Uncategorized

رواية عشق الجاسر الفصل الخامس عشر 15 والأخير بقلم مريم أيمن

 رواية عشق الجاسر الفصل الخامس عشر 15 بقلم مريم أيمن

رواية عشق الجاسر الفصل الخامس عشر 15 بقلم مريم أيمن

رواية عشق الجاسر الفصل الخامس عشر 15 والأخير بقلم مريم أيمن

اتفق كريم مع خالد وحسام وخرجوا.          في الكافيه
كريم: عامل ايه ياحسام اخبارك 
حسام: الحمد لله انتو اخباركم وحشتوني بس انتو عارفين صروف شغلي
خالد: رينا معاك يا بطل 
حسام:جماعه عاوزكم في موضوع 
كريم: طاب قبل ما تتكلم انا فرحي كمان اسبوعين 
خالد:وانا خطوبتي كمان اسبوعين. منك لله يارهف لو كنتي موجوده كان هيبقى فرح 
حسام بصدمه: ايه يا عم منك له موسم هو انت خطوبه وانت فرح وانا ايه سنجل علطول
خالد وكريم في نفس الوقت:علشان معقد
ضحك الثلاثه علشان دايما كريم وخالد يمشو مع بنات لكن حسام محترم شويه وشغله واخد كل وقته وطاقته 
حسام: بصو انا عرف اسسل اخت اياد المحبوس عندي وبقنا اصحاب
خالد بصدمه: ازاي دي حابس اخوها وتعرفها يا بجح
حسام:هي عارفه غلط اخوها وكانت عاوزاه يتعاقب ويبقى احسن يا جماعه دا كان بيشرب مخدرات هي عاوزاه يتاعالج وده الاحسن لي وليهم 
كريم:انا قلت الولا ده دماغه دماغ استروكس مش طبيعي 
حسام: انا طالب منك انكم تظبطو قعده بكرا مع البنات وانا وهي هنيجي 
خالد بخبث:طاب احنا مرتبطين وهنتجوز وانت وهي ايه
كريم:وقعت يا حنين
حسام:ولا وقعت ولا زفت انا مليش في الكلام الفاضي ده 
كريم: كلنا قلنا كدا حتى خالد
خالد: انا اول واحد قلت كدا واول ما شوفت نور كنت بكابر بس فوقت قبل ما اطيعها من ايدي
حسام: اولا ده مش حب ثانيا هي اصلا صحبت نور وثالثا انا كنت عاوز اخرجها من زعلها مش اكتر
كريم بضحك: مشي يا حنين 
………………………………..
عند رهف
جاسر: امك ان شاء الله هتقوم بسلامه متخفيش
رهف:ان شإء الله
الدكتور:استاذ جاسر كدا مفضلش غير جلسه وتخلص ونقول بقا ممكن يرجع تاني ولا لا
جاسر:تما يا دكتور
رهف: انا بجد مش عارفه اشكرك ازاي يا استاذ جاسر بجد شكرا على وقفتك جنب ماما وجنبي 
جاسر: لا متشكرنيش بس انا طاب طلب
(شكلك داخل على طمع)
رهف :اتفضل 
جاسر:انا عازمك على العشا ياريت تجي بس تكوني وحدك 
رهف:تمام ماشي
رهف :ماما انتي كويسه انهارده 
انتصار:ايوه يا حبيبتي كويسه الحمد لله احسن من الاول
رهف:ماما استاذ جاسر عاوزني اتعشا معاه برا 
انتصار: روحي يا حبيبتي بس خلي هاجر هنا علشان مقعدش وحدي
رهف :تمام يا قلبي.   وحضنتها وباست ايدها
في قصر الجاسر بليل 
كانت رهف في قمه الاناقه والجمال كانت لابسه فستان اسود وطرحه بيضه وكوتشي ابيض كانت امير في جمالها وانقتها. (عارفه ان عشا رومنسي بس انا بحب اللون الاسود????)
وعلى الناحيه التانيه كان جاسر كلعاده في قمت الشياكه ببدلته السوده كان في قمه الاناقه وكان هو الامير اللتي ينتظر اميرته الجميله كي تجهز وياخذها لمكان احلمهم الجميله 
(معلش اندمجه شويه????)
طلعت رهف من اوضتها لقت جاسر مستنيها ونزلو مع بعض ركبوا العربيه ووقفت العربيه عند مكان جميل كافيه فاضي متزين بورد وعلى طرابزه في شموع وحاجه زي السكر
جاسر: رهف انا عاوز اقولك حاجه. …..رهف انا بحبك من اول يوم اشتغلتي معايه فيه او من اول مره شوفتك وانتي وبتعيطي حسيتك الطفله الربنا بعتها ليا علشان احميها حبيت خوفك طيبتك انا اول مره احب حد بعد ما ابويا وامي اتوفى ابويا وامي اتوفى وانا عندي 20 سنه ومن وقتها وانا بكبر في الشركات وشغلي واخد كل وقتي مفيش حاجه تاني غير شغلي لفايه اليوم القابلتك فيه كان اول يوم افكر فيه قبل ما انام في حاجه غي الشغل انتي بقيتي محور حياتي يا رهف انا مش بحبك بس انا بعشقك انتي بقيتي عشق الجاسر يا رهف تتجوزيني
رهف بدموع:مش عارفه اقولك ايه بساحب اقولك انك من اول مره شوفتك فيها حسيتك الامان. والسند ولما الراجل كان هيضربني في الكافيه وانت ضربته دي كانت اول مره احس بالامان بعد موت بابا حسيتك اخويا وابويا وسندي وكل دنيتي انا حبيتك اوي يا جاسر كل يوم كان حبي ليك بيذيد. علشان شوفت فيك سندي وضهري وحبيبي بجد 
جاسر طلع علبه حمرا وفتحها كان دبلتين:تتجوزيني يا رهف
رهف هزت راسها بمعنى ايوه
جاسر لبسها الدبله: انتي كدا بقيتي ملكي وعشقي انا بس 
رهف وهي بتاخد الدبله وبتلبسهاله: وانت كدا بقيت حبيبي انا بس 
جاسر:بحبك.       يلا كلي
روحت رهف وقالت لمها وامها وهاجر فرحوا اوي وامها زغرطت وكانت في قمت السعاده وحضنت رهف وحضنت جاسر وناموا كلهم مبسوطين 
بعد اسبوع في المستشفى مستنين النتيجه 
الدكتور: مبروك يا استاذ جاسر جسمها استجاب للعلاج والحمد لله شفيت من السرطان
رهف بفرح حضنت هاجر:ماما مش هتروح مننا يا هاجر
هاجر:انا بحبك اوي يا رهف وبحبك اوي يا عمو جاسر
جاسر ابتسم لهاجر ورهف :الحمد لله ربنا يطول في عمرها ويخليها لينا 
في البيت
جاسر:رهف كدا حضري الشنط علشان هنرجع بكرا
رهف بفرح :الحمد الله.   وحشتني اوي الجزمه نور واسيل وحور
جاسر: دا كله شهر ونص وحشوكي ازاي
رهف:ازاي نور دي بتوحشني لما تغيب عني يوم 
جاسر: البنات دي كائنات غريبه 
………ِِِ..ِِِِِ………………………………
بعد رجوعهم مصر وبتحديد في بيت رهف
انتصار: تعاله يا جاسر اشرب معانه.قهوه 
جاسر:اسيبكم ترتاحوا وبكرا ان شإء الله اشربها 
انتصار بضحك: نرتاح ايه نور اكيد في الشقه مستنيه رهف
جاسر: انا قلت كائنات غريبه مش قادره تستنى لبكره.     الكلام ده في باله 
ركبت رهف الشقه لقت المفاجاه نور وحور واسيل وخالد وكريم وحسام مستنينهم وخالت رهف كمان
نور جريت على رهف حضنته وبكت: كيف تسبيني المده دي كلها بردوا كدا 
رهف:كله يهون علشان ست الكل ممتنا 
نور سابت رهف البنات تسلم عليها وجريت على انتصار: ماما حمده على السلامه ومبروك يا احلى ام في الدنيا علشان اتعلجتي انا قلت. انتصار قويه وكدها 
انتصار بضحك: الله يسلمك يا اخرت صبري والله يبارك فيكي وفي لسانك ههههه
جاسر لخالد:خلي خطيبتك تتهد شويه انا صدعت 
خالد: ايه ده خطيبتي مالها ما زي النسمه اهو شوف خطيبت خالد ولا اسيل ولا رهف 
جاسر: خطيبتي ساكته ومحترمه نفساها
خالد:اه اه… ايه خطيبتك ازاي ومين فيهم
جاسر:وطي صوتك كلهم انتبهوا رهف يعني مين
حسام:كملت مفيش غير انا بس السنجل بائس هنا انا والغلبانه دي.    وشاور على اسيل وكمل اسيل متيجي نرتبط الولاد دول قربه يبقوا اجداد وانا لسه مرتبطتش 
البنات فضلت تضحك على حسام وطبعا رهف مسلمتش البنات خدوها في الاوضه خلوها حكت كل حاجه بتفصيل وجاسر قال لصحابه وهيعمل الخطوبه مع خالد وحسام قاعد بيتفرج.    حسام في باله(انا ساكته ومتحمله ساكته ومتحمله????) 
كريم بعد ما البنات اخدوا رهف الاوضه: يعني عليكي يا رهف كنت شابه جميله ورده كده بس خلاص انتي معاكي نور وحور. ربنا يكون في عونك 
الشباب مشيوا وحور مشيت مع كريم واسيل ونور فضلوا مع رهف وناموا معاها 
 …….ِ………………………………
بعد اسبوع فرح كريم 
حور:بنات انا طالعه حلوه
نور:قمر يا اخواتي والله
رهف:عسل والله يا حور بسم الله مشاء الله
اسيل:عسل اوي يا حور اول مره اشوف عروسه عسل كدا 
نور:بت انتي في حور بتعتنا انتي قمر اوي حور واحد صحبنا مش وحده
حور:بس يابت.  بقولك هاتي الكوتشي من هنا
نور:كوتشي وفستان كدا انتي حور
رهف:هههههههههه ايوه صح كدا انتي حور
حور: يرضيكم اتكعبل انا ومشيه واخد كريم معايه الناس تتفرج عليا
رهف بضحك هي والبنات: متخيلين المنظر ههههههههههههه
في القاعه
رهف هتقوم ترقص حد مسك ايدها وكان جاسر: في شباب كتير مترقصيش كفايه الفستان ديق
رهف بصدمه:ده ديق 
جاسر:ايوه ديق. ومش هترقصي
رهف قعدت :اوف مش هرقص
عدا اليوم وكان متعب وفي نفس الوقت جميل 
 ……..ِِ…ِ…………..ِ….ِ…………
بعد اسبوع كانت خطوبت خالد ونور ورهف وجاسر
رهف بتوتر: بنات الميكب مظبوط 
اسيل: والله قمر بطلي توتر بقا 
(رهف كانت لابسه. فستان دهبي وطرحه دهبي وجزمه بكعب كانت قمر بمعنى الكلمه)
نور:والله حلوه يا رهف بس انا شكلي مبهدل ولا ايه 
حور: لا حولا ولا قوت الا بالله منتي قمر اهوه مالك 
نور بتوتر:مش عارفه 
(نور كانت لابسه فستان فضي وطرحه فضي وجزمه بكعب كانت لا تقل جمال من رهف كانوا زي الاميرات)
رهف: بجد يا بنات انتوا احس من الاخوات انا بحبكم اوي ومبسوطه اني عرفتكم 
حور:وانا كمان والله بحبكم ومبسوطه اني معاكم 
نور:ربنا يديمنا لبعض
اسيل: بجد انتوا احسن حاجه حصلت في حياتي ربنا يخليكو ليا 
حضنوا بعض وكميت الحب الصادق البينهم ربنا يخليهم لبعض 
طلعوا نور ورهف لخالد وجاسر
جاسر:انتي قمر اوي ربنا يخليكي ليا يا طفلتي
رهف بخجل :ويخليك ليا
خالد: بحبك اوي يا نور 
نور:وانا بموت فييك يا قلب نور
في نص الخطوبه حسام مسك المكرفون وقال: استنوا يا جماعه اسمعوني انا انهارده فرحان اوي لخواتي جاسر وخالد بس حابب اقول لي انسانه قمر هنا اني بحبها وبحبها اوي كمان.     اسيل تتجوزيني
اسيل بصدمه رغم فرحته حبت حسام علشان بيهتم بيها وبيفهم هي عاوزه ايه من غير ما.تتكلم لقت فيه حنيت وطيبه ابوها واخوها علشان كدا حبته بختصار لقت معاه الامان الضهر الممكن تسند عليه في يوم من الايام
اسيل هزت راسها بخجل بمعني موافقه
حسام نزل وطلع خاتمين ولبس واحد لي اسيل واسيل لبسته واحد والناس فضلت تسقف وفرحانين
كريم:مش قلتلك الواد وقع على وشه
حور:يلا اسيل بنت طيبه وتستاهل كل خير 
…….ِ.ِِِِِِِ………………………………….
بعد سنتين 
رهف: جاسر خد.مراد مش ابنك بردوا عاوزه اخلص البنات جين وماما وخالته وهاجر
جاسر:طاب تعاله يا مراد اقعد جنب ليان 
مراد: بابا انت بتحب ماما
جاسر:انا بعشقها يا لمض 
رن جرس الفلا وفتحت الخدامه وكانت نور وخالد وابنهم انس وبنتهم ياسمين 
نور:خلصتي يا بت ولا اسعدك
رهف:تعالي سعديني
نور:طول عمري بساعدك
رن الجرس وكان كريم وحور وبنتينهم كارما وساره وحمزه
وحسام واسيل وبنتهم رغد. و ام رهف وخلتها وهاجر اختها
حطوا الاكل والكل كل والكل كان فرحان وسعيد وكان الجوا مليئ بضحك وفرحه كبيره وحاجه كدا عسل
كريم:جماعه تعالو ناخد صوره جماعيه 
حور:ايوه فكره حلوه يلا
كل واحد وقف جنب مراته وعياله وانتصار جنب رهف. وخالت رهف جمب اسيل. اتظبطت الصوره وقبل ما تصور
 جاسر ميل على رهف وقلها:بحبك يا طفلتي❤❤
تمت والحمد لله 
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي للبيع للكاتبة دينا عبدالحميد

اترك رد