Uncategorized

سكريبت روح وجوهر وليس مظهر الفصل الأول 1 بقلم وفاء شكري

 سكريبت روح وجوهر وليس مظهر الفصل الأول 1 بقلم وفاء شكري

سكريبت روح وجوهر وليس مظهر الفصل الأول 1 بقلم وفاء شكري

سكريبت روح وجوهر وليس مظهر الفصل الأول 1 بقلم وفاء شكري

اي الي انتي لبساه دا دا منظر واحده خطيبها معيد في الجامعه يعني !!!!????
–أصل أصل ….
أصل اي ادخلي غيري والبسي الي انا جبته كنت عارف ان ذوقك مش كويس وهتفضحيني قدام صحابي …
–هيا بقلت حيله وصمت وزعل ..حاضر ????
دخلت اوضتها تجري وتبكي ….
قالت انا تعبت انا بحاول احافظ علي العلاقه دي عشان مستقبلي وشكل اهلي قدام الناس بس انا حرفيا تعبت عمره ما شافني غير حاجه لازم تكون واوو عشان الناس تقول الله مراته حلوه وبس …
هو ما اخترش قلبي ولا بساطتي هو اختار شكل مع اول تعب ليا أو ازمه هيسيبني انا تعبت …
–هو …يا ست هانم انجزي ….
_هيا حاضر ????
وقفت ولبست الدريس الي هو جايبه مع أنه مش استايلي ورفضت البس طرحه ولبست خمار لفيته لفه جميله ولبست الكوتشي بتاعي لانه مريح …..
جيت بمد رجلي وخارجه لقيت الي بصلي بصه ترعب دخلت من الخوف جوه لقيته جي يقول أولع فيكي طيب لي مصره تصغريني البسي الطرحه ع الدريس والجزمه الي بكعب وما اسمعش نفس ….????
دخلت الاوضه ولبستهم كالعاده لازم اسمع كلامه بحاول احافظ علي العلاقه ولازم اتحمل واجاهد وابررله اي تصرف يصدر مني أو كلمه عمره ما فهمني من نظرتي ولا حس بيا …
يا ريتني ما رضيت بالعلاقه دي انا تعبت حرفيا من كتر اني بحاول اغير من نفسي وهو ولا عاجبه …
طلعت وقفت بين الضيوف وطبعا لازم ابتسم ابتسامه متصنعه خطوبه اخته وكده ????????????
لازم يحافظ علي شكله قدام الناس علي حسابي وحساب راحتي …
طبعا مش متعوده البس جزمه بكعب فضلت اتألم واتحمل عشان مظهري ومظهره قدام الناس ….
لحد ما رجلي اتأذت واتعورت جدا مقدرتش استحمل دخلت جري الاوضه وفضلت اعيط واعالج الجرح حتي هو مخدش باله مني ..
قلت لنفسي ????????فضلتي تدوري علي راحت الناس وشكلك قدامهم لحد ما نسيتي نفسك واذتيها اي الي يجبرك انك تفضلي في علاقه تأذيكي نفسيا وتاخد منك ومن نقاءك وشخصيتك وقلبك هتفضلي لحد أمتي تحاولي ترضيه وتفهميه وتبرريله هتفضلي لحد امتا فستان جميل معروض الناس بتبص عليه من بعيد وساعت ما موضته تروح يرموه …
خدت قرار ووقفت ولبست لبسي الي كنت جايه بيه ..واستجمعت قوتي ومشيت بثبات
روحت نحيته وابتسمت ابتسامت نصر واول مره مش كسره ولا خوف ….
????وقلت اتفضل دبلتك ما تلزمنيش ….
فضل واقف مصدوم وكل الناس مستغربه …
قال انتي بتقولي اي….
قلتله بقول ما تلزمنيش ولا انت ولا دبلتك ولا رأيك …
كل شويه تتحكم فيا فضلت اعافر قد اي عشان اعجب عشان يبقي شكلي مرات معيد !!
معيد اي يعني عمر ما كان الشكل ولا المظهر مهمين قد الجوهر والأدب والاخلاق تقدر تقولي أما تخلف اولاد هتبنيهم ازاي هتفهم أن المظاهر والشكل هما المهمين …مش هتبني فيهم شخصيه اصلا هيبقي كل همهم يعجبوا دا ودا وهينسوا نفسهم ويكرهوها ولو معجبوش الناس نفسيتهم هتدمر فوق فوق بقي انت المفروض مسؤل هتتسأل علي تربية اولادك ومعاملتك ليا وليهم …
اتفضل دبلتك ويا ريت ….????ما اعرفكش تاني سلام وما كانتش فرصه سعيده ابدا كانت فرصه اخدت جزء من روحي وجزء مني 
فلااااااش باااااك????
مرر 5سنين علي الموضوع دا وانا كل يوم بفتكر الموقف رغم الي كان بيعمله ورغم أني انا الي بعدت بس انا قلبي متعلق بيه كله مستغرب بس انا مش هضحي بنفسي عشان حب المهم انا ….
لو اتغير ماشي ما اتغيرش تمام وعارفه أن كل حاجه قسمه ونصيب بس هو كان غلط دايما 
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني والأخير : اضغط هنا
لقراءة الاسكريبت كامل : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية إقرار بالانتحار للكاتبة فاطمة ابراهيم

اترك رد

error: Content is protected !!