Uncategorized

اسكريبت يقين وحسام الجزء الثالث 3 والأخير بقلم أسماء يحيى

 اسكريبت يقين وحسام الجزء الثالث 3 بقلم أسماء يحيى

اسكريبت يقين وحسام الجزء الثالث 3 بقلم أسماء يحيى

اسكريبت يقين وحسام الجزء الثالث 3 والأخير بقلم أسماء يحيى

حسام _يقيين لاااااااااا
وفجأه وقع حسام اتخبط
حسام_اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ي رب ايه الحلم دا
اااااه دراعي يخربيت اللي ينام على مكتبه تاني
عدي شهر ويقين لسه مفاقتش كان حسام كل يوم يدخلها ويقعد يتكلم معاها
الطبيبه_دكتور حسام عندي ليك خبر حلو جدا يقين فاقت ي دكتور
حسام_انتي بتتكلمي جد
الطبيبه_هو انا ههزر ليه 
حسام_احم احم طب هي فاقت امتى
الطبيبه_يدوب فحصتها وجيت قولت لحضرتك عن اذنك
توجه حسام نحو غرفة يقين ثم طرق الباب عدة مرات ثم دخل الي الغرفة ما ان رأته يقين حتى صرخت في وجهه
حسام في ايه اهدي مالك
يقين_اطلع بره انا منتقبه مينفعش تشوف وشي اطلع برااا
حسام لنفسه_دا على اساس اني مكنتش بشوفك لما كنتي ف الغيبوبه
حسام وهو يعطيها ظهره انا أسف مكنتش أقصد بس انا عاوز اتكلم مع حضرتك
انتي ليه وقفتي قدام عربيتي وخلتيني اخبطك
يقيين بعد أن تذكرت كل ما حدث لها
 يقيين ببكاء_انقذتوني ليه انا كنت عاوزه اروح لماما وبابا الدنيا وحشه أوي وانا والله مش عارفه أعيش فيها لوحدي
حسام_ يعني عاوزه تقابلي ربنا كاف’رة
ظلت يقيين صامته لم ترد عليه
حسام_انا هسيبك دلوقتي ولما تهدي انا محتاج أعرف كل حاجه وصدقيني انا هساعدك عشان اجبلك حقك من اللي ظلموكي عن اذنك
بس ممكن أسألك سؤال هو انتي بتحبي دوستوفيسكي أوي؟
نور _بحب أقرأله كتير
حسام_تمام عن اذنك ثم توجه للخارج
بعد حوالي نصف ساعه توجهت الطبيبه نحو غرفة يقيين
الطبيبه ازيك ي انسه يقين عامله ايه دلوقتي وقامت بفحصها وقبل أن تغادر أعطت الطبيبه يقيين عدة كتب
الطبيبة اتفضلي ي انسه يقين دكتور حسام باعت لحضرتك دول
يقيين_ماشي شكرا
قرأت يقيين عناوين الكتب وجدت انها للكاتب دوستوفيسكي الأول بعنوان الجريمة والعقا’ب  والثاني بعنوان الأبله
قضت يقيين وقتها في قراءة الكتب حتى أنهتم في أربعة أيام
توجه حسام للقاء يقيين
حسام_ممكن أدخل
دخل حسام لرؤية يقيين وأعطاها ظهره كما فعل المرة السابقة
يقيين_شكرا على الكتابين
حسام_ لا شكر على واجب
ينفع تحكيلي دلوقتي اللي حصل
ظلت يقيين صامته حتى ظن حسام أنها لا ترغب في الحديث كان سيرحل حتى تحدثت يقيين
لما كنت صغيرة ماما أتوفت وبابا اتجوز واحده تانيه عشان تربيني كان عندها أبن تاني بس بابا رفض أنه يعيش معانا ف نفس البيت عشان انا وهو مينفعش نقعد ف مكان واحد من وقتها مرات بابا كانت بتعاملي وحش وعلطول كانت تشتكيني لبابا 
كانت تتحدث يقيين بدموع من شهرين بابا اتوفى وبقيت لوحدي لقيت مرات بابا جايبه ابنها يعييش معانا ولما قولتلها لأه مينفعش قالتلي انا ليا ف البيت دا زيك وابن مش هيعيش بعيد عني لو مش عاجبك امشي انتي  فضلت ساكته عشان مش هلاقي مكان أقعد فيه لو سبت البيت كنت بقعد علطول بالنقاب ف أَوضتي ومكنتش بطلع من أوضتي غير للضروره مكنتش برتاح لابنها خالص كان علطول بيبصلي بصات وحشه ولما قولت لمرات بابا على ابنها هانتني وقالتلي ان انا بحاول أتودد لابنها فضلت وقتها قاعده ف أوضتي مكنتش أعرف أن مفيش غيري انا وابنها ف البيت لقيته بيخبط على أوضتي مكنتش اعرف ان هو لما فتحت لقيته كان سكران ارتفع صوت شهقات يقيين ودموعها اعتد’ى عليا مكنتش عارفه أمنعه كان أقوى مني ولما فاق كنت قاعده ف ركن ف الأوضه بعيط لقيته صحي وبيعتذر ويتكلم وانا مش سامعه مكنتش سامعه غير صوت دموعي كان عمال يعتذر ويقولي اسف وانه بيحبني وانه هيتجوزني وكملت لما لقيت مرات ابويا داخله عليا تضرب فيا وتهين فيا وتقولي اني واحده رخي”صه ابنها حاشها عني وخرجو وسابوني مرميه ف الأوضه كأني حيوانه فضلت قاعده ف أوضتي أسبوع لحد ك لقيت مرات ابويا داخله تقولي أن النهارده هتجوزني ابنها وتقولي أحمدي ربنا إن هو رضي يبص لواحده زي هي تقصد ايه بواحده زي انا معملتهاش حاجه عشان تأذيني هي وابنها كدا ظلت يقيين تبكي وزاد صوت بكائها
كان حسام واقفا مصدوما أحقا عانت تلك الفتاة كل هذا وحدها
حسام_صدقيني أنا هاخدلك حقك منهم عن اذنك
خرج حسام وأخبر الطبيبة أن تهتم بها
عاد حسام بعد عدة ساعات
ثم توجه نحو غرفة يقيين
حسام_ عندي ليكي أخبار حلوه اتقبض على مرات ابوكي وابنها وصدقيني مش هسيبهم غير لما ياخدو عقابهم عشان يبقو عبره لغيرهم بالمناسبه أبوكي كان كاتب كل حاجه باسمك انتي ومرات أبوكي مكنش ليها أي حاجه عشان كدا عملت كدا هي وابنها عشان ياخدو منك كل حاجه
يقيين_شكرا ليك على مساعدتك ليا شكرا بجد
حسام_لا شكر على واجب اهتمي بقى بنفسك عشان تخرجي من هنا وتعيشي حياتك بقى 
اه صح قرأتي الكتابين
يقيين_اه خلصتهم بس اشمعني الكتابين دول يعني
حسام_حسيتهم شبهك
كنت عاوزه أسألك سؤال صراحه يعني هو احنا اتقابلنا قبل كدا
يقين_ انا كمان كنت عاوزه أسألك نفس السؤال حاسه نفسي أعرفك برضو
حسام_ اممم طب هنعرف ازاي ومحدش فينا فاكر دلوقتي
يقيين_اكيد ف يوم هفكتر
حسام عن اذنك
مر اسبوعان وتحسنت حالة يقيين وجاء موعد رحيلها
حسام _الف سلامه عليكي ي انسه يقيين ي رب منشوفكيش تاني.
يقيين_حضرتك بتطردني بالذوق يعني
حسام بسرعه_لاااا مش قصدي والله انا قصدي يعني أن حضرتك تفضلي بخير ف متحتاجيش تيجي هنا تاني بس كدا
يقيين _بضحك خلاص خلاص  انا بهزر والله
حسام_انسه يقيين اتفضلي شنطتك اهي
انا قرأت اللي فيها كان غصب عني بس كنا بنحاول نعرف أي حاجه عنك
ممكن أقولك حاجه بحب طريقتك ف الكتابه وتعليقاتك على دوستوفيسكي مش عارف انا حبيته عشان كلامه ولا عشان ردودك عليه
لم تعلم يقيين ماذا تقول ظلت صامته
حسام ممكن
أعطى حسام يقين كتابا أخر اتفضلي الكتاب دا هدية بمناسبة خروجك وكدا يعني وفي رساله ليكي فيه عن اذنك
لم يعطها حسام فرصة للرد ثم خرج مسرعا
مر أسبوع ولم تأتي يقيين الي المستشفى بعد
كان حسام جالسا في مكتبه حتى استأذن أحدهم ليدخل
حسام _يقيين ازيك
يقيين_الحمد لله أنا قرأت الكتاب
حسام_و…..
يقيين_انا افتكرت احنا اتقابلنا امتى ثم أخرجت  سلسلة مش بتفكرك بحاجه دي
يقيين_ هو انتي نفس يقيين نفسها اللي كنا مع بعض وجيران انتي هي صح
يقيين_ ي عم حيلك حيلك جمع كلامك بس اه انا هي
حسام _ شوفتي الرساله
يقيين_اه شوفتها وبقالي اسبوع متردده اجي ولا لأه
حسام_ انا موافقه اننا نكمل مع بعض بس أوعدني انك هتستحملني
حسام_ من غير م اوعدك انا هثبتلك أفعال بينا على المأذون يلاااا بسرعه
تمت ????
لقراءة باقي أجزاء الاسكريبت : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!