Uncategorized

رواية قل لي ما سبيلي إلى قلبك الفصل السابع 7 بقلم سوزان سليمان

  رواية قل لي ما سبيلي إلى قلبك الفصل السابع 7 بقلم سوزان سليمان

رواية قل لي ما سبيلي إلى قلبك الفصل السابع 7 بقلم سوزان سليمان

رواية قل لي ما سبيلي إلى قلبك الفصل السابع 7 بقلم سوزان سليمان

. بعد ما على مشي من عند آدم. آدم قعد يفكر في كلام حور وان مش دي الحقيقة الكاملة وان في لسا جزء كبير من الحقيقة مش ظاهر فقرر أن يدور على الحقيقة بنفسه وعشان يتخلص من العذاب اللي هو فيه
.. عند حور في البيت 
يارا هي وقاعده على السرير … بقولك يا حور
حور… قولي
يارا… كنت حابه اشتغل وعايزه انزل ادور على شغل
حور.. دا خبر حلو وقرار جميل منك
يارا بحزن… بس انا خايفه انا مبعرفش اتعامل مع حد انا بخاف اطلع اصلاً
حور بحنان… ياحبيبتي متخفيش لزما تطلعي وتجربي تعيشي تواجهي طلعي الخوف دا من قلبك
يارا.. تتوقعي اني اقدر اتغير
حور… وليه لا طول ما انتي القرار دا من جواكي وفكرتي في يبقى اكيد تقدري
يارا قامت حضنت حور… بجد انا مش عارفه اقولك اي انتي بتعملي معايا اللي المفروض اهلي يعملو
حور… عيب عليكي يابنتي انتي اختي ونبسطي ياعم هكلملك الأستاذ آدم بما انك خريجة تجارة وان شاء الله تشتغلي معايا
يارا بمرح… الله بجد انا مبسوطه اوي ربنا ميحرمنيش منك
حور… ولا منك
.. تاني يوم في المكتب حور دخلت لآدم عشان تكلمه في موضوع يارا 
حور.. صباح الخير
ادم بابتسامة… صباح النور اتفضلي يا استاذه حور
حور بتلعثم .. شكراً يافندم
ادم… خير في أي حاجه ولا ايه
حور.. بصراحة انا كنت.. كنت
ادم… اهدي وتكلمي والله مش هكلك
حور بتوتر… انا كنت جايه لحضرتك في طلب لو مش هتقدر خلاص انسى
ادم وهو بيضحك… طيب اعرف الأول وبعدين قرري
حور. اسفه
ادم… مفيش داعي للأسف اتفضلي
حور… شكرا بس انا كنت جايه اطلب من حضرتك لو محتاجين حد خريج تجارة وكدا
ادم… انا كنت لسا بكلم على في الموضوع ده
حور بقلق … طيب ولقيته
ادم… لسا بس لو في حد عندك انا موافق
حور… اها هي بنت عمتي وهي حد شاطر وشغلها حلو
ادم.. خلاص من بكرا خليها تيجى
حور بسعادة.. طيب وبالنسبة للمقابله اكلمها انهارده
ادم بعلامة رضا… لا هي اتوظفت  عندنا كدا طول ما هي من طرفك
حور بخجل… متشكره جداً لحضرتك عن إذنك
ادم… اتفضلي
.. خرجت حور من عند آدم من المكتب هي ومبسوطه وقررت انها تفرح يارا وتشتري ليها هدى هي وبتقلها الخبر دا
ادم موبايله رن.. الو ايوا مين انت بتقول اي وازاي دا حصل
نزل آدم بعد المكالمه دي هو متوجه لما المستشفى
في بيت حور… السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
يارا حمدالله على السلامه
حور بمرح… الله يسلمك عندي ليكي خبر بمليون جنيه
يارا بلهفة.. طيب قولي بسرعه
حور… جبتلك وردة
يارا… لا والله بقى وردة في الأخر
حور هههههههههههه.. لا يا ستي انتي من بكرا هتنزلي تشتغلي معايا في الشركة
يارا هي وبتطنط احلفي لا لا مش مصدقة الله شكرا يااحلي حور في الدنيا
الام بفرحه… يارب اشوفكم ديما كدا مبسوطين ويسعدكم
يارا وحور مع بعض… ويبركلنا فيكي
الام… على الرغم اني مصدقت القى يارا عشان تقعد معايا الا واني مبسوطه انها وأخيراً هتطلع وتتعامل وتبقى مستقله
يارا.. ربنا ميحرمنيش منك وانا زعلانه اني هسيبك طيب بصي انا مش هروح خلاص
الام… لا يابنتي انا كدا ازعل انزلي شغلك وان شاء الله تكون فاتحت خيرك ليكي
حور.. اللهم امين انا هدخل اغير هدومي عشان تعبانه
… عند آدم في المستشفى… طمني يادكتور هي عامله ايه
دكتور… مقدرش اقولك اي حاجه دلوقتي ادعيلها لأن الحادثة كانت كبيره
ادم بحزن… طيب ممكن اشوفها
الدكتور… المريضة مش هتحس بحاجة بس لو انت مصر تقدر تشوفها بس ياريت مطولش
ادم.. متشكر
.. أول ما دخل أدم الاوضه وشاف أمه متسطحه على السرير اصابته نوبة من البكاء مهما  الشخص قسى على اللي بيحبهم عمره ما يقدر يستحمل حاجه تحصلهم إحنا أطيب من أن نكره حد لدرجة ان نتمنى ليه الشر
… ممكن تقومي متسبنيش انا محتاجالك جمبي انا اتحرمت منك من عشرين سنة ومش عايز اتحرم منك دلوقتي ممكن تقومي وانا هصحالك وهعوضك وهسمعك وهصدق كل حاجه انتي بتقوليها بس بالله قومي 
على بحزن قوم آدم واخده لبره… أن شاء الله خير يا صحابي ادعيلها بالشفاء وان شاء الله هتقوم بالسلامة اطمن
ادم اخده في حضنه هو وبيعيط زي الطفل …. انا اتحرمت منها ومش عايز اجرب شعور اني ابقى يتيم هي تقوم بس وانا هصلحها خليها تقوم وانا هسمع هي كانت عايزه تقولي اي 
على… هتقوم بإذن الله بس انت تفائل 
ياسمين.. اذيك يا حور 
حور … الحمد لله بخير 
ياسمين.. انتي لسا معرفتيش اللي حصل 
حور بقلق.. خير في أي 
ياسمين… أم آدم عملت حادثه وفي المستشفى وبيقولوا أن وضعها صعب يا حرام 
حور بحزن… لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ماشي ي ياسمين اقفلي دلوقتي وهرجع اكلمك بعدين 
ياسمين… ماشي 
حور.. انا نازله يا أمي 
الام بقلق… خير يابنتي في أي 
.. حكت حور بحزن لأمها على الي حصل 
الام… لا روحي وقفي معا آدم شخص اكويس ومسبكيش لما تعبت وبقي طمنيني 
حور.. ماشي يا أمي سلام 
نزلت حور ووصلت عند المستشفى وسألت على مكنها 
ادم اول ما شاف حور اتفاجا بوجودها.. حور 
حور… الف سلامه على والدة حضرتك مكنش ينفع مجيش 
ادم… فيكي الخير متشكر
حور بحزن… هو الدكتور قال اي 
ادم بصوت مليان وجع … ندعيلها انها تقوم الحادث كان كبير
حور… أن شاء الله هتقوم بس انت تفائل وقوم اتوضي وصلى ركعتين قضاء حاجة وطلع صدقه على آدم ما تقدر بنية أن ربنا يعفوا عنها 
ادم بعلامات قبول ورضا… حاضر 
قعدت حور بعد ما آدم قام يعمل اللي قالت عليه 
على… مش انت طلعت يابني صدقه 
ادم… مفيهاش حاجه مش حابب أبين اني فاهم كل حاجه مش وقته دلوقتي يا على 
على… ماشي اعمل اللي هيخليك مستريح يا صحابي 
بعد ما عدا تلات ساعات أو اكتر وهما مستنين أن الدكتور يطمنهم عليها طلع الدكتور بس للأسف كان باين عليه الحزن 
ادم بلهفة… خير يا دكتور طمني امي عامله ايه هي بقت كويسه صح 
على.. اهداء يا آدم عشان نعرف الدكتور هيقولنا اي 
الدكتور… انا متفهم موقفك بس لزما تتحكم في أعصابك اكتر من كده وتسمع اللي هقوله وتفهمه كويس اوي والدتك تجاوزت مرحلة الخطر والحمد لله بس للأسف عندنا مشكلة وكلنا لزما نتعاون فيها 
ادم… في أي هي مش تجاوزت مرحله الخطر 
الدكتور.. اهدا يا استاذ آدم بس المريضه للأسف مش هتقدر تمشي على رجليها 
الكل في حالة من الصدمة 
ادم انت بتقول اي اعمل ايه حاجه مهما كان التمن 
الدكتور.. للأسف دا محتاج وقت وعلاج واكبر الدكاترة هتقولك كدا تقدر تسأل اي حد لو مش مصدق 
قعد آدم ييأس على الكرسي 
حور… استاذ آدم انا متفهما موقف حضرتك جدا بس انت لزما تكون ادها دا اختبار من ربنا عشان ترجع علاقتكم أقوى من الأول يمكن ربنا حب يظهر ليك حاجه انت مش شايفها فياريت تحاول تكون أقوى عشان هي قوتها فيك 
ادم بانت عليه علامه الرضا.. متشكر جداً على كل حاجه بتعمبلها معايا 
حور.. مفيش داعي لشكر دا واجبي ربنا يعفي عنها بإذن الله 
عدا اسبوع آدم راوح أمه البيت وعلى وحور كانوا بيديرو الشركة لحد ما آدم يطمن على صحة أمه وعلي قدر يخلي يارا تعجب بي وحددو موعد الخطوبه 
ام آدم قامت لقت آدم جنبها مكنتش مصدقه ان هو جنبها دلوقتي وان هي موجودة معا حطت ايدها على شعره ونزلت دموع من عنيها في الحظه دي آدم فاق 
ادم… هحضرلك الاكل 
.. خليك انا محتاجه اتكلم معاك 
ادم.. انتي مش كويسه دلوقتي لما تبقى كويسه نبقى نتكلم 
الام.. بالله عليك سيبني محتاجه اتكلم معاك 
استسلم آدم وقعد على الكرسي وبدأت امه تحكيله على اللي حصل 
.. صدقني انا سيبتك غصب عني ابوك الله يسامحه رجع في يوم وكان سكران في وهددني أن لو مطلبتش فلوس من ابويا هيطلقني ويرميني في الشارع ويقول اني خنته وانت كنت لسا صغير متعرفش جدك كان صعب جدا وكان ممكن يقتلني لو سمع حاجه زي كدا وخصوصاً أن كان بيصدق ابوك في كل حاجه بس والله رفض ومهمنيش وكنت مستعده اخدك وهرب بس مسيبكش هنا ومشى بس للأسف ابوك حطني في الأمر الواقع ومضاني على شيكات وورق كتير وانا مكنتش اعرف حاجه وهددني اني لو مسبتكش ومشيت هيرميني في السجن وساعتها انت اللي هتضر من الموضوع دا وكان عندي تعيش تكرهني ولا متعش مكسور وسط الناس بسبب ان امك في السجن 
ادم… طيب وبابا ليه يعمل كدا هدفه كان اي 
الام هي وبتعيط… عشان مكنش بيحبني وكان عايز يتجوز وحده تاني طبعا كان شرطها اني امشي من البيت وان ابوك يطلقني وبوك وافق لأنها كانت معاها فلوس كتير وطبعا دا هيرجع لبوك بفوايد كتير بس ابوك مكنش عايز يسيبك معايا وخلي جدك يغصب عليا ويجوزني وطلع انا الوحشه اللي باعت ضناها عشان الفلوس صدقني يابنتي مش بكذب عليك 
… ادم هو في حالة زهول مش صدق ان كل دا ممكن كان يحصل كان حاسس ان بيسمع فلم مش حياته قام حضنها وهو بيبكي سمحيني يا أمي ظلمتك كتير اووي انا اسف حقك عليا والله غصب عني 
الام… عارفه يا بني ومش زعلانه منك انا عارفه ان ابوك كرهك فيا وكان منعني من اني اشوفك لدرجه ان لعب في دماغه وخلنا سافرنا عشان مقدرش اقولك على حاجه 
ادم… انا اسف هعوضك عن كل حاجه وحشه انتي عشتيها صدقيني وهعملك كل حاجه انتي عايزها من انهارده انا مش هزعلك صدقيني 
.. باست على ايده انا اتحرمت منك كتير خليك قدامي عايزه اشبع منك 
ادم.. انا معاكي والله مش هسيبك 
… طلع آدم وقرر أن هيروح 
هيروح فين دي هنعرفها بكرا وقرر اي دي بردو هنعرفها بكرا وهل يارا وعلى هيتخبطو ولا هتحصل حاجه
يتبع…
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!