روايات

رواية بلطجي أحب معاقة الفصل الثاني 2 بقلم صباح عبدالله

 رواية بلطجي أحب معاقة الفصل الثاني 2 بقلم صباح عبدالله

رواية بلطجي أحب معاقة البارت الثاني

رواية بلطجي أحب معاقة الجزء الثاني

رواية بلطجي أحب معاقة الحلقة الثانية

ريم.  هو اي اللي بيحصل هنا
أدهم.   سمعت صوت اول مره اسمعوا. رفعت عيني ???? ومش عارف اذا الب”ت اللي انا شايفه دي حقيقة ولا انا بتخيل بس كنت في منته الجمال ولبسه خمار وكنت  وأول بت نشد” ني ليه بشكل ده نسيت العالم كلو لم عيني جات في عنيها عنيها كنت هادي جدا والبشرته بياض طبعي وحتى شافية كان كل حاجه فيه جميله وهاديه
 ريم. بقر”ف مش عي” ب عليكم استغفر الله العظيم واتوب اليه ناس مش عندها حي” ا قولت كدا وانا في منته العصب”ية من المنظر اللي انا شوفتوا ازي في ناس بشكل المقر، ف ده
أدهم.  قومت من علي الب ت اللي وقعت عليها وجريت وراء لانسه اللي خطفت قلبي وعقلي استنى ياحجه ماتفهميش غلط ???? َوالله اللي انتي بتفكري في غلط انا واخد بالي من الب ت واخد بالي من الكرسي المتحرك اللي هي قاعدة على مش عارف ليه حسيت بو جع في قلبي
ريم.  وانا مالي هو انا قولت حاجه بس احب انصحك خاف من ربنا اولاً وبعدين خا ف على بناتك لأن كم تدين تدان وسبتوا ورحت اختار الفساتين اللي انا عايزه وعجبني كذا فستان بس في واحد عاجبني جدا بس كان عالي شويه وانا قاعده على كرسي متحرك حولت انزلو بس ماعرفتش
أدهم.  بحضرام. لوسمحتي ابعدي وانا هاجيبوا لكي ياموزه
ريم. بقر ف اي ياموزه دي
أدهم. ماهو انتي فعلآ موزه مانك عا”جزه بس تحلى من علي المش” نق ياخربي”تك اي صرو” خ
ريم. انت واحد قل”يل لاء” ب ومش متر”بي
أدهم.  يالههههوي هو اي اللي بيحصل هو انا ساعة ما دعيت الدعوه دي كان باب السما مفتوح ليا ولا اي ???? استني يا بنت انتي هو مين اللي يا قلي” ل الاد”ب مش مت” ربي  ومسكت الكرسي بتاعه وهي بتش” د الكرسي  قلبها  على الأرض ???? ???? بس والله ما كان قصدي
ريم. اععع
أدهم.  انا اسف والله مش قصدي والله ماعرفش أن الكرسي بيقلب
بصيت لقتها بصت على وباين كده كان الشيا”طين  بتتنطط قدامها يالههههوي على جمالها وهي غضب”انه ماحستش بنفسي غير وانا بقوله ياخر”بيت ام جمال ام”ك اي بت العسل ده
ريم.  بغض”ب انت واحد قلي” ل لاد”ب ومش متر” بي مين سمحلك تلمس الكرسي بتاعي
أدهم.   ياختي ام لو كنت لمستك انتي كنتي عاملتي اي إذا ده كلو علشان لمست الكرسي هاتي ايدك اقومك
ريم.  ابعد عني  يا مت”خلف انت انا مش عايزه منك مساعده كفايه اللي انت عملتوا انا مش عارفه والله يا ربي انا اتصباحت في وشي مين النهارده عشان يطلعلي واحد زيك
ادهم بمشاكسه اكيد شوفتي نفسك في المرايه يا عسل علشان كده ربنا بخطلك وشوفتي واحد امور وقمر زي كده
ريم من كثر الإ” هق والعصي” ها دموعها انت واحد مس”تفز على فكره وتنادي على ابوها بصوت عالي
 ادهم يا لهوي البن” ت عيت”ط يخرب بيتك اهدي شويه والله مش قصدي ازعل” ك استنى بس  رايحه  فين يابت” انتي
 رضا يجي جاري هو وصالح مالك يا ريم يا حبيبتي
رضا يشوف ريم قاعده على الكرسي بعد ما عدلت نفسها طبعا ودموعها على وشها يروحوا يحضنها وبخوف مالك يا ريم يا حبيبتي بتعيطي ليه كده  حصل اي
أدهم.  والله ماحصل حاجه
صالح يروح عند ادهم وبعص” بيها عملت فيها ايه يا” ض انت
ادهم ما تهدى شويه يا حاج والله ما جئت يا مها ولا لما  لمستها حتى اسألها
ريم ودموعها لسه على وشها ده واحد قلي”ل الاء” ب ومستفز
ادهم شايفين هي لسان”ها طويل وعايز قصو” ا والله هضر”بك يا بنت انت من ساعه ما شفتك وانت عمال تشت”مي ووتغلطي فيا ما تفكريش ان انا سكت لك علشان الحاله اللي انت فيها دي انا ساكت لك بس بمزاجي علشان انت بنت احتر”م نفسك  و ما تطول” يش لسان”ك
ريم بدموع اكثر انا عايزه اروح يا بابا روحني يا بابا دلوقتي وتفضل تعيط
ادهم يا لهوي عليك هو انت بتجيب الدموع دي كلها منين بس يا حلوه هاروح اجيب لك مصاصه وهاجي
صالح بعصب” يه ما تحتر”م نفسك ياض انت واعتذر من الانسه ريم حالا
ادهم بس انا ما عملتش حاجه علشان اعتذر وبعدين هي اللي عبيوطه وانا ما عملتش فيها اي حاجه عشان العياط ده كله يخرب بيتك ياشيخه اللي يشوفك يقول ان انا قتل”ك لك قتي”ل انت عايزه تلبسي نصيب*ه وبالعياط بتاعك ده انا فاهمك
صالح تغضب اكثر انت بتقول ايه ياض  انت عايز تجنني
رضا خلاص يا استاذ صالح حصل خير هي ريم كده لما بتض”ايق او بتتع” صب بتعيط يلا يا ريم يا حبيبتي نروح البيت حصل خير
أدهم. مش عارف فضلت ابصلها وابوها وخده وماشي كان هاين على اقوله استنى ماتمشيش وفضلت عيني عليها لحد مادخلت العمارة اللي هي  ساكنه فيها و بصيت على ابويا لقيتوا ماسك الخرزا”نه وجاي يجري ورائي
صالح. والله  لا ا” ربيك يا ادهم من اول وجديد هو انت كل ما بنت تدخل المحل تجيب لي نص”يبه
أدهم فضلت اجري في المحل زي العيل الصغير وابويا بيجري ورايا بالخرز”انه واللي عايز يضربن” ي اهدا يا حاج والله العظيم ما عملت فيها حاجه هي اللي عيوطه
صالح اسمع ياض انت ريم دي بقت زي هاله اختك واقسم بالله يا ادهم لو تعمل معاها حاجه او  تضا” يقها ولا تزع”لها في حاجه  لاكون مط”لع عليك العفا” ريت ازرقه
ادهم بس بقى يا حاج اهدي شويه وخلينا نتكلم  بروقنا هي البنت دي اسمها ريم
صالح يقعد على الكرسي بيتعب ربنا يهديك يا ادهم يا ابني ايوه يا اخويا اسمها ريم
ادهم يناول ابوه الميه ويش”د كرسي ويقعد قدام ابوه بس مزه
صالح اقسم بالله يا ادهم  اقلعلك الشبش”ب و هديك في على دماغك ممكن  تظبط شويه عن كدا
ادهم اهدي شويه يا حاج مش قصدي حاجه بس هي ليه قاعده على كرسي متحرك
صالح ادي الله وادي حكمته يا ابني البيت بسم الله ما شاء الله زي القمر بس على راي المثل الحلو مابيكملش  ابوها حكى لي ان هي عندها شلل نصفي من وهي عندها خمس سنين كان عندها اعاقه في رجليها اليمين وهي مولوده بهاو في الدكتور منه لله عمل لها عمليه وحصل لها اللي حصل ده
أدهم. زعلت ومش عارف ليه ده نصيبه ياحاج
صالح.  ونعمة بالله يابني بس انت بتسال ليه
أدهم. اتوترات من سؤال ابويا ومش عارف ارد اقول اي عادي ياحاج بسأل بعد اذنك بقاا ياحاج هاروح اقاعد على القهوة شوية
صالح.  ماهي القاعدة السود”ه دي اللي  مابو” ظك بوظلك سوم”عتك  في الحاره
أدهم طيب ياحاج يلا السلام ورحمة وطلعت من المحل وانا نفسي اشوفها تاني
عند ريم
حنان. اده مالك ياريم ياحبيبتي ماعيط ليه
رضا. وهو بيشل ريم من علي الكرسي مافيش يام ريم بس ابن صاحب المحل بتاع الهدوم  ضايق” ها شويه
ام ريم يووون عليكي يا ريم مش كله ما حد يكلم الكلمه تقومي تعيطي كدا
ريم. اعمل ايه يعني هو اللي شاب قلي” ل لا*دب ومستفز وعصبني
رضا خلاص ياحبيبتي حصل خير وانتي ياحنان العش جاهز ولا انزل اقعد مع للأستاذ صالح في المحل بتاعوا على ماتخلصي
حنان.  استاذ صالح مين ده يارضا
رضا. ده صاحب محل الهدوم راجل ونعمها الحترام وبصراحة قلبي ارتاح ليا ولكلاموا
ريم. بس ابنوا مش محترا”م خلاص
رضا خلاص بقاا ياريم ياحبيبتي انسى
حنان. الاكل جاهز والله يارضا في ست في العمارة اللي قدام منانا لم لقتنا لسه بنزل في العفيش جاهزت هي لاكل وجابتوا
رضا. والله كتر خيره بين كدا الناس اللي هنا طيبن
حنان ربنا قال ان  طيبون للطيبات واحنا يا اخويا عمرنا ما تمنانا الشر لحد
رضا ونعمة بالله يام ريم
ريم. اتعيشن انا وماما وبابا والمغرب إذن صلينا جماعه مع بعض وبابا نزل عند عمي صالح وماما طلعت تقعد مع الجيران علشان تتعرف عليهم وانا طلعت اقعد في البلكونة بتاعت لاوضه بتاعتي ومعايا فنجال نسكافيه انا من عاشق النسكافيه وقعده في أمن الله وفجأة ???? لقيت ابو رجل مسلو”خة واقف قدامي
أدهم  انتي
ريم فضلت ساكته وماردتش على وفضلت اشرب في النسكافيه بتاعي
أدهم. يابت ????
ريم. عملت نفسي ماسمعتش حاجه ☺️
أدهم.  ماهو الحلو من حقك يد” لع برضو ????
ريم. ياربي صبرني على الانسان دي ام أدخل اقعد جوه احسن ولسه دخلها لقيت الجو كلو ضلمه للكهرباء قطعت بالهو” ى وانا بخاف من الضالمه بخاف اي انا عندي  فوبيا من الضلمه والحشرات ياربي اعمل ايه دلوقتي وماما وبابا مش في البيت قعد مكاني وفضلت  انادي على بابا وماما بصوت تعالى
في المحل بتاع ابو أدهم في الدور اللي تحت وقعد رضا ابو ريم وصالح ابو أدهم وفجأه للكهرباء تقطع ويسمعوا صوت ريم العالي
صالح. بسم الله الرحمن الرحيم اي في اي
رضا بخوف ريم بنتي عندها فوبيا من الضلمه والوحده في البيت ويطلع  يجري
صالح ابو ادهم استني بس يارضا يا اخويا انا جاي معك
أدهم. لم النور قطع سمعت صوت بت بصر”خ وفضلت انادي مالك ياريم في أي ياريم انتي يابت بس مش برد اعمل اي فضلت أش” د في شعري ومش عارف انا ليه خايف عليه جيبت لوح خش”ب وحتيطوا بين العمرتين  وعديت على ودخلت الشقه ريم مالك ياريم
ريم. من كتر الخوف اول ماشفت حد جنب مني جيت حضنها ريم بدموع انا خايفه اوي انا عندي فوبيا من الضلمه بفقد اعص”بي منها
أدهم.  لم حضنتني حسيت برعشه في جسمي كلو ومشاعري  متلغبطه في بعدها حسيت بحنان مع خوف مع توتر مع حب عباط عليه بين درعتي وهي على الكرسي بتاعه متخفيش ياريم انا معاكي وفضلت وخده في حضني وفضلت اهدي فيه لحد ماحسيت انها هديت
رضا. يفتح الشقه ولسه هايدخل النور يجي والكهرباء تشتغل تاني  رضا بصوت عالي ريم حبيبتي
حنان  وزينب ام أدهم. يدخلو  حنان ريم حبيبتي والكل يفاجأ بمنظر أدهم وريم في حضنوا
رضا. بستغراب انت بتعمل ايه هنا يابني ويروح عندو ويخد ريم من حضنوا ويحطه على السرير
صالح. انت بتعمل اي هنا ياض انت.؟؟
يتبع..
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية بلطجي أحب معاقة)

اترك رد

error: Content is protected !!