Uncategorized

رواية ليتك تغفر الفصل الثالث 3 والأخير بقلم سما يوسف

 رواية ليتك تغفر الفصل الثالث 3 بقلم سما يوسف

رواية ليتك تغفر الفصل الثالث 3 بقلم سما يوسف

رواية ليتك تغفر الفصل الثالث 3 والأخير بقلم سما يوسف

-مكنتش اتخيل انه يتخلي عني بالسرعة دي معداش اسبوعين وطلقني اه انا الي كنت طالبة ده بس هو محاولش انا طلعت مش غالية عندو مش مصدقة ان الحلم الجميل الي كنت عايشة فيه يتقلب كابوس ياخسارة حبي ليه 
عند محمد
-انت زعلان ليه ياحبيبي انت مش طلقتها برضالك عايز ايه تاني انساها بقي وخليك معايا انا انا هنسيهالك وهعوضك عن كل الي شوفته معاها هي متستاهلش ضفرك ياحبيبي 
انا بس هتجنن انت لي زعلان للدرجة دي ؟
– انتي عايزاني انساها ازاي هي بردو عشرة وكان ليها معزة ومكان في قلبي 
بصتلي بصة غضب وقالت : كفاية بقا حتي بعد ماطلقتها وبتتكلم عنها حتي وهي بعيدة مش سيبانا في حالنا 
    سلمي خلاص كفاية انا همشي 
    – استني رايح فين متسبنيش كدة محمد انت لسة بتحبها صح ؟
    -لا مبحبهاش 
    اطمنت وضحت وقربت منه :وحشتني يا بيبي قربت اوي منه وببص لعينه بش*هوة 
    زقني بعيد وقال بتوتر :انا همشي يا سلمي ورايا شغل نتكلم بعدين
خرج من الشقة وانا بغلي انا عارفة انه لسة بيحبها انا غلطنة اني اتجوزت واحد متجوز بس علي مين والله لاخليه ليا وبس وتفكيرة يبقي ليا انا انا وبس
 بعد ساعة خرجت سلمي من البيت وراحت مكان مجهول 
عند رباب
-مالك يا قلبي شكلك تعبان
مش عارفة يا اميرة بقالي يومين عندي دوخة كدة وبطني بتوجعني شكله برد في المعدة
الف سلامة عليكي ياحببتي استني هقوم اعملك حاجة سخنة تشربيها
اوكي وانا هقوم اجيب الدوا من جوا
رباااااب
قالتها اميرة وهي بتصرخ 
بعد ساعة 
طمني يا دكتور رباب كويسة ولا ايه طمني
    الف مبروك المدام حامل 
    قالها الدكتور … سمعتها رباب وضحكت 
    خرج الدكتور .
    انا مش مصدقة اخيرا هبقي ام بس كان نفسي يتربي في جو اسري كويس مش يطلع يلاقي مامتو وباباه منفصلين
الف الف مبروك يا حببتي انا فرحانة اوي يارباب اخيرا هبقي خالة صحيح خالة فاشلة بس اشطا مفيش حاجة 
وده نصيب ياحببتي وعلي فكرة بكرة تتجوزي واحد احسن يحبك بجد ميملش منك تكونوا اصحااب وحبايب وعوض ربنا هيجيلك في الوقت الصح ارمي ورا ضهرك الهموم والوجع ناس كتير بنديها كل الي في طاقتنا وهما ميستاهلوش 
-ماشاء الله اختي بتقول حكم
اه امال انتي فاكرة ايه 
صحيح هتقولي لمحمد دلوقتي ولالا ؟
-مش عارفة مش طايقة اشوفه او اسمع صوته زمانه متهني مع مراته التانية 
-لو كده انا ممكن اقوله في الوقت الي تحبيه 
-ربنا يسهل 
-بت بقولك ايه اي رائيك بعد ما تبقي كويسة كدة وتشدي حيلك تكملي الماجستير بتاعك ؟
شوفتي لو كنتي بتعرفي عني كل حاجة مكنتيش سالتي السؤال ده مانا مخلصاه يا بنتي ايام ما كنت متجوزة 
بجد ؟ طب كويس خوشي علي الدكتوراه بقا 
-ضحكت بسخرية :لو فيا نفس هبقي اعمل كدة وانتي اخبار الكلية ايه ؟
صحيييح يا اميرة اخبار الكراش ايه ؟ 
ضحكت اميرة :ولا اكنه شايفني هوا بعدي قدامه 
بحس كدة اوقات ان حبه بيقل جوايا بدعي كل يوم قلبه يدق ليا 
-ااااااااااااهه
قالتها رباب بتنهيدة :يارب يحبك ونجوزك ونخلص 
    يارب انا وانتي في يوم واحد
– عدا يومين تلاتة 
عند محمد 
سلمي سلمي 
قالها محمد بزعيق
    في اييييييه بتزعق ليه كده يا محمد حصل ايه
ايه الي انتي لابساه ده  ؟ رايحة فين ان شاء الله
-قالت بتوتر : نازلة اقابل واحدة صحبتي عندك مانع ولا ايه
رايحة تقابلي صاحبتك ولا راحة كبارية ايه اللبس المفتوح ده اتفضلي غيري اللبس ده 
-نعمممم انت هتتحكم فيا ولا ايه لاااا انا مش زي ست رباب بتاعتك الزف*تة  ده ربنا نجدها منك 
اخرسي
نزل قلم علي وشها 
رباب اشرف منك متجبيش سيرتها علي لسانك غوري ادخلي جوة غيري اللبس المس*خرة ده يئما والله هقت*لك ادخلي يلا
دخلت جوا وهي بتعيط اتصلت برقم غريب 
-انا عايزة اطلق منه ده متحكم وعايزني ابقي تحت طوعه فاكرني زي الست الاولي بتاعته لكن لا هجيب را*سه في الارض وهجيلك ياحبيبي هقابلك بليل الساعة 7 في شقتنا متتاخرش 
-حاضر ياحببتي مستنيكي 
عند اميرة في الجامعة
-يووه بكره الجامعة دي لا ليا صحاب ولا حبيب طب ارجع ولا ايه 
دخلت اميرة الجامعة وبتبص علي زميلها سمعت صوت حد بينادي عليها من وراه
-اميرة
-لفيت وانا منبهرة عنياه مش مصدقة شريف بينادي عليا يا احلي لحظة في عمري اكيد هيعترفلي بحبه صح وينزل علي الارض ومعاه خاتم وبيقولي تتجوزيني 
فوقت من سرحاني وهو بيكرر اسمي
    انتي شايفاني ولا ايه ؟
ها ؟ اه يا شريف عايز حاجة
-ايوة كنت عايز اسئلك عن الملزمة الي الدكتورة ادهالكم المحاضرة الي فاتت ممكن اصورها منك
-قولت في عقلي :ملزمة ملزمة اهو اي حاجة اتكلم معاك فيها
رديت وانا سرحانة في عنيه :اه طبعا اتفضل وهاتها في اي وقت 
-تمام متشكر جدا سلام
-مشي وانا بدعي ربنا يجمعني بيه يااارب بقا
عند رباب 
-نازلة فين يا حببتي ؟
قالتها ماما وهي تعبانة 
ايه ياماما الي قومك من علي السرير بس ارجوكي ارجعي عشان صحتك متتبهدلش
-حاضر يابنتي بس قوليلي راحة فين
-رايحة لمحمد هقوله علي خبر الحمل هو برضو لازم يعرف اني حامل
    وليه تروحي انتي خلي اميرة هي الي تروح 
    ممم لا انا هروح عشان ابينله انو مش فارق معايا واني نسيته خالص متقلقيش انتي بس عليا وادخلي ارتاحي ومش هتاخر سلام
    -سلام يا نور عيني ربنا يحفظك
عند سلمي في الشقة المجهولة
-وحشتني يا حبيبي
-وانتي كمان ايه مش هتطلبي الطلاق بقا هم*وت وابقي معاكي يا قمر
    متقلقش فاضل تكة وابقي ليك لوحدك
    الباب رن
-متقلقش شكله الدليفري انا طلبت اكل هقوم اشوف مين 
-ماشاء الله ماشاء الله بتخو*نيني يا سلمي 
-محمد ! انت جيت هنا ازاي بس 
-يارتني ماطلقت رباب يارتني ماجرحتها عشانك خسارة انتي طالق وملكيش حاجة عندي يا خا*ينة 
-مليش حاجة ازاي يا حبيبي انا ليا مؤخر قد كدة
قال بزعيق :قولت ملكيش حاجة واشربي من البحر انتي والك*لب ده 
خرج محمد وهو ندمان علي الي عمله مع رباب جرحها وهي بتحبه بس خلاص الوقت فات 
فات شهر علي الي حصل
اميرة كل يوم تتعلق اكتر بشريف هو كمان بدا يبادلها نفس الشعور 
رباب بدات في الدكتوراه واتعرفت علي ناس جديدة منهم واحد بدأت تعجب بيه بس مش بتبين بتقول لمنبع اسرارها وهي اختها اميرة
-محمد الندم واكله وهيموت ويرجع لرباب بعد ماقالتله خبر حملها وهو هيتجنن بيموت من غيرها
    رباب رباب الحقيني مش قادرة
    ايه يا مجنونة اي الي حصل 
    شريف هايجي يتقدملي وعايز يقابل ماما
ياااه اخيرا هشوفك عروسة اخيرا هنفرح مبروك يا قمر 
وانتي مفيش جديد في الحوار اياه ؟
مش عارفة زي ماكون معجبة بيه جدا بس حاسة انه مش بيحيني 
-ل بقا انا حاسة انه بيحبك اديلو وقت بس وهتشوفي هو هيعمل ايه تعالي
-اجي فين
-تعالي بس مااااااامااااا
ندهت اميرة علي ماما خرجت ماما من اوضتها واميرة فتحت باب الشقة 
اتفاجئت لما لقيت رامز واقف ومعاه والدته وجاين يتقدمولي 
-عملتيها يامجنونة 
-مبروك يا اختي لولولولولولي 
-مجنونة بس بحبك يا اميرة
دخل رمز ووالدته واتك
واتكلموا مع ماما مكنتش مصدقة انه بيبادلني نفس الشعور واتفق مع اميرة علي المفاجأة الحلوة دي 
 قعدنا شوية وماما ومامتو دخلو يتكلموا مع بعض في البلكونة 
– انا مش مصدق انك وافقتي
– ضحكت بكسوف : وانا مش مصدقة انك بتحبني اصلا
– انا من اول يوم شوفتك فيه وانا مستني اللحظة دي اوعدك مكانك قي قلبي مش هيتغير وهتبقي احلي سنين حياتك معايا
– يارب ان شاء الله 
كملنا كلام عام حبيت اسلوبه وتعامله اللطيف معايا 
الي مكنتش متوقعاه بقا اني الاقي محمد في اليوم ده
– فتحتله وانا مش عارفة اكلمه اقوله ايه 
– مين ده يا رباب ؟
– ده محمد طليقي يا رامز ، اعرفك يا محمد رامز خطيبي 
خطيبك! الف مبروك يا رباب
– الله يبارك فيك ، خير كنت عايزني في حاجة
اكيد جاي اباركلك ماحنا عشرة بس عايز اقولك كلام كتير اوي تسمحيلي ؟
– كلام ايه الي عايز تقوله لخطيبتي؟
قالها رامز بعفوية
رديت وقولت : انا اسفة يارامز بعد اذنك ممكن تسمحلي اسمعه وهيمشي بعدها 
– تمام
دخل رامز جوا 
– مهما قولت دلوقتي من كلام مش هقدر اوصفلك انا حاسس بايه لما ضيعتك من ايدي مكنتش عارف قيمتك غير بعد ما مشيتي 
انا استاهل الي بيحصلي واكتر ، كان في ايدي جوهرة وروحت للوح*شة برجلي 
عارف اني جرحتك ، بس ارجوكي سامحيني انا لسة بحبك
– انا اتخطبت يا محمد ، ومسحت حبي ليك باستكية ، العلاقات التوكسيك نهايتها كدة افتكر لما عرفت الي حصل انت قولتلي ايه ، قولتلي انك بقيت تكره البيت تكره تشوفني ، صحيح انا اتالمت كتير واخدت وقت اكتر لما نسيت وفوقت واجاه الي يقدرني ويعمل اي حاجة عشان يسعدني ، وده انا شوفته منك في الاول كتر خيرك باردو ومتخافش مش هنكد عليه 
ابنك انا هخلفه وهخليك تشوفه مش هحرمك منه ومتقلقش هربيه كويس وسط استقرار وهكلمه وهحكيله كويس عنك وهحببه فيك ، ومتخافش انا مسمحاك بس مش معناه اني لسة بحبك فاهم 
– فاهم ، كان نفسي نكمل مع بعض بس اظاهر ان مفيش فايدة ، قال بدموع بتمنالك 
 حياة حلوة وسعيدة ، واوعدك هغير من نفسي وهشوف الدنيا بشكل تاني 
سلام يا رباب 
مشي محمد 
بكيت ودموعي نزلت ، الفراق حاجة مش هينه ، الشخص الي بنيت في خيالك حياتك معاه في لحظة مشي 
جات اميرة عليا ، مسحت دموعي بسرعة
كانت جاية بتجري من الفرح : رباب ماما موافقة تقابل شريف انا مش مصدقة هطير من الفرحة 
– الحمدلله يا حببتي ربنا يسعدك يارب اخيرا هنخلص منك???? 
– ضحكنا 
دخلنا وقرينا الفتحة انا ورامز ، ابتديت حياة جديدة بقصة جديدة مع رامز
 – بحبك يارباب ❤
قالها رامز وعينه عليا كلها حب وامان
قولتله : وانا كمان بحبك اوي❤❤ 
تمت

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!