Uncategorized

رواية ضياع بلا جدوى الفصل الثالث عشر 13 بقلم رحمة عصام

 رواية ضياع بلا جدوى الفصل الثالث عشر 13 بقلم رحمة عصام

رواية ضياع بلا جدوى الفصل الثالث عشر 13 بقلم رحمة عصام

رواية ضياع بلا جدوى الفصل الثالث عشر 13 بقلم رحمة عصام

_فريده بخوف: ياحضره الظابط، استني
=ياسين بأستغراب: افندم
_فريده بأرتباك: اا ا هو هو محمد هيتأخر
=ياسين بأستغراب: حضرتك يخصك في ايه
_فريده بخبث: اصل محمد مظلوم، هو مش خطفني انا اللي جيت معاه بمزاجي، وهو محاولش يقتل مالك فاهمني؟ 
=ياسين بأستغراب: ايوه حضرتك مين
_فريده بقلق: انا فريده بنت عمه
=ياسين بأستيعاب: اااه طيب تمام هجبهولك بسرعه
_فريده بأبتسامه: شكرًا لحضرتك
=محمد بأبتسامه: متقلقيش يافريده انا هاجي بسرعه
_فريده بأبتسامه: مستنياك
مشيوا وانا قلقت، اتمنى ان الظابط يفهمني صح ويعرف يتصرف، الحمدلله ان محمد مخدش باله وإلا كان فعلا مالك هيحصله حاجه، بس يارب يعدي الموضوع على خير ويكــ…”
_هدي بأستغراب: فريده انتي بتكلمي نفسك؟ 
=فريده بقلق: خايفه اصل ممكن محمد يعمــ..،بغضب: انتِ مالك انتِ متكلمنيش
_هدى بحُزن: تمام يافريده براحتك ربنا يسامحك
=فريده بحُزن: ياربيي انا زودتها وشكلها زعلت اووف، بس
 برضوا بعد اللي حصل مش عارفه أثق في حد
_هبه(ام مالك)بزعيق: انتِ يابت انتِ وهي واقفين بتعملوا اييه
=هدى وفريده في نفس الوقت: بننضف
_هبه بغضب: بتنضفوا ولا بتسرقوا؟ انجروا قدامي على المخزن انتوا مش أمان واخاف على نفسي
=هدى بعياط: يماما انتِ بتقولِ ايييه انا بنتك
_هبه بغضب: اخرسي متقوليش كده انتِ واحده خاينه وكنتِ هتقتلي اخوكِ ومش بعيد تقتليني، يلا انجروا عالمخزن
خدتنا على المخزن وربطتنا اوحش من محمد وهدى كانت بتعيط بحرقه، يمكن عشان طول عمرها أهلها بيفضلوا محمد عليها، ربنا يهديهم ويخرجنا من هنا، اكيد الظابط مكنش هييجي غير لما مالك يقوله اني هنا، ما طبعا الناس اللي كانوا اقفين في الشارع شافوا اللي بيحصل بس ميعرفوش عنوانه عشان يبلغوا عنه، أن شاء الله هطلع منها على خير….”
في القسم….
_محمد ببرود: خير يـ باشا خطف ايه وشروع في قتل ايه؟
=ياسين بنفس البرود: خطف مدام فريده، وشروع في قتل مالك ولا انت بتنسي بسرعه؟ 
_محمد بأنفعال: انا معملتش حاجه وفريده قالتلك اني مخطفتهاش
=ياسين ببرود: امال فريده عرفت ازاي انها الحاله اللي متبلغ عن خطفها؟
_محمد بأرتباك: مش فاهم
=ياسين بعصبيه: يعني لما جيت لسيادتك البيت وقولتلك اتفضل معايا قولتلي لييه قولتلك شروع في قتل وخطف، ساعتها مسألتش عن شروع في قتل مين ولا خطف مين وطلعت غيرت هدومك، واحنا ماشيين فريده قالتلي ياحضره الظابط هو مخطفنيش ولا حاول يقتل مالك، ازاي قالت كل ده ولا عرفت ان احنا جايين للسبب ده إلا لو كان حصل؟!!
_محمد بخوف: اا ا أن انا م مش فاهم ح حا حاجه وعايز المحامي بتاعي
=ياسين بأبتسامه مستفزه: ومالوا، ياعسكرري خدوا على الحبس لحد مايتعرض بكره على النيابه 
_محمد في نفسه: ماشي يافريده، انتِ اللي جنيتِ على نفسك
ياسين استعد عشان يجهز نفسه ويروح لـ مالك وكل تفكيره في منه اللي احتلت عقله وقلبه بطفولتها ومن ساعه ماشافها”
وصل هناك ومنه كانت بتغني بطريقه طفوليه وسرحانه في الموبايل وياسين كان واقف وراها بيتابعها والإبتسامة على وشه، قفلت الاغنيه وفضلت تفكر في ياسين ويتكلم نفسها بس بصوت عالي..”
_منه بسرحان: يارب امتى الظابط الحليوه اللي جيه امبارح ده يجي تاني
=ياسين بضحكه: اهو جالك وربنا حققلك دعائك
 منه ضربات قلبها زادت ووشها احمر ولفت لقيته واقف قدامها بهيبته والابتسامه على وشه….”
_منه بأحراج وارتباك: اا ا اقصد عشان تيجي تتطمنا على فريده ونعرف هتيجي امتى وكده
=ياسين بأبتسامه: يعني مش عشان عايزه تشوفيني؟
_منه: تؤتؤ عشان نطمن على فريده
_ياسين بضحكه: طيب خلاص دخليني لـ مالك
=منه بسرحان: يخربيت ضحكتك متخليك كده شويه
_ياسين بجديه: افندم
=منه بأرتباك: ينهار اي اللي انا قولته ده اتفضل معايا
اول ما لفت وشها ابتسم وقلبه كان بيتنطط من الفرحه، قابل مالك وحكاله كل حاجه من اول ما راحله لحد مادخل الحبس وبلغه بمعاد النيابه وخد رقم تليفونه عشان يبلغه بقرار النيابه”
تاني يوم محمد أتعرض على النيابه وخد 15 يوم حبس لحد مايتأكده انه برئ من التهمه، و ياسين بلغ مالك بالخبر ومالك فرح عشان في وقت ينقذ فريده” 
بعد اسبوع:
_مرفت بقلق: رايح فين يابني انت لسه تعبان
=مالك وهو بيقفل الجاكيت: لازم ألحق فريده عشان نتجوز واخدكوا ونسافر لحد مانشوف حل، ممكن ابن عمها يطلع منها وميعرفوش يثبتوا حاجه عليه والدنيا تخرب اكتر
_مرفت بعياط: خد بالك من نفسك ياحبيبي
=مالك بأبتسامه: متقلقيش يا أمي
مالك خد رجاله كتير معاه بعد ماعرف المكان اللي فريده محبوسه فيه”
_فريده بتعب: امك دي مفتريه، بقالنا كتير مبناكلش وانا هموت
=هدي بنفس التعب: حاسه اني هموت فعلا مش قادره استحـ، بفزع: اي ضرب النار ده
_فريده بخوف: مش عارفه انا خايفه اووي
=مالك بأبتسامه: متخافيش يافريده انا هنا
بصينا لمصدر الصوت لقيناه مالك وهدومه كلها تراب باين انه نط من الشباك، جرى عليا وفكني ولسه هنمشي…”
_هدي بعياط: فريده متسبنيش
=فريده: مالك فكها هدى كانت في نفس العذاب معايا ومستحيل اسيبها هنا
جرينا وركبنا عربيه مالك والرجاله اللي معاه كانوا بيأمنونا والحمدلله روحنا بخير وكل حاجه، بس بعد كده؟ هيحصل ايه؟ ربنا يستر”
_مرفت بسعاده: ياحبيبتي يابنتي حمدالله على السلامه
=فريده بدموع: وحشتيني اوي يـ ماما
_مرفت بمواساه: اهديِ ياحبيبتي احنا معاكِ اهو، مين القمر دي
=فريده بأبتسامه: دي بنت عمي هدي
_مرفت بهدوء: طيب هي اي اللي مبهدلها كده
=فريده بحزن: امها واخوها كانوا بيعذبوها معايا
_هدى بعياط هستيري: ف ف فر فريده أن انا انا خايفه
ماما حضنتها جامد وفضلت تهديها، انا اه اتعرضت لأكتر من كده بس من ناس عرفاهم انهم بيكرهوني، لكن دول أهلها ازاي يعملوا كده، هه هستغرب لي مـ بابا اصلا اللي وصلني لكده، ربنا يسامحهم”
ارتحنا انا وهدى وكلنا كتير عشان كنا مكلناش بقالنا كتير ونمنا شويه في اوضه منه اللي معرفناش ننام بسببها وبسبب رغيها وفرحتها بـ هدى، قومنا وطلعنا لقينا مالك قاعد وباين على وشه علامات غريبه مش عارفه افسرها…”
_مالك بقلق: فريده في موضوع حابب اتكلم معاكي فيه، احنا لازم نتجوز لحد ما الأمور تهدي وبعدها تتطلقي
=فريده بدموع: يـ مالك افهمني انا مش هعرف
_مالك بحزن: يافريده انا عايز احميكي و و وبحبك يافريده افهميني
=فريده بغضب: وانا مبحبكش ولا هفكر اني احبك، انا قلبي اتقفل على عمار وبس ومستحيل اعمل كده، تصبح على خير وبالمناسبة همشي بكره الصبح جهزي نفسك ياهدي
_هدى بحزن: متزعلش منها انت عارف اللي حصلها مش سهل
=ياسين بحزن: انا بحبها والله وعايز احميها
_هدى بأبتسامه: لو ليك نصيب فيها ربنا مش هيقربها منك، بمرح: فك كده مينفعش القمر ده يفضل زعلان
=ياسين بضحكه: اعتبر دي معاكسه؟
هدى بأبتسامه: اكدب يعني؟
 وفضلوا طول الليل يهزروا ويضحكوا ولما بيخشوا بكتم عياطي وبعمل نفسي نايمه عشان محدش يكشفني، بعد شويه لقيت ماما دخلت وفتحت النور وقعدت جمبي…”
_مرفت بهدوء: فريده، قومي انا عارفه انك صاحيه
قومت ومسحت دموعي وقعدت منغير ماتكلم”
_مرفت بهدوء: انا عارفه اللي انتي فيه ومقدره زعلك ومريت بنفس الموقف أن اتجوز واحد تاني، انا كان ممكن اقول لـ مالك ابعد عنها هي جابتلك الأذى وكان ممكن تموت بسببها، لكن انا مقولتش كده وسبته ينقذك رغم اني عارفه ان كان ممكن يروح وميرجعش، تفتكري لي؟ عشان شوفتك بنتي ومقدرش اشوف حد بيأذيكي واسكت، زي مـ مالك ابني انتي بنتي وانا بنصحك وبقولك وافقي يافريده خليه يحميكي لحد مالموضوع يهدي ويبعدوا عنك بعدين يطلقك، وافقي وانتي مش هتندمي
=..
_بمرفت بتفهم: هسيبك تفكري في الكلام اللي قولتهولك كويس وبلغيني ردك
خرجت وسابتني تايهه وسط أفكاري، كلامها كله صح ومنطقي جدا بس انا لو وافقت هكون بظلمه هو، يارب هعمل ايه بس هاتلي الحل من عندك”
تاني يوم
_فريده بهدوء: مالك، ماما انا موافقه
=منه بفرحه: هيييه مبروك يمالك
=هدى بحزن بتحاول تداريه: مبروك يمالك
=مرفت بأبتسامه: مبروك يا حبايبي
=مالك بفرحه: نبتدي بقا في الإجراءات وكمان يومين كتب الكتاب
_فريده بهدوء: تمام
عدي اليومين مابين فرحه وحزن ولامبالاه وجه يوم وقت كتب كتابي، قلبي واجعني مش قادره اتخيل ان اتجوز غيره بس اعمل ايه حكم القوى، نص ساعة والمأذون جاي، مش مطمنه حاسه ان في حاجه وحشه هتحصل، يارب الستر من عندك يارب، استرها وعدي الليله على خير يارب “
في مكان تاني
_ياسين بأنفعال: انت بتقووول ايييه
=العسكري: زي مابقولك والله ياباشا اللي اسمه محمد دفع كفاله وخرج دلوقتي، معرفوش يثبتوا حاجه عليه 
_ياسين بقلق: انا لازم اكلم مالك يلحق نفسه، اوووف الفون مغلق، جهزلي العربيه يابني اما نشوف ايه اللي هيحصل
_مالك بفرحه: يلا يا مولانا اكتب الكتاب
=شكلك مبتحرمش وعايز تموت
كلنا بصينا لمصدر الصوت لقيناه محمد، انا وهدى اترعبنا بصينا لبعض وقلبنا كان هيقف من الخضه، كان معاه رجاله كتير وباين أن اليوم مش هيعدي، الرجاله جم وكل واحد حط سكينا على رقبه كل حد فينا بما فيهم المأذون”
_محمد بشر: اكتب كتابي على فريده يا مولانا
=مالك بعصبيه: مستحييل لاااا
_محمد بضحكه: انت لسه بتعاند؟ اي حركه كده ولا كده هقتلكوا كلكوا، اكتب يامولانا
=بتتخانقوا على مراتي؟؟
كلنا بصينا لمصدر الصوت”
فريده بعدم استيعاب: ع ع عماااااار!!!!
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك رد