Uncategorized

اسكريبت كانسر الجزء الخامس والأخير 5 بقلم SH H SH

 اسكريبت كانسر الجزء الخامس والأخير 5 بقلم SH H SH
اسكريبت كانسر الجزء الخامس والأخير 5 بقلم SH H SH

اسكريبت كانسر الجزء الخامس والأخير 5 بقلم SH H SH

«يوم العملية» 
الكل كان موجود مع مريم 
«مريم قبل ما تروح المستشفى طلبت من غادة انها لو ماتت تفتح الشنطة اللي كانت معاها غير كده لأ»
الكل بيكلم مريم بيحاولوا يطمنوها…. بس هي خايفة وبتعيط بِـ هستيريا و والدها و والدتها كذلك….. وآسر كان واقف بره كان خايف يدخل…… خايف يشوف مريم في حالتها دي….
“جاء وقت العملية”
-مريم خلاص هتدخل العمليات 
-‏غادة قربت من مريم 
مريم / زي ما قُلت يا غادة فاهمة 
غادة / لأ أنتِ هتكوني كويسة و هتخرجي 
مريم / غادة أنا بين إيدين ربنا افهمي 
غادة (بدموع) / حا….. حاضر 
“وفعلاً مريم دخلت العمليات 
والكل واقف بره عمال يعيط…. الصغير قبل الكبير 
الكل بيحب مريم لأنها طيبة وحنينة جداً خصوصاً مع الأطفال” 
~~~بعد مرور عدة ساعات 
خرج الدكتور وكانت تظهر عليه علامات الحزن ~~~
الأب / خير يا دكتور….. بنتي عامله ايه….. بنتي كويسة صح…. مريم بقت بخير مش كده… 
الأم / طمني يا إبني بنتي مالها… فيها ايه… جرالها حاجه الدكتور / البقاء لله
الكلام كان صدمه للجميع 
جدها كان بيفتكر لما دخل أوضتها قبل العمليه بيوم
FLASHBACK 
الباب بيخبط مريم قامت عشان تفتح الباب 
مريم / جدو
الجد / ايه يا حبيبتي 
 ‏          مالك قاعدة لوحدك ليه
ليه مش بتيجي تقعدي معايا زي الأول 
مريم(بدموع) / ما فيش يا جدو 
                      خايفة اوى 
الجد (حزين على حاله حفيدته) / خايفة ليه بس كده 
إن شاء الله خير ليه بس بتقولي كده 
مريم (بانهيار) / هموت خلاص مش قادرة 
الجد / بعد الشر عنك ليه بس بتقولي كده…. بكره حبيبتي تخف وترجع أحسن من الأول وهعمل لها أحلى فرح وهتبقى أحلى عروسة بس بلاش دموع عشان خاطر جدو مريم / خلاص ماشي وأنتَ كمان بلاش تعيط 
الجد / حاضر بس كده ست البنات تأمر 
يلا بقى اغسلي وشك وتعالي ننزل أنا وأنتِ المكتب هناكل وتعمليلي أحلى فنجان قهوة من ايدك الحلوين دول 
مريم / حاضر يا حبيبي ????
BACK 
الأب / أول ما سمع الخبر وقع ع الارض.. رجله مش شايلاه
والأم أغمّ عليها ونقلوها في غرفه تانيه وجاء الدكتور وكشف عليها واخدت حقنة مهدئه لانها عندها انهار عصبي
ثاني يوم كان الدفن والجد قرر انه مفيش عزاء هيتعمل.. والكل حاسس انو في حلم….
غادة طلبت من الكل انهم يتجمعوا والكل كان رافض بس لما قالت إن دي رغبه مريم الله يرحمها فالكل وافق..
غادة جاءت وقالت إن مريم طلبت منها انها لو ماتت افتح الشنطة بتاعتها اللي كانت معاها واحنا هناك بس الشنطة دي مفيهاش حاجه غير الجواب ده…. 
آسر / جواب ايه 
غادة / الجواب ده المفروض هنعرف ايه اللي موجود فيه
الجد / طب افتحي يا بنتي…. شوفي ايه اللي مكتوب فيه 
«غادة فتحت الجواب و قرأت اللي فيه» 
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
ازيكم عاملين ايه….. دلوقتي غادة هتقرأ الجواب بس الأول مش عاوزه حد يعيط عليا 
أنا دلوقتي في مكان أحسن وخير ليا…. كنت حابه اتكلم معاكوا بعد موتي…. عارفة انكم زعلانين مني…. 
محدش يزعل… محدش بيموت ناقص عمر زي ما بيقولوا أنا بحبكم جداً زي منا عارفة انكم بتحبوني جداً 
“جدو حبيبي اللي طلب من بابا يكون إسمي مريم على اسم تيتة الله يرحمها لأني شبهها جداً و عارفة هو بيحبني قد ايه وهو دلوقتي مش زعلان ولا بيعيط وعارفة ان هو هيسمع كلامي صح يا جدو” 
   «الجد مسح دموعه»
   ‏
“بابا وماما (اللي بحبهم جداً بس أكيد مش أكتر من جدو يعني واخد بالك يا جدو(بهزر????))… الأول بس بلاش عياط يا ماما كفاية أبوس ايدكي صدقيني هيجي يوم ونتقابل كلنا في الجنة إن شاء الله..أنا عارفة اني بنتكم الوحيدة وده صعب عليكم جداً.. مع الوقت هتبقوا كويسين… بلاش حياتكم تقف عليا عايزاكم توعدوني إن الحياة ترجع طبيعية ماشي.. 
و آسفه اني زعلتكم في يوم من الأيام… مش أنتم بس لأ كل اللي موجودين و بيسمعوا الكلام ده دلوقتي ماشي..” 
“عمي حبيبي ومراته حبيبتي اللي دايماً كانوا بِـ يعتبروني بنتهم.. اللي عمرهم مافرقوا في المعاملة بيني أنا وآسر عاوزه أقولكم اني بحبكم أوي واني انا اتعلمت منهم حاجات كتيره أوي بلاش عياط أنتم جامدين هاا” 
“نيجي بقاا لِـ آسر وغادة
معلش هتكلم عن الاتنين مع بعض 
آسر اللي دايماً بِـ يعتبرني أخته بس للأسف يا آسر أنا عمري ما اعتبرتك أخويا كنت صاحبي وسندي.. في ظهري دايماً وحبيبي محدش يستغرب ايوة بحب آسر اللي طول عمري كنت بحلم اني أنا وأنتً نتجوز وكنت فرحانه جداً يوم ما سمعت جدو بيكلم عمو وبابا في موضوع الجواز وكنت فاكره إن آسر هيكون فرحان بس استغربت من اللي عملوا على الأكل لما جدو فتح الموضوع لاني ساعتها اتأكدت إن آسر مش بس بيحب غادة لأ ده بيعشقها كمان.. محدش يستغرب أنا عارفة.. كنت بشوف آسر بِيقف مع غادة كتير ونظراتهم لِـ بعض كانت مختلفه 
بس كنت دايماً بقول إني دي نظرات إعجاب بس مش هتوصل لِـ حب… بس لأ دي وصلت لِـ عشق كمان 
أنا مش زعلانة من حد فيهم….. غادة أختي وصحبتي وحبيبتي مش بس بنت خالتي لأ انا أختها ولازم اتمنى لها الخير….♥
واللي حصل ده خير لاني لو كنت عايشه دلوقتي آسر كان هيتجوز مين فينا أنا ولا غادة…. ولو آسر نفذ كلام جدو كنت هخسر غادة كاخت وأنا آسر مش هنكون مبسوطين مع بعض…. 
أنا بطلب منك يا آسر إنك تتجوز غادة 
أنا عارفة قد ايه أنتم بتحبوا بعض بلاش تضيعوا الحب ده و آسفه اني في يوم فكرت فيك زي ما أنتم عارفين الحب بيجي من غير استئذان……. كان نفسي أكون موجودة معاكم واشوفك يا غادة يا أحلى اخت في الدنيا كلها عروسة بالفستان الأبيض 
آسفه اني طولت عليكم 
و آسفه اني مش معاكم دلوقتى….. بس صدقوني دا خير لينا كلنا 
آه يا آسر أنا عاوزه بنوته تكون حلوة ويكون اسمها مريم معلش بقى رخامه مني…..
يلا الكل يمسح دموعه وبلاش عياط كفاية كده 
وإدعولي لاني محتاجة دعواتكم 
تمت بحمد الله ????

اترك رد