روايات

رواية شمس الصعيد الفصل السابع 7 بقلم نور الشمس

 رواية شمس الصعيد الفصل السابع 7 بقلم نور الشمس

رواية شمس الصعيد البارت السابع

رواية شمس الصعيد الجزء السابع

رواية شمس الصعيد الحلقة السابعة

توقفنا عندما بحث ليث عن شمس الصغيرة ولم يجدها في غرفتها فعلم بأنها فى مكانها المفضل
نزل ليث وتوجه إلى المطبخ ووجد الخدم يجهزون العشاء
فرحة : تأمر بحاجة يا بيه
ليث : من فضلك عاوز اعمل قهوة
فرحة : يا عيب الشوم تعملها بنفسك وحنا رحنا فين
ليث بابتسامة : لا ربنا يديكم الصحة انتم بتعملو الاكل كمان انا بحب اعملها بنفسي ممكن
فرحة : بس يا بيه ستي الحاجة
ليث : فين بس الحاجة
فرحة : حاضر يا بيه هجبلك الحاجة
أحضرت فرحة الأشياء الخاصة بصناعة القهوة ووقف ليث يصنعها وحمل كوبين القهوة وغادر المطبخ وتوجه إلى البحيرة ووجد شمس تجلس و رعد يضع رأسه علي قدمها وهي تلعب بشعره ومغمضة عيونها
ليث وهو يجلس : كنت واثق انك هنا
شمس : لا تعليق
ليث : قهوة
اكتفت شمس بهز رأسها واخذت الكوب منه وهى على وضعها
ليث بحنان : مالك يا روحي
شمس : لا تعليق
ليث : احكي يا شمس وريحي قلبك
شمس : وقت الراحة انتهي وعذابي و وكسرتي ابتدو
ليث : بعد الشر عليكي من العذاب و الكسرة اوعي تقولي كده انتى قوي من كل حاجة حصلت و هتحصل
شمس : اللي جاي صعب ولو مقوتش هيبقي دمار على الكل
ليث : احكي يا شمس حصل ايه وانتى عارفة ايه ومخبياه علينا
شمس بابتسامة : وجدك وهدان جابك هنا علشان تعرف في ايه وتحكيله
ليث : جدو وهدان وعمي حامد خايفين عليكي اللى انتي عملتية صعب و شديد ومستحيل يعدي بالساهل طلوعك الجبل و كسره عيلة الدهشوري قدامك مش سهلة وانك تعملي عزا خالتي نجمة الله يرحمها وتستقبلي الحاج صفوت فى العزا شي مش سهل
شمس : هو ده اللي كام لازم يتعمل لو سلمت لعمك حامد كان قتل ناس بريئة وملهاش ذنب وحكاية الجبل و عيلة الدهشوري جت صدفة
ليث : وزين
شمس : مالو زين
ليث : قفلك الأوضة عليه ومحدش بيدخل غيرك وعمي حامد وهو بيدخل لما بتكوني موجودة ليه
شمس : عادي مش بثق فى حد
ليث بغضب : شمس فى ايه حصل وانتى شاكه في مين كل إللى فى القصر من نفس العيلة وطول عمرنا عايشين مع بعض بخير و سلامة
شمس بسخرية : بخير و سلامة يا روحي ابقي سلملي على الباذنجان
ليث بغضب و صوت عالي : شاااااااااامس
شمس بغضب : ليث اوعي تنسي نفسك انا شمس المنشاوي ولسه متخلقش اللي هيقف قدامي ويعلي صوته عليا بلاش نخسر بعض احنا طول عمرنا اخوات و صحاب وحبايب بلاش يجي الوقت اللي نقوي على بعض مفهوم يا اخويا و صاحبي
ليث بهدوء : تمام يا شمسي انا كنت خايف عليكي
شمس بتنفس سريع : خايف عليا تبقي فى ظهري و سندي مش تقف قدامي وتحاسبني
ليث : اسف شمس
شمس بجدية : ليث علشان خاطري بلاش تزعل مني اللي حصل و اللي هيحصل اكبر مني وانا من يوم موته امي وانا كبرت ولازم اكبر اكتر لازم الكل يعرف مين هى شمس المنشاوي
ليث بهدوء : شمس حبيبتي احنا خايفين عليكي طب بصي شركينا معاكي واحنا والله العظيم هنفضل في ظهرك
شمس بابتسامة : وانا عوزة كده عوزة اخويا و حبيبي دايما في ظهري و سندي
ليث بحنان : وانا هفضل دايما في ظهرك و سندك لاخر يوم فى حياتي
شمس بابتسامة : يالا نرجع زمان المحاليل خلصت
ليث : امرك يا موزة
عاد ليث و شمس إلى القصر وجدت الجميع في انتظارهم
شمس : لحظة بس هطلع لزين وهنزل
وهدان : ماشي يا قلبي
صعدت شمس إلى الأعلي وقامت بغلق المحاليل ووضعت قبلة على رأسها وخرجت وأغلقت الباب خلفها ونزلت
جلست شمس بجوار ليث و فضلو يهزرون و يخطفون الطعام من بعضهم كالعادة
????????????????????????????????????????????
في منزل يوسف
????????????????????????
كانت تجلس ياسمين وهى هيمانه فى جمال ليث
امها : هى مالها اختك يوسف
يوسف وهو ياكل : لا ابدا بدور ناقص ايه فى الجهاز
ابوة : جهاز ايه يوسف
يوسف : أبدا اصل الحلوة خلصت على كل اصحابي و شافت قريب صحبتها فقررت ترمي الجبهه عليه
امه : قريب صحبتها مين هى لحقت تصاحب
يوسف : اممممم ديه شمس المنشاوي
ابوة : كويس انها اتعرفت عليها ديه بت جدعة ومليون راجل
امه : اه انا سمعت عنها كتير وبسم الله ما شاء الله عليها جامده كده لما هى لسه صغيرة و عملت كده امال لما تكبر بالسلامة هتعمل ايه
ابوه : مش غريبة انها بنت و يبقي ليها القوة و السلطة ديه كلها
يوسف بابتسامة : هو كده وبس الجامدة قوتها ملهاش مثيل
ياسمين : بقولكم ايه انا عوزة اعرف انت معاك كام يا بابا و انتى يا ماما معاكي كام و طبعا يوسف العسل معروف فلوسه عوزة جهاز يتكلم عليه الناس انتم هتناسبو عيلة المنشاوي تمام بصو انا كتبت شوية حاجات وناقص الباقي نبقي نفكر فيه
ابوة : ربنا يعوض علينا البنت كانت بنص بعقلها دلوقتي بقت من غيره خالص
امه وهى تلتقت الشبشب ???? : ومالو يا بنتي هاتي كده الورقة
ياسمين : اتفضلي
مسكت امها اديها ونزلت عليها بالشبشب وعلى صراخها وضحك والدها و شقيقها عليها إلى ان فلتت من ايد امها
امها بغضب : خشي ذاكري يا بنت الجذمة يا حيوانه
ياسمين ببكاء مصطنع : الحق عليا عوزة اتجوز بدل مبور جمبك والناس تشاور عليكي وتعايرك بيا
امها بتعب : ربنا يعوض عليا قدي اخره خلفة البنات
ياسمين : والله العظيم انا بفكر بالمصلحة العامة
امها : قومي يا بنت الكلب ذاكري انا السبب اني دخلتك ثانوية عامة ديه اخرها دبلوم خياطة
ياسمين بضحك : تصدقي صح علشان اعرف اخيط شوية هدوم وهى تنفعنا بردو
أبوها بضحك : يالا يا بت هتموتينا
ياسمين بضحك : طيب اخليه يجي امتي علشان نتفق اهم حاجة بلاش تشيلوه كتير
يوسف بضحك : امك لو قامت هتمثل بجثتك
ياسمين بضحك : يالا اسبكم بقي ودخل أحب شوية فى الموز بتاعي
فى لحظة واحدة كان فردة الشبشب يستقبلها وجهها بكل ترحاب
وقع يوسف على الأرض من شده الضحك على جنان شقيقته
ابو يوسف بضحك : والله البت ديه هي سر فرحة البيت
ام يوسف بضحك : بس مجنونة بس خايفة عليها
يوسف بجدية : هى فعلا بتحب الهزار و الضحك بس بميت راجل ديه تربيتكم
ام يوسف : ربنا يخليكم ليا انتم سر سعادتنا
ياسمين بضحك : يعني احضر الشربات
ام يوسف : الشربات ده هفرقه على قبرك باذن الله
ياسمين : بس بعد متجوز الموز بتاعي
يوسف : ياسو كفاية بقي ماما هتتعب
ياسمين بابتسامة : تمام انا هدخل اخلص اللي ورايا
ابو يوسف بحب : ماشي حبيبتي
دخلت ياسمين إلى غرفتها وبتدت تذاكر دروسها بجدية
????????????????????????????????????????????
???? نفذ حاتم ما طلبته منه شمس بالحرف الواحد
???? استطاع قصي بمساعدة امه و مراد وقف الشركة على قدمها
???? مازال الاشخاص الذين سافرو الى الخارج فى غيبوبة
???? مر أكثر من ٣ شهور ومازال زين في الغيبوبة
???? جاء الامتحان منتصف العام وقدت البنات فترة الإمتحانات
????????????????????????????????????????????
في قصر المنشاوي
????????????????????????????
نزلت شمس اخيرا بعد اختفائها يومين فى غرفة زين وجدت جدها و جدتها يجلسون فتوجهت إلى جدها وقبلت خده ونامت على قدمة فاخذ يلعب في شعرها بكل حنان و حب
وهدان : ست البنات اخيرا صحيت
شمس الصغيرة : امممممم صحيت خلاص
شمس الكبيرة بابتسامة : اخليهم يجهزو اجمل و احسن وكل يا قلب ستك
ليث وهو يدخل : ايه ده الباندا صحيت أخيرا
وهدان : يعني هى اول مرة هى كده شمس على طول حتى زين ربنا يقومه بالسلامه واخدين العادة ديه من نجمة الله يرحمها
شمس الصغيرة : انا هخرج شوية ولما ارجع يكون الوكل جاهز علشان هسافر
حامد : هتسافري فين
شمس الصغيرة : شغل كنت برتبه من فترة ومصدقت أن الإجازة جت علشان اعمله
ليث : طبعا انا راشق معاكي
شمس الصغيرة بارف : هو انت ليه مسفرتش مع امك
ليث ببرود : اصل البيت هناك مفهوش اكل فقولت أفضل هنا كمان انتى ناسية انى نقلت ورق الجامعة هنا
شمس الصغيرة : انا ماشية ستي ساعة بالكتير وهكون هنا خلي فرحة تجهز شنطة هدومي
شمس الكبيرة : حاضر يا قلبي
غادرت شمس وفى لحظة واحدة كان ليث ينتفض إثر استماع الجميع صوت سيارة تغادر القصر بسرعة
ليث بصرااااااااااااااخ : شاااااااااااااااااااااااامس
وهدان بضحكة : الله يعوض عليك يا ليث بقي
ليث بغيظ : هقتلها هقتلهااااااااا
صفية بخبث : حامد يا خوي انت هتفضل سايب بتك كده كتير
حامد : تقصدي ايه يا خيتي
صفية بخوف مصطنع : انا خايفة عليها هي ذي نرمين و بدر خليها تبعد عن الطريق اللي ماشية فيه ده طريق واعر يا خوي وخلي بدر فى ظهرك و دراعك اليمن وشوف هيعمل ايه ده ولدك دلوقتي شمس بنته وانا خايفة عليها وولاد الحرام مخلوش حاجة عدله والبت شرف و سمعه
شمس الكبيرة بغضب : صفية
صفية بخوف : ايوه يا مرت عم
نزلت صفعة على وجه صفية شديدة من يد شمس الكبيرة بغل و غضب ومسكتها من شعرها
شمس الكبيرة بغضب : عارفة يا صفية لو سمعتك أو اتكلمتي بينك وبين نفسك حتى و جبتي سيرة بنت بتي وكبيرة عيلة المنشاوي هعمل فيكي ايه و ديني و ما اعبد ارميكي لكلابها ينهشو عضمك قبل لحمك انا حفيدتي اقوي من اي راجل وفين ولدك ده الخمورجي بتاع الموالد و الغوازي فوقي يا بت حكمت انتى صحيح مرت ولدي الله يرحمه بس شمس بتي و بت ولدي و بتي حافظي على عمرك علشان انا بجيب اخري معاكي غوري على أوضتك مشوفش وشك خالص غورررررررري
صعدت صفية الى الاعلى بسرعة خوفا من حماتها شمس الكبيرة فالكل يعلم من تكون شمس الكبيرةفهيزوجه كبير عائلة المنشاوية وكلمتهم سيف على رقاب الجميع
????????????????????????????????????????????
عند شمس
????????????????
وصلت شمس الي مدرية الأمن وصعدت ولم تسلم من المعاكسات وتوجهت إلى مكتب اللوا شاهين وطلبت مقابلته وبالفعل دخلت بسرعة
اللواء شاهين : يا مليون اهلا وسهلا بكبيرة الصعيد
شمس الصغيرة بجدية : اهلا بيك يا سيادة اللوا
اللوا شاهين : تحت امرك يا كبيرة
شمس الصغيرة بجدية : عوزة ترخيص سلاح
اللوا شاهين بستغراب : ومن امتي وانتم بتفكرو بالحاجات ديه
شمس الصغيرة بجدية : علشان لما ادخل مطار او كمين محدش يقف قدامي وبلاش تخاف معايا غير مصرح كتير
اللوا شاهين : بس انتى لسه صغيرة على ترخيص السلاح
شمس الصغيرة بغضب : قولت عوزة ترخيص سلاح يبقي يتعمل مفهوم ولاااااااااا
اللواء شاهين بخوف : امرك هاتي السلاح اللي عوزه ترخصيه علشان اطلعلك الرخصة
شمس الصغيرة : اتفضل
اخرجت شمس من شنطتها علبة تحتوي على مسدسين غاية من الجمال و الروعة مثل بعضهم بالظبط
اللواء شاهين بانبهار : دول روعة
شمس الصغيرة بهدوء : نص ساعة ويكون التصريح جاهز مش كده
اللوا شاهين : اكيد طبعا هبعت لحضرتك عصير عقبال مخلص التصريح
شمس الصغيرة بهدوء : قهوتي مظبوطة
اللوا شاهين : تحت امرك حالا
غادر اللوا شاهين وبعت القهوة لشمس وتوجه إلى مكتب ابنه رائد
شاهين : امسك السلاح ده وطلعلي رخصة ليه
رائد : واااااااااااااو ده تحفة بتاع مين ده
شاهين : بتاع الكبيرة شمس المنشاوي
رائد بدهشة : يا بنت القدره دول مسدسات روعة
شاهين : يالا بسرعة يا زفت مفيش وقت معانا بس نص ساعه والدنيا تقوم ومش هتقعد
رائد : نص ساعة ليه هسلق بيض
شاهين بعصبية : لا وانت الصادق انا اللى هقتلك علشان استريح
رائد : طب براحة كده وانا هتصرف
شاهين : بسرعة يا زفت
مر الوقت وبعد مرور نصف ساعة دخل شاهين المكتب واعطي لشمس العلبة بالسلاح و الترخيص
شمس بجدية : كده اقدر امشي بيه في اي مكان صح
شاهين : طبعا يا فندم
شمس بجدية : تمام شكرا يا سيادة اللوا
غادرت شمس وعادت إلى القصر و جدت الجميع على  آخرهم فنظرت شمس الصغيرة إليهم ودخلت وجلست بجوار جدها
شمس الصغيرة : في ايه حصل
وهدان : اا
شمس الكبيرة بابتسامة : يالا يا قلب ستك الوكل جاهز علشان تلحقي تسافري قبل الليل
شمس الصغيرة : تمام اه بابي
حامد : قلبه
شمس الصغيرة بابتسامة : الدكتور هيجي كل يوم مرتين يشوف زين وانت بس إللى مسموح ليه الدخول مع الدكتور
حامد : حاضر يا حبيبتى
توجه الجميع إلى السفرة و جلسو ياكلو وبعد فترة اخذت ليث و الشنط وغادرو القصر و توجهو إلى المطار
????????????????????????????????????????
في المطار
????????????????
وصلت شمس و ليث إلى المطار ودخل ليث فى الاول ودخلت شمس خلفة ولكن اصدر الجهاز صوت عالي
الظابط : من فضلك لو معاكي حاجة معدن خرجيها
ليث : اكيد التليفون بس
الظابط : ممكن تخرجي التليفون
شمس : تمام
أخرجت شمس التليفون و خلعت الشنطة و اخرجت من ظهرها السلاحين ووضعتهم امامه
الظابط : ايه ده حضرتك
شمس بجدية : حضرتك شايف ايه
الظابط بذهول : سلاح حضرتك شايلة سلاح
شمس بسخرية : اه سلاح عادي يعني
ليث بذهول : شمس انتي اتجننتي
شمس بجدية : ده ترخيص السلاح حاجة تاني
الظابط : لا يا فندم حضرتك هتتفضلي على الطيارة و فى مطار القاهرة هتستلمي سلاحك
شمس بجدية : بس انا عوزه السلاح يفضل معايا
الظابط : والله يا فندم هو ده النظام المعروف في كل حته
شمس بجدية : تمام اتفضل
أخرجت شمس علبة ووضعت الأسلحة بداخلهم واغلقتها بالبصمة فاخذها الظابط واعطها للمضيفة حتى تضعها على الطائرة معهم ويتم تسلمهم لشمس في مطار القاهرة عند وصولها
جلس ليث و بجواره شمس وعندما أراد أن يتحدث شورت له شمس بالسكوت فتنهد وسكت
مر الوقت وانتهت شمس و ليث من الإجراءات وأحضر احدي الظباط العلبة الخاصة بشمس فاخذتها منه وشكرته وغادرت المطار ووجدت حاتم يقف في انتظارها
حاتم : حمدلله على السلامة يا شمس
شمس : الله يسلمك يا حاتم ايه الاخبار
حاتم : ذي مطلبتي بالظبط كله تمام والناس فى انتظارك بكرا
شمس : تمام يالا بينا
ليث : لحظة واحدة اذاي بس
شمس : هو ايه اللى اذاي
ليث : ايه اللي جمع الشامي مع المغربي
حاتم بضحك : كلها حلويات يا عم
شمس : خلصتم كلام يالا عوزة انام
ليث : اللي بتعمليه غلط وغلط كبير كمان
شمس بابتسامة : سلمها لربنا انا بمنع بحر دم
وصل حاتم إلى منزل شمس ونزلو وتم الاتفاق على المقابلة غدا في تمام الساعة العاشرة صباحا
????????????????????????????????????????????
???? حضرت شمس اجتماعين ونجحت فيهم بجدارة
???? اكتشفت شمس بوجود اشخاص يراقبوها فمنعت حاتم من الظهور
???? توجهت شمس و ليث إلى احدي المولات وبعد فترة خرجو أشخاص آخرين
???? فى طريق العودة كان ليث بسوق السيارة الخاصة بيه التى تركها في استراحة المطار و شمس بجواره ولكن كانت تعلم جيدا بوجود خيانة فسحبت السلاح وجهزته
شمس بجدية : ليث رجلك متشلش من على البنزين مفهوم
ليث : انتى مجنونة اذاي
شمس بغضب : انا لسه عوزة اعيش ولو العربية وقفت يبقي احنا هنموت
ليث بغضب : مجنونة
شمس بغضب : بطئ ليث وخليك مستعد بسرعة بس خش من جهه عيلة الدهشوري
ليث بغضب : انتى مجنونة راسمي والله
شمس بغضب عارم : نفذ ليث
وبالفعل نفذ ليث اوامر شمس وجاءت السيارة و بتدو في إطلاق الرصاص على سيارة ليث فضربت شمس عليهم وساق ليث السيارة بسرعة شديدة و بالفعل دخل من جهة عيلة الدهشوري والغريب أن سالم كان يقف مع الرجالة يحملون السلاح فشاور سالم  للرجالة بفتح الطريق و عبرت سيارة ليث ووقفت ونزلت شمس بجبروت وقوة وصعدت على احدي الأحصنة واطلقت الرصاص على السيارة وفى لحظة واحدة كانت السيارة تعود بسرعة وتختفي  لفت شمس ونزلت من على الفرسة ووقفت امام الحاج سالم الدهشوري وبتسمت
شمس الصغيرة بابتسامة : تسلم يا حاج
الحاج سالم : انتى زينة يا كبيرة
شمس الصغيرة بهدوء : نحمد ربنا على كل حاجة
الحاج سالم : الرجالة معاكي لغاية دخله العزبة توصلي بالسلامة
شمس الصغيرة بجدية : تسلم يا حاج رجالة المنشاوية وصلو
دخل عدد كبير من الرجالة وعلى راسهم والدها حامد الذي أسرع بالنزول واخذها بين أحضانة
حامد : انتى زينة يا قلبي
شمس الصغيرة بابتسامة : زينة يا بوي متقلقش انا شمس المنشاوي بردو
حامد براحة : الحمد لله الحمد لله يالا يا بنتي
شمس الصغيرة بهدوء : هركب مع ليث وانتم ورايا
مرعي : ماشي يا كبيرة طريق السلامة
عادت شمس إلى سيارة ليث وركبت وعادو الى قصر المنشاوي
????????????????????????????????????????????
فى مكان بعيد
????????????????????????
نشاهد شخصين لا يظهر منهم شي
شخص ١ : كيف يعني لسه عايشة
شخص ٢ : وحنا نعمل ايه ديه معجونة بمية عفاريت
شخص ١ : وهي فين دلوقك
شخص ٢ : زمانها وصلت قصر المنشاوي
شخص ١ : ماشي روح انت للرجالة وانا هتصرف
شخص ٢ : امرك
غادر شخص ٢ وفضل شخص ١ ينظر امامه بغل و غضب و شر
الشخص : عرفتي تفلتي منى المرة ديه يا بت المنشاوية
تقدم شخص اخر ووقف امام الشخص الاول
الشخص ١ : عملت ايه بنت المنشاوية فى البندر
الشخص ٣ : فضلت انا والرجالة وقفين تحت البيت لغاية منزلت ومعاها الشاب و راحت بيت كبير مليان خلجات و وكل و شرب و مليان ناس و فضلت حوالي ساعتين زمن و خرجت وهي معاها شنط
الشخص ١ : وبعدين
الشخص ٣ : تاني يوم الشاب هو اللي خرج لحاله وهي مخرجتش واصل
الشخص ١ : غور من قدامي مشغل معايا حريم بقي عيله تلبسكم كلكم الطرح وتستغفلكم غور من وشي
جري الشخص ٣ بسرعة ووقف الشخص ١ بمفردة مرة اخري وبتسم
الشخص ١ بابتسامة : يخربيت عقلك يا بت المنشاوية عرفتي تهربي من الرجالة بدل المرة مرتين و دلوك فلتت من الموت بس اللي محصولش زمان هيحصل تاني و تالت و عاشر و مليون مش هسيبك يا شمس المنشاوي دلوك الحرب بقت بينا
اختفي الشخص في سواد الليل فجأة كما يظهر فجأة
الشخص ٢ : اوف الحمد لله انه اختفي
الشخص ٣ : انا قلبي كان هيقف ايه الشر ده
الشخص ٢ : عندك حق بس احنا عبد المأمور
الشخص ٣ : يالا نروح ننام كده كفاية
توجهو إلى الجبل حتي ينعمو بفترة راحة
????????????????????????????????????????????
في قصر المنشاوي
????????????????????????????
دخل حامد و خلفة ليث و شمس فأسرع وهدان وفتح دراعه لها فرتمت شمس بين أحضانة
وهدان بقلق : انتى زينة يا بتي
شمس الصغيرة بابتسامة : الحمد لله يا جدي
شمس الكبيرة : حصل ايه معاكم يا ليث
ليث وهو ينظر لشمس : والله المفروض شمس هانم هي اللي تفهمنا كلنا
شمس الصغيرة بهدوء : انا كويسة و انت كويس يبقي خلاص انتهت الليلة انا طالعة اطمن علي زين و نام بعد كده
ليث بغضب : شمس بلاش جنان لازم نعرف مين ورا الحادثة ومين كان بير
قطع كلامه عندما نظرت شمس الصغيرة بغضب ولو كانت النظرات تقتل لكان الجميع يتقبل واجب العزاء في ليث
شمس الصغيرة بغضب مكتوم وعيون مشتعله : انت تعبان واكيد عاوز تنام صح
ليث برجفة : صح انا تعبان و طالع انام تصبحو على خير
وهدان : استني يا ولدي كول لقمه
ليث : لا معلش بس لو سمحتي يا ستي ابعتيلي قهوة علشان مصدع
صعد ليث كام سلمه ووقف عندما سمع احدي الغفر ينده على جده وهدان
يتبع…..
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية شمس الصعيد)

اترك رد

error: Content is protected !!