقول لحد حاجه بقولها إذا كان انا بقول للكل إني راجل بحب الستات وعندي استعداد إني يكون عندي علاقات وانتى شوفتي وسمعتي الكلام ده وانا ما انكرتش ده أكثر من كده وضوح بقى انا مابكدبش ولو قولت الكلام ده هقولك على طول 
ندى ..-:يعني الكلام ده افتكاسه من الأستاذ عبد العزيز 
أحمد بصلها وطلع تليفونه وطلب عبد العزيز وفتح ال speaker, كمان 
أحمد .-:.الو أستاذ عبد العزيز هو انا قولت لحضرتك ايه عن ندى علشان تكون المساعده معايا 
عبد العزيز  اتحرج جدا و استوعب ان ندي ماقبلتش اعتذاره وأن الكلام اللي قاله ليها مأثر فيها جدا 
عبد العزيز ..-:..قولت يا احمد  انها على أخلاق عاليه وهاديه وهتكون وجهه مشرفه للشركه قدام الألمان لأنهم بيهتموا جدا بالجانب الأخلاقي و…..
أحمد مقاطعا..-:طب ايه حكايه ان مالهاش زوج وأنها طالما مالهاش راجل فده يخليها سهله و……..
عبد العزيز بإنفعال  .-:.ايه الكلام ده يا احمد انا ماقولتش كده ولا أقصد الكلام الفارغ ده
أحمد.-:يعني انت اللي قولت الكلام ده من دماغك 
عبد العزيز  -:.أيوه يا احمد بس اسمعني علشان تفهم 
أحمد بيبص لندي اللي كانت مكسوفه من احمد جدا 
عبد العزيز كمل كلامه -:..بص يا احمد كان قصدي ان الموظفات الموجودين معانا في الرحله كلهم معاهم ازواجعم ومافيش زوج هيرضي يكون في اجازه ومراته تسيبه وتروح شغل أما ندى لأن مافيش عندها العائق ده فينفع تشتغل مش علشان أي سبب غير أخلاقي احنا لسه بنقول اختيارنا ليها لأنها هتكون وجهه مشرفه للشركه نقول بعد كده أنها معندهاش أخلاق ارجوك يا احمد فهم ندى لأني حسيت اني ديقتها بس هي ماديتنيش فرصه افهمها اقسم بالله إني حاولت افهمها بس هي مشيت من قدامى ورفضت تسمعني 
أحمد .-:.خلاص يا استاذ عبد العزيز ندى قعده قدامي وأنا كمان فاتح ال speaker
وهي سمعت كل كلامك 
عبد العزيز ..-:.طيب تمام .ندى يا بنتي 
ندى بهدؤ .-:.ايوه يا استاذ عبد العزيز
عبد العزيز ….-:..انا. اسف. يا بنتي
ندى ….-:..حصل خير يا فندم حضرتك في مقام والدي وليك نفس المعزه 
عبد العزيز..-:شكرا يا ندى ودلوقتي اسيبكم تكملوا شغلكم ونتقابل على العشا 
وانتهت المكالمه أما احمد فبص لندي وابتسم وقالها -” . خلاص بقى يا رمضان فك بقى الموضوع خلص عندنا شغل ..
ندي ابتسمت بس لسه من جواها موجوع و .مشيوا مع بعض بس كان باين عليها اوي الزعل 
 وأحمد -: ايه تاني بتفكري في ايه 
ندى …:_.ليه الناس بتتوقع الست المطلقه أنها مش مظبوطه وأن اخلاقها زباله 
أحمد .:_…على فكره يا ندى اللي عاوز ينحرف بيكون عاوز كده الظروف مش هي اللي بتعمل الشخص المنحرف هو اللي بيكون عاوز الطريق ده بتكون الست متجوزه وحامل كمان ومع ذالك مش فارق معاها وبتخون جوزها وحتى لو بنت الظروف دي مجرد حجج
هنا وقفت ندى ونظرت في عين احمد مباشرا وقالت
ندى:_ يعني الكلام اللي قولتهولي عن ظروف تربيتك وأن اهلك ومعاملتهم القاسيه ليك واهملهم وكمان حب عمرك اللي ماتت قدام عينيك  هو السبب في اللي انت فيه يعني انت يا احمد اللي عاوز الطريق ده بمزاجك محدش اللي اجبرك تمشي فيه ..انت بتتحجج وبس
أحمد حس فاجاه انه اتعري قدام نفسه نعم هو من قال هذا لندي وها هو الآن الذي يقدم لها دليل إدانته على طبق من فضه 
أحمد :_…..بعد اذنك يا ندي نتقابل بكره هنا في اللوبي الساعه 9الصبح 
مشي احمد وترك. ندى التي ألقت أول حجر على معبد احمد الزجاجي والغريب أنه هو من اعطاها الحجر احمد بداخله كل مشاعر الغضب أنه غاضب من نفسه نعم لأول مره يعترف احمد أنه شخص كاذب وهو الذي كان يتباهى أنه صريح إلى أبعد الحدود 
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!