روايات

رواية بنت العز الفصل الأول 1 بقلم ميرفت السيد

رواية بنت العز الفصل الأول 1 بقلم ميرفت السيد

رواية بنت العز البارت الأول

رواية بنت العز الجزء الأول

رواية بنت العز الحلقة الأولى

علا بتقول لخالهابسعادة : ياخالو محمد انا عاوزة اروح ازور ماما الله يرحمها واحتفل بعيد ميلادي معاها🥺
الخال بحنية باس راسها وقالها: عنيا ياعلا الله يرحمها ويغفر لها
وبالمرة نشتريلك الهدوم الي وعدتك بيها وهديتك كمان 🤗
:ربنا مايحرمني منك ولامن حنانك يارب
انا داخلة أغير 😀 وانت غير لعلاء هدومه
ودخلت علا تغير ملابسها الباب خبط
علاء اخو علا جري يفتح الباب ورجع لخاله وقاله بطفولة:ناس كتير عاوزينك
قام الخال محمد ورحب بالاربع رجال وقال لاكبرهم: ازيك ياحاج معتز
معتز ابتسم وحضن محمد وقاله : الحمد لله يامحمد كيف احوالك وأحوال الولاد
وقام قرب من علاء ومسكه من كتفه وقاله :كبرت ياعلاء وبقيت تشبهني كتير ماشالله عليك وحضنه بحب
وعلاء خايف وبيبص لخاله
الخال قال لعلاء :دة بابا ياعلاء متخافش
علاء ضحك وقاله : انت معتز لا انا مش شبهك اناأحلى منك
ضحك الجميع على براءة علاء فهو من ذوي الهمم المتأخرين عقليا رغم بلوغه ١٨ سنة الا ان جسمه وطوله اكبر من سنه مع وسامته صعب حد يقول عنه من ذوي الهمم

 

 

 

معتز قال لمحمد:دة اخويا الكبير ودول أولاده
اتبادلو التحية ومعتز كمل :شوف يامحمد احنا جايين ناخد علا وعلاء يعيشوا معايا وسط أهلها انا تركتها تختار بعد انفصالي عن امها. وهي اختارت تعيش مع امها ومعاك
ماانكرش انكم اهل كرم وناس ولاد اصول وانا متابعها حتى وانا مشغول ومش باشوفها عارف اخبارها
بس بعد وفاة أمها من سنة انا تركتها ترتاح نفسيا بس خلاص دي عروسة عمرها ٢٣ سنة ووسط اهلي كان زمانها متجوزة ومعها اطفال
سيبتها تتعلم واهي خلصت تعليم وبقت مهندسة ديكور شغل مع اني ضده بس سيبتها براحتها خصوصا لما عرفت انها هاتشتغل بشركتك وانك خصصتلها مكتب وبتشتغل معاك
بس كدة بقى انا محتاج ولادي يقربوا مني ويتعودوا عليا وانا اولى بيهم
كل دة والخال محمد بيسمع ومبتسم بكل هدوء وقاله: كل كلامك صح بس اعتقد.دة قرارها ولاايه ياابو علاء
رد واحد من التلاتة الاخرين: لا مش قرارها ومن زمان مش المفروض يكون لها رأي بس عمي معتز دلعها ولحد.كدة كفاية
معتز قاطع ابن اخوه وقاله: انت بتتكلم ليه ياعزيز وانا موجود انا حر مع اولادي
رد شخص اخروهو على شقيق عزيز قال: طبعا ياعمي معتز انت الكبير وهو ميقصدش يتخطاك حقك عليا
وبص لعزيز وقاله: اعتذر لعمك حالا
عزيز بعصبية : انا غلطان فعلا

 

 

معتز قال : هي علا فين عشان اشوف رأيها ايه
محمد.دخل يندهلها لقاها خارجة وبكل حدة قالت: طبعا انا موافقة اعيش معاك يابابا
الخال : طالما دي رغبتك ياحبيبتي مقدرش اقولك غير اني في اي وقت بيتي وحضني مفتوحلك ولو احتجتيني برنة تليفون هاتلاقيني وحضنها
قام معتز مسك بنته وقالها: بسم الله ماشاء الله بنتي قمر تشبهي امك ❤️ وحضنها
قالتله : ماانت لو بتفضى عشان تشوفنا كان زمانك حافظ شكلي
الاب باس راسها وقالها : هاعوضك سامحيني بس انا كنت عارف اهل امك ومطمن عليكي هنا وكتر سفرياتي شغلتني عنكم بس كنت بانابع اخباركم وانا خلاص فاضي ليكم
رد الشخص الرابع : بنت اخويا ملكة جمال تعالي هنا يابت في حضن عمك عاصم ❤️😘
ابتسمت وحضنته كانت بتحبه لانه طول عمره حنون وطيب
وشاور على عزيز وعلي وقالها دول عزيز وعلي ولادي ولاد عمك طبعا عمركم مااتقابلتم غير وانتم اطفال
علا ابتسمت لعلي وتبادلوا التحية وعزيز بصلها بتكبر وهي بصتله من فوق لتحت
علاء حضن اخته علا وقالها : هو في ايه
قالتله : هانروح مع بابا ياحبيبي متخافش

 

 

رد عزيز : ادي أخرة دلعك ياعمي شحط زي علاء وخايف وبيتحامى في اخته
ياللا ياجماعة ورانا اشغال
وسبقهم وخرج بس علا اتوعدتله وصممت ترد بقوة
سبقت الكل لحد عزيز وقربت منه كان عاطيها ضهره وندهت عليه :انت
لسة بيلف يبصلها لقى قلم نزل على وشه
عنيه احمرت الكل جري وهدوا الموقف
صرخت علا : دة حيوان اخويا دة ملاك محدش يجيب سيرته او يهينه وإلا هاخليه عبرة
وبصت لعزيز بقوة وقالتله: قسما بالله اروح فيك في داهية لو حصل لاخويا حاجة
خالها حضنها وقالها: يمكن مايعرفش حالته
الاب قال : مالها حالته يامحمد
محمد: لما حد بيضايقه بيتشنج ويأذي نفسه او غيره
علاء بدأ فعلا يتشنج ويخبط دماغه بالحيطة
علا جريت حضنته لحد.ماهدا
الكل بيعاتب عزيز على قلة ذوقه وهو شايط وبيلوم نفسه على اهانته لابن عمه
وخلاص علا ودعت خالها هي وعلاء وانطلقت مع ابوها وعمها واولاد.عمها
لحياة جديدة مجهولة وسط اهل وعشيرة الأب
ولتغييرات كثيرة واحداث اكثر سخونة

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بنت العز)

اترك رد

error: Content is protected !!