Uncategorized

رواية الصقر المنتقب والقناص الفصل الثالث 3 بقلم هند حارس

 رواية الصقر المنتقب والقناص الفصل الثالث 3 بقلم هند حارس

رواية الصقر المنتقب والقناص الفصل الثالث 3 بقلم هند حارس

رواية الصقر المنتقب والقناص الفصل الثالث 3 بقلم هند حارس

الضابط:الو ايو يافندم 
الطرف التاني:…..
الضابط بتوتر:ايوه يافندم هي قدامي
الطرف التاني:……
الضابط:تمام يافندم هخرجه سلام 
رودينا وهي بتشرب العصير:بقولك ياسطا 
الضابط بضيق:ياسطا ! نعم 
رودينا:معندكوش شاورما اصل مأكلتش حاجه من الصبح والواحد هبط الصراحه 
الضابط بيحاول يتحكم في نفسه:نعم شايفانا فاتحين مطعم 
رودينا ببرود:بقولك اي هاتلي واحد كريب وواحد حواوشي وازازة شويبسي 
الضابط بعصبيه:اي اوامر تانيه 
رودينا:لا هات دول واما اخلص ابقي اشوف وشوفلي عربيه اروح فيها بعد ما اخلص اكل 
الضابط:…….
عندي جودي روحت بيتها وفتحت الباب بعد ما ودعت سدره لان جودي ساكنه في الدور الأول وسدره في الدور التاني ومكانوش قلقانين علي جودي لأنهم عارفينها كويس
جودي بمرح: السلام عليكم يا أهل بيتي الكرااااام 
الام: وعليكم السلام يختي كنتي فين من الصبح
جودي:اي ياحجه الزهايمر مش قولتلك أنه البت رودي عندها سباق بس اي كان جامد 
الام تقوي:والنبي يختي ماعارفه أنه ما زي البت دي ليه بلبسكم العامل زي العواجيز دا 
جودي:اي دا ياماما 
تقوي:في اي يابت 
جودي: مينفعش تحلفي بغير الله ياماما لانه يعتبر شرك يلا قولي لا إله إلا الله
الام:طب ياست الشيخه لا إله إلا الله
جودي:بعدين ياماما يعني انتي عاجبك أنه رودينا بشعرها وطريقة لبسها دا احنا بنحاول معاهم كل خمس دقايق عشان تغير من لبسها 
الام:مش كدا بس ماله يعني لما كنت لابسه الحجاب والبنطلون كنتي قمر واخر شياكه دا كفايه ابن خالتك اللي كان هيتقدملك ولما عرف إنك لبستي الخمار اتراجع 
جودي:اي دا بجد احلفي كدا 
الام:اي يابت كنتي هتوافقي عليه صح خلاص اخلعي الخمار 
جودي بملل:اي الدراما دي ياماما اوافق علي دا لو كنت هوافق عليه بعد كلامك نهيتي الموضوع اصلا
الام:ليه كدا يابت انا قولت اي 
جودي:انتي عاوزني اقبل بواحد رفض يتقدم لمجرد أني لبست الخمار واحد عاوزني عشان شكلي جميل في الطرحه القصيره والبناطيل واحد لو قولتله مابسلمش علي رجاله يقولي أنتي معقده هقولك قصه جميله
أحد زوجات سيدنا عمر بن الخطاب كانت متعودة إنها تصلي الصبح والعشاء جماعة في مسجد سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم، ولإن سيدنا عمر كان شديد الغيرة على أهل بيته وخروجهم من البيت ومع ذلك زوجته مداومة على الخروج للصلاة، سألوها:”لم تخرجين وقد تعلمين أن عمر يكره ذلك ويغار”؟!
فردت وقالت : ” ومايمنعه أن ينهاني “؟
لو عايزني ماخرجش للصلاة في المسجد لغيرته إيه اللي يخليه مايقدرش يمنعني؟
فردوا عليها وقالوا : “يمنعه قول الرسول صلى الله عليه وسلم”لا تمنعوا إماء الله مساجد الله” 
في يوم و سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم نايم، شاف نفسه في الجنة، وصلى الله عليه وسلم ماشي في الجنة شاف ست قاعدة بتتوضى جنب قصر، فسيدنا النبي صلى الله عليه وسلم سأل : “لمن هذا القصر” (مين صاحب القصر)؟
فقيل له : ” لعمر “،فسيدنا النبي تذكر وهو في المنام إن سيدنا عمر بن الخطاب شديد الغيرة على أهل بيته، فلما سيدنا النبي  تذكر ساب المكان ومشي إحترامًا لغيرة سيدنا عمر “!
فلما سيدنا النبي حكى الرؤية دي للصحابة واللي كان سيدنا عمر قاعد وسطهم، بكى وقال : ” أعليك أغار يا رسول الله”
فرق بين دا و دا !!
فرق  بين غيرة عمر وتساهل بعض شباب الأمة دلوقتي.
الام:طب يختي براحتك التعمليه اعمليه انا تعبت معاكي
جودي بمرح مصطنع:ايوه بالظبط كدا
الام:روحي صحي اخوكي بقا دا ما صدق أنه انهارده أجازه
جودي:دا هصحيه بطريقه ملوكي
الأم بتحذير:بت جنان كل يوم مش عاوزاه
جودي:الله انا عملت حاجه وسعي سيكا كدا عشان اعدي 
وراحت لاوضة أخوها ووقفت لحظه قبل ما تدخل دمعه نزلت من عينها علي كلام مامتها المش حاسه أنه كل مره بتوجعها بكلامها  ودخلت الأوضه بهدوء وقربت من أخوها وهو نايم 
جودي:زييييييييييد
زيد بخضه:مين في اي انا فين 
جودي بضحك:اصحي يبني دي انا 
زيد بغضب وهو قايم يجري وراها :طب تعالي كدا هنا
جودي وهي بتجري: خلاص ياجدعه حرمت 
زيد وهو ببحري وراها ولا حظه عينها الشكلها مدمع رغم ضحكتها وازاي ميفهمش وجع توأمه
زيد بهدوء:تعالي خلاص مش هضربك 
جودي قربت منه وقعدت جمبه 
زيد :ها في اي بقا 
جودي:في اي ياجدع ما انا كويسه اهو 
زيد:جودددي
جودي:ما انت عارف ماما بقا 
زيد:معلش ياحبيبتي انتي عارفه أنها بتحبك وعاوزاكي تعيشي سنك ومع الوقت تتعود وتعرف أنه الخمار هو الصح وأنه بيخلي البنت اميره مش البناطيل اللي هتعيشك سنك وأنا اكتر واحد مبسوطه بيكي ياحبيبتي
جودي بغناء وضحك:فديتك روحي ياروح الفؤاد
ياجابر بخاطري دايما 
زيد بضحك:يابكاشه قومي من هنا بقا 
جودي:اوبس نسيت البت رودي مش عارفه هببت اي تاني
زيد:……..
يتبع……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حين التقينا للكاتبة شيماء جمعة

اترك رد