Uncategorized

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم بسمة سلام

 رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل العاشر 10 بقلم بسمة سلام

في الصباح الجديد خرجت شوق من غرفتها الي  الاسفل وكان ابراهيم امام السفره يرتيب الفطار  لبناته…
نغم: تعالي افطري معانا يا حور 
شوق جلست وبدات تاكل دون ان تتحدث..
ذهب ابراهيم الي الطابق الثاني وبعد مرور وقت من نظرت نغم لاختها تحاول فتح كلام معاها عاد ابراهيم وهو يمسك بيده هديتان..
وجلس في منتصف السفره 
ابراهيم: خدو يبنات الهدايا دي ليكم..
نغم  : اي دا
ابراهيم: هديه بسيطه ليكو انتو الاتنين عارفين لما كنتو صغيرين الدولاب بتعكم كان عباره عن طقم ونسخه منو كل لبسكم كان متطابق..
ونفسي اشوفكم بنفس الطريقه دي وانتو عروستان كدا 
نغم: تسلم ايدك 
ابراهيم: اي يا حور مش عجبك 
شوق وهيا تمسك فنجان من القهوه وتنظر ف الهاتف..
ابراهيم: حور يا حور 
نغم: حور بابا بيكلمك 
شوق: هو بينادي علي حور وانا مش حور 
نغم: يا حبيبتي عارفه بس انتي اسمك الحقيقي حور ولزم تتعودي بقا 
نظرت لها دون ان تتحرك وابتاسمت ابتسامه بسيطه..
شوق: شكرا بس انا شوق  وبس تمم 
نغم: بس ال…
ابراهيم: خلاص خلاص يبنات كلها اسمي حلوة ومش مهم المهم انكم معايا وف حضني 
شوق وقفت ومسكت شنطتها وخرجت دون ان تتحدث..
نغم: اي يا بابا 
ابراهيم: بكره تكون كوييه يا حبيبتي انشاء الله..
خرجت شوق وركبت سيارتها وتوجهت الي قصر بيبرس بعد معرفتها للموقع  من الجي بي اس…
وقفت ودخلت والجميع يعتقد انها نغم..
داخل مكتب بيبرس كانت تنظر وتبحث عنه ولم ترا 
ثم سقطت عينها علي  برواز كبير به صورة بيبرس ويجلس
 علي الكرسي نظرت له بكل حقد وتذكرت كل.لحظاتها المحزن 
وبدات تحرك يدها حتي مسكت كوب وكسرته وبدات ف تقطيع الصوره 
نظرت خلفها امام الباب ورات ابانوب يقف وينظر لها..
شوق: انت مين 
ابانوب: تعالي معايا 
شوق: بقول انت مين 
سحبها من يدها وخرج من القصر
 ووقفت امامه وبعدت عن يده بغضب..
شوق: بقول انت مين 
ابانوب:انا اخوكي ابانوب وعارف انك تؤام نغم
شوق: ابانوب 
ابانوب: انا مسيحي وعندي تؤام اسمو ابرام 
شوق: عايز اي 
ابانوب: بلاش جدي 
شوق: جدك اذني جامد
ابانوب: مش هيرحمك انا خايف عليكي 
شوق:  وفر خوفك علي هو مش انا انا هخليك تبكي عليه وهتشوف 
خرجت شوق واتجاهت الي السياره وذهبت بسرعه عاليا الي شركه بيبرس…
في مكتبه..
بيبرس: ااهلا اهلا 
شوق اغلقت الباب بكل هدواء 
بيبرس: طب ويارا انتي مين نغم ولا حور اها اها اقصد شوق مش كدا…
شوق: لسه فاكرني مش كدا 
بيبرس: طبعا 
شوق: وفاكر عملت فيا اي مش كدا 
بيبرس: عايز اي يا شوق  يا بنت ابراهيم
شوق: انا بنت شوارع بسببك كان كل الناس تقول عليه بنت شوارع 
وقف ونظر له بٱستهزاء  ومسح بيده عينه وكانه يبكي….
بيبرس: الدموع هتنزال مني تصوري 
شوق: والهي لخليك تندم علي كل وجع عيشته ف حياتي 
بيبرس: طب اناهشهدك لو مكنتش رميتك ف الشوارع كنتي هتبقي رقصه قد الدنيااااا كدا 
شوق: انت اي يا اخي مبتخفش 
بيبرس:  لا وخدي بالك عشان انتي واختك هتشوفو مني كتير الفتره الجايه 
شوق: لو كان ف ف عمرك وقت اصلا
بيبرس: لي يا حفيدي الحلوة هتقتلي جدو 
شوق: متستغربش انت الا رمتني ف الشوارع وهتشوف هعمل فيك اي…
……….
…     …………………
………………..
 ف بيت حاتم عندما كان ينام عاري الصدر ببنطلون البدله..
دقت جاسمين بغضب وهيا مازلت بفستانها والكحل يخرب وجهها   بسبب دموعها طول الليل 
بصوت نعس عميق وكانه كان يشتق لسريره مين؟!
جاسمين: افتح يا حاتم بسرعه 
حااول فتح عينه وكان سعيد لبعض الشئ وينظر لغرفته وطريقته ف النوم  وهو ينصت لصوت جاسمين العالي..
حاتم: اهدي يا……..اي دا مال عينك
جاسمين: انت سباني ف خطوبتي وجريت 
حاتم ابتلع ريقه وبدا يفكر ف ليله  امس ثم ابتسم ابتسامه هادئه تبين غمزاته الرائعه وهو يلعب ف شعره ويتذكر نغم وليله امس..
جاسمين: بتضحك 
حاتم؟!!!!!
اي لا بس بس كان لزم اعمل كدا 
جاسمين: لي
حاتم: عشان كانت محتاجني متنسيش اني دكتور 
جاسمين: طب وانا انا ايي انا يوم خطوبتي تسبني بسهوله وتجري لي 
حاتم: انا اسف يا جاسمين  بس صدقيني كن….
. قطعه مكالمه من نغم لحاتم فقطع حديثه وابتعد ملهوفه علي مكالمتها واقترب من الهاتف بابتسامه وتحدث ف الهاتف 
نغم: كنت عايزك ف حجه 
حاتم:  هعدي عليكي اخدك 
نغم:  تمم 
نظر خلفه ولم يرا جاسمين.. اخذ دوش دافئه وارتداء بنطلون بيبي بلو وقميص ابيض من الداخل وكوتشي ابيض.وركب سيارته دون ان ينظر لجاسمين حتي 
ارتدت نغم فستان والدها وخرجت من الباب وذهبت مع حاتم و خلفها شوق  دخلت المنزال وكانت غاضبه.
اتصل ادهم وطلب الخروج مع شوق..
ادهم: البسي وتعالي حالا
شوق: مش قادره
ادهم: ساعه وتكوني عندي.. ارتدت نغم ايضا فستان والدها وخرجت مسرعا الي ادهم……
: بعد مرور تلات ساعات انتظار ذهبت نغم الي حاتم وبدات تتحدث معه 
حاتم: اتاخرتي كدا لي 
نغم: ولا حجه عملت اي مع جاسمين
حاتم: مش كويس
نغم:  هتكونو كويسين
حاتم مسك يدها بلطف:  انتي هتكدبي الكدبه تصدقيها ولا اي 
 نغم: ابعد ايدك يا حاتم
حاتم: انتي عارفه كويس اني منستكيش  طب لي بتعملي كدا
نغم: بلاش يا حاتم نتكلم ف الموضوع دا 
حاتم: انتي لي مش عايزها تفهمي ان دا كان امر طبيعي  اني اشوفك ف  مكان زي دا فكان لزم اعمل ك..
نغم: خلاص خلاض يا حاتم ارجوك كفايا اوي لحد كدا انا تعبت ومش عايزها اتكلم ف الموضوع دا 
حاتم: تمم برحتك يا نغم  شوق عامله اي دلوقتي 
نغم: مش عارفه تتقبل اننا معاها 
حاتم: بكرا تاخد علي وجدكم وتكون كويسه……
بعد ساعات اتصل ابراهيم بخوف شديد بنغم وطلب ان تصل للبيت علي  الفور
ذهب حاتم ونغم الي منزال ابراهيم كان ينتظرها الشرطه 
نغم:: اي دا ف اي 
حاتم: مين دول يا عمي 
الظابط:اهلا وسهلا 
نغم: مين   حضرتك
الظابط: انسه نغم مش كدا 
نغم: اها مين حضرتك 
الظابط: حضرتك متهمه في جريمه قتل 
نغم: اي…………
حاتم: افندم
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫5 تعليقات

  1. هو انتو مش ناويين تكملوها واللا ايه !!!!
    لو هتنزلوا رواية ومش هتكملوها متنزلوهاش من البداية احسن وكفاية استخفاف بالقراء بقي

اترك رد