Uncategorized

رواية هل من القدر نصيب الفصل الثاني 2 بقلم آية أحمد

 رواية هل من القدر نصيب الفصل الثاني 2 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل الثاني 2 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل الثاني 2 بقلم آية أحمد

يا بنت المجنونه… 
والله  لاعرفك يا متخلفه انتي….
مشي وهو مش طايق نفسه وبضحكه خبيث : يا ترى انتي مين ليلتك سوده معايا هوريكي النجوم في عز الضهر
مي بارتباك وعصبيه  :انتي مش عارفه تسكتي  لي كده مشاكل واحنا لسه في بدايه الدراسة  
سيلين : بس يا ستي متخافيش دا حته عيل هو ايوا قمور وجامد جدااا وحاجة آخر جنتله بس لسانه عايز قطعة
مي بخوف  :شكله حاجة مهمة صدقيني انتي مش شايفه لبسه  مش مهم دا طب مش شايفه كان بيبصلك ازاي انا خايفه دا دا  هيموتك  انتي اهنتيه جامد
سيلين :يا صلاة العيد خليتيه حاجة مهمة مستقبل باهر يا بنت بلدي هو الي عصبني وبعدين هو مستفز يستقبل بقااا
سيلين ومي واقفين بيتكلموا وسط نظرات من الكل على الاتنين جت هاجر وقفت معاهم (هاجر بنت جميله شعرها طويل وعينيها عسلي شافيفها صغيره حاجة قمر يعني  )
هاجر لسلين  :هو بصراحه مش عارفه اقولك اي بس الي عملتيه مصيبه 
سيلين برفع حاجب وعصبيه  :الا انتي مين بقا يا قمر ما اهو اي حد عند كلمه يجي يقولها أصله بيت ابوكو  هوووا
مي إلى سيلين  :   خلاص بقا هي زنبها اي 
سيلين :حاضر 
هاجر :انا جيت اساعدك بس مقصدش حاجة الشخص دا اسمه زين  الشامي  ابن صاحب الكليه مش دا  الموضوع /الموضوع انه مصاحب  شله اسمهم مشهور في الكليه النمور الستة  فيها محمد وخالد وهادي وماجد وفارس كمان   بصي زين قبل ما بياذي حد يعتبر اطيبهم  بيديه فرصة يعتذر منه   اعتذري احسن عشان الولاد  دول مفيش  حد حطوه في دماغهم الا ودمروه ومبيفضلش في الكليه دي تاني. 
مي بخوف وبتاكل ضوافرها :  بقولك اي انتي لازم تتاسفي انا خايفه عليكي اووي 
سيلين بتحدي  :عليا الطلبات بالتلاته ما يحصل عليا وعلى أعدائي  هو الي إتحداني وجه عليا صح 
مي :يا بنتي بلاش عناد بقاا   تفتكري هنطرد 
سيلين : لا اكيد لا هو مش بمزاجه  دي جامعه مش سوق شكلي وانا عنيده ببقى قمر صح خدي بوسه 
مي :غوري  
سيلين :إلى يشوف نفسه عليا مره يا مي اشوف نفسي عليه الف مره  ودا ولد شوفتيه جاي يكلمني ازاي مش معنى أنه جامد جدااا طحن اووي يعني يعمل كده برده المفروض يبقى مؤدب عشان احبه  
مي : جعفر باشا عايز يحب
سيلين :هو انتي صاحبتي بس   مش عايزه اعرفك تاني ااشطا  
هاجر ضحكت على تلقائيتها : متقلقيش ميقدرش يطردك ممكن نبقي صحاب  
سيلين بترفع حاجبها  لفوق وتنفخ: لا
 طب خلاص متزعليش  كيس اندومي وتبقى قلبي والنعمه ويا سلام بقا لو كريب  وربنا هعشقك هعشقك   
مي ببصه قرف لسلين: خلاص بعتني يا سعيد  انا ماشيه 
سيلين :انا اقدر دا انتي ام العيال  يسطا استنيني 
هاجر ضحكت للاتنين وودعتهم ومشيت  
خلصت المحاضرة التانيه على خير وسط نظرات من الكل لسيلين  إلى بيقول شجاعه عشان قدرت تواجهه بدون ما تخاف والبنات إلى  بتقول ازاي دي تشتم الزعيم واكتر ولد قمرر وقادريخطف قلوب البنات وكمان تحرجه كده والي عايز   يتعرف عليها 
سيلين لمى بخبث :يلا يا روحي عشان منتاخرش على حبيب القلب 
مي باستها في خدها:  يلا يا عمري 
سيلين :لا بقولك اي الخد دا طول عمره طاهر وهيفضل طاهر متفكرنيش مالك يا اختي بقا   
مي   بكسوف وضحك    :تصدقي انا غلطانه انتي مينفعش معاكي غير الشبشب اصلا غوووورررري
 سيلين :وصلنااا وميلت عليها بهمس: متنسيش  أسطوانة المحن  بتاعتكم 
مي :ضربتها في كتفها 
مالك: تقدروا تبدؤا شغل يا بنات  ووقف يتكلم في الفون 
مي :حاضر 
سيلين :هو دا وقت تسبيل يماما والله الواحد ما فايق لكم  
مي مردتش وفضلت بصه على مالك 
سيلين بصوت عالي: الليمووون  سقع اجيب منجهههه
مي بضحك :فصلتيني الله يقرفك 
سيلين :اي دخلت بين  الحلة وغطاها 
مي :مش هتخرسي خلينا نشوف شغلنا ونروح 
سيلين :حادر حادر حادر(بصوت كركر ) 
خلصوا شغل وروحوا  قبل ما سيلين تنام فتحت الكتاب إلى كان مكتوب فيه الرساله  على صفحة في النص لقت (وحين التقيتك صار قلبي نابضا) 
سيلين لنفسها يا ترى انت مين واي شغل القط والفار دا ما تظهر يسطا عشان البس سواريه وودوني  على بيت حبيبي نعيش مع بعض فيه … الاااه طب أظهر واجبلك شوكلاته   سيلين لنفسها انا شكلي اتهبلت إلى بيتكبلي الرسايل دا اكيد حد فاضي انا راحه انام عندي محاضره وشغل 
صحووا الصبح بدري مي لسيلين: كااااالعاده يا ست هانم هنتاخر صح والنبي بقا  يا سنسن بسرعة عشان هنتاخر مش عاوزين نسمع كلمتين ملهمش لزمه 
سيلين :الطقم حلو والا اطلع اغير
مي في نفسها(  عاوزه تديها بالقلم) :يعني بقولك متأخرين تقوليلي اطلع اغير 
سيلين : طب اي رايك في  مكياجي 
مي :اتفووووو
سيلين :تبا لكي وللجامعه أهم حاجة الطقم الجديد 
دخلوا الجامعه 
كل شله  صحاب متجمعه مع بعضها في ركن معين في حديقة أو كافتيريا أو أي مكان في الجامعه
 محمد وهو واقف وأيده في جيبه بثقة وببصه خبث تجاه سيلين  :
هي دي بقااا إلى هانت زين  
خالد :دي جت علي الزعيم والي يجي على الزعيم يعني جه علينا 
 زين : ربنا يرحمها 
ضحكوا كلهم 
مشي خالد وماجد  تجاة سيلين
سلين:  خدت بالها  لمى هي الجامعه بقت  بتمطر قمامير هي الجامعه   بقت حلوه كده لي 
مي: انا قلبي مش مطمن ما تيجي نجري  
  بسرعه مسك خالد وماجد مي وكتفوها  و وشدوها   
سيلين :شيل ايدك عني بدل ما اقول انك بتتحمرش بياا يا متحمرش 
خالد :اي البت دي جيبنها منين  إلى عندك  اعمليه: ومي راحت وراهم  بعيااط :سيبوها هي عملت اي حرام عليكم هي متقصدش 
حطوها قدام زين  
زين :انتي بقا إلى عملالي مفيش منك اتنين في الكليه دي اسمعي اعتذري وهسيبك 
سيلين بثقة وابتسامه مش مفهومه  : اما انت تبقى جثة قدامي هعتذر   هو انا مقولتلكش 
زين :مش عايز اعرف  
سيلين :لا بجد هو انا مقولتلكش 
زين   حط رجل على رجل  : انتي هتعتذري ورجلك فوق  رقبتك  
سيلين :بيقولك مرة الشرطه جايه  انا صاحبتي بتعيط بس في ضهري 
مي بصت لنفسها  اي المجنونه دي انا متصلتش بحد 
 زين بص لمى فجأة 
مي :ايوه حصل  وزمانهم جايين في الطريق 
سيلين في نفسها: انا اخترت صح 
زين :مش حلوه مضحكتنيش 
سيلين بثقة :طب استقبل بقا يا عم الناس 
زين لصحابه :فكوها 
سيلين بغرور وضحكة  :ناس مبتجيش غير بالعين الحمرا وتقف من على الكرسي
 زين ل سلين بيديها الفون
سيلين :جرا اي انت حنيت وعايز رقمي
زين بضحكه :دا رقم اللواء يوسف خليفه   لو عايزاه  وفي كتير معاكي   ورقم الشرطه فوقه كمان      
سيلين برفع حاجب   : انت راشيهم
 زين:إلى فى دماغي بعمله يا شاطره  غوري من وشي ومتفكريش الموضوع خلص عند كلمتي مش هتعدي يومين في الكليه  دي 
سيلين بتوعد وبتقسم بالانتقام :شاطره في عينك يااض  وانا عند كلمتي معاك 
  وحطت ايديها  اليمين على كتفه الشمال  وببصه خبيثة  ليه وبتنفخ قربت من ودنه وهمست :افتكر انك انت الي بدأت ولكل فعل رد فعل  مردوده يا اسمك اي  ومسكت ايد مي وخرجت بثقة 
زين بضحكه   :شكلك لسه متعرفيش مين  زين الشامي 
وفي دقيقه راحت عند عربيه  زين (لونها أحمر) إلى بتعتبر نقطه من نقاط ضعفه…… تفتكروا اي هيحصل بعدين
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك رد

error: Content is protected !!