Uncategorized

رواية عوض ال معتصم الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة أيمن

 رواية عوض ال معتصم الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض ال معتصم الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض ال معتصم الفصل السابع عشر 17 بقلم رحمة أيمن

علاء : في اجتماع دلوقتي عندك في المكتب 
معتصم : تمام يا علاء جاي 
________
شهين : ليكي عين تيجي وانتي ماشيه امبارح في نص الوقت 
رحمه : كان عندي مشكله ومعرفتش اجي 
شهين : انتي متنفعيش في الشغل ده اصلا 
متعرفوش اي الي حصلي بس كان فاض بيا بقي وجبت اخري منه وهو عامل زي شكوكو كده 
رحمه بوضع يدها علي المكتب بقوه : حضرتك انت دكتور كبير وشاطر جدا في مجالك وده علي عيني وعلي راسي بس انا مش آلي ، ولما كنت بدخلني معاك اكتر من ٣ عمليات في اليوم مفتحتش بئى واعرف انه مش هستسلم في الموضوع ده وهنجح في الاختبار وهاجي عشان الطب بنسبالي مش وظيفه ول تحدي بيني وبين حضرتك ده حلم حلم كبير بسعى اوصله من زمان جدا ومهما قولت ومهما عملت عشان تخرجني من المستشفي دي مش هخرج غير وانا عرفه اني مستحقهاش ، عن اذنك 
“تقوم بالخروج ويتفاجأ الدكتور من رده فعلها عليه “
دكتور مروان : صباح الخير
رحمه بتوتر : صباح النور 
دكتور مروان : اي مالك كده 
رحمه : اصل انا هترفد انهرده اكيد 
دكتور مروان : لي كده ههه 
رحمه بعد اخبرته ماذا فعلت : بس كده ، وطلعت 
دكتور مروان : هههه انتي فعلا هتترفدي 
رحمه : اصلو عصبني فعلا والله 
غزل : صبباااح الخيرر ، جيتوا بدري يعني 
رحمه : نعمل اي بقي ورانا شغل 
غزل : طيب يلا ننطلق 
________________
” نيره تجد فاطمه في الكافيه تجلس امامها ” 
نيره : اي علاقتك بشهاب 
فاطمه تشرب القهوه دون النظر اليها : ميخصكيش 
نيره : انا بفقد اعصابي بسرعه ، قولي علاقتك بحبيبي اي 
فاطمه بضحكه ساخره : حبيبك ههه ، قصدك حبيب المجره كلها 
نيره : قصدك اي 
فاطمه : قصدي انه كان مرتبط بيا ومعشمني بجواز وكان مرتبط بيكي كمان 
نيره : نعممم ! مستحيل شهاب يعمل كده 
فاطمه : انتي حره عايزه تصدقي صدقي مش عايزه خلاص ، اتاخرت علي المحاضره سلااام 
“تجلس نيره بغضب وتفكير فيما قالته ” 
……………
“تنظر كرستينا لصور فهد باعجاب وتفوق علي صوت صديقتها ” 
صديقتها : فهد العمري ، امم 
كرستينا : من وقت ما شوفته مبطلتش تفكير فيه ، تعرفي بحب مين 
صديقتها : كانوا بقولو بحب نيره بنت الرائد كمال عشان صحبته من الطفوله تقريبا 
كرستينا : نيره نيره ، دقيقه كده
” تخرج الهاتف وتريها الصور “
كرستينا : مش هيه الي في الصور الي انتي بعتهالي دي مع شهاب 
صديقتها : تصدقي هيه !
كرستينا : ههه يبقي في فرصه
صديقتها : بس احذري يا كرستينا ، ده مقضيها برضه زي شهاب وبتاع بنات 
كرستينا : متقلقيش ، انا هكون الوحيده الي جمبه من هنا ورايح .
_______________________
جيهان: طبعا جيه فرحي 
رحمه : اي ده الف مبرووك ! ، امتي 
جيهان : بعد اسبوع كده ، يلا ربنا يعينه بقي 
رحمه : ههه ربنا يعينه فعلا 
ممرض : دكتوره رحمه ، مدير المستشفي عايزك
رحمه : عايزني انا !
ممرض : امم 
جيهان : عملتي اي يا مصيبه 
رحمه : والله معرف ، هروح انا سلام 
“فب شركه العمري “
فهد : خير يا بابا عايز اي 
العمري : عايز ترجع تشتغل معايه تاني 
فهد : اي ده مش في اهلا يبني حتى اي الغيبه الكبيره دي عامل اي ، داخل سخن كده لي 
العمري : فهد انت عارف انا بتكلم في اي ، انا قولتلك انت وريث الشركه دي ومينفعش تروح تشارك الجدواني ودي شركه منافسه لينا 
فهد : واي رئيك في شركه السوفتي ، دي الي شركه مخلصه لينا وصحاب عُمر
العمري :…..
فهد : اسمع يا بابا انا مقلتش لمعتصم انك شاركت معاهم في حاجه ول الصلح الي حصل ، بس تيجي علي شراكتي معاه وتقولي اني ارجع ليك واكون معاكو في القرف ده يبقي انا غلطان اني جيت اصلا 
العمري : يبني اسمع كلامي ، معتصم هيغدر بيك ومش هتلقي غير ايدي تدمدلك 
فهد : واذا كانت ايدك الي هتتمدلي لو معتصم فعلا عمل كده مستحيل امسكها ، خد بالك من السكر بتاعك وصحتك .. سلام 
__________________
رحمه بتخبيط : اي يا فندم في حاجه 
المدير : تعالي يا رحمه
رحمه  : والله ما عملت حاجه ، انا رديت عليه عشان استفذني بس هتطردوني لي طيب انا لسه بدأه 
المدير : هههه ، انا مش بناديكيزعشان كده 
رحمه : اومال عشان اي 
المدير : عشان اقلك ارجعي البيت 
رحمه: شوفت بتطردني اهو 
المدير : يا بنتي جالي اومر اني اديكي اجازه انهارده الله يبركلك انا تعبان لوحدي 
رحمه : طيب دكتور شهين هيقتلني و…
المدير : رحمه انا مدير المستشفي وبقلك روحي ، بطردك يا ستي ، اتفضلي هتلقي الحراس تحت
رحمه : ” حسه انو معاه حق سيكا ، يعني اروح بجد ! امم ده مدير المستشفي صح ، يعني اروح!  “
المدير : انتي وقفه زي التمثال كده لي ، متمشيي يا بنتي 
رحمه : حاضر والله سلام 
“تنزل لخارج المستشفي فتجد الحراس وتركب السياره ويعطوها لاب توب “
رحمه : ليا انا 
الحارس : اه يا فندم 
رحمه :”تفتح مكالمه الفديو : معتصممم !
معتصم : وحشتيني 
رحمه : اي جو العصابات ده بس قلقتني 
معتصم : ههه، ول قلق ول حاجه ، انتي تخصص اي 
رحمه : متخصصة في المخ والاعصاب 
معتصم : امم انتي متاكده من الكلام ده 
رحمه : ههه عرفه انك بتتريق ومش هرد عليك 
معتصم : ههه طيب بصي ، هندخل محادثه جماعيه مع الدكتور مايكل مستعده 
رحمه : محادثه اي ، متفقناش علي كده 
معتصم : بتعرفي تكلمي انجليزي ول شكلي هيكون وحش 
رحمه : لا تقلق l’m vere ready 
معتصم : بعد vere دي قلقت 
رحمه : ههه 
معتصم: اذا ضحكتي واحنا بنتكلم هتشوفي وش مش هيعجبك سمعه 
رحمه : حاضر والله 
“يقوم معتصم بفعل فديو كول جامعي “
مايكل : Hi ,mr mutasim اهلا مستر معنصم
معتصم : Hi Dr,  michael , lam happy to talk to you اهلا دكتور مايكل،  انا سعيد بتحدث لك 
مايكل : what do you want to ask me ماذا تريد مني 
كعتصم :  l know you are the best brain and nervous doctor in Germany ,l want to help my wife in  this area
اعلم انك افضل طبيب مخ واعصاب في المانيا ، اريدك ان تساعد زوجتي في هذه المجال 
مايكل : Well, this is a great honor for me 
حسنا ، هذا شرف كبير لي 
كعتصم : thank you 
مايكل : after an hour we talk when you preparing بعد ساعه نحن نتحدث عندما تكون مستعده 
معتصم : Okay 
“بعد اغلاق دكتور مايكل ” 
معتصم : فهمتي حاجه 
رحمه بتوهان : صوتك حلو اوي وانت بتكلم انجليزي 
معتصم : ههه ده الي فهمتي من كلمنا يا رحمه 
رحمه : لاء والله فهمت ، هيكلمني بعد ساعه 
معتصم : روحي مع الحراس ، روحي الفيلا وجيبي كل الكتب الي انتي محتاجها للامتحان وبعدين هتلقي مكتبه بعيد كده ورا الفيلا ادخليها  وابدأى معاه عبال ما اجي ، مش هتاخر عليكي تمام 
رحمه : تمام 
معتصم : سلام يا قلبي 
“يقوم بالقفل ” 
قفل من هنا وانا مصدومه من كل الي بيحصل ده ، وكان عارف اني مخ واعصاب وعامل حسابه … هو ممكن يكون حد قمر كده … دقيقه ده قلي قلبي اااه مش قادره .
في بيت النواري….
اسماعيل : اهلا ، اي الزيارة الغير متوقعه دي  
معتصم : ههه لاء غلطان انا عارف انها متوقعه 
اسماعيل :”يبتسم علي ثقته بنفسه ” اممم  وناوي علي اي 
معتصم : احنا دخلين مشروعين مع بعض ، اول واحد تقريبا الكل عرفه ، لكن التاني الي وقعنا العقد عليه محدش يعرفوا غير الاعضاء صح 
اسماعيل : صح 
معتصم : تمام ، وده الي انا عايزه 
اسماعيل : اي الغرض من انك تعمل كده
معتصم : تدمير عيله السوفتي مثلا 
اسماعيل  :……
معتصم : انا عارف كويس انك عايز تدمر الشركه دي من زمان ، وانا هساعدك في كده 
اسماعيل : واي الي يضمنلك اني اكون في صفك 
معتصم : ببساطه انك مش هتروح تمد ايدك لواحد سرقك ، ول اقول حرق اغلي مصنع علي قلبك 
اسماعيل بنظره توتر :….
معتصم : ها قولت اي 
اسماعيل : قولت اني معاك
____________________
” في المساء “
“يقوم بدخول فيجد رحمه تضح يدها علي راسها امام الكتب فيبتسم ” 
معتصم : دكتورتي تعبانه من هنا 
رحمه بلهفه : معتصم ! “تقوم بالجري عليه ” بص احنا نتفق انا مش عايزه اشتغل اه والله لي اشتغل واتعب ومش عايزه اروح مستشفيات ، انا عايزه استت في البيت انا مش وش بهدله اسمع مني 
معتصم : هههه 
رحمه : بتضحك 
معتصم : تعالي اقعدي فهميتي في اي 
رحمه : اتكلم معايا وجزاه لله خير فهمت بس في الاخر كده نمت علي نفسي وخلصنا اربع كتب باقي اتنين ، العملي سهل بس الاختبار الي هيجيب من كل حاجه اااه هعيط 
معتصم : طيب بقيلك كتبين يعني 
رحمه : امم 
“يقلع معتصم الجاكت ويفتح احدهم وينظر لها “
معتصم : ركزي معايه هنعمل الجدول النصفي 
رحمه : جدول نصفي 
معتصم : امم بظبط ، يعني مثلا تنامي تلات ساعات وانا اقرا الكتاب واول ما تعب اصحيكي وانام انا وبعدها تبدا انتي قرائه معند ما وقفت  واننا ننجز اول ما تتعبي تصحيني وهكذا  وقبل الامتحان بتلات ساعات نشرح الي قرانا لبعض
رحمه : تفتكر هينجح 
معتصم : جربي 
وفعلا حصل زي ما قال ، بدات قراه وخلصت نص الكتاب و فصلت وصحيته كمل و نمت انا وصحينا قبلها بتلات ساعات زي ما قال وبدانا شرح للبعض ..
رحمه : اااه تصدق فهمت ههه 
معتصم : يلا نبدا في الكتاب التاني 
رحمه : اي باقي ساعه وحده 
معتصم : قريته امبارح
رحمه : كله ! ده اكبر من حياتي 
معتصم : يلا معندناش وقت 
“يبدا شرح لها ، وتنظر له بدهشه واعجاب ” 
معتصم : ده بختصار بس لو افتكرتي كلامي هتعرفي تحلي 
رحمه : انت ازاي بمبقتش دكتور ، انت شرحك ممتاز
معتصم : اوعي تنقي عليا ، انا عايز صحتي 
رحمه : نينيني ، لاء بجد قولي ازاي انت افهمتهم بسرعه كده وكمان شرحتهم ببساطه كبيره يعني عم مايكل الي صدعني ده ميجيش ربعك 
معتصم : كانت هوايه 
رحمه : هوايه اي معلش 
معتصم : بحب قرأه الكتب دي وكنت بروح كورسات في كل التخصصات واكتر تخصص حبيته كان العظام لانه دقيق جدا ، وعشان كده عملت المكتبه دي وبنيت مستشفيات بطريقه ونظام انا فاهم انه صح ، مش شرط انك تكون دكتور عشان تفهم في الطب ول شرط انك تكون مهندس عشان تعرف مساحه الارض دي اي ، ولاني كان نفسي اكون دكتور قررت منساش الموضوع ده جوايه وكملت فيه 
رحمه :……
معتصم : اي 
رحمه : ابغي احضنك دلوقتي والله
معتصم : تعالي 
رحمه : ههه “تقوم بذهاب له وعناقه ” شكرا يا معتصم ، شكرا علي كل حاجه عملتها وبتعملها عشاني 
معتصم : رحمه 
رحمه : امم 
معتصم : الساعه 8 ونص 
رحمه : يلهوووي يلا يلا 
معتصم : هبله
___________________
في السياره ..
رحمه : بس انت كده منمتش بسببي 
معتصم : يلا عندنا كام رحمه  
رحمه ببرائه : رحمه واحده بس هه 
معتصم :”يقوم بالابتسام” 
رحمه : هتروح الشركه 
معتصم : لاء ، هروح افوق حد كده عشان طول 
رحمه بستغراب :…..
معتصم : جعانه تكلي 
رحمه : ياااه كان نفسي حد يسلني السوال ده من زمان يابا 
معتصم : ههه 
في بيت فهد ….
فهد بنوم وتغميض عينيه: امم ايد مين دي ، بس كبيره كده لي ، دقيقه انا مسهرتش امبارح 
معتصم بنعومه مزيفه : صبااح الخير فهود 
“يفتح فهد عينيه بخضه ” 
فهد : ااااه ، معتصمم!
معتصم : صباح الخير 
فهد : يبني بطل ام الحكه دي بقي مش بيت ابوك هو 
معتصم : قوم يلا اعملي قهوه 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك رد

error: Content is protected !!