Uncategorized

رواية أحببتها في هروبها الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم حسن

 رواية أحببتها في هروبها الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم حسن

رواية أحببتها في هروبها الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم حسن

رواية أحببتها في هروبها الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم حسن

تاني يوم 
كلهم على الفطار 
حمزة… هي فين 
هيام… معلش يبني تعبانة اكيد سيبها نايمة 
دينا… لا انا اهو يا ماما 
حمزة لف و اتزهل دينا مانت لابسة فستان احمر و الطرحة لونها ابيض و عملاها زي السوريين و حطى زبدة كاكاو بس كأنها حطا روچ
حمزة… ايه الي انتي عملاه في وشك ده
دينا… زبدة كاكاو و لو هتتكلم على اللبس واسع اهو 
حمزة بغيظ.. يلا 
دينا مشيت وراه و ركبت العربية و كنتش بتبصله 
و ده الي كان غايظه و راحو الشركة 
و دخلو مكنش حد يعرف دينا اوي كانو بيبوصلها بعجب
انها حلوة و ده الي اغضب حمزة 
حمزة… عندنا مواعيد ايه النهاردة
دينا… الساعة تلاتة في اجتماع لشركة ar جروب 
بس 
حمزة… و مفيش اي معاد تاني 
دينا.. لا يفندم اقدر اروح مكتبي
حمزة بغيظ… روحي 
دينا خرجت و ابتسمت بخبث على انه متغاظ 
في مكان تاني
سلمى… احنا هنفضل كده كتير
ماهر… مصطفى الكلب هوا السبب
سلمى… طب حاول تفكر الحبل بتاعك
ماهر… انا بقالي تلت ايام و كنت هتنفذ امبارح 
لولا الزفت مصطفى 
سلمى… هنعمل ايه طيب
ماهر… انتي بتاعك مفتوح شوية هقرب منك نفكه
و خدي سلاحهم 
سلمى قربت من ماهر و و فكها من غير ما الحراس 
ياخدو بالهم 
سلمى.. لو سمحت ممكن تيجي ثانية 
واحد منهم قرب شدت السلاح بتاعه
سلمى… الي هيقرب هموته 
و من غير احساس ضربتهم كلهم بالنار 
ماهر… يلا فكيني بقى 
سلمى… نعم افكك ده كان زمان و ضربته بالنار 
و جريت برا
عند دينا 
في الاجتماع 
حمزة… نمضي العقود
زياد صاحب شركة ar.. همضي بس عشان القمر دي 
دينا بصت لحمزة بتوتر 
حمزة… نعم قمر مين
زياد… السكرتيرة دي 
حمزة مسكه من قميصه… انت عارف دي مين دي 
حرم رجل الاعمال حمزة وهدان فاهم يعني ايه
زياد… ابعد ايدك يا بني ادم انت
يزن… يا حمزة كفايا 
حمزة… امشي ابطلع برا 
دينا… حمزة كفايا ونبي
حمزة… حسبي انتي
زياد.. انت مش عارف انا هعمل فيك ايه 
حمزة.. اعمل الي تعمله
دينا اغم عليها 
حمزة ساب زياد و جري على دينا شالها 
حمزة… كله يطلع برا 
يزن طلع الموظفين و و زياد بيبص لحمزة بشر و خرج 
حمزة… دينا حبيبتي 
دينا بصوت ضعيف… حمزة 
حمزة… انا هنا 
دينا فاقت و عدلت نفسها… انت كويس
حمزة… انتي الي كويسة تعالي نروح للدكتورة 
دينا… لا ملوش لزوم … بس ممكن اعرف انت عملت كده ليه
حمزة.. عايزاني اقف شايفه بيعاكسك و افضل ساكت 
يعني 
دينا… كنت اتكلمت براحة
حمزة… دينا مترفزنيش انا لو شوفت حد قربلك هموته
بأيدي
دينا… على كده انا هفضل لواحدي علطول 
حمزة… و مين قالك انا موجود 
دينا… حمزة انا هفضل قاعدة معاك بس لحد ما الخطر
يروح و بعد كده هرجع الشقة او يمكن اروح البلد 
حمزة…. مش هترجعي في حته يا دينا هتفضلي معايا 
و هنروح دلوقتي للمأذون نتجوز تاني
دينا.. انسى يا حمزة 
حمزة.. لا مش هنسى 
و مسكها من ايدها وشدها برا
دينا… اه سيب ايدي
حمزة ساكت مبيرودش عليها و نزل العربية و ركبها بالعافية 
عند يزن 
يزن بزعيق… انتو هتفضلو تتكلمو كده كتير ما خلاص خلصنا اكل واحد على شغله 
السكرتيرة… يا فندم في
يزن… اسكتي خالص و لو شوفت حد
قاطعته … يزن ازيك 
يزن بيدعك ودانه… ايوا تهيأت
… لا مش تهيأت انا سارا
يزن.. احم يلا كل واحد يروح على شغله و كمل بهمس
و تعالى انتي يا قمر نروح المكتب
يزن و سارا دخلو المكتب
يزن… القمر بنفسه جاي عندنا في الشركة 
سارا بكسوف… شكرًا 
يزن.. يختي على المكسوفة 
سارا… يزن انا عايزة اقولك على حاجة 
يزن… قولي 
سارا… هو احنا هنفضل كده كتير
يزن… كده ازاي
سارا… احنا مفيش حاجة ربطانا يا يزن انت بس معرفني 
على طنط بصفتي ايه 
يزن… بحبك
سارا… و بعد اما هتحبني هتعمل ايه هتفضل ساكت 
كده مفيش حاجة 
يزن .. ايوا يعني
سارا… لا خلاص مفيش و ريت اما تعرف الحاجة الجاية 
ابقى تقولي
يزن قام مسك ايديها… خدي خدي تعالي هنا بهزر معاكي ولله 
سارا… ولله 
يزن طلع علبة من جيب الچكت و نزل على رجله
يزن… انا عارف انها جت بعد مدة بس بحبك و عايزة 
اكمل باقي حياتي معاكي تتجوزيني 
سارا بتبصله بفرحة
يزن… البنطلون هيتقطع ردي
سارا ضحكت.. موافقة موافقة و حضنته 
يزن … كنت هعملهالك مفجأة بليل بس خلاص بقى
سارا مسكت ايده … انا بحبك اوي يا يزن 
يزن… و انا كمان بصي بقى هنروح نقول لأمي و بعد كده ننزل نجيب الشبكة و بعديها نتجوز كمان شهر
سارا…. بسرعة دي 
يزن… ايواً بس هنعيش انا و انتي و ماما في بيت واحد
سارا … اكيد 
عند حمزة 
حمزة… بقى تقولي للمأذون ده خاطفني 
دينا… ما دي الحقيقة انت خاطفني
حمزة… ايوا خطفتك في قلبي يا قلبي
دينا…. حمزة متهزرش انت دلوقتي جوزي اه بس هنفضل زي ما احنا 
حمزة… يعني مفيش امل 
دينا… امل ماتت 
حمزة… خلاص اروح اتجوز انا بقى واحدة تانية 
دينا… جرب يا حمزة و مش هتشوف وشي
حمزة… لا مقدرش يلا هوصلك عشان رايح مشوار
دينا ركبت العربية و حمزة وصلها البيت و راح المخزن 
حمزة دخل و اتذهل  من المنظر و عرف ان سلمى 
الي عملت كده لأنها مش موجودة
حمزة… يا سلمى الكلب … الو يا يزن 
يزن.. ايه تاني
حمزة… كلم البوليس بسرعة يجي على المخزن 
يزن بخضة… ليه في ايه 
حمزة… جريمة قتل
يتبع ….
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية تميم وملك للكاتبة فاطمة ابراهيم

اترك رد

error: Content is protected !!