Uncategorized

رواية رهف الفصل الرابع عشر 14 بقلم أميرة محمد

 رواية رهف الفصل الرابع عشر 14 بقلم أميرة محمد

رواية رهف الفصل الرابع عشر 14 بقلم أميرة محمد

رواية رهف الفصل الرابع عشر 14 بقلم أميرة محمد

عمر طلع ورا ليلي وهيه ماشيه ف الطريق تعيط
عمر بزعيق : ليلييييييييييييي !!
العربيه كانت هتخبطها بس عمر شدها قبل م تقرب عليها مسك ليلي من كتافها وشخط فيها : انتي مجنونه ي ليلي افرض حصلك حاجه دلوقتي
ليلي بعياط : روحني البيت ي عمر ارجوك مش قادرة استحمل 
عمر بحزن : حاضر ي ليلي 
شالها لحد العربيه وهيه لاول مرة تاخد بالها من ملامحه الهادية اللي طاغي عليها الحزن 
نزلها جوا عربيته وساق لحد البيت وبرضو شالها وطلع وطلع بيها وقفل الباب برجله دخل اوضتها وحطها علي السرير وقعد قصادها 
ليلي حطت راسها بين ايديها وبتعيط 
عمر بهدؤ : بصيلي ي ليلي 
ليلي مردتش عليه ولسه زي م هيه عمر قرب منها ورفع راسها ليه : ممكن تهدي 
ليلي بعياط وشاورت علي قلبها : دا خلاص مبقاش قادر يتحمل إهانات تاني انا تعبت وطاقتي خلصت عايزة ارتاح واعيش واحس بالامان ، انت ورهف وعمرو كلكم حسستوني اني مليش اي لازمه وان وجودي زي عدمه ، انا ذنبي ايه ف كل اللي بيحصل 
عمر بحزن : ليلي اهدي وكل حاجه هتتحل 
ليلي بعياط : مفيش حاجه هتتحل ي عمر انا فقدت الثقه ف نفسي خلاص مبقاش عندي حاجه اعيش عشانها 
عمر مسك ليلي من ايديها ودخلها الحمام تاخد شاور وهوة خرج برا الاوضه يستناها وليلي ف الحمام الميه نازله عليها وهيه بتعيط بعد شوية خرجت ولبست بيچامه بحمالات وواقفه قدام المرايه بشعرها المبلول وبتبص علي نفسها ودموعها نازله وحتي ملاحظتش عمر اللي بيخبط ، عمر لما ملقاش منها رد فتح الباب علي غفله وكمان مخدتش بالها ، عمر جري عليها وخدها ف حضنه وهيه انهارت بعد شويه مسحلها دموعها واتكلم بمرح : اي يبت الحلاوة دي تصدقي شكلك حلو وانتي معيطه 
ليلي ضحكت : والله بقلمي اميرة محمد محمود حميد
عمر مغيب تماما عن الواقع راح باسها وهيه اتكسفت وبعده عنه ، مشي عليها حضنها من ضهرها ودفن وشه ف رقبتها اما ليلي حست بقشعريرة ف جسمها واحساس غريب اول مرة يراودها مشاعرها متلخبطه وكلها جديده عليها ، عمر شالها ونزلها علي السرير وقرب عليها جامد اوي وشال من عليها لبسها ونسي نفسه معاها وهيه كمان كانت محتجاه وكل واحد فيهم اندمج مع التاني ودخلو ف عالم خاص بيهم ، عالم لن يخلو من الندم بعد لحظه ضعف
_____________________________________________
 باسل خد رهف وعمرو يروحهم البيت وعمرو اصر ان باسل يدخل معاهم 
رهف : انا هدخل اعملكم حاجه تشربوها 
عمرو : لا ي رهف خودي جوزك وادخلي ارتاحو شوي وانا هروح اذاكر عندي امتحان بكرة 
رهف بتوهان : هاااا ؟؟؟
باسل بضحك : يلا ي حبيتي 
عمرو دخل وسابهم 
وباسل راح قعد جمب رهف ولزق فيها 
رهف بتوتر : ابعد ي باسل 
باسل بعند : لا …!
رهف قامت بسرعه : هروح اعمل ليك حاجة تشربها 
باسل ضحك.: ماشي اهربي اهربي 
رهف جرت علي المطبخ وهيه قلبها عمال يدق وحساه هيقف
ف اوضة عمرو تليفونه رن وكان صحبه محمد 
عمرو بحزن : الو ي محمد عامل ايه
محمد : انا كويس ي صحبي انت اللي فيك اي بقالك فترة مهمل ف دروسك مينفعش كدا ي عمرو
عمرو اتنهد : عارف بس انا تعبان نفسيا ومعنديش اي قابليه للمذاكرة 
محمد بزعل عليه : انا عايزك تفوق كدا انت مستواك الدراسي ممتاز ي عمرو وبتطلع الاول كل سنه يريت متضيعش كل تعبك ده 
عمرو : حاضر ي محمد 
محمد : خالتي فوزية عامله ايه دلوقتي
عمرو : لسه مفاقتش لحد دلوقتي انا خايف عليها اوي 
محمد : ان شاء الله هتقوم بالسلامه بس انت ادعيلها واجمد كدا عشان اخواتك البنات 
عمرو بإبتسامه : انت احسن صاحب انا عرفته ف حياتي بجد مش عارف اشكرك ازاي 
محمد بضحك : بوس ايدي 
عمرو : تصدق انا غلطان اني رديت عليكي 
محمد بضحك : منتا بتقول كلام ميتقالش هوة احنا فينا شكر يسطااا
عمرو ضحك : طب بقولك 
محمد : قول بقلمي اميرة محمد محمود حميد 
عمرو بتوتر : احم….هوة انت و…وسلمي وصلتو لحد فين فالمذاكرة ( سلمي اخت محمد التؤام )
محمد بخبث : والله ي عمرو سلمي بقالها يومين تعبانه ومش بتذاكر 
عمرو بلهفه : اييييبه تعبانه عندها ايه وليه مقولتليش ي زفت
محمد بخبث : مالك يلا قلقان كدا ليه 
عمرو بتوتر : احم مش اخت صحبي لازم اقلق عليها 
محمد فضل يضحك كتير لانه عارف ان عمرو بيحب سلمي بس عمرو مستحيل يقول لو حد تاني غير محمد مكنش عمل كده لانه عارف ان عمرو جدع ومش بتاع بنات وغير كده بيحترم اهل بيته
عمرو بغضب : والله لما اشوفك ي كلب 
وقفل ف وشه ومحمد.بيضحك دخلت عليه سلمي 
سلمي بإستغراب : بتضحك علي ايه ياض 
محمد وقف ضحك وبصلها بخبث : مفيش كنت بكلم عمرو 
سلمي بحب : عمرو ط…طب وهوة عامل ايه قصدي مامته واخواته وكدا 
محمد : الحمد.لله كويسين بس مامته لسه مفاقتش 
سلمي بحزن : الف سلامه عليها ان شاء هتكون بخير 
محمد : يارب 
رهف واقفه ف المطبخ بتعمل قهوة ل باسل وفجاه دخل عليها باسل وحضنها من ضهرها 
رهف بعدت وزعقت فيه : مش عشان سمحتلك تقرب مني هتذيد فيها وكل شوية تعمل كده لا ي باسل بيه متنساش اتفاقنا
باسل بجديه : بس انا لغيت الاتفاق 
رهف بصدمه : ايييه يعني اي لغيته 
باسل : لغيته يعني مش هتطلقك
رهف : ليه 
باسل بحب : لاني بحبك ي رهف 
قالها وخرج من البيت كله وركب عربيه ومشي 
ورهف واقفه ف مكانها مصدومه : ب…بيحبيني بيحني انا…طب ازاي وايمته 
تفكيرها كان هيقتلها فراحت اطمنت علي عمرو ان بيذاكر ودخلت نامت 
باسل سايق وبيفكر ف رهف وازي حبها وخطفت قلبه من اول مرة عينه جات عليها بس كان بينكر لانه كان فاكر انه بيحب ملك وفجأه تليفونه رن من البيت 
باسل بخوف : ايوة ي داده حمزة كويس 
الداده : حمزة كويس يبني بس 
باسل بغضب : بس اييييه 
الداده بخوف : ملك هانم هربت 
باسل بصدمه : ايييييييييه 
_______________________
بعد فترة عمر بعد عن ليلي وقام من علي السرير لبس هدومه وخرج برا الاوضه وليلي لمت هدومها ولبستها وقعدت تعيط 
عمر دخل اوضته وبيكلم نفسه : انا …انا عملت كدا ازاي ، ازاي ضعفت بالشكل ده ، اللي حصل دا اكبر غلط ، كدا خونتها ايوة خنتها انا واحد خاين 
شوية وليلي خبطت وملقتش منه رد فدخلت 
ليلي بكسوف : عمر انا …..
عمر قاطعها بغضب : انتي ازاي تدخلي هنا انا سمحتلك واللي حصل بينا ده تنسيه خالص  كانت نزوه وغلطه ضميري هيانبني عليها طول العمر 
ليلي بصدمه : ن …نزوة؟؟؟؟ عمر انا مراتك 
عمر ضربها قلم : انتي استغليتي الوضع كان ممكن تبعديني عنك بس لا حبيتي الموضوع واستاجبتي معايا 
ليلي بدموع : ارجوك ي عمر متحسسنيش اني واحده جايه من الشارع
عمر بسخريه : م دي الحقيقه انتي فعلا جايه من الشارع ومحدش متقبلك 
ليلي دموعها نازله مش بتقف : انا …انا 
عمر بغضب : انتي زباله يعني لو اي حد مكاني وحضنك كنتي ضعفتي زي م ضعفتي وانتي ف حضني 
ليلي بزعيق وصراخ : بسسسسسسس حرام عليك كفايه …كفايه ابوس ايدك كفايه  انا …انا مش كده خالص انا ارتحتلك و..وكنت ناويه ابدء حياتي معاك من جديد وانا زي الهبله صدقت كل حاجه بتعملها عشاني 
وطلعت راحت اوضتها غيرت هدومها وكتبتله ورقه ومشيت بقلمي اميرة محمد محمود حميد 
باسل رجع البيت دخل فضل ينده علي كل الحرس ويزعق فيهم 
باسل بزعيق : ي داداه تعالي هنا 
الداده : ايوة ي باسل بيه 
باسل بغضب احكيلي ملك هربت ازاي 
الداده بخوف : ح….حاضر 
 “فلااااااش “
 ‏ملك كانت قاعده ف اوضتها تفكر هتعمل ايه وتهرب ازاي خصوصا انها جعانه بعد م قدمولها وجبه واحده بس من ساعت م باسل حبسها 
 ‏ملك : انا لازم اهرب من هنا ب اي طريقه لو فضلت هنا باسل هيقتلني 
 ‏فضلت تزعق وتعيط وعامله نفسها بطنها وجعاها الداده صعبت عليها حالة ملك ففتحتها واول م ملك سمعت الباب بيتفح اترمت علي الارض الداده دخلت وتحسبها فاقده الوعي طلعت جري علي المطبخ  تجبلها ميه ف الوقت ده ملك هربت من الباب الخلفي 
” ‏باااأاااااك ” 
الداده : دا كل اللي حصل والله يباشا 
باسل بزعيق : غورو كلكم من قدامي 
كلهم ف لمح البصر اختفو 
باسل بصوت مخيف : ماشي ي ملك 
____________________________
ليلي فضلت ماشيه ف الشوارع زي المجنونه وصلت لحد مستشفي الامراض العقليه ودخلت و…….
يتبع …. 
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك رد