روايات

رواية جحيم عشق صعيدي الفصل الخامس 5 بقلم دعاء أحمد

 رواية جحيم عشق صعيدي الفصل الخامس 5 بقلم دعاء أحمد

رواية جحيم عشق صعيدي البارت الخامس

رواية جحيم عشق صعيدي الجزء الخامس

رواية جحيم عشق صعيدي الحلقة الخامسة

داخل ثرايا العزايزي
رحلت عائله الزهراوي وتركوها تواجه مصيرها مع ذلك الجبل
يمسك جبل زينه من يديها بقوه ويدخل بعص”بيه عارمة
ويصعد لغرفتهما
زينه بدموع. انا معملتش حاجه
جبل. وانا هستني ام تعملي
زينه. انا اسفه بس دا اخويا
صف”عه قويه تنزل على وجهها
لتقع وتبكي
جبل بغ”ضب مكتوم. حتى لو ابوكي قام من تربته مالوش انه يلم”سك انتي ملكي انا بس ملك جبل صقر العزايزي حوتيها حلقه في ودنك ولحد دلوقتي انا مقربتلكيش بلاش تطلعي الشي”طان اللي جوايا
عيونهم اتقبلت في نظره طويله حسره على و”جع على استغراب
لأول مره جبل ياخد باله من جمال عيونها
سابها وطلع من الاوضه بدل
مايته”ور
زينه. ليه بتعمل كدا انا ماذيتكش
بعد شويه حد بيخبط على الباب
زينه. مين
نور. انا نور اخت جبل
زينه. اتفضلي
نور اول ماشافتها. يلهوي على الجمال هو في ايه النهارده السماء بتمطر مز”ز احلفي انك حقيقيه
زينه بابتسامه. ادخلي
نور. والله ابيه جبل محظوظ دا متجوز ملكه جمال الصعيد
زينه. انتي اللي عيونك حلوه يا قمر
نور بحزن. زينه بلاش تكذبي عليا انا عارفه اني مش جميله زيك
زينه. انتي هبله يا بنتي والله انتي زي القمر وبعدين ربنا قال في كتابه العزيز بسم الله الرحمن الرحيم
(ان خلقنا الإنسان في أحسن تقويم)
نور بابتسامه. شكلك مش زي نهي
زينه. انا متغاظه من نهى دي هي عمالكم ايه عشان تخافوا منها كدا
نور. الحكايه كلها أن جبل بيحبها
وهي بتستغل دا
انا اسفه انا عارفه ان كلمي ضايقك
زينه. متقلقيش عليا انا كويسه
نور. تعالي بقى نقعد ونتكلم برواقه
في مكان بعيد عن مصر
في المانيا
أسد بالماني. هل عرفت مكانها
مجهول. اجل سيد أسد انها من عائلة صعيده
أسد. أريد كل المعلومات عنها
المجهول. زينه فهد الزهراوي
٢٠سنه في كليه الطب البشري
عائلتها من أكبر العائلات في الصعيد  تزوجت منذ يومين من جبل صقر العزايزي من أجل إنهاء التا”ر
أسد. أريدها هنا في المانيا
المجهول. تم
أسد. شاب ٣٠سنه مهندس
صعيدي الأصل
ها بقى اتشا”لتوا ولا لسه
عندنا دلوقتي أسد وجبل وسامر
والتلاته صعايده
ياترى زينه هتكون مع مين
وايه حكايه أسد دا كمان
باقي الجزء الخامس هينزل بكرا
اه صحيح اللي بيقول ان فكره الروايه تقليدية وان فكره الزواج الاج”باري بقيت عاديه
فأنا عايزه اقوله اتفضل عندنا
لأن محدش عارف مين هو الصعيدي المجهول
في ثرايا العزايزي
زينه نزلت تساعد محروسه في المطبخ عشان في ضيوف جاين يبركوا لجبل
زينه. اتتاخرت عليك يا ست محروسه
محروسه. ليه التعب دا يا بنتي روحي ارتاحي احنا خلصنا شغل هنا
زينه. ايه دا انا اتتاخرت اوي كدا
محروسه. سي جبل بعت البنات عشان يساعدونا
زينه. تاب ماما هدى فين
هدى من وراها. انا هنا يا قلبي
زينه. حبيبه قلبي ايه رايك نقعد شويه في الجنينه
هدى. ماشي يا بنتي ياله بينا
لتقوم زينه بسحب الكرسي واخذها لجنينه الثرايا
هدى. الله الجو هنا جميل اوي تعالى اقعدي يا بنتي
لتجلس زينه على كرسي بجانبها
هدى. عارفه يا زينه انا فرحانه اوي ان جبل اتجوزك انتي اللي هتقدري ترجعيه جبل القديم
زينه بتلالاء الدموع. معتقدش
هدى. بصي يا زينه جبل قلبه طيبة بس عص”بي و بيغير  و المد”عوجه اللي اسمها نهى دي بتلعب في دماغه
زينه. ربنا يهديه والله انا بحاول اعيش معه بهدوء  بس الظاهر كدا هتعب اوي جبل مبيتفهمش
وبيغير اوي ودا كمان وهو لسه محبنيش اومال لو حبني
هدى. مين قالك انه محبكيش
زينه ودموعها بتنزل. معاملته ليا ضر”به واها”نته لكرامتي كأني مش بني ادمه
هدى. عارفه يا زينه جبل محتاج ايه
زينه. ايه
هدى. محتاج حد يطبطب على قلبه ويحسسه انه بيحبه مش بيحب فلوسه ومركزه
زينه. ونهى
هدي. نهى عمرها محبت جبل
ولا عمرها حبيت حد غير نفسها
زينه. بس انا مش هقدر
هدى. هتقدري بقلبك الأبيض وحنيتك عليه
هدى. قوليلي صوتك حلو
زينه. صوتي حلو اوي على فكره
هدى. ايه رايك تقريلي قرآن
زينه. سورة مريم
وبدأت تقرأ القرآن بصوت عذب خاشع جعل هدى والجنايني والخدم يبكون سبحان الله ما أعظم كلمات الله لا مثيل لها
كان هذا على دخول جبل وضيوفه
استوقفهم صوتها الذي لمس قلوبهم جميعا
جبل بعد ماعرف أن هي اللي بتقرا خاف حد يشوفها والا هيقع أسير لعيونها اللي مفرقتش خياله. اتفضلوا يا جماعه
ليدخلوا جميعا إلى الثرايا
بعد قليل يدخل شاب وسيم
إلى ثرايا العزايزي ويسمع صوتها يشعر برغبة شديده في رؤية تلك الفتاه ليتجه ناحيه الجنينه ليجدها جلسه تقرأ وما أجملها بعبائتها الزرقاء وحجابها الابيض
الشاب . سبحان الله على الجمال هي دي اخت جبل
واتجه ناحيه الثرايا مره اخره
جبل. اهلا مراد
مراد. ازايك يا جبل
جبل. الحمد لله
مراد. الف مبروووك
جبل. الله يبارك فيك مش ناوي تتجوز انت كمان
مراد. ناويت عشان كدا عايزك في موضوع مهم
جبل. تعالي بس نقعد مع الناس وبعد كدا نبقى نتحدت
…………..
في غرفة سامر
يقف سامر في الشرفة ينظر لزينه
سامر لنفسه. لا يمكن اسيبك لجبل انتي ليا يا زينه
………
زينه. صدق الله العظيم
هدى. صدق الله العظيم الله على صوتك يا بنتي سبحان الله الواحد بكى من خشوعه
زينه. تحبي تروحي اوضتك تستريحي
هدي . ايوه يا بنتي
لتساعدها ويدخلوا إلى الثرايا
ويلمحها جبل وهي تدخل مع أمه ليبتسم بتلقائيه لا يعرف لماذا يشعر بالراحة لوجودها معهم يشعر بالراحه بالرغم ما فعله بها
……
جبل. ها بقى يا مراد عايز ايه
مراد. عايز انسبك
جبل. تنسبني وانتي شوفت نور فين
مراد. شوفتها وهي بتقرا قرآن برا
جبل ملامح وشه كلها اتغيرت وبقي شخص تاني عيونه بقيت حمرا وعروقه بارزة
جبل بغ”ضب وهو بيمسك مراد من ياقه قميصه. عايز تتجوز مراتي
مراد لسه هيستوعب جبل نزل عليه بالبوكس لحد ما ن”زف
من بوقه ومناخيره ووشه بقى كله د”م
مراد. انت اتجننت يا جبل مكنتش اعرف انها مراتك
جبل بغ” ضب عارم. برررررررررا
والثرايا دي متعتبهاش تاني
ليصعد كالثو”ر الهائج لغرفة زينه
في المانيا
في قصر الاسد
يقف في غرفة للأطفال امام سرير طفل صغير لم يكمل سنة
أسد بغ”ضب. متخافش يا حبيبي هجيبلك حقها وحياه” امي”. لد” مرك يا بنت الزهراوي
ليحمل الطفل بحنان و يبتسم ابتسامه جميله وهو ينظر لصورة فتاه جميله ذات شعر اصفر عيونها خضراء جميله للغايه
اسد. ٣٠سنه مهندس بشرته بيضاء وسيم رياضي شعره اسود ناعم من أصل صعيدي
من قنا
ياترى أسد بيك”ره بنت الزهراوي ليه وليه عايز ينتق”م منها
يتبع..
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية جحيم عشق صعيدي)

اترك رد