Uncategorized

رواية هروب من نصيبي الفصل السابع عشر 17 بقلم فاطمة محمد

 رواية هروب من نصيبي الفصل السابع عشر 17 بقلم فاطمة محمد

رواية هروب من نصيبي الفصل السابع عشر 17 بقلم فاطمة محمد

رواية هروب من نصيبي الفصل السابع عشر 17 بقلم فاطمة محمد

بس للاسف هند نطت 
مريم : حازم الحق هند ونبي 
حازم نط وجاب هند 
وهند بدأت تفوق 
حازم بسخرية: زي القطط بسبع ارواح
هند قامت قعد ومسكت هدوم حازم وقالت بعياط : لي لي مش عايزني اعيش ولا عايزني اموت 
حازم: وانا مالي موتي ولا تعيشي انا لو لقيت كلب واقع في الميه هجيبه 
هند: انا طول عمري كده بحب الي مش بيحبني حتي بابا كان هيقتلني وانت بكل برود بتعاملني كأن انا الي قولتلهم وكنت عايزه اتجوزك 
حازم :انا بعملك عادي انتي الي عايزاني ابعد عن تسنيم 
هند : تسنيم مين دي الي افكر فيها اه الي ضحكت عليك وقالت إنها بتحبك وهي بتحب فلوسك بس 
حازم بثقه: مفيش الكلام ده 
هند : والله ما بتحبك 
حازم: لو بتعملي كل ده علشان اسبها ف انا مستحيل اسبها وحتي لو هي حقيقي مش بتحبني ف انا مستحيل احبك  افهمي بقا 
هند : أولا انا مش عايزاك تحبني انا عايزاك تعرف بس انها بتضحك عليك 
حازم ببرود : مستحيل 
هند: تمم انت تثبت أنه مستحيل وانا اثبت انها مش بتحبك ولو طلعت بتحبك وعد مني مش هقولك عليها ولا هحبك ولا اكلمك اصلا 
حازم : انا هوافق علشان اخلص منك بس 
هند ابتسمت علشان وافق علي الي هي قالته
هند: بص احنا هنعمل …………
حازم : وانا واثق أنها مش كده
حازم مشي ومريم قربت من هند وقالت ليها :انتي عرفتي منين كل الكلام ده 
هند: هو انا عرفت بصي هحكيلك 
مريم : قولي 
  *# فلاش باك #*
هند كانت راكبه العربيه وراحه المعسكر وحازم كان نزل يشتري حاجات و ساب هند واسلام في العربيه 
اسلام: هند 
هند بصت لي وقالت: اممم 
اسلام : انا من ساعه ما شوفتك وانا معتبرك اختي 
هند : اه طبعا وانا معتبرك أخويا اكيد
اسلام : انا اول مره اوصل لدرجه اني مش عارف اعمل اي اقول ولا اسكت ووقت ما حازم هيعرف الحقيقه هزعل وممكن مشفوش تاني 
هند بقلق: لي كل ده في اي 
اسلام بحزن : تسنيم مش بتحبه انا سمعتها وهي بتتكلم في الفون وبتقول انا خلاص هاخد فلوسه وامشي بس مش همشي الا لما اخلص علي فلوسه وقتها انا خد الصدمه ومن ساعه ما عرفت وانا مش عارف اتصرف ازاي 
هند بصدمه : تسنيم ده حازم بيموت فيها 
اسلام : انا مكنتش متخيل كل ده 
هند : طب انت سمعت كل ده امته 
اسلام: قبل ما تمشي انا وأنتي وحازم 
هند : طب بص انا عندي فكره 
اسلام : قولي 
هند : أن انت ت…..
وحازم جه العربيه 
وإسلام وهند معرفوش يكملوا 
هند: طب بص الباقي هبقا أقوله بعدين 
اسلام: تمم 
حازم : باقي اي 
هند: اسرار بيني انا وسمسم 
حازم :هو بقا في اسرار بنكم 
اسلام : كتير 
حازم بص بقرف ومشي ب العربيه ……..
*# أنتهي الفلاش باك #*
مريم: وإسلام مقلش ليا كل ده لي 
هند : مينفعش أصلا كان لازم أن احنا نسكت 
مريم : معني كده انك مكنتيش هتنتحري 
هند: لا هو انا كنت زهقت بس انا مش غبيه علشان اموت نفسي واموت كافره علشان حازم 
مريم : لا ما انتي تحكيلي بقا 
هند ب ابتسامه: حاضر
  *# فلاش باك #*
هند كانت قاعده زهقانه بس افتكرت موضوع حازم وأنها لسه مقالتش لي اسلام يعمل اي 
قامت مسكت موبيل واحد في الشارع علشان كانت عارفه أن اسلام اول ما يشوف رقمها هيقول
 واتصلت بإسلام وقالت : من غير كلام لو حازم جنبك ابعد عنه عايزه اقولك علي حاجه 
اسلام : ابو محمد عاش من سمع صوتك  كل حاجه تمم بس ناقصه وجودك 
وقام مشي ودخل الاوضه بتاعته 
وقال : انتي فين ده هنا كله هيموت عليكي 
هند : انا لقيت حل لي موضوع حازم 
اسلام : اي هو 
هند: هتسال مريم  اي اكتر مكان بروح في وتخليها هي و حازم يجوا البحر وانت روح اي حته تانيه  وسيب الباقي عليا  
اسلام : طب لو مريم مقالتش البحر 
هند.: انا هقولها تقول البحر كمان 
اسلام :تمم مترنيش الا لما ابعت ليكي أنها بعدت عن حازم 
هند :تمم
اسلام نزل وقال لي مريم تدخل تغير علشان هيروحوا يدورا علي هند 
وبعت رساله لي هند أن كله تمم 
هند رنت علي مريم وقالت : بصي مش تقولي لحد اني بكلمك 
مريم : ماشي 
هند : اسلام هسالك اي هو اكتر مكان بروحوا قولي البحر الي عند**** واي مكان تاني وتعالي انتي و حازم البحر
مريم : لي في اي 
هند : هتعرفي لما تيجي 
مريم: تمم 
*# انتهي الفلاش باك #*
مريم : وأنتي متخلفه افردي مكنش نزل خدك من البحر
هند: لا طبعا حازم طيب 
مريم: طب يلا نقوم نروح 
هند: اسلام جاي ياخدنا 
اسلام جه 
هند : لسه جايبين في سرتك 
اسلام : اصل انا مبروك 
هند : طبعا 
اسلام : مالها هدومك 
هند : لا مفيش حاجه متشغلش بالك 
اسلام : لا بجد في اي 
مريم: لا ده هند كانت نطت في الميه مش تشغل بالك 
اسلام بصدمه: لي 
هند : علشان حازم يسمعني مكنش راضي يكلمني وانا عارفه أنه هيطلعني 
اسلام :بس مينفعش كده احنا مش اتفقنا عليه كده .
هند: انت هتصاحبني ولا اي يلا نمشي علشان حازم هيولع في تسنيم هناك 
وركبوا العربيه 
اسلام : مريم 
مريم: اممم
اسلام : مالك 
مريم؛ لا مفيش انت وهند بتتكلموا وبقا في اسرار بنكم 
_____________________
عند حازم قابل هند في البيت بتاع ام هند 
تسنيم؛ مالك 
حازم بحزن كاذب: اتنصب عليا الفلوس كلها ضاعت انا فاشل 
تسنيم:ازاي يعني مفيش فلوس اومال هتعيش ازاي 
حازم: شكل الحال هيتقلب 
تستيم بخبث وانا قابله اعيش معاك وانت فقير 
حازم ابتسم
وتسنيم قالت: انا هطلع انام فوق انهارده 
حازم تمم
بعدها هند وإسلام ومريم جم 
هند ها قالت اي
حازم بحزن : للاسف قالت إنها بتحبني وقابله تعيش معايا عادي انا قولت ليكي إنها بتحبني ومستحيل تسبني ابعدي بقا … ومشي
هند شافت تسنيم وقفه وبتضخك بخبث ودخلت الأوضه تاني 
هند: ازاي عرفت انا متاكده أن هي مكنتش موجوده واحنا بنتكلم 
اسلام :ممكن اكون سمعت غلط وانا نفسي اكون سمعت غلط …….
_______________________
  *# بليل #*
كلهم قاعدين بيتفرجوا علي التلفزيون وفي رساله اتبعتت لي حازم 
الرساله كان فيها …………..
حازم بغضب : ازااي …..
يتبع……
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية جوازة غصب للكاتب عمرو خالد

اترك رد