Uncategorized

رواية أسير صوتها الفصل الحادي عشر 11 بقلم شهد أشرف

 رواية أسير صوتها الفصل الحادي عشر 11 بقلم شهد أشرف

رواية أسير صوتها الفصل الحادي عشر 11 بقلم شهد أشرف

رواية أسير صوتها الفصل الحادي عشر 11 بقلم شهد أشرف

في الخطوبه 
ادهم: مبرووك ي قلبي 
ميار بخجل: الله يبارك فيك 
ادهم: الفستان حلو اوي عليكي 
ميار: مرسي وانت كمان شكلك بالبدله جميل 
ادهم : بحبك أو ي ميار 
ميار: وانا كمان 
ادهم بفرحه: وانتي كمان اي قوليها والنبي 
ميار: ب.بحبك
سألها ادهم ولف بيها 
………………..
فريده : الله شكلهم حلو اوي ي حمزه مشاء الله 
حمزه بهيام: والله ما في احلى منك 
فريده بخجل: بطل بقا ي حمزه
حمزه: بطل تقولي ي حمزه كتير عشان متهورش عليكي 
سكتت فريده وانزلت ووجها من شده خجلها 
……………..
وقت البوفيه 
ميار: ديدا 
فريده : نعم ي قلبي
ميار: غنيلي والنبي 
فريده بفرحه: صدقي فكره حلوه 
ميار : بعد البوفيه اطلعي وغنيلي اغنيتي المفضله 
فريده : من عيوني 
بعد البوفيه رقص ادهم وأصحابه وميار وفريده واصحابهم
حمزه: اقعدي بقا عشان مفيش رقص تاتي 
فريده: اووف ي حمزه انا مكملتش دقيقتين بس 
حمزه: فريده انا قولت كلمه انتي عايزه ياكلوكي بعينهم 
فريده : طب اطلب منك طلب 
حمزه: اؤمري 
فريده: ميار طلبت مني اغنيلها اغنيتها المفضله وانا فرحت بصراحه 
حمزه بغيره جامحه: انتي اتهبلتي ولا اي انتي عايزه كل واحد في الخطوبه يسمع صوتك لالا طبعا 
فريده بزهق: هو كل حاجه لا كل حاجه عايزه ياكلوكي بعينهم عايزاهم يسمعوا صوتك في اي بجد حاجه تخنق 
حمزه بعصبيه : حاجه تخنق ماشي ي فريده انا مش هعلي صوتي اكتر من كدا قدام الناس ولينا بيت نتكلم فيه وقسما بالله لو عتبتي الاستدج تاني لهيكون حسابك عسير
فريده بتحدي :وانا بقلك ي حمزه صحبتي طلبت مني طلب وومقدرش اخذلها 
حمزه بصوت عالي جذب الناس له: فررريده 
فريده ببكاء وإحراج: انا بكرهك 
شدها حمزه وخرجوا من القاعه وذهبوا الي بيتهم 
………………………
ميار بخوف: ادهم هو حمزه واخد فريده بالطريقه دي لي ومشيوا بسرعه لي 
ادهم : مش عارف متقلقيش بس وانا احاول افهم في اي 
ميار: ماشي 
………………………
فريده ببكاء: بقلك هدي السرعه شويه 
حمزه بصراخ: اسكتي خااالص فاااهمه 
فريده : ي حمزه انا خايفه بجد والنبي هدي السرعه 
هدا حمزه السرعه قليلا وذهبوا الي الفله من غير كلام 
حمزه وهو يدخل ويمسك فريده: سيب ايدي ي حمزه وابعد عنيي
حمزه: بتقوليلي بكرهك ي فريده دا انا استحملت الي محدش استحمله صبرت عليكي وقولت سيبها تاخد راحتها دا مفيش حد عمل الي انا عملته دا انتي اي مش بتفهمي بقلك بحبك مش عايزه تفهميهااا لييي ردي عليااااااا
فريده ببكاء: كل حاجه متعمليش متلبسيش متحطيش  كل حاجه تحكمات وقرف انا زهقت فيها اي لما اغني لصحبتي يوم خطبيطها لا ازاي حضره الظابط لازم يعترض ويتحكم ولا اكنك شايفني مجرم عندك تتحكم فيه وتمشي سلتطك عليه 
حمزه بدموع تمنع النزول: يااه كل دا مخبياه في قلبك علي العموم انا اسف ان انا بغير عليكي ومش عايز حد يبصلك حتي ولا عايز حد يسمع صوتك وانتي بتغني صوتك الي انا أصبحت اسير ليه عايزاهم هما كمان يعحبوا بصوتك لا ي فريده عمري ما اسمح لحد انو يسمعه لأن صوتك دا ملكي لوحدي وانتي كلك علي بعضك ملكي وبس 
فريده : انا مش ملكك فاهم وعمري ما ابقي ملك حد انا ملك نفسي وبس افهم دا ي حمزه 
حمزه بغضب: لا ملكي ي فريده وهتفضلي طول عمرك ملكي فهمتيي 
ذهب حمزه إلي الخارج وتركها تبكي 
فريده ببكاء: ليه ي حمزه دا انا كنت هقولك اني بحبك بس خلاص انا هطلق منك وهمشي من حياتك خالص 
……………………………
في مكان شبه مهجور يقف بسيارته ويبكي بشده علي ألم قلبه 
حمزه ببكاء وصراخ: لييي ي فريده كل دا عشان بغير عليكي للدرجه دي مش طيقاني ااااااه مش قادر حاسس بخنقه يارب الطف بيا يارب 
ذهب حمزه إلي بيت اخر ملكه ليبيت فيه 
نامت فريده في الارض من كثرة بكائها 
………………………………
في صباح اليوم التاني ذهب حمزه إلي فلته ودخل الغرفه بهدوء وجدها نائمه مثل الملائكه ووجها احمر من كثره بكائها أمس شالها بحذر ووضعها علي السرير وغير ملابسه وذهب الي عمله الذي تغيب عنه كثيرا
………………………………
في مقر المخابرات 
يدخل حمزه بهيبته المعتادة وعلي وجهه ملامح البرود والجديه ولكن هذا لم يمنع حزن قلبه علي حبيبته 
احمد بفرح واشتياق لصديقه: حمزه وحشتني ي صحبي 
حمزه : وانت اكتر والله 
احمد بغمزه: اي ي عم هو الجواز حلو اوي علشان تتطول اوي كدا 
تنهد حمزه بحزن : سيبك انت وقولي الشغل عامل اي 
لاحظ احمد حزن صديقه 
احمد : مالك ي صحبي 
حمزه : مفيش ي بني يلا 
احمد: الشغل مش هيطير ي حمزه ماالك في اي 
حكا له حمزه كل شي
احمد بحزن لصديقه: هتحن ي صحبي متقلقش 
حمزه : خايف ي احمد انا مش هقدر اعيش من غيرها 
احمد : اهدي ي صحبي وصالحها وفهمها معني غيرتك عليها 
حمزه : انشاء الله ي صحبي 
احمدضحك: اكيد دي عيني اصل انا مبطلتش قر عليك 
حمزه بضحك: يبن******يو** 
احمد: حمزه عيب كدا احنا ناس محترمه 
حمزه : طب يلا ي اخويا هاتاي القضايا الي علينا 
……………………….
استيقظت فريده من نومها وذهبت إلي الحمام اخذت شاور 
خرجت من الحمام وعرفت ان حمزه رجع الصبح لان هدومه مرميه علي الكرسي زي عادته 
فريده: مش هتتغير ي حمزه وتحط هدومك في سله الغسيل 
نزلت لاسفل وحضرت ساندويتش خفيف وكوب عصير 
……………………….
في المساء رجع حمزه إلي فلته ووجد فريده تجلس والحزم ظاهر عليها 
حمزه وهو يبعد نظره عنها وببرود: مساء الخير
فريده : مساء النور لو سمحت عايز اتكلم معاك 
حمزه : اتفضلي 
فريده: انا عايزه أطلق 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك رد