Uncategorized

رواية لن أسامحك على كسرتي الفصل التاسع عشر والأخير 19 بقلم يارا محمد

 رواية لن أسامحك على كسرتي الفصل التاسع عشر والأخير 19 بقلم يارا محمد
رواية لن أسامحك على كسرتي الفصل التاسع عشر والأخير 19 بقلم يارا محمد

رواية لن أسامحك على كسرتي الفصل التاسع عشر والأخير 19 بقلم يارا محمد

فيروز: اهدي يا بنتي اهدي انا عارفه انك اتوجع”تي منه بس هو عرف غل”طه ولما رحتله قلي خليها تجيلي وانا استس”محها روحيله مرة واحده اسمعي منه مش يمكن اتغير بجد وكانت هتقرب منها تحضنها بس ليال زقت”ها جا”مد لدرجه انها كنت هتو”قع علي الار”ض بس سارة لحقتها؛ ليال: بعص”بيه اطل”عي برة ومتفكريش تيجي هنا تاني لاني هق”ل منك بعد كده  سمعاني ولا لا ب”رة. فيروز كانت مصد”ومه من تصرف ليال وحست انها اتها”نت جامد وجت تمشي كانت هت”قع بس سند”تها سارة لبرة الفيلا،  سارة: معلش ياطنط اعذر”يها هي اعصابها تعبانه شويه ومش عارفه هي بتقول  ايه وبعدين اللي شافته من ابنك مش قليل. فيروز: عذر”اها يا بنتي متقوليش حاجه بس مكنتش متوقعه انها تعمل كده سارة وصلت فيروز للعربيه واطمنت عليها وكانت داخله الفيلا سمعت خنا”قه بين ليال وباباها وسليم. عزيز: انتي اجنن”تي ولا ايه اللي عمل”تيه في الست ده ليال اعقلي ومتخلنيش اعمل حاجه مش تعجبك. ليال: يعني حضرتك مش شايف هي طلبت ايه كانت جايه تخليني اتنا”زل علي القض”يه وحق”ي. سليم: بعص”بيه بس لدرجه جنا”نك ده انتي مش عارفه عملتي ايه كنتي هتوقع”يها لولا ان سارة لحقتها والست كبيرة مكنتش استحملت ال”زق ده اعتبريها زي مامتك. ليال: ببج”احه وانت ما”لك انت خليك في حا”لك لتكنش ولي امري يعني صفتك ايه في حياتي علشان تنصحني وبعدين دي حاجه مش تخصك ياريت مش تدخل. سليم: صفتي اني ابن عمك واخوكي اللي خايف عليكي من جنو”نك ده اهدي ياليال مش كده عبري عن غض”بك بطريقه تاني مش بالطريقه دي. ليال: بنفس البج”احه وغض”ب اكبر لا يا سليم انت مش ابن عمي من النهارده ولا اخويا هاعتبرك شف”اف زي  زمان فاكره ولا لا في الجنينه لما اعترفت”لي بحب”ك ليا وانا ببساطه قت”لت فرح”تك فاكر اليوم ده مش هنساه ابدا  وبعدين قعد”تك انت واللي مع”اك دي طو”لت اوي يالا لم شن”طك وروح لاوتيل ريح”ونا من وش”كو شويه انت وهي مش بقي”تو مرحب”ين هنا ب”رة بعد الكلام ده محس”تش بنفس”ها غير وهي علي الأر”ض بس”بب ضر”به ق”لم شد”يده بصت علي اللي ضر”بها واتص”دمت . سليم كان بيسمعها بثبات ما اتهزش بس كلامه عن الليله دي خلي كرا”مته وجع”ته ولسا كان هيض”ربها بس اتفاجا هو كمان. سارة: بعص”بيه كفايه بقي كفايه انتي ايه معند”كيش قل”ب ما بتحس”يش اسمعيني بقي انا ارضي باي حاجه الا انك تغل”طي ف سليم وضربت”ها تاني وبعدين ها”نت عليكي الست دي دي كانت معتبراكي بنتها فوقي لنفسك بقي وبعدين احنا مش قاعدين عندك علشان تطرد”ينا احنا قاعدين عند عمي عزيز هو اللي يقول نمشي ولا لا وبالنسبه لكلامك عن سليم ف الحمد الله انه ما تجوزك”يش لانه كان هين”دم بعد كده. ليال: انتي اجنن”تي بتضربي”ني وبعدين حد عينك المحا”ميه بتعا”تهم انا ح”رة اعمل اللي عايزاه وبعدين جو”زك اللي بتتكلمي عنه ده المفروض ليا وكويس انك قدامي اقدر اطر”دك براحتي ليال مسكت سارة جا”مد وكانت هتطر”دها بس سليم لحقها. سليم: شد ش”عر ليال جا”مد وهي صر”خت تعالي هنا الظا”هر انك مش هتسك”تي النهارده وشد”ها علي الاو”ضه ورما”ها فيها وهي قعدت تب”كي. سليم نزل لقي عمه مهم”وم وسارة بته”دي فيه. عزيز: انا مش مصدق ان كل ده يطلع من ليال اللي حصلها مش عارف. سليم: هدي نفسك يا عمي علشان صحتك مش كده هي بس تلاقيها مضغ”وطه من المشا”كل اللي كانت فيها وحكايه انها بتحب”ني دي يمكن انها اتحر”مت من الحب بس”بب حمزة انه كان قاس”ي معاها طول الوقت فقالت تحس بالح”ب فيا بس صدقني هي دلوقتي بقت مجرد اخت بس ومحبت”ش غير سارة وبالنسبالي لو عايزنا نمشي انا موافق بس متزعلش انت. عزيز: بسرعه لا يا بني لا محدش هيمش”ي متاخد”ش علي كلامها وانتي يابنتي انا بعتذر”لك علي اللي حصل الفترة الاخيرة دي اعذري”ني. سارة: لا يا عمي ارجوك متتاسف”ش انا المفروض اتاس”ف لاني ضربت”ها بس هي كلامها اللي استف”ذني وخلاني اضر”بها. اما فوق ليال كانت مرم”يه وبتب”كي بكل قو”تها موجع”هاش الكلام اللي قاله سارة وسليم اللي وجع”ها روح”ها المكس”ورة هي من حقها تتح”ب وحمزة مش اداها الح”ب كل اللي هي فيه بسبب حمزة وبس. ليال: ببك”اء انت السبب يا حمزة بس لا مش هاسي”بك غير لما اخلص انتق”امي منك قررت تزوره وتتش”في فيه قعدت تفكر لغايه ما غلبها النوم وهي علي الار”ض تاني يوم قامت عينيها منف”خه من العي”اط غسلت وشها ولبست علشان تزور حمزة نزلت ووقفها بباها. عزيز: ليال رايحه فين بدري كده. ليال: ببر”ود خارجه شويه بالعربيه ولا هتمنعوني من الخروج كمان. سليم: اتكلمي كويس ده باباكي احتر”ميه. ليال: والله كويس انك فاكر انه ابويا يبقي متتد”خلش في اللي مش يخص”ك سلام انا ماشيه. ليال ركبت عربيتها وراحت لحمزة وصلت النيا”به وطلبت تشوفه وحمزة عرف وراح يقابلها. ليال قعدت مستنياه لحد ما العسكري جاب حمزة وسابهم مع بعض. ليال: ايه ده اخيرا شفتك كده مكنتش متخيله اني هحس بسعاده لما اشوفك كده سمعت ان ميار ساب”تك اكيد ماوصل”تش للي هي عايزاه  طلعت غدا”رة مش زيي مقدرتش النعمه اللي معاك ورحت للي متس”واش حاجه وانت وحدك كده قاعد بين اربع حيط”ان محدش س”ئل فيك ابدا انا مبسوطه لاني شايفاك كده. حمزة: انتي جايه تشوفيني مزل”ول ولا ايه لا يا ليال مش انا اللي اجي عن”دك واط”لب السم”اح ابدا مش هعمل كده. ليال: بتع”ند في نفسك استس”لم يا حمزة خلاص اللع”به خلص”ت وانت جاي معتقد اني هتن”ازل عن القض”يه طيب انا موافقه اتنا”زل. حمزة: بسعاده بجد هتت”نازلي. ليال: اه ليه لا في النهايه انت كنت جوزي وعشرة عمر اه هي عشرة سو”ده زي معرف”تك بس هتن”ازل ف المحك”مه سلام اشوفك هناك. مشيت ليال وهي مبس”وطه وبتخطط لحاجه وحمزة كان مبسوط لانه هيخرج من هنا وينت”قم منها. ليال روحت البيت ودخلت قابلت سليم ف وشها. سليم: الهانم كانت عند حمزة بتعمل ايه. ليال: انت بترقبني طيب انا مش هسم”علك لاني مش فايقه ليك. سليم: مسك دراع”ها اسمعي ياليال انتي. ليال: بعصب”يه بعد ايدك انت مالكش حك”م عليا بعد عني وسا”بته ومشيت. سليم: ماشي ياليال انا هور”يكي. بعد اسبوعين في المده دي ليال كانت متجن”به سليم خالص وسليم مش بيدي ليها اي رده فعل من تصرفا”تها لحد ماجات معاد محا”كمه حمزة.  في المحك”مه القاضي سئل حمزة عن الت”هم المو”جهة ليه. القاضي : ايه رائيك في الت”هم المو”جهة ليك يا حمزة. حمزة: حضرتك انا ما عملتش حاجه وبعدين انا طلي”قتي قالت هتت”نازل علي القض”يه دي وهي قالتلي كده انا مستنيها. القاضي: فين المدعوة ليال. ليال: انا اهو اسفه للتاخير. القاضي: صحيح انك جيتي لحمزة وقولتيله انك هتت”نازلي. ليال: باست”غراب انا لا مقلتش كده وانا مش زرته اصلا في الايام اللي فاتت هو اه بعتلي مامته علشان ازوره بس انا مرضيتش. القاضي: هو اللي خط”فك وسبب ليكي جر”وح. اه حضرتك حصل. القاضي: انتي الس”بب ورا افلا”س شركته. ليال: لا مش انا. القاضي: اتفضلي الحك”م بعد المزا”وله. كل ده وحمزة واقف مص”دوم من كلامها هو ده اللي وعدته بيه كده جابت”له اعد”ام وليال راحت قعدت وبصت لحمزة بمعني عجبتك مفا”جاتي. محك”مه القاضي خرج واعلن صدور الح”كم. القاضي حك”مت المحك”مه حضو”ريا علي المت”هم بتحو”يل اور”اقه لفض”يله المف”تي. حمزة: بص”راخ لاااا ليه كده يا ليال ده اللي وعدتي”ني بيه. ليال: هههه وعدتك انا ماوعد”تكش انت دو”ست عليا اكتر من مرة وده رد فع”لي علي كل حاجه سلام وسابته يص”رخ كل ده ووالدة حمزة مصد”ومه ووق”عت من طو”لها في حين سليم وعزيز مصدو”مين بس ما تكلموش هيفيد بايه انهم يتكلمو معاها بعد اليوم ده ليال اتطورت في الشغل وبقت بار”ده وحمزة عرف قي”مه ليال ون”دم جدا بس هيفيد بايه ندم”ه ومش استح”مل وم”وت نفس”ه وفيروز بقت مشل”وله وفي يوم ليال كانت نايمه وسمعت دوشه تحت ونزلت تشوف في ايه. ليال: بابا في ايه ايه الدوشه دي ومين دول. عزيز: بنجهز لفرح سليم وسارة هنعمله في الجنينه قالو بعد المحا”كمه هنعمله وادينا بنجهزه. ليال: بصد”مه وكس”رة بس مش بينت فرحه وليه دلوقتي يعني كان استني شويه لما ارجع من ايطاليا اخلص الشغل واجي احضره ليه الاستعجال. سليم: لا مش ها هستني اكتر من كده وبعدين رو”حي سفر”يتك وارجعي بس يا خس”ارة مش هتعم”لي الزينه اللي طلبتها منك مش مشكله هاتصرف انا. ليال حست انه بيه”نها ففض”لت الس”كوت وراحت اوضتها تبك”ي. ليال: انت طلعت قاس”ي اوي يا سليم وكلامك بيج”رح اوي ومش هقدر عليه ابدا. التجهيزات خلصت والزينة كانت خرافية وسارة كانت جميله بفستانها الواسع وطرحتها وسليم ببدلته الكلاسيكيه سليم وسارة فرحانين بليلتهم اما ليال فكانت بتب”كي ورو”حها بتن”زف د”م وال”م وهي شايفه فرحتهم كانت مش حاسه بحد لغايه ما حست بمجد جنبها. ليال: مين حضرتك في حاجه. مجد: انا مجد صديق سليم وشوفتك وحدك قلت اجيلك وانا الظابط اللي كنت ماسك قضيتك وبصراحه انا معج”ب بي”كي وطلبت”ك من باباكي وبالنسبه لسليم فهو وافق. ليال: حست ان سليم بيه”نها اكتر ومش هتسكت المرة دي ااه قولتلي صاحب سليم واتقدمتلي كمان وبص”وت عا”لي خلي الموجودين سمعو انا مش مواف”قه عليك وده لانك صا”حبه مش موافقه. سليم: في ايه يا ليال عدي الليله دي ده فرحي ومش عايزك تبو”ظيه كفايه بقي. ليال: بص”راخ كف”ايه انت جل”د وتعذي”ب فيا كفايه ايه مشبع”تش انا اكتفي”ت وعرفت غلطتي والدليل اني بتع”ذب وانا شايفاك مع غيري كفايه بقي. سليم: انتي مكبرة الموضوع ليه مش فاهم صحبي وطلبك مننا فين المشكله عادي وبعدين بجل”د فيكي وبعذب”ك ازاي مش فاهم انتي مش فدماغي اصلا وسابها وكمل ليلته. وبصت لمجد اطلع برة مجد سابها وهو حزين عليها فرح سليم وسارة خلص في سعاده غيرو هدومهم وراحو المطار علشان يسافرو وعزيز وصلهم وليال قعدت تص”رخ بكل مافيها وقالت. ليال: لااااا رغم كل اللي عملته انا اللي خس”رت في معر”كه مش ليا انا خس”رت وسليم كسب كسب ان يشوف اهان”تي وذل”ي وكس”رتي ليه ليه اااه . سليم وسارة سافرو استقره في كندا وجابو توأم بس فضلو علي اتصال بعزيز وليال قعدت مع باباها عايشه  بتان”يب الضم”ير وما اتجوز”تش. البارت كبير و توته توته خلصت الحدوته حلوة ولا ملتوته.

اترك رد