Uncategorized

رواية ديفشا الحلقة الخامسة 5 بقلم شهد مرسي

 رواية ديفشا الحلقة الخامسة 5 بقلم شهد مرسي 

رواية ديفشا الحلقة الخامسة 5 بقلم شهد مرسي 

رواية ديفشا الحلقة الخامسة 5 بقلم شهد مرسي 

رديت بعنف و غضب = لا مينفعش .

كراميل _مراد أنا عايزة أمشي .

ضغط ضغط ضغط ، بيخرجني عن شعوري و عن كل ذرة ثبات فيا ، أنا مش أقعد بيها و فين مامتها ، ده شئ ميخصنيش ، تملك مني الغضب ، هي طفلة لطيفة بس أنا مش عايزة غير يبعدوا عني ، اضايقت إني أتكلمت كده قدامها و إنها زعلت و حاولت ألطف الموقف و خد نفس عميق و خرجته علي دفعات ، و أتكلمت مصطنعه الهدوء .

= مش هينفع يا كارمن عشان أنا مش هقدر أكون فاضية و لا هقدر أتكلم معاكِ عشان عندي شغل كتير و انهاردة عندي عمليات كتير و كده مش بحافظ عليكِ يا كراميل .

مراد حس إنه غلط و تصرفه كان غلط _ تمام يا كارمن ، يلا يا كراميل .

قامت و هي ماسكة الايس كريم _ تمام هسامحك ، بس عايزة أتعرف عليكِ و نتكلم سوا .

غصب عني ابتسمت علي لطافتها و تصميمها إنها تتعرف عليا =حاضر ، هكون فاضية و هكلمك .

_ هديكي رقم فون بابي .

= لا أنا هكلم مراد و هو هيقولك .

_ اوك ، باي . 

طلعت المستشفي و قررت إني مش هكون تحت ضغط نفسي طول الوقت ، و ياسين و مامته و بنته ، حياتي مش هتكون مليانة توتر و ضغط ، أنا تعبت .

_ حضرتك تاخدي أجازة مفتوحه و أنا اتبهدل أنا و الزملاء .

رسمت ابتسامة باهته = و أعتقد اني سديت عنك و عن الزملاء كتير و بالذات الفترة اللي فاتت ، ف سدوا عني الفترة دي .

_ ماشي يا دكتور كارمن هسكت بس عشان تعبتي جامد في الشغل الفترة اللي فاتت .

= تمام يا سيدي شكرا .

_ عدِ الجمايل يست كارمن ،  همشي أنا ، سلام . 

بلغت بابا قراري و كان رده .

_ مش عايز اسيبك لوحدك .

= بابا بجد أنا عايزة أبعد دلوقت ، مش حابة الجو اللي هبدأ أعيش فيه ، مش عايزة اشوف ياسين و لا عايزة أسمع كلام مامته و لا عايزة اشوف بنته و لو قعد و استنيت جايز اشوف مراته ، كل ده ضغط ، مراد مش حاسس بيا يا بابا ، كان عايز يسيب بنته معايا لحد ما يروح مشوار ، أنا مالي ليه يدخلي في حوارات ، مش عايزة أرجع لنقطة الصفر ، مش عاوزة ، مش عاوزة أرجع لكارمن اللي الكل بينفر منها بسبب طريقتها ، بابا أنا عايزة أمشي ، مش عاوزة أشوف ياسين ، أنا مش هنسى كلام ياسين ليا ، مقالش حاجه غلط بس وجعني إنه طلع منه .

خدني في حضنه ، بعد ما شاف حالتي ، يمكن اللي وصل حالتي لكده تعامل مراد العادي ، بس هو عمره ما هيكون عادي ، بابا عارف إني مش عايزة حاجه غير حضنه و أحس بوجوده جنبي و بس . 

= انتَ إزاي ماسكني كده ، انتَ اتجننت .

أتكلم بعصبية شديدة = مطوليش لسانك أنا اتزفت قولتلك مية مرة ، لا أنا مش قولتلك أنا حذرتك ، عشان لو عملتي عكسه تبقي الجانية علي نفسك ، بس إزاي كارمن هانم تسمع الكلام ، لازم تعند  * شد علي دراعي أكتر * انطقي أنا مش حذرتك .

بتماسك و دموعي مسكاها بالعافية من وجع شده علي دراعي = أنا مش عسكري عندك هنفذ اوامرك أول ما تقولها ، و أنا أعمل اللي أنا عيزاه ، انتَ بمجرد ما أخلع دبلتك من أيدي يبقي كل اللي بينا انتهي ، و انتَ هتكون بالنسبة ليا و لا حاجة .

حرك رقبته حركته المعتادة دليل علي إنه وصل لأعلي مرحلة في غضبه و أتكلم و هو صوته عالي ، صوته مخليني اتنفض _ أنا تعبت منك ، ليه بتحبي تعملي كده ، ليه دايما بتختبري صبري و قدرة تحملي ، انتِ عارفة إني عصبي و أوي كمان ، كل كلمة أقولها ردك المعتاد أنا مش عسكري ، بتهددي دايما إنك تبعدي ، ابعدي يا كارمن أنا اللي بقولك ، أنا قرفت و زهقت مش عايز أكمل ، انتِ شخصية انانية ، مشوفتش زيها ، مش بتحب غير نفسها ، كنت أتمني أقدر اغيرك ، و يكون في أمل فيكِ بس مشوفتش غير عِند و برود ، انتِ باردة في مشاعرك ، مبتعرفيش تدي مقابل ما خدي ، انتِ بتاخدي و بس ، أنا اهوه هسيبك ، مش ده اللي كُنتِ عايزة توصليله يا كارمن .

و رمي دبلته و أتحرك بالعربية .

بعد فترة عدلت نفسي من حضن بابا و بصتله .

= أنا هسافر و بعد اذن حضرتك سبني لوحدي ، أنا كويسة ، بس لو فضلت هنا ، مش هبقي كويسة ، و هرجع زي الأول و أبشع .

_ هتروحي فين .

= كامب في الصحراء  .

_ لوحدك ؟ 

= لا أنا بطلع مع مجموعة و بنكون سوا ، هكلمك كل يوم و هطمنك عليا .

رفع صوباعه و أتكلم بحدة _ كل يوم اي اللي هتكلميني ، كل ساعه ، كل تحرك هتعمليه ، يكون ليا خبر بيه .

ابتسمت علي تفهمه ليا و حضنته = حاضر . 

الهروب مش ضعف ، الهروب قوة ، قوة إنك أخدي القرار و إنك تفذتيه ، قوة إنك قدرتي تبعدي ، و القوة الأكبر احساسك و شعورك بالراحة في البعد ، أسبوع عدي ، التاني ، مجموعة لطيفة اتبسط معاهم ،  قفلت اي وسيلة توصلني بالعالم الخارجي ، عملت بلوك لكل الأرقام اللي عندي ماعدا بابا و سارة ، عدي الأسبوع التاني ، مش قاعدة مكتئبة و بعيط زي من 5 سنين ، أنا كويسة ، حالتي بتتحسن بمرور الوقت ، أنا مبقتش زي الأول ، أنا أحسن . 

_ انتِ قاعدة هنا و لا همك إن في ناس قلقانة و بدور عليكِ .

كان بيتكلم بعصبية ، فضلت عيوني مركزة في البحر و أتكلمت بهدوء .

= ياسين أنا مش قادرة اتخانق ، ممكن تقعد .

بصلي بإستغراب ممكن بسبب هدوئي و إني مش اتعصبت من زعيقه و قعد جنبي و سأل _ مالك .

= انهاردة حفل تخرجي .

اتكلم بحنية _ ما أنا عارف يا كارمن ، و بدور عليكِ ، عشان ننزل نختار دريس party princess .

بصتله و ابتسمت = princess ! ياسين مش عشان طالعه الأولي علي الدفعة يبقي ابقي أميرة الحفلة ، أنا لو ساقطة هبقي party princess عادي جدا .

ضحك جامد _ لا ما انتِ دحيحة ، عارفة أنا لو كنت بذاكر زيك مكنتش هبقي في شرطة .

بصتله بترقب = انتَ بتعترف إنك كنت فاشل في الدراسة عشان كده دخلت شرطه .

_ تؤ تؤ ، بحب المجال .

قولت بتردد = شكرا .

بصلي بمكر _ علي اي .

= إنك عادي غيرت مودي .

ضحك بنفاذ صبر _ إحنا في الخدمة نغير مود سعادتك يا كراميل .

= يلا نلحق نشتري الدريس .

_ هنقضي اليوم سوا ، لحد بليل .

قررت هخلع قناع البرود لفترة من الوقت ، عايزة اتبسط إنهادرة ، ابتسمت و قولت = قول لبابا * بصتله بتحذير * هشتري الدريس و هنتغدا برا بس .

ضحك  _ حاضر يا كارمن . 

سمعت صوت جاي من ورايا و بيتكلم بترحاب  _ الجراحه كارمن المغربي بنفسها موجودة هنا .

بصيت لصوت ، رفعت نضارتي الشمس من علي عيني و بصتله بمعني نعم و مردتش .

_  مش فكراني يا دكتور  .

= لو عرفاك  ، مكنتش هقف مستنية تعرف نفسك .

_ لؤي الشناوي .

بصتله ببرود = نعم ، أعمل اي .

_ كنت حاله ، و حضرتك كُنتِ الطبيب المعالج ، جاي في إصابة خطيرة ، و انتِ انقذتيني .

= و المطلوب .

_ مش فكراني .

= أنا لو هفضل فاكرة كل اللي انقذتهم وربنا أراد ليهم عمر يبقي هفتكر كتير أوي ،  بدخل عمليات في اليوم كتير ، ف مش هفتكر كل شخص أنا كنت الطبيب المعالج ليه ، افتكر في حالة واحدة .

_ و هي .

= لو ربنا أراد إن حياتك تنتهي ، و أنا كنت سبب في موتك ، إني قصرت و معملتش شغلي علي امثل وجه ، يبقي في الحالة دي هبقي افتكرك ، بس شايفة حضرتك واقف قدامي زي الفل ، ف مفيش سبب واضح إني افتكرك او أعرفك اصلا .

وشه قلب ألوان *لؤي*  كان قصدي يا كار…

جه صوت من ورايا _ اسمها دكتور كارمن يا حبيبي .

لؤي _ و انتَ تبقي مين اصلا .

* ميخصكش يا روح ماما ، اللي يخصك تمشي دلوقت .

لؤي بصله بإستهزاء _ طب يا روح ماما انتَ ، امشي انتَ من قدامي عشان مكملش علي وشك .

مسكوا من اياقه الشميز _ لا تع….

حاله صدمة من وجود ياسين قدامي ، و خناقه مع الشخص السمج اللي قدامي ، كل ده حصل بسرعه ، مش عارفة أستوعب غير ياسين و هو هيبدأ يتطاول عليه = بعد اذنكوا ، اي اللي انتوا بتعملوا ده .

بصيت للشخص ده = بعد إذنك أمشي. 

_ لا أنا مش همشي و اسيبك مع الشخص الهمجي ده .

ياسين كان لسه هيرد عليه ، ف قطعته و رديت = …..

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية غصني للكاتبة ورد.

اترك رد

error: Content is protected !!