Uncategorized

رواية أصحاب الظلال السوداء الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم روزان مصطفى

   رواية أصحاب الظلال السوداء الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم روزان مصطفى

رواية أصحاب الظلال السوداء الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم روزان مصطفى

رواية أصحاب الظلال السوداء الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم روزان مصطفى

” تستحقين مَن يمتلئ بكِ فيتنفس بكِ فلا يرى سواكِ، لِمَ ترهقين أجنحتك في سماء تضيق عليها! ” 
ريما بصدمة : نهار إسود ، أنا أمي مستنياني فوق 
إكس وهو ساند على العربية من فوق وبيبصلها بعدين قال : تفتكري أنا لو هخطفك فعلاً هحتاج سؤالك ؟ أنا بقولها بمعنى تيجي تحضري سبوع ولاد صاحبي 
ريما بتتنهد براحة بعدين قالت : ممم .. معرفش هقول لماما إيه ! 
إكس بهدوء : قوليلها أي شيء ، يهمني حضورك عشان محسش سعادتي ناقصة ♡
إبتسمت هي وعدلت حجاب الإسدال على كتفها ، ركب إكس العربية ومشي وهي فضلت واقفة مكانها حاطة إيديها على قلبها وبتبص للمكان اللي كان واقف فيه ، فاقت وراحت للسوبر ماركت تجيب الطلبات عشان متتأخرش على والدتها 
* يوم السبوع 
بدر لكينان : لا إسم كادر مايل ، إعدله يمين شوية يا كينان 
كينان وهو بيعدله : كدا يا زعيم ؟ 
بدر : أيووة إثبت على كدا ، هاتلي إسم سيليا بعيد عن كادر شوية وهنزين حواليه بالبالونات الوردية 
كينان بينزل على الأرض وهو بيقول : ماشي ياعم كله عشانهم ما أنا عمهم برضو 
* في المطبخ 
سيا بتحط الشوكولاتة في أكياس السبوع ومع كل كيس ورقة بخمسين جنيه 
مادلين وهي بتربطهم : كل دي شوكولاتات غالية وفلوس عشان العيال ، ياريتني عيل يا ستي 
سيا بهزار : إيييه يا أخت ما تسمي الله في قلبك كدا ، وبعدين دا سبوع سيليا وكادر يعني يتعملهم أحسن شيء ، قوليلي بس مامتك جاية ؟ 
مادلين وهي بتربط الأكياس : أه جاية قولتلها إنك عزماها ف مرفضتش ، هي مشكلتها مع كينان بس وبجد يا سيا مش قادرة أوفق بينهم 
سيا بتفهم : توفقي بينهم ليه يابنتي إنتي كل اللي عليكي تمشي الأمور عشان مش قادرة أقولك كينان على أخره إزاي ، لازم تعملوا الفرح بقى ونفرح بيكم وكدا كدا هتعيشي في بيت جوزك ومامتك تزوريها من وقت للتاني 
مادلين بتمني : قولي يارب ، يعني أنا اللي مش عاوزة يا سيا !
بدر دخل عليهم المطبخ وقال : علقنا البلالين خلاص ، رأيي نركن الحجات دي شوية عشان ناكل عشان أنا جوعت 
سيا بتعض شفتها : أووبس ، معلش يا حبيبي مطبختش إنهاردة إنشغلت في حجات السبوع 
مادلين : طب هخرج اشوف كينان بيعمل إيه
بدر بيقرب ل سيا بعد ما مادلين خرجت وبيمسكها من وسطها وبيقول : هو أنا مش قولتلك كذا مرة متعضيش شفايفك قدامي ؟ 
سيا بتحاول تبعد إيده : على فكرة أنا نفسه وكمان هما هنا ف إنسى يا بدوري 
بدر وهو بيقربلها : بوسة بريئة مش هتضر 
سيا وهي بتخبطه على دراعه : لا مفيش بطل بقى وخلينا نخلص الناس جايين بالليل 
بدأوا يرتبوا السبوع لحد ما جه وقت الليل 
* في عربية إكس 
ريما بقلق : مرعوبة أوي أول مرة أخرج ومقولش لماما رايحة فين بجد ، حاسة إني مش مبسوطة ومش مرتاحة 
إكس بيبصلها بإبتسامة راحت قالتله : مالك بتبصلي كدا ليه ؟ 
إكس بجدية : بصراحة ، مشوفتش زيك عشان كدا مبهور ، أو كنت بدور عليكي في ناس كتير ملقتكيش كاملة غير فيكي 
وشها إحمر ف بصت للشباك راح مسك وشها وخلاها تبصله وقال : بتعمد أقولك كلام عشان أشوف اللي على وشك دا 
بتبعد عنه وهي مبتسمة وبتقول  : طب ممكن ننزل عشان منتأخرش عليهم ؟ 
طلعوا فوق وإكس كان جايبلهم هدية مباركة ، خبط على الباب ف فتح بدر 
إكس بيقلع الجزمة : إزيك يا زعيم على رأي صاحبك 
بدر : ياعم متقلعش الجزمة خش دا مهرجان جوا 
دخلت ريما وسلمت بأدب : مساء الخير 
بدر بإبتسامة : مساء النور 
قربت مادلين وهي مبتسمة وبتبوس ريما وبتقول : تعالي متخافيش في ستات وبنات جوا كتير هو مش جايبك حتة وحشة 
إكس بصوت عالي : ما تشوف خطيبتك ياعم كينان 
كينان وهو بيوزع أكياس الشوكولاتة : ياعم هي حرة براحتها 
دخلوا قعدوا وجابت مامة كينان البيبيهات وحطيتهم في المصفاة بتاعة السبوع دي * معرفش بتسموها إيه * 
وقالت لسيا : يلا تعالي عشان تمشي على عيالك 
بدر حط إيده على قلبه وقال : أاااه قلبي ! تمشي على العيال إزاي يعني 
مامة كينان بضحك : تعدي من فوقهم ونقول الأولة بسم الله 
كينان بإعتراض : شيلي يا ماما العيال من الأرض عشان ميتعقدوش الله يرضى عليكي كفاية إنهم ولاد الزعيم يعني التناكة بعينها وبعدين دي قديمة الحوارات دي
مامة كينان : دي عادات سبوع يابني مبتتغيرش ، لا إله إلا الله ! طب هدق الهون لعيالك يا كينان بقى إيه رأيك !
كينان بهزار : إدعيلي ربنا يفك العمل اللي حماتي عملاهولي
ضربته مادلين على دراعه وهي بتقول : لم نفسك طيب 
سيا وهي شايلة كادر وبدر شايل سيليا ، قربت سيا لريما وقالتلها بفرفشة : قاعدة لوحدك كدا ليه تعالي ، تعالي ألعبي معاهم أنا مش موسوسة بالعين متخافيش 
ريما بخجل : ربنا يخليكي أنا بس معرفش حد هنا 
سيا بلطف : ما أنا بتعرف عليكي أهو ، تعالي إقفي معانا 
قامت ريما معاها ف سيا قالت بهزار  : عارفة بعد كل تعب اليوم دا لو جيت أفرد ظهري عشان ارتاح هسمع صوت عياطهم وهيقوموني عشان أرضعهم 
ريما بضحكة : ربنا يخليهم ليكي يتربوا في عزك 
وقفت سيا وسطهم وجمبها ريما ، جابت سيا كيس شوكولاتة وقالتلها : بصي يا ستي جربي 
الشوكولاتة اللي غلافها لونه برتقالي دي حلوة أوي 
سيا بضحك وهي بتميل على ريما بتقول : أصل وأنا بحط في الأكياس بتاعت السبوع أكلت كام واحدة على الواقف 
بدر مميل على سيا وبعدين قال : سمعتك ، وأنا أقول الأكياس ناقصة ليه 
سيا بإستفزاز : يعني خسارة فيا يا بدوري ؟ 
بدر إبتسم وهو بيقول : ماشي هو مش السبوع دا نهايته هيخلص ؟ ماشي 
قعدت ريما على الكرسي وسابت سيا الناس بتباركلها وبيلعبوا مع الأطفال 
بدر إدا سيليا لإكس ، شاله آكس وهو بيلاعبه وبيحضك ومندمج معاه 
ريما كانت قاعدة على الكرسي بتبص لإكس وهو شايل البيبي وبتقول لنفسها : هيبقى بابا كيوت أوي بجد 
* عند كينان ومادلين 
مادلين برجاء : ممكن تنزل تجيب ماما من تحت لاحسن هي مش عارفة الشقة ؟ 
كينان بخنقة : ما بلاش أنا عشان أمك ..
قاطعته مادلين بعوجة بوق وهي بتقول : أمك ؟ 
كينان : أه أمك ، مبتطقنيش لله في لله 
مادلين من بين سنانها : طب إتلم وإنزل هاتها من تحت عشان دي في الأول والاخر حماتك 
كينان بمعاكسة : والنبي حاضر ، بس مترمشليش بعينك كدا عشان مبعرفش أقاوم 
ضحكت هي وقالتله : طب إنزل هاتها 
نزل كينان لمدخل العمارة لقى حماتها طالعة وبتبص لفوق ، أول ما شافته قالت ببرود : كينان ، أمال فين مادلين منزلتش تاخدني بنفسها ليه إتشلت ؟
كينان بهزار بس بنبرة مخيفة : دبحتها وبيعت أعضائها 
امها بصويت : يالاااااااااهوووواااي 
كينان بخضة : بهزر ، والمصحف بهزر ، قعدي بنتك جمبك بقى أنا قطعت الخلف من صوتك 
طلعها كينان وقعدت تطمن على بنتها 
قرب إكس لبدر وهو بيديله الهدية 
بدر بشُكر : تسلم يا غالي 
إكس بإبتسامة : بما إننا سيبنا الشغل إياه أنا عرفت مين اللي بعت صور مادلين وتوفيق للظابط 
بدر بتساؤل وفضول : مين ؟ 
إكس بإبتسامة : الفرع الثالث النجس ، أنطوان 
بدر بصدمة : هو كان في مصر ؟ 
إكس : أيوه ، بس محاولش يأذيكم لإنه لوحده .. ف قال أسهل شيء يبعت دليل للحكومةعشان يوقعكم بس 
بدر بغيظ : يابن ال *** 
إكس : لا ماهو الله يرحمه بقى 
بدر بيبصله مبرق 
إكس بتبرير : بيقولوا فرامل عربيته كانت مفكوكة باين ؟ 
بدر بغمزة : يا جدع 
إكس بضحكة : أخر مرة والله يا زعيم * بيبص لريما *  أنا برضو في دماغي حياة عاوز أعيشها بعيد عن العك دا 
بدر بإبتسامة : جميل 
إكس : هديتي الأصلية ليك إنهاردة إنك هتشاركني في مجموعة الشركات بتاعتي إنت وكينان ، عشان فلوسك اللي بقالك كتييير مش عارف تقِب على وش الدنيا بسبب خوفك من * من أين لك هذا * ، أنا زي ما إنت شايف عايش ملك وبأوراق حكومية ، أنا عامل عشانك وعشان ولادك 
بدر بتفكير : والله ياريت ! 
إكس : كلمني إنت وكينان عشان نقعد ونتفق 
قرب إكس لريما اللي قاعدة بتتفرج بسعادة وراح قاعد على ركبه قدامها 
ريما بتبصله بإستغراب : إنت مش لاقي كرسي ؟ 
هو بسرحان : لا مش لاقي قلبي 
ودت وشها الناحية التانية ف حط قدام عينيها علبة ف راحت الغبية بتقوله : لا ميرسي لسه واخدة كيس شوكولاتة 
إكس بحنية : الشوكولاتة دي طعمها أحلى صدقيني 
خدت العلبة من إيديه وهي بتفتحها بضحكة ، كان فيها خاتم في فص ألماس ! وشها بهت ورفعت نظرها ليه ف لقيته بيقولها : عندك مانع تكوني ملكي ؟ ♡ 
يتبع ..  
لقراءة الفصل الثاني والثلاثون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!