Uncategorized

رواية الضائعة الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم بسمة سلام

 رواية الضائعة الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم بسمة سلام

نغم:  انا نغم
ابراهيم:  ابتسم وسلم عليه بجب..  اسمك نغم
نغم:  اهااا 
عزيزه: مين يا ابراهيم..
ابراهيم: عزيزه اختي.. ضيوف يا عزيزه 
عزيزه: منورين.
نغم: بنورك انا نغم.
عزيزه: نغم
ابراهيم:  اسمك حلوو اوي.. تعرفي ان بنتي كان اسمها كدا 
ابتسمت وقبل انطق…
ابراهيم: الله يرحمها بقا..
انصم الجميع نظر شهاب لحاتم واسرر نظر ليااا وتبدلنا النظرات جميعا لابراهيم..
عزيزه: الله يرحمهااا..
نغم: هيا ماتت
ابراهيم: اهاا
شهاب: ازاي
ابراهيم: اتفضلو اقعدووو 
جلسنا وكررت سوال شهاب: ازاي..
ابراهيم: دي فصه طويله 
حاتم: يديقق لو حكتهلنااا 
ابراهيم: كنت متجوز من واحد ست كانت مسيحيه بس عمري انا ولا هيا حسنا بدااا انا مسلم وهيا مسيحيه وكل واحد مسوال عن دينه..
شهاب.وبعدين
ابراهيم: تنهد قائله.. خلفت نغم بنتي الصغيره.. الوحيده..وبعد سنين امها قررت ت اسلام   برغبه شخصيه منها..  وانا وفقت بس… 
اسر:  بس ااي 
ابراهيم بحزن شديد وكلام بطي وحركات يد موالمه:  والدها عرف وهو هد حياتي وشغلي ومستقبلي وطلقنا وكسب القضيه ان بنتي تكون مع امهااا.. 
نغم:  بدموع وبعدين 
ابراهيم:  بعد فترع طويله مشوفتش بنتي ولا مره..  جالي ف يوم بيبرس وقالي ان…  (دموع شديده) 
وضعت يدي علي يده وحاولت ان اهدي… كمل
ابراهيم:  قالي انو عاملوو حادثه وان بنتي ماتت 
 الحاادثه دي..  تصوري انا مدفنتهاش بايدي.. 
 دفنوهااا هما مخلونيش ادفنهااا ولا اشوفها للمره الاخيره………… هقوم اعملكم حجة تشربوهاا 
عزيزه: استني انا جااي معاك بعد ازنكم..
شهاب: اتفضلي..
كانت عيوني ملئ بالدموع جتي وقت مرجعت لاهلي واحده مسيحيه والتاني فكرني ميته..وسقطت دمعه
 من عيون.. مسحها شهاب وجلس بجاانبي وفي حضنه كنت بعيط..
اسر: قوليلوو 
نغم: ابتعد عن شهاب ومسحت دموعي لااااا… مش هيحصل انا لزم اجيب حقي واعرف لي بيبرس عمل كدا الاول..
خرجت وركبت تاكسي..
شهاب: طب والرجل الا بيعملنا حجة دا نقولو اي 
اسر: مش عارف
ابراهيم: اي يا ولاد امال فين الانسه نغم..
اسر: اااا عندعا مشوار معليش احنا مضرين نمشي.
ابراهيم: مقولتش كنتو عايزين اي 
حاتم: اا.. قاضيه هبقا احكيها لحضرتك المره الجاايه بعد ازنك.
ابراهيم: اتفضلوو شرفتو..
في القصر ونا دخله بغضب كان مراد وبيبرس ومهند يجلسون ف الصالون يتحدثون دخلت بغضب شديد وبصوت عاالي..
نغم: انت اي هااا انت اي يا اخي الكافر احن منك…  معندكش قلب ولا ااي 
مراد: نغم وطي صوتك 
نزال الجميع الي الصالون.. 
ماريا: اييي مالك بتعالي صوتك لي كدا
مريم: ف اي يا حبيبتي 
نغم:  بجد يا ريتني مشوفتكم ولا عرفتكم
مريم:  لي بس يا حبيبتي دانا كان نفسي اشوفك.. وفرحت لما لقيتك. 
نغم:  وانا كان نفسي ارجع  ويارتني مرجعت بجد انتو اسواء حجة حصلتلي ف حيااتي.. 
بيبرس بستهزاء:  واااي كمان 
نغم:  بتقول لبابا اني عملت حادثه عربيه..  وكمان ميدفيش.  موتني بالكذب سيبو يدفن الجثه..  كل
 السنين دي بيموت من القهر علي بنته الوحيد االا اصلا عايشع ونت حرمتها منه وكمان من القهر انو
 مشفهاش قبل ماتموت..  انت فرحان ونت عملت في كدا 
بيبرس:  اها.. 
نغم: انت حيووان. 
مريم:بنتييي
ضربني بقلم قوي علي خدي ويده  تغرز داخل شعري بقوه..
بيبرس: بهمس ف اذني.. مين دا الا حيوان انا.
واضح ان ولاد الشوارع الا اتربيتي معاهم بهتو عليكي.
نغم: ولاد الشوارع انضف من امثالك.
بيبرس: تمم اوي انتي ومهند هتتجوزو بكرا فهمه..
نغم: اعااا.. شيل ايدك شعري انت اتجننت يستحيل
بيبرس: خافي ع نفسك ولو مبتخفيش ع نفسك
 خاافي علي ابوكي والشباب الا وراكي ف كل حته 
نغم: اعااا ابعد ايدك قولتلك..
بيبرس: لو فكره اني هسمحلك تتجوزي مسلم تبقي غلطانه يا نغم انا هوريكي وهخليكي تندمي علي
الاعملتي دا.. مهند حضر نفسك بكرا فرحك منهااا فاهم.. 
ف غرفتي كنت اجلس ويتحرك كالمجنونه وبكشر ف كل حجة..
مهند: ممكن ادخل 
نغم: برااا
مهند: يبقا ادخل 
نغم: عايز اي 
مهند: هو انتي زعلانه اني هتجوزك 
نغم: اهااا 
مهند:حلو ووعد من بكرااا هتبدا اسود ايام حياااتك 
نغم: انت فاكر اي هاا اني ممكن تتجوزني غصب والهي مهخليك تفكر بس فيا ف خيالك..
وبحركات قوه لم استطيع مقاومتهااا كانت يدي خلف ظهري ويمسك شعري ويرجل للخلف 
مهند: اوعي تفتكري ان الا موقفني عنك هو الجواز.. نبقي غلطااانه…
نغم: اعاااااا.. ايدي يا حيوانه 
مهند: لا دانا ممكن اعمل دلوقتي الا يدمر باااقي حياتك 
نغم: انت اقذر انسان ع وجه الارض..
مههند: ومالو بس انتي قولتيلي كلمه قبل كدا انتي معندكيش الا تخافي عليه صح…
وضغط بقوه.. بس انتي عندك كتير اوووي 
حياه شهاب حاتم حبيبه هاله اسر مصطفي محمود وبابا ابراهيم.. ونسيت حااتم.
نغم: مفرف تذكر اسمهم بلسانك الحقير دااا يا حيوان 
ضغط اقوي.. انا لحد دلوقتي بتعامل بهدواء بلاش بقا تشوفي الحقير الا بجد..
كنت ف لحظه علي السرير ابكي وضربني بشنطه هديااا 
نغم: اعاا.. اي دا 
مهند: بكرا هتكوني لبسه اللبس دا فاهمه
نغمة لو اخر يوم ف عمرك مش هلبس القرف دا 
اقترب مني ووضع ايده علي وجهي وكان فوقي علي السرير
اوعي تقوليلي لا لاني كل دا معملتش كل الا ف دماغي والسم
 الا مدخلش جسمك مره.. عندي منه كتير يكفيكي انتي وهما وادفنكم سواء فهمه..
تركني ف الغرفه اصرخ واعيط… 
ماريااا: شكلك حلوو
نغم بصريخ : انتي عاي زه اي انتي كمان…
ماريا: عايزه اقولك ان انتي مش هتعرفي تهربي من مهند
نغم: يعني اي 
ماريا: اسمعيني كويس انا كنت قبلك حبيت بس رفضوو ولما قررات اتجوزه غصب.. ????????
نغم: عامل اااي 
ماريا: حاولت تتمسك وتقوي وتمسح دموعها.. مات 
نغم: مات ولا قتلوو 
ماريا: الا ي،فض حجة ليهم هتا بيموت 
نغم: كنتي بتحبي 
ماريا: بقيت بكره كل الناس…
نغم: لي 
ماريا: لانه خد كل الحب الا ف قلبي..
نغم: وقفت وقربت منها ومسحت دموعهااا.. مخديش حقو لي 
ماريا: مكنتش اعرف انا اقل من اني اعملهم حجة 
نغم: بس انا معاكي دلوقتي وف حجات عرفتها تخليهم يتحسبو 
ماريا: انا مش هعملهم حجة انا هزا بس عشان احظرك خاافي من مهند وجدي فهمه..
سابتني وخرجت..
وهيا ماشيه ف الممر..
مهند:  ميروو. كنتي بتعملي اي عندهااا
ماريا:  كنت بقولك توافق
مهند: اخير ف حد ف البيت دا هيتجوز 
ماريا: مبروك..
مهند: عارف انك كنتي هتتجوزي بس يا حرام جرجس مااات..
ماريا: انت بتحب تفكرني لي 
مهند: متاكد انك مبتنسيش 
ماريا: ولا عمري هنشااا انك هتلتو قدم عيني ف ليله دخلتنااا 
مهند: بصرحه كان مشهد عظيم وقتها وهو كان اهم حجة عندو انه يبعدني عنك..
ماريا: كان راجل 
مهند: كاااااااااااااااااان 
ماريا: نزلت دمعه منها وبوجع.. كان فعلا
مهند: انزالي انتي وهيا تعملو كل حجة مطلوبه وتجيبو حجات الفرح تمم 
ماريا: حااضر
مهند: اها أبقي خدي بالك من  صورت جرجس الا تحت مخدتك عشان دي الحجه الوحيده الا فضله من ريحته 
ماريا: ة بخوف:  حاااضر 
خرجت من القصر وانا بموت وبعيط وبصرخ بشده وصلت بيت بابا 
ابراهيم: انتي 
نغم: ممكن اتكلم معك..
ف الجنينه.. ابراهيم: اتفضلي 
نغم: انا نغم
ابراهيم: اها اهلا 
نغم: انا مش مجرد اسم يشبه بنتك 
ابراهيم: يعني ااي 
نغم: نزالت دموعي وكنت انظر ف كل مكان ومترددته..
ابراهيم: عينك شبه مريم وشعرك شبهاا وغمرتك زيهااا 
نغم…..
ابراهيم: بس الخجل دا وااخوف ا كانت بتعملو بنتي لما كانت بتقولي حجة وخاايفه
نغم: حضنتو ودموعي ف عيني.. وبعد دقايق ابتعد وذهب للمطبخ بحركات مرتبكه ومترتدهاا.. تشربي شاي ياانسه نغم..
عندي عشاء تتعشي..اااا عايزها تشىبي اي قولي..
اقتربت ومسكت كتفوو وحضنتو بقوه..
ابراهيم: معقول 
نغم: بابا..
ابراهيم: مش قادر اصدق ازاي انتي عايشه وجمبي  
نغم: هحكيلك.. 
في الحديقه ف حضن بابا: وحشتيني يا حبيبت قلبي انتي 
نغم: ونت كمان يا بابا..
ابراهيم: ويترااا بقا انتي مسلمه ولا مسيحيه..
نغم: مسلمه طبعا يا باابا 
ابراهيم: طب يحبيبتي هتعملي اي ف مهند دا 
نغم: لزم اللقي حل للمشكله دي
ابراهيم: بس انتي احلوتي يا بت اهوو 
نغم: بابا 
ابراهيم: اي يا حبيبتي 
نغم: هو انت لسه بتحب ماما.
ابراهيم: اها 
نغم: بعد كل داااا
ابراهيم: الا بيحب مبينساش بسهوله وبذات لو مش عايز ينسه يا روحي..قوليلي صحيح
نغم: نعم
ابراهيم: مين التلاته الا كانو معاكي 
نغم: صح لزم اقولهم اني هناا..
اتصلت بيهم وبعد ساعه  ووصلو ف بيت بابا 
حاتم: نعم يعني اي هتتجوزي بكراا.. 
اسر: يعني هتجوز بكرا مهند وبدل مخليها دخله اخليها خارجه..
نغم: اهدوو 
ابراهيم: اهدو يا شباب..
نغم: طب اعمل اي دلوقتي 
شهاب: خليكي عند والدك ومتروحيش 
ابراهيم: برضو مش هيسيبوهااا
نغم: طب هنعمل اي دلوقتي
عزيزه: ازيكم يا شباب انتو مش نفس الشباب بتوع الصبح.
ابراهيم بفرحه: عارفه مين يد يا عزيزه 
عزيزه: مين
ابراهيم: تغم
عزيزه: قالتلي الصبح بس نسيت
ابراهيم: نغم بنتي يا عزيزه
عزيزه: بدموع وفرحه شديده… بنتك لا بتهزار ازززاي 
نغم.عمتووووو 
عزيزه: حضنتني بقوه كبيره… يا حبيبت عمتو كانت قلبي حاسس انك عايشه. حمد الله ع السلامه يا قلب ماماعمتو .
حكينا علي كل حاجه لعمتوووو…
عزيزه: عندي.حل 
نغم: اي هو 
عزيزه: تتجوزي 
نغم: انتي بتهزاري يا عمتووو انتي عايزني اتجوز بجد 
عزيزه: انا قصدي تتجوزي مسلم وبالطريقه دي ميقدرش يتجوزك غصب 
نغم: اتجوز 
ابراهيم: بس هنجيب مين العريس الا هيوافق قبل فرحك بكام ساااعه دا انتي خلاص بكراا هتتجوزي.
نغم: كنت انظر ف الارض وارفع عيني ف لحظات علي الشباب وارجع وضعي  كما كنت سريعاااا..
شهاب: هتعملي اي يا نغم..
..
..
..
رجعت  القصر ووصلت ودخلت غرفتي.. كانت ماريا قاعده علي السرير وحطه راسها اتجاه الارض..
نغم: انتي هنا
ماريا: عايزه انتقم
نغم: من مين 
ماريا: منهم كلهم 
نغم: متاكده 
ماريا: لو مش عايزه تساعديني برحتك بس انا م…
قطعتها ومسكت ايدها::  انا موفقه بس احكيلي كل حجة عنهم وبذات بيبرس ومهند..
ماريا: بشرط 
نغم: اي
ماريا: انا عايزه اقتلووو  انا ومحديش يلمسه غيري 
نغم: انتي هتقتلي 
ماريا: اهاا.. بس انتي هتعملي اي هتتجوزي بكرا 
نغم: هعرفك هعمل اي…
يتبع….
لقراءة الفصل السادس والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

‫3 تعليقات

  1. رواية حلوه كثير بس ياريت تنزل كاملة لان بعض الروايات نا بكملوها لما يرجعوا ينزلو الفصول بنكون نسينا الاحداث وشكرآ

اترك رد