Uncategorized

رواية احببت مصيبة الفصل التاسع عشر 19 بقلم دنيا احمد

 رواية احببت مصيبة الفصل التاسع عشر 19 بقلم دنيا احمد

 رواية احببت مصيبة الفصل التاسع عشر 19 بقلم دنيا احمد

 رواية احببت مصيبة الفصل التاسع عشر 19 بقلم دنيا احمد

في أثناء تبدل السلاح بدولارات  يهجم  غيث ورجالتوا ونديم ويحوطهم من الجهه الاخرى 
وغيث اتفاجاه بادم مع نديم 
وبدأ تبادل ضرب النار ومعتز وياسر كان هيهربوا  ادم مسكهم ولسه بيحطهم في العربيه بتاعت الشرطه 
معتز مسك المسدس من عسكري  وضرب طلقه 
ادم :غيث حاساااااااااااااااااب 
وفجاه غيث بيلف عشان يخد بالو لقي اياد واخد الطلقه بدالو 
وآدم اتحول وصوب المسدس وضرب معتز بالنار قبل ما يهرب 
غيث مسك اياد قبل ما يقع في الأرض ودمعه نزلت ليه جيت ليه عرضت نفسك للخطر انت وعدتني انك مش هتيجي ورايا ليه يا صاحبي ليه 
وآدم وقف بصدمه مش عارف يعمل ايه راح  جري عليهم انت كويس يا صاحبي استحمل انا طلبت الإسعاف وجايه ونزلت دمعه منه هو كمان 
غيث ليه يا اياد مخلتكش زي ما قولتلك
اياد بس انت وهو انا رايح عند احسن حد وهشوفه لان سبني بس عايز اوصيكم علي اختي وامي خالي بالك منهم يا غيث و ووصي ادهم عليهم قول لمريم اني كونت بح….بها  واغمه عليه 
غيث خدو في حضنه لا لا انت هتبقا كويس مش هتسبني يا صاحبي لا لا 
ادم لا قوم يلا اتخانق معايا مش هتمشي وتسبنا يلا قوم وبيهز في جامد وعمال يعيط 
غيث :هات يا ادم عربيه بسرعه بسرعه لسه في نبض
ادم جري يجيب العربيه 
ومش قادره اوصلكم شعور الصحاب لمه يحس انو هيخسر صاحبه ده اد ايه صعب????
ادم جاب العربيه ونزل شال اياد مع غيث ونديم اتعامل مع المجرمين 
ادم سائق بأسرع ما عندو وغيث واياد في الكروسي اللي ورا ووغيث كاتم لاياد الجرح 
وبعد نص ساعه وصلوا قدام المستشفي 
نزل ادم وغيث سندين اياد 
غيث بصراخ  دكتور بسرعه دكتور 
الممرضين جريوا جابوا سرير و نايموا اياد عليه والممرضين خدوه  وآدم وغيث ورا 
ودخلوا علي العمليات علي طول وادم وغيث جايين يدخلوا الممرضين مانعوهم 
غيث بدموع وصراخ  يارب يقوم بسلامه يارب انا مش عايز اخسروا  يارب خدني انا وخليه يعيش ????
ادم جه جنبوا وحضنه انا واثق في ربنا انت من أمته وانت ضعيف كده يلا ودموعه نزلت هو كمان انا عارف انك قريب منه لان اياد مش صحبنا ده اخونا وبعد الشر عنك متقولش كده تاني 
غيث بدموع وكسره  :المفروض انا اللي ابقا مكانوا مش هو هو ميستهلش كل اللي بيحصل معه ده يارب قومه بسلامه 
ادم بعد الشر عنكم يلا متقولش كده تاني 
في اوضة العمليات عند اياد 
معه تلات دكاتره وممرضين 
الدكتور محمد: الرصاصه في مكان خطير جدا جايه جنب القلب 
دكتوره هند : فعلا بس كده احتمال  يموت بنسبه 80% 
دكتور مهند يلا نبدا عشان التأخير مش في صالحه 
وفعلا استعدوا بداؤ العمليه 
………………………………………………………..
في الجانب الآخر 
بعد مرور ساعتين  من دخول اياد العمليات 
وصلوا ادهم و التوام وماهر المستشفي 
جريوا علي موظف إلاستقبال  
ماهر كان في واحد مضروب بالنار من ساعه ومعا  اتنين ضباط 
 موظف الاستقبال :اه يا فندم ده هتلاقيهم في العمليات الدور التاني 
كريم : تمام شكرا 
وكلهم طلعوا يجروا عشان يشوفوا صحبهم 
وصلوا في الطرقه العمليات ولقيوا غيث بيقراءه قران و ادم قاعد جانبيه حطت ايديه علي وشه 
كلهم جريوا عليهم 
ادهم بخوف وبصوت عالي : اياد مالو في ايه انطقو انتو الاتنين 
ادم بحزن اهدا و انا هفهمك
غيث بدموع  ادعيلوا يا ادهم اياد ضحه بنفسوا عشاني 
ادهم شاف ابن خالتو منهار خدو في حضنه 
كارم  بحزن علي حالتهم  فهمنا يا آدم انت متمسك شويه عن غيث 
ادم حكالهم اللي حصل واللي معتز عملوا وانو قتل معتز 
ادهم معقول كان عايز يموت غيث 
وكلهم قاعدو يقراءوه قران وفي منهم اللي صلاه وكلهم زعلانين جدا علي اياد وبذات غيث وادهم وآدم والسكوت كان سيد المكان فعلا وعده ٦ ساعت ومفيش اي اخبار عن اياد 
جات الساعه ٨ ومريم بترن علي ادهم 
ادهم الو يا مريم عايزه ايه  في حاجه يا حبيبتي 
مريم مالك مش بترد ليه انت فين من امبارح عشان ماما قلقانه عليك واياد فين عشان طنط هي كمان قلقانه عليه 
ادهم مش عارف يقولها ايه وسكت شويه 
مريم قلبها مش مطمن ساكت ليه يا ادهم في حد منكم جرالوا حاجه 
ادهم بكذب لا يا حبيبتي ده اياد سافر عشان شغل ونسي ورق مهم فأنا انطريت اسافرله 
مريم طيب والشغل عشان اللجنه المفروض تيجي انهارده 
ادهم لا قبلهم انتي ونور ولو حد ضيقك قوليلي وانا جاي أو خدي مازن أو يوسف معاكي 
مريم خلاص تمام هلبس واروح الشركه وابقا اكلمك 
ادهم قفل معهم 
ماهر: ها هتعمل ايه 
ادهم :معرفش انا مردتش اقلقكم نطمن وبعدين نجبهم 
كريم بس غلط كده يا ادهم افرض بعد الشر حصل حاجه 
غيث بذعيق  لا لا مش هيحصل حاجه أن شاء الله يبقي كويس
ادم اهدي يا غيث هو مش قصده إن شاء الله هيقوم منها علي خير
//////////////////////////بقلم دنيا احمد………………….
 في نفس الوقت عند بيت ادهم 
ام اياد:  ها يا حبيبتي طمنيني هو ابني جرالوا حاجه 
مريم :متقلقيش يا طنط هم كويسين بس عندهم شغل مش اكتر 
ام اياد ياريت يا بنتي يكون صح انا مش مطمنه 
مريم ايه يا طنط التشاوم ده إن شاء الله كويس 
مريم لمامتها طمنيها يا ماما انا هلبس عشان الشركه انا هتنفخ  لوحدي لحد ما ادهم يجي 
ام ادهم : ربنا معكم ويسترها عليكم يا حبيبتي ويحميكم  
مريم امين يا ست الكل وحولي تفرفشي طنط كده وغمزتلهم 
ام اياد ضحكت جاتك ايه يا مريم  ضحكتيني 
مريم :ضحكت يا قلبها مال  وخلاص الفرق ما بنا اتشال 
ام ادهم :ايواا اقرفينا بصوتك بقا 
مريم ليه بس يا ست الكل الاحراج انا غلطانه اني بفرفشكم  انا هروح الشركه بكرمتي احسن وأكلم كلب البحر عشان تروح معايا  
 مريم دخلت أوضتها 
بتتصل علي نور 
نور بنوم الو عايز ايه يا بت 
مريم قومي يختي عشان نروح الشغل 
نور بنوم مش هروح عايزه اخوكي المز الرخم ده البت تعكسه وانا اقف سكته 
مريم ههههههههههه طيب فوقي يا مصيبه ادهم مش جاي انهارده 
نور فاقت وده ليه أن شاء الله راح فين اكيد بيخوني صح 
مريم هههههههههه بكبورت وفتح عليا لا يختي في شغل هو واياد 
نور  انتي عبيطه وكمان اياد معه 
مريم بستفهام يعني ايه 
نور هلبس واجي اقولك بس وحيات امك جبيلي اكل معاكي لان جعانه 
مريم بصدمه???? يانهارك اسود انتي من ساعتين كونتي مصورالي اكل صح راح فين ده 
نور احم احم كلتو بس جعانه يامه هفطر في البيت بس متقوليش اتاخرتي وبتاع ماشي 
مريم لا وحيات امك هجبلك يلا في السريع عشان معاد اللجنه 
نور احبك يلا سلام هروح البس 
مريم  سلام يا بلاعه هانم ????
( مفجوعه البت نور دي اوي ربنا يعينك يا ادهم  ????????)
/////////////////////////////////بقلم دنيا احمد…………
نرجع عند اياد في المستشفي 
فات يجي تلات ساعات 
ادهم انا قلقان ده بقلهم  يجي اكتر من ١٠ ساعات 
غيث  بيزعق  مفيش حد عايز يقولنا حاجه في المخروبه دي ( قصدوا علي المستشفي )
ادم استني انا هجيب المدير و أهدوء  شويه تعالي يا كريم معايا وانت يا ماهر حاول تهدي الموضوع 
وانت يا كارم روح القسم  و لو في حاجه هنبلغك عشان تتابع القضيه عشان غيث أعصابه تعبانه مش هينفع يروح 
كارم تمام انا ماشي بس ايه جديد قولولي  وطمنوني اول باول 
ماهر روح  انت وحوال تمسك اعصابك 
كارم تمام 
بعد ما طلعوا الدكاتره من العمليات بعد ساعات كتير ومرهقين جدا جدا 
كلهم جريوا عليهم دكتور طمنينا 
الدكاتره أن شاء الله خير احنا عملنا اللي علينا والباقي علي ربنا لو عده ٢٤ساعه يبقي اطمنوا لو معادش انا اسف احنا عملنا اللي علينا 
غيث وادهم متكملش هو هيقوم احنا عايزين ندخلوا 
الدكتور مينفعش كده  لسه هننقلوا اوضه عاديه وانتو كمان روحوا ارتاحوا عشان وقفتكم دي ملهاش لازمه عن اذنكم وسأبهم ومشي 
/////////////////////////////////////////بقلم دنيا احمد عند ساره في البيت 
ساره ريحه جايه عمله ترن علي غيث وتلفونه مقفول وهتموت من الرعب عليه 
دنيا يا بنتي اهدي إن شاء الله خير 
ساره هموت يا دنيا تلفونه مقفول يا امه مش بيرد عليا 
دنيا بتحاول تطمن اختها  متقلقيش اكيد نسي يشغله أو فصل شحن عادي بتحصل 
ساره بخوف يارب يارب انا خايفه عليه اوي 
دنيا متقلقيش انا هقوم البس عشان ورايا درس لو عرفت حاجه من يوسف هقولك 
ساره اه ونبي طمنيني 
دنيا حاضر يا حبيبتي 
……………………………………………………….
 عند مريم ونور في الشركه 
مريم قاعده علي مكتب ادهم ونور في الكورسي اللي قبلها 
نور مريم ما تيجي نتغدا قبل ما اللجنه تيجي وحياه امك 
مريم بصدمه ???? نهارك زي وشك اومال مين اللي طفح السندوتشات كلها والبيبسي والجاتوه 
نور ايه يا فوزي بتحسدني علي شويه سندوتشات شاورما وحتت جاتوه بس 
مريم برفع حاجب ???? بس 
نور مخلاص وانا عمال اقول بخس لسه اكيد من القر عليا 
مريم ماهي دي المشكله انو مش باين عليكي يختي 
وفجاه الباب يخبط 
السكرتيره كيرا : انسه مريم لجنه المشروع وصلت 
مريم دخليهم 
اللجنه دخلت 
مايكل و يمان و چولي : مرحبا سنيوريتا مريم انتي وسنيوريتا نور  كيف حالكم 
نور ومريم الحمد لله مرحباً بكم في شركتنا اتفضلوا 
ورحبوا بيهم وقاعدوا  اتكلمو  شويه في الشغل ويهزارو شويه بس مايكل كان بيحاول يتماده معهم بس هم كانوا بيصدوا وبذات مريم ويمان اخد بالوا  وكان بيحاول يصلح لمايكل يغلط 
چولي أين مستر ادهم ومستر اياد 
نور بابتسامه صفرا وانتي بتسالي عليهم ليه 
چولي بإحراج لا اقصد شي بس المفروض انهم بنتظارنا 
مريم بتحاول تلطف الجو فعلا سنيوريتا چولي بس ادهم واياد مسافرين يوم وجاين أن شاء الله 
يمان تمام واحنا نتشرف أننا نتعامل معكم سنيوريتا مريم انتي ونور 
وفجاه  بره عند السكرتاريه بتزعق يا استاذ مينفعش كده 
الشخص هدخل يعني هدخل انتي متعرفيش انا مين ولا ايه 
السكرتاريه يا فندم  مستر ادهم مش موجود 
نور ومريم يطلعوا 
مريم في ايه يا استاذ
شخص: انا عايز ادهم ضروري 
مريم طيب ممكن تقولي في ايه وانا ممكن اسعدك 
الشخص ……………………………………بس ممكن توصلني ليه
مريم بصدمه ???? 
نور بصراخ  مررررررررريم 
ياتري الشخص ده مين وهل قال لمريم علي موضوع اياد ولا حاجه تانيه ؟؟
………………………………………………………
اتمني يعجبكم ????❤️ 
ياريت نتفاعل شويه هي خلاص فاضل بارتين أو اكتر علي حسب ما اخلصها والخاتمه ❤️ ورأيكم وعايزه اعرف ايه اكتر شخصيه حبتوها ورأيكم في الروايه كلها
وعايزه اقولكم أن في مفاجاه في الخاتمه  واهقولكم هدف الروايه ايه ❤️❤️ 
❤️Donia Ahmed ♥️
 التوقعات 
ياتري مين الشخص ده ؟ 
و يا تري نهايه اياد خلصت علي كده ولا الحياه هتبتسم وبعد الحزن ده كله عوض من ربنا ♥️ ؟؟
يتبع…
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!