Uncategorized

رواية غمزة الفهد الفصل الثامن عشر 18 بقلم ياسمين الهجرسي

 رواية غمزة الفهد الفصل الثامن عشر 18 بقلم ياسمين الهجرسي
رواية غمزة الفهد الفصل الثامن عشر 18 بقلم ياسمين الهجرسي

رواية غمزة الفهد الفصل الثامن عشر 18 بقلم ياسمين الهجرسي

صراع الماضي والمستقبل
وحـــــــــدكِ من يستطيع
العزف على أوتار قلـبي
ويتــــرك ألحانـه الـدافـئــــه
تغــــوص فى اعماقـــــي
لتحرك كل إحساســـي
فتتـحـول مشاعــــري
إلـى سيمفونـيـة
مطلعها بحبــــــــك!!
ومحتواها بعشقــــك!!
ونهايتها عمري كله لك !!!!
إن نبضات قلبي لم تنبض إلّا بحبك، ولم أسمع دقات قلبي إلّا وأنا معك، فبعد كل هذا يسألونني لماذا أحبك كل هذا الحب ليتهم يعرفون الآن، كم أنا أحبك وأشتاق إليك
 في الماضي كنت اريد ان يعلم العالم  بحبي لك والان لا يطاوعني قلبي ان اعلن للعالم عن  وافته وانك قتلته بسيف الخذلان والغدر  اعلن الان ان قلبي دفنته ولا عزاء في قلب قتل بسبب حبيب مخادع وعشق كاذب .
اهداء لكل من احترف تمثيل الحب علي الحبيب ومضي وتركه جسد بلا قلب وروح
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
فيلا الراوى
اوضه هنيه 
سعد : قاعد قدامها وبيضحك وهي بتعيط واتكلم مالك يا هنايا.
هنيه : انا مكسوفه اووووى يا سعد اهل البلد يقوله عليا الناس هتاكل وشي وبعدين انا حملي وحش وبتعب جدا والمفروض متحركش من السرير وبناتي فاضل كام شهر علي جوازهم انا هنزله.
سعد: استغفر الله العظيم و بصلها بستغراب تعمل اي يا هنيه تنزليه ازى دا حته مني ومنك بصي يا حبيبتي انتي جوازتك ولادك الصبيان دليفرى يعني اللي خلاكي تعملي كده للولاد اعملي كده البنات ومش هتحتاجي تتحركي كتير ويا ستي في حاجه عاوزنها هنزل انا معاهم إيه رايك وفكر وقرر انه لازم يحطها تحت الأمر الواقع ويقول العيله كلها انها حامل وفون بتاعه عمال يرن وهو بينفخ انا زهقت اكسر الموبايل عشان جوز بنتك يرتاح .
هنيه : هو فعلا بيرن بقاله كتير معلش شوفه عاوز ايه .
سعد : ما هو قالي علي واتس عاوز ايه ولما ما ردتش عليه عمال يتصل.
هنيه : عاوز ايه ماترد عليه بدل القلق دا انا مش في اعصاب.
سعد : بيضحك بنتك مش بترد عليه عشان سابها ومشي ومش حكالها حدوته فكره يا هنايا حوادتي .
هنيه : بتضحك طبعا فاكره اعمل إيه منا لازم انام علي صوتك وانت بتحكيلي حدوته أو  بتكلمني  وزينه واخده مني حاجات كتير رد بقي رجع يرن تاني  .
سعد: رد وفتح الاسبيكر عاوز ايه يا زفت انت في حد يتصل في وقت متاخر كده.
عبدالله: اسف والله يا عمي بس مش قادر اسبها اول يوم وهي مراتي تنام دمعتها علي خدها انا هصلحها في وجود حضرتك  
سعد : انت عارف أنا هوافق ليه عشان حماتك حامل تعالا يالا.
عبدالله: انا تحت يا عمي ممكن تفتحلي انا قدام باب فيلا.
هنيه : بتضحك انت مجنون ولو مكنش عمك رد عليك كنت هتعمل ايه.
عبدالله: وحيات زينه القلب كنت هفضل واقف لحد الصبح بس قلبي كان هيوجعني عليها لو سمحت افتحلي بقي .
سعد : قام وقف وقفل المكالمه ومسك ايد هنيه يالا بسرعه واخدها وخرج وفضل يخبط علي كل باب في فيلا وبصوت عالي هنيه حامل وانا هبقي اب 
فتح فهد امك حامل وراح خبط علي ريان امك حامل وراح خبط يا حاج الراوى وحجه راضيه انا هبقي اب وخبط علي مكيده انا هبقي اب يا مكيده .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
✨اوضه مكيده ✨
كانت راحه جاي في اوضه هتجنن بتفكر ازى تبوظ جوازت ريان ونفسها تخليه يطلق بسنت فكري يا مكيده لو الليله عدت عليهم من غير ما يكره بعض مش هتعرفي تعملي حاجه وكمام هنيه حامل لازم تخلصي الاول بسنت ودورك جاي يا هنيه وفضلت تفكر  لحد ما جات في دماغها فكره انها تنيم حسن عشان ريان ما يخدش ادويته وهي تشوفه في حاله الادمان وتطلب الطلاق آه عندى منوم من اللي كنت بحطه لسعد عشان يتاخر في النوم وأكيد هنيه وبصت علي كوبايه اللبن بتاعتها وحطت المنوم فيها وفتحت الباب براحه واتلفتت وخرجت لقت حسن في وشها ازيك يا ابني .
حسن : استغرب الله يسلمك يا حجه حضرتك كنتي جايلي واي الصوت العالي دا في حد تعبان.
مكيده : لا ابدا بس ضرتي حامل وطبعا في مشاكل بنا وانا اعتذرت منها وعشان اسبتلهم ان نيتي طيبه فقولت اوزع اللبن بنفسي عشان احنا لما في ست من اهل العيله تبقي حامل بنوزع اللبن عشان دا فال حلو اتفضل بس تشربها عشان لو مشربتهاش هتسقط الليبي بطنها .
حسن : مسكها منها مش لدرجة دى ومع ذلك حاضر هشربها بس دا معاد الادوية بتاعت ريان ادهواله واوعدك اني اشربها حاضر .
مكيده: ارتبكت لا مش دلوقتي عشان تحت قاعده عائليه انا هبعتلك ريان اوضتك انت عارف العرايس نزله بشعرهم لسه مش متعودين علي عوايد العيله ولو انت نزلت فهد وريان هيعمله مصيبه اتفضل وانا هبعتهولك وعلي ما تشرب اللبن اكون بعتهولك خليهم بيعتولك عصير .
حسن : لا عصير ايه انا يدوب اشرب اللبن واخد منه بق يكون ريان جه ياخد علاجه وانام أنتم الافراح عندكم متعبه جدا .
مكيده : عقبالك ان شاء الله هعملك فرحك هنا وسابته ومشيت دخلت اوضتها وهي مبسوطه اوى .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
✨اوضه غمزه✨
فهد : وافق مصدوم وبيضحك خرجت غمزه من الحمام لبسه بيجامه ستان ودرعتها باينه وشورط قصير وشعرها مفرود وهو وقف مصدوم من جمالها.
غمزه : بتتكلم بخضه في ايه ليه عمي بيخبط اوى كده علي الباب في حد تعبان  .
فهد: واقف ساكت ومش بيرد عليها وسرحان في جمالها .
غمزه : قربت منه ولمست دراعه فهد انت ساكت ليه رد عليه .
فهد : ابتسم اصلك مشاء الله جميله اوى وقرب منها وحضن وشها باديه الاتنين 
 يا من خجل القمر من جمالها وانحنت الزهور لورد خدودها عشقتك حتي تملك عشقك من وريدى واصبحتي انت الحياه ولا حياه بدونك.
غمزه: فرحت اوى وحضنته واتعلقت في رقبته انا ما حبتش حد قدك ولا هحب حد زيك.
فهد : حضنها قاعد بها علي  السرير وانا بحبك وبعشقك ولا حبيت ولا احب احد زيك وخطف شفايفها في بوسه طويله وهي كانت متجاوبه معاه اوي بعد عنها عشان يتنفسه اهدى بقي بدل ما اخليكي حامل زي حماتك  .
غمزه : بصتله وضحكت مين حامل ماما هنيه مش ممكن انت بتهزر صح دع خبر الموسم .
فهد: ضحك وراح ليها انا هنزل ابارك ل بابا وماما وانتي ارتاحي .
غمزه : لا انا هاجي معاك استني البس وراحت فعلا راحت لبست اسدال حلوه .
فهد : حلوه بس دا انتي بسكوته وكلها كام يوم وهكلك يالا يا مزتي ومسك ايدها ونزل.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
✨اوضه بسنت ✨
بسنت : قعدت جنب ريان علي سرير ممكن نقوم نصلي عشان ننزل نبارك ليهم .
ريان : بصلها انا مش هنفع اصلي انا ذنوبي كتير وربنا مش هيتقبلني  .
بسنت : مين قالك كده ربنا غفور رحيم وربنا بيقبل التوبه وانا نفسي اول فرد اصلي وانا مراتك تكون امامي فيه .
ريان : ابتسم بخيبه امل كمان إمام طيب ازى مش هعرف.
بسنت : ليه مش حافظ قران صلي باي سوره انت حفظها .
ريان : مش لدرجة دى انا انا كنت حافظ تلت القرآن اه نسيت بس لسه فاكر اللي يخليني اصلي.
بسنت : مشاء الله تلت القرآن انا عندي فكره كل يوم هنحفظ عشر ايات بعد صلاه الفجر وهنصلي بيهم كل فروض اليوم ونسمعهم لبعض في صلاه الفجر وهكذا وان شاء الله هتفتكر .
ريان : بصلها نظره هي ما قدرتش تفسرها انتي عندك امل فيا اوى امي اني هحفظ واصلي .
بسنت : قامت وقفت ومديت ايدها ليه انا املي في ربنا كبير وأنه هيهديك يالا 
ريان : مد ايده ليها وبصلها اوى وكان نفسه يترمي في حضنها .
بسنت : ارتبكت من نظرته وراحت ناحيه الدولاب ممكن تسمحلي اروح احضلك هدومك وراحت فتحت الولاب وطلعت ليه لبس وكان دولابه متبهدل جدا وتقرييا كل ترنجات بتاعته يا كحلي يا اسود وحاولت تجمع ترنج نفس اللون وفعلا نجحت وراحت ليه اتفضل ليه هدومك كلها اسود وكحلي .
ريان : اخدهم منها عشان تقريبا ترنج بيتلبس اول مره بس علي بعضه بعد كدا بيبقي زى ما انتي فهمه لان في قانون الحجه راضيه هنا ماشي بيقول مافيش حد من الشغالين يدخل اوضه الشباب وان دى مهمه الام بس طبعا انا امي دائما مشغوله ومبتفكرش فيا .
بسنت : ابتسمت انا خلاص موجوده وكل حاجه هتبقي كويسه بس ممكن تتفضل عشان نلحق نصلي وننزل .
ريان : حاضر وسابها ودخل اخد شاور وخرج وهو البدله في ايده وحطها علي سرير  .
بسنت : فردت المصليات هي الارض وابتسمت اتفضل وشاورت انه يقف إمام .
وهو فعلا قرب من المصليه وبصلها بتردد .
ريان : فعلا اتشجع وصلي بيها وكان صوته حلو وبيبكي وهو بيصلي 
وصوته وجع قلبها لدرجة انها بكت وبعد ما خلص مسح دموعه ووقف وهي  فضلت قاعده علي الارض تعيط من جمال صوته وقف ومد ايده لها وقومها ممكن اعرف ليه بتعيطي .
بسنت : صوتك حلو اوى والوجع اللي فيه كان بيقطع قلبي وانت بتقرأ قرآن وانهارت في العياط .
ريان : حضنها وفضل يملس علي راسها  وبيكلم نفسه يا ريتك ما تبعديش عن حضني ياريتني اقدر ادخلك جوه ضلوعي .
وفجأة الباب خبط جامد جدا وكانت مكيده افتح يا ريان حالا .
بسنت بعدت عنه وراحه تفتح الباب .
فهد : مسك ايدها استني انتي عشان دى امي بلاش تفتحي وتدايقك بكلمه وراح فتح الباب  .
فعلا بسنت راحه قعدت علي سرير بتوتر وقلق .
مكيده : دخلت بصت ل بسنت بقرف وبصت ل ريان طلع بت دى بره عشان عاوزه اتكلم معاك في كلام يخصنا .
بسنت : وقفت انا هنزل تحت بعد اذنك تسمحلي.
ريان : اتعصب واخدها تحت دراعه راحه فين مافيش نزول دى اوضتك وبص ل مكيده اتفضلي حضرتك قولي اللي تحبيه في وجود مراتي لامي مش بخبي عليها حاجه وحضرتك اللي عندها .
مكيده : الغل كلها وياتري قالتلها انك مدمن ولا خايف تسيبك .
وقبل ما يرد كانت هي بعدت عنه وقربت منها .
بسنت : اعرف يا امي وهو قالي كل حاجه وان شاء الله هيبقي كويس ببركه دعائك طبعا وانا عمرى ما هسيبه .
مكيده : زقتها انتي بتتكلمي معايا ليه أصلا انا بكلم ابني.
ريان : وحضرتك جرحتني بما فيه الكفايه قولي حضرتك اللي حبه تقوليه عشان    مراتي مش هتخرج من هنا.
مكيده : بقي كده طيب خليها تنفعك بقي وسابته وخرجت .
ريان قعد علي سرير وكل عروق وشه وايده باينه من آلعصبيه .
بسنت : حسه به يالا ننزل تحت شكلهم كلهم تحت نبارك ليهم ونطلع هموت من التعب.
ريان : خطف شفايفها وبعد عنها وسند علي دماغها متجبيش سيره الموت دى تاني خالص .
بسنت : هزت دماغها واخدها ونزل .
كانوا كلهم متجمعين معادا البنات كانوا لسه نازلين واول ما زينه عيونها جات في عيون عبدالله دورت وشها ناحيه التانيه .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
✨اوضه حسن✨
مكيده : خبطت براحه علي الباب ولما حسن مفتحش دخلت لقيته نايم علي سرير نص جسمه علي سرير ورجليه في الارض وكوبايه وقعه في آلأرض وبصتله وضحكت وشالت الكوبايه ورفعت رجليه وقلعته الجزمه جاتك نيله وانت زى الحيطه وريني بقي هتعملي إيه يا بسنت لما تلاقيه بحاله دى وخرجت وهي بتضحك اما انزل ابارك ونعمل الاصول .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
 ✨مضيفه فيلا✨
الحاج الراوى : مبروك يا سعد ربنا يقومها بسلامه .
الحجه راضيه : مبروك يا قلب امك وبتعيط وبتطبطب عليه خد سعد لما خلفتك وبعدها معرفتش اخلف تاني بقيت ادعي من ربنا خلفتك تكون كتير عشان قلبي يرتاح واول ما دخلت الجامعه جوزتك عشان يبقه اخواتك وولادك وربنا راضاني فيك ربنا يسعدك وحطت ايدها علي هنيه انتي بقي لازم ترتاح حملك وحش ولما تحتاجي حاجه اطلبيها من البنات بقي عندك أربع بنات يعملولك اللي انتي عاوزه .
غمزه : طبعا يا ماما الحجه اللي نفسها فيه دل احنا هندلعها علي الآخر مش كده يا بنات.
بسنت : راحه ليها طبعا وباستها من دماغها وغمزه وفجر وزينه وباركولها كلهم .
فجر : مبروك يا ماما هتبقي ام زي العسل 
زينه : انا مش مصدقه هتبقي ام مبروك يا ماما تعرفي هتجنن واشوفك وبطنك منفوخه كده .
فهد : بس يا بت وراح راسها من دماغها وايدها مبروك يا هنون وقرب من سعد معرفش انك شاقى اوي كده  .
سعد : اخرس يا تافه ابوك لسه شباب .
كلهم فضله يضحكه علي هزارهم مع بعض .
ريان : مبروك يا بابا ومبروك يا ماما ربنا يقومك بسلامه .
مكيده : نزلت ووقفت وسطيهم مبروك يا درتي ولاونك كبرتي علي الخلفه يالاا اهو تبقي انتى وبناتك مع بعض بس خلي بالك من نفسك بحصلك حاجه وهنزعل عشانك .
الحجه : راضيه فال الله ولا فالك سمك في لسانك.
عبدالله : مبروك يا عمي وحضرتك يا طنط وبص ل زينه .
الحجه راضيه : يالا كلكم علي اوضكم وانت يا سعد خالي بالك منها يالا يا حاج .
زينه : طلعت جرى وهي مش يتكلم عبدالله ومشيت ومقلتش ولا كلمه .
عبدالله : عمي ممكن اطلع اصلحها واوعدك دى هتبقي آخر مره .
سعد: اطلع ودى امانتي حافظ عليها لحد ماتروح بيتك.
عبدالله : حاضر يا عمي بس ممكن حد يوصلني ليها .
فجر :تعالا معايا انا هوصلك تصبحو علي خير .
وكل واحد اخد مراته وطلع اوضته وكان ريان بدا يبان عليه التعب وبسنت لاحظت دا وقلقت .
سعد : قام وقف وشال هنيه ااااه يا هنايا لو مكنتش حامل كنت عملت دخله تاني النهارده اشمعني عيالك بقي.
هنيه : بصتله دخله تبقي يا سعد اللي حسدت ولادى فهد مراته عندها ظروف وريان مش هيلمس بسنت اللي لما تحبه انت عينك وحشه وحسدت ولادى وبعدين انت شايلني ليه  .
سعد : فضل يضحك بصوت عالي انا حسدتهم ليه هم عمره هيبقه زى ولا إيه وبعدين انا شايلك عشان ما فيش قمر بيمشي علي آلأرض.
هنيه: ضحكت ومسكت منخيره عمرك ما هتتغير ابدا يا سعد.
سعد : لا هتغير لان كل يوم بحبك اكتر من الاول وظا بيخليني صغير وشباب حبك سحر بيخليني ارجع ابن عشرين اللي عاوز يخطف حبيبته ويبعد بيها عن الناس كلها ودخل بها اوضه ارتاحي هحضرلك الحمام ثواني وخرج يالا ادخلي خدي شاور ويالا عشان ترتاحي وفعلا قامت وخرجت وراحت نامت جنبه كان ماسك الفون بتاعه سابه وفتح لها حضنه  .
 ✨✨✨✨✨✨✨✨✨
✨اوضه زينه✨
فجر : هي دى اوضه زينه اتفضل ادخلها .
عبدالله شكرا وخبط ودخل بعد ما قالت اتفضل .
زينه: ربعت ايدها مين قالك تدخل هنا اتفضل روح.
عبدالله : بلع ريقه بتوتر وغمض عيونه ممكن تلبسي حاجه اتفضلي .
زينه ::ضحكت هو انت مش جوزي يا رجل انت فتح عيونك .
عبدالله : بيجز علي سنانه الله يخربيت جنانك يا شيخه انا هضربك وبعصبيه بقولك البسي يالا .
زينه : اتخضت وراحت لبست روب وعيطت .
وهو فتح عيونه كانه عارف انها لبست راح قعد جنبها ومسك ايدها ممكن اعرف إنتي ليه بتعيطي دلوقتي.
زينه : اتكلمت وهي بتعيط انت جاي هنا غصبا عنك عشان كده انت بتزعقلي.
عبد الله : بسها من اديها انا ماقدرش ازعلك انت حته مني وانا عارف انك بتحبيني بس صدقيني وعاوزني جنبك وانا بشر ما اقدرش اقرب من النار  وانت النار اللي بتحرقني انا عارف انك مراتي بس انت لسه في بيت ابوك  صدقيني مش هينفع اشوفك باي لبس غير اللي بيشوفك به في وسط اهلك اول ما تيجي بيتي صدقيني مش هخليكي تلبسي أصلا ووريني ساعتها شقوتك  .
زينه : خبطته انت قليل الادب علي فكره بس انا بحبك وعوزاك جنبي ونفسي البس ليك كل حاجه انت بتحبها ونفسي تحبني زى ما ببحبك ونفسي اجي معاك اشوفك لما بتصحي ولما بتنام هو انا كده قليله ادب وانت مممكن تبعد عني عشان بقولك اللي في قلبي.
عبدالله: لا طبعا انت احسن واطيب بنت في الكون كله وحنينه ومودبه وجميله وانتي بتقولي الكلام دا ل جوزك مش حد غريب وعمرى ما اقدر ابعد عنك بس كل الحكاية مش عاوز حد من اهلك يزعلك بكلمه انا استحمل اي حاجة عشان بس اشوفك سعيده لاكن مش هستحمل حد يزعلك عشان انتي حته مني ومسح دموعها وهطلب منك طلب صغير لو سمحتي بطلي شقاوه عشان انا مسك نفسي بالعافيه عشان مراتي جميله وزى القمر و بعشقها ولما بشوفها ببقي عاوز اكلها اكل   .
زينه : حضنته وسندت علي صدره بحبك خليك جنبي بس ومتبعدش عني .
عبدالله : ربنا ما يحرمني منك يا زينه القلب ونايمها وغطها وفضل يملس علي شعرها وحكلها حدوته ونيمها وباسها من دماغها وخرج.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
✨اوضه بسنت✨
ريان : مصدع جدا وهيتجنن من الم .
 بسنت : قاعده متوتره وقامت وقفت  وقربت منه اتصل علي فهد .
ريان : لا هو النهارده ليله فرحه بلاش اعكنن ليه وبان عليه الالم ووشه عرق وبدا يمسك دماغه مش قادر  .
بسنت : قربت منه وحضنت دماغه وفضلت تقرأ قرآن ودموعها بتنزل شلال وبعدت عنه انا هروح اجيب دكتور حسن مش هقدر اشوفك كده.
ريان: مسك ايدها مينفعش تروحي اوضته دلوقتي انا هروحله وبيفتح الباب مفتحش بصلها الباب مقفول ليه .
بسنت : مش عارفه مافيش مفتاح معاك  هنا انا هتصل علي حسن يحاول هو يفتح من بره وفضلت تتصل وهو مش بيرد وفات اكتر من ساعه اتصلت علي غمزه وفهد لقت الموبيلان مقفوله .
ريان : فقد السيطره علي نفسه بالم لا ماعنديش قدره استحمل  مش قادر ابعدى عني  وبعد عنها وفضل  ويفتح   كل درج في اوضه ويرمي كل حاجه في آلأرض وفضل يدور في الجواكت بتاعته لحد ما لقه تسكره هروين وراح فتحها وكان هيشمها .
بسنت : خطفتها وقعتها في آلأرض وبصتله بتحدى مين قالك اني هسمحلك تشم القرف دا تاني.
ريان: بصوت عالي وعصبيه مين انتي أصلا عشان تسمحيلي او لا فوقي انتي هنا ولا حاجه وهطلقك وهرميكي بره زى الكلبه.
بسنت : بدموع عشان انت ضعيف ومعندكش ايمان ولا  ايراده وجبان وانا ميشرفنيش اني اكون علي زمه راجل جبان زيك .
ريان : انا جبان وفضل يضربها وهي حطت ايدها علي وشها عشان تحمي وشها من الضرب  آه هشم وهرجع تاني اسوء ما كنت وهسهر مع بنات وهفضل شمام زى ما كنت وفاق لما لقها وقعت في آلأرض اغمي عليها  قعد جنبها يعيط وبيفوقها قومي انا اسف طلعت غضبي من نفسي فيكي ارجوكي انتي بالذات ما ينفعش تبعدى عني عشان خاطر ربنا فوقي انا هموت لو حصلك حاجه وشالها حطها علي السرير وراح جاب البرفيوم وفوقها وفضل يبصلها ودموعه بتنزل اسف سامحيني مكنش قصدى بس الالم هيموتني وانتي ملكيش ذنب تفضلي تشوفي جوزك بضعف دا  انا يتجوز فجر وزينه وهطلقك عشان ما يحصلش مشاكل دا لو ما موتش نفسي قبلها وراح وقعد في الارض وسند علي الحيطه وفضل يخبط دماغه في الحيطه من الم ومكنش في حل قدامها غير انها تتصل علي هنيه   .
بسنت : بدموع الو ماما هنيه الحقيني ريان بيموت والباب مقفول وحسن مش بيرد وقفلت وراحت حضنته ومسكت دماغه عشان يبطل يخبطها في الحيطه وهي بتعيط وبتقرا قران  .
ريان : متسبنيش عاوز اموت في حضنك وضاغطت علي جسمها لدرجه ان ضلوعها كانت هتنكسر .
بسنت : بالم ودموع مش هبعد عنك انا جنبك استغفر ربنا واهدى .
هنيه : بدموع قوم يا سعد ريان تعبان انا هروح له ولبست عبايه بسرعه وخرجت من اوضه راحتله لقت الباب مقفول دخلت علي مكيده وهي عامله نفسها نايمه وبتتكلم بصوت كله رعب ومسكها من رقبتها وبتخنقها هاتي المفتاح اوضه بتاعت ريان عشان هقتلك وهخلي الكلاب تاكلك .
مكيده: بصوت مقطع مش معايا مفتاتيح .
هنيه : انتي جبته لنفسك هقتلك وكلهم بيحبوني وهياخده جستك يرموها لكلاب السكك تاكلك وهقول انك هربتي أو اقول انتحرتي وكلهم عاوزين يخلصه من شرك وضغط عليها اكتر.
مكيده: حركت ايدها وطلعت المفتاح من صدرها وبتمد ايدها تدلها المفتاح وقع من ايدها لانها مش قادره تتنفس .
هنيه : ربنا ياخدك ونخلص من شرك ظا حتي الشيطان بيحب ولاده انتي حتي غلبتي الشيطان منك لله وخرجت لقت سعد بيكسر الباب وفهد صحي علي صوت الخبط وكلهم صحيه.
هنيه: خلاص المفتاح اهو وادته المفتاح يفتح .
ريان : بعد عنها بالم البسي طرحتك بسرعه وماسك دماغه وبداء ينزف من منخيره ويرجع كل دا وبسنت لبست طرحتها وحضنه .
دخل سعد وفهد وهنيه وقفه مصدمين من المنظر .
هنيه : اتحركت قومي يا بسنت وسحبتها وقفتها وسعد وفهد سندوه نايمه علي السرير وبسنت جابت فوطه مسحت له وشه وهدومه.
ريان : مسك ايد سعد أرجوك يا بابا اقتلني وخلصني من العذاب دا مش قادر استحمل.
سعد: روح انده حسن بسرعه واخده في حضنه ان شاء الله خير وهتبقي كويس.
فهد: خرج ضرب باب بتاع اوضه حسن برجله ودخل ضرب حسن بوكس في وشه وهو نايم بس حسن متحركش فهد استغرب من منظره فضل يصحى في مصحيش اخذ الحقنه اللي كان المفروض ريان ياخدها كان حسن قائله عليها عشان لو حصل اي حاجه يبقى يديها له وهو مش معي وخرج راح الاوضه عند ريان حضر الحقنه وادي الريان حسن زي ما يكون في حد مخدره ما بيتحركش ما بيردش عليا .
هنيه: أكيد مكيده لاني لقيت مفتاح الاوضه معاها وكانت قفله عشان يوصل للحال دا وتطلبي الطلاق ودا انذار ليكي جوزك وصحته وحياتك معاه اغلا من نفسك .
بسنت : حاضر وقعدت جنبه وبدموع اتفضله ارتاحه وانا معاه.
فهد: هي مش ناوى تبعد عننا بشرها طلقها بقي وخلصنا ايه نستنى لحد ما تقتل حد فينا دى مش عيشه يا تطلقها يا هخلصك منها انا بطلقه طايشه 
دى خلاص هبت منها وضرب الكرسي برجله انا من النهارده هشطب الفيلا ولو خليتها تلمحه تبقي تقول عليا مش راجل   وخرج قابلته غمزه شخطت فيها مين سمحلك تخرجي من اوضتك من غير ازني يالا علي اوضتك.
غمزه: دخلت معاه الاوضه في ايه وطنط مكيده كانت وقفه تصنت عليكم وانت عصبي وكلكم عند بسنت ليه. 
فهد : انتي بتقولي  طنط مكيده  كانت واقفه تصنت علينا صح وخرج من غير ما يتكلم راح اوضتها خبط عليها .
مكيده: خرجت خير يا فهد انت بتخبط كده ليه.
فهد: بعصبيه اسمعي لما اقولك لو كان ابويا مش عاوز يطلقك عشان عنده امل انك ينصلح حالك انا بقي معنديش اغلا من اخويا ريان دا حته مني ويدموع ورحمه امي اللي ماتت وحياه النفس اللي بتتنفسه امي هنيه لو قربتي من ريان أو حد في العيله دى لهخليكي تتمني الموت متطلهوش ودموعه نزلت دا آخر تحذير لكي كل دا وغمزه واقفه راح مسكها من دراعها دخلها اوضه ولبس وهي قاعده مش بتعيط ولسه هيفتح الباب وقفت قدامه .
غمزه: رايح فين دلوقتي لازم افهم في ايه وزى تتكلم مع طنط كده.
فهد : انا هنزل اشوف عمال عشان تشطب الفيلا عشان مش هنعيش هنا هننقل احنا وريان ومسح دموعها اسف لو اتعصبت عليكي بس انا اعصابي تعبانه هنزل ساعتين وارجعلك.
غمزه: خدني معاك عشان خاطرى .
فهد : انا هفضل في فيلا بس هبعت ضمراني يجيب العمال واتفق معاهم واقولهم يشتغله ازى انتي نامي وارتاحي وباسها من دماغها وخرج.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
✨اوضه مكيده✨
مكيده : هي وصلت ان عيل زى فهد يهددني بس وحيات امهاتك الاتنين لحرق قلبك علي امك وابعتها تنام جنب امك ما هم الطيبن ملهمش مكان علي آلأرض وطلعت موبيلها واتصلت علي المجرم اللي بينفذ لها اعمالها الشريره اسمع زفت الطين ابعتلي مراتك عشان تخدمني يالا تكون قدامي كمان ساعه  ومتسقلش ولا سؤال وقفلت الخط في وشه ولما نشوف يا هنيه هتعملي إيه تدخلي عليا تخنقيني وابنك يهددني بالقتل ماشي لما نشوف مين اللي هيموت التاني  .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
طلع النهار وسعد وهنيه راحه اوضتهم وبسنت نزلت حضرت فطار وطلعت به ل فهد وفتحت الشباك والبلكونه وحضرت الحمام نضفت الاوضه وقعدت جنبه وسرحت في عضلاته ولفت نظرها اسم موشوم فوق قلبه بلغه هي مفهمتهاش ودموعها نزلت واتكلمت بصوت مسموع أكيد دا اسم حبيبته عشان كده قال انه هيطلقني وقامت وقفت لسه هتتحرك مسك ايدها وقعدها جنبه وقرب منها اووووى هو فعلاً اسم حبيبتي من اول مره شفتها فيها وهي سرقت قلبي وروحت وشمت اسمها علي قلبي وقرب اكتر لدرجه انها شم ريحه نفسه واتكلم قرب شفايفها لدرجه انه وهو بيتكلم بيلمس شفايفها وعندى استعداد أدفع عمرى كله الا يوم اعيشه معاها واسمع منها انها بتحبني ان شاله حتي واحد من عشره من حبي لها ادعيلي عشان انتي قلبك ابيض وربنا هيستجيب منك .
بسنت : دموعها نزلت وقامت وقفت حاضر هدعيلك بس اتفضل قوم عشان تاخد شاور عشان تفطر وادته ضهرها وقلعت طرحتها حسه انها مخنوقه.
 وهو شاف علامت الضرب علي رقبتها في المرايا غمض عيونه بوجع .
 ريان : راح حضنها من ضهرها وفضل يشم ريحه شعرها ودموعه نزلت عشان خاطرى سامحيني لما اكون في حاله دى ابعدى عني عشان تحمي نفسك مني مش تقفي لحد ما كنتي هتموتي في ايدى .
بسنت : لفت ليه ودموعها ذادت انا دا وجبي اني اتحملك وكنت عارفه انك بتطلع غضبك من نفسك فيا وعرفه انك مش ممكن هتضعف تاني ولا هسمحلك توصل الحاله دى تاني وانا اول ما دكتور حسن يفوق هاخد منه طريقه علاجك في حاله عدم وجوده صدقني انت هتخف عشان تروح تعيش حياتك مع حبيبتك ومن غير ما تحس لقت نفسها بتلمس الاسم اللي علي صدره واول ما هحس انك اتعلجت هبعد عنك ودموعها فرت من عيونها .
ريان : كل دا وهو ايده بتمشي علي العلامات اللي علي رقبتها وفتح سوسته الاسدال شاف ايده وضوافره علي صدرهت شدها في حضنه وحضن وشها وباسها ودموعهم كانت مختلطه بعضها كل واحد بيبكي علي حبه لتاني وحضنها قوي ولما لقت نفسها ضعفت بعدت عنه وهو استغرب .
بسنت : وقفت وبدموع ارجوك بلاش تقرب مني عشان انا مش هقدر امنعك عشان دا حقك عليا ولو انا رفضت ربنا وملائكته هتلعني وساعتها هغضب ربنا ارجوك حنا مع بعض مساله وقت يبقي بلاش حاجه تحصل بنا وسابته وراحت فتحت المصحف وفضلت تقرأ قرآن وتعيط وهو واقف دموعه متحجره في عيونه ومش قادر يتصرف دخل الحمام ورزع الباب وراه واخد شاور وخرج لقها لسه مكانها طلع الفون واتصل علي مركز بيركب كاميرات واداهم معاد عشان يجه يركبه كاميرات في اوضه عشان خاف انها تسيبه وراح وقف قدامها ممكن تقومي تتوضي عشان عاوز اصلي ومش عاوز اصلي لوحدى.
بسنت : قامت وقفت وراحت اتوضت وخرجت صلوا جماعه.
 وراح جاب صنيه الفطار ممكن تاكلي معايا عشان انا حرفيا هموت من الجوع ومسك ايدها قعدها قدامه ومد ايده ليها بسندوتش وفطره وهم في حاله صمت رهيبه .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
✨اوضه مكيده✨
قاعده هي ونعسه سمعتي إنتي إيه اللي مطلوب منك تعمليه بالحرف الواحد وادتها ازازه في ايدها.
نعسه : حضرتك عارفه لو حد كشفني هيعمله فيا ايه دا هقطعه جسمي ويرموه لديابت الجبل .
مكيده : كده او كده هتتقطعي وتترمي لديابه تاكلك يبقي تسمعي الكلام وتخلي بالك محدش يشوفك وانتي بتحطي لها الدوا في الاكل عشان تسقط اللي في بطنها وياريت تموت بالمره .
نعسه : بصتلها بخوق حاضر ربنا يسترها 
انا لو اعرف المهم تخوف اوى كده ماكنتش جيت بس كده هتدفعي كتير اوووووى ماشي هنزل انا بقي اتعرف علي الشغالين عليهم عشان محدش يشك فيا.
مكيده : حاضر يا هنيه انتي وابنك وقضلت تضحك بشر .
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
بيت عزت 
انعام : بتشرف علي الزياره اللي هتزوى بها بناتها وبتظبط العربيات والستات شايله الكحك والبسكوت والبيتي فور والغريبه في علب كبيره وصناديق الفاكهه حد يفكرني في حاجه نسينها.
اختها فوزيه : مافيش كل حاجه في العربيات الزفر بانواعه والرز والشعير ودره والسكر ومكرونات بانواعها وزيت والسمنه البلدى كده خلاص بقي يالا بقينا الضهر زغرطه يا ستات 
احمد وعبدالله معقول كل دي صبحيه يانهار ابيض بس حرام محدش يقدر علي دا كله تكاليف كتير اوووووى لو طلعوها للفقره هياخده ثواب.
عبدالله :هو انت عندك حق بس في ناس في المجتمع مريضة لو مرحش كظه ل مرات ابنها هتعيرها وتزلها وهتقولها يالي اهلك مصرفوش عليكي فهمت آه هم عيله الراوى مش من الناس دى بس فعلا في ناس كده واهل البنت مطرين يعمله كده عشان يحافظه علي كرامه بناتهم.
عزت : أنتم الاتنين صح في كلامكم ودى عادت الناس ورثتها عن اهلها فيها اللي صح وفيها الغلط يالا عشان أمكم بتصوت بره وانا كلمت سعد وقلتله اننا جايين في طريق وخرجه فعلا.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
يتبع…
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد