Uncategorized

رواية عشقت فجر الصعيد الفصل السابع 7 بقلم سارة أحمد عماد

 رواية عشقت فجر الصعيد الفصل السابع 7 بقلم سارة أحمد عماد

رواية عشقت فجر الصعيد الفصل السابع 7 بقلم سارة أحمد عماد

رواية عشقت فجر الصعيد الفصل السابع 7 بقلم سارة أحمد عماد

في منزل ربيع ..
كانت تقف فجر بصدمه فماذا سمعت ف سليم يريد الزواج بها فهي تريد الابتعاد عنهم ونسيان ماحدث لكن ماذا يقصد بذلك .
في الداخل ..
ربيع باستغراب/فجر بتي بس متاخذنيش ي ابني انا راجل كبير وعلي قدي انت باين عليك ابن ناس أكابر تعرف بتي فجر منين .
سليم بابتسامه/انا شفت فجر بالصدفه في الصيدليه في القاهره وبصراحه شدني ليها ادبها وأخلاقها ولما سالت عرفت عنها كل حاجه وجيت البيت من بابه .
ربيع بسعاده /عداك العيب ي ولدي بس لازما اعرف كل حاجه عنيك.
سليم /انا سليم سلطان مهندس في شركتي الخاصه ومستوايا المادي كويس اوي الحمد لله .
ربيع /ربنا يزيدك ي ولدي بس طبعا هسال فجر بتي والي فيه الخير يقدمه ربنا .
سليم /براحتك طبعا ي عمي عن اذن حضرتك ده الكارت بتاعي هستنا مكالمه حضرتك .
ربيع /انشاء الله ي ولدي ..
علي بعد مسافه من البيت كانت تقف تنتظره  وهي تلتفت يمينا ويسارا لكي تفهم منه لماذا فعل ذلك وبالفعل قد شاورت ل سليم بيدها لينزل علي الفور ليسمع منها.
فجر بغضب/ممكن اعرف ايه الي عملته ده ي سليم بيه حرام عليك انت ليه مصمم تفتح الجرح من جديد.
سليم /ممكن تسمعيني بس انا عملت ده علشان مصلحتك صدقيني علشان تعيشي رافعه راسك وسط كل الناس والي انتي عايزاه انا هعمله.
فجر/سليم بيه انا بعد عنكم ده مصلحتي تجدر تقولي هتجوزك كيف وانت اخو الي اغتصبني ودمر حياتي ولا ابوك عاد الي مش ممكن يوافق علي كده ويعالم ممكن يعمل فيا ايه انا ولا اهلي ابعد عني ي سليم بيه ابعد الله يخليك وإنساني وانسا الي حوصل .
سليم /اسمعي ي فجر اهلي مش هيعرفوا بجوازنا ولا حد غير اهلك الي هقنعهم أننا عندنا حاله وفاه ولازم كل حاجه تحصل سكيتي وهكتب عليكي وأخدك معايا مصر تشتغلي هناك وتعيشي وبعد كام يوم هطلقك وتعيشي حياتك بس يبقا معاكي ورقه قدام اهلك وكل الناس تقول انك كنتي متجوزه فهمتي يبقا ساعتها من حقك تعيشي حياه جديده .
فجر بعصبيه/انا مش عارفه افكر ي سليم بيه مش عارفه.
سليم /وافقي وافقي ي فجر وصدقيني هعمل كل الي انتي عايزاه انا بجد مخنوق من الي حصلك وعايز اساعدك باي شكل ..
فجر بقلق/ربنا يستر ي سليم بيه .
في فيلا عاصم …
كانوا يجلسون علي مائده الافطار ليقاطعهم جرس الباب لتتدخل هايدي بلبسها الذي يكشف اكتر مايستر.
للعلم هايدي اخت اميره زوجه عاصم ..
هايدي بدلع /هاي .
شمس بضيق/اهلا ي هايدي .
حنين بضيق/طنط هايدي ايه الي جابك عندنا .
عاصم /حنين في واحده تقول ل خالتوا كده برضه .
هايدي /معلش ي جماعه اني جيت كده من غير ميعاد بس انا قولت اجي اقعد معاكم لأن مامي مسافره لندن .
شمس بهمس/ي ساتر انا مش عارفه انتي هتهدي امتا ي حيه انتي.
هايدي بدلع/ازيك ي عاصم وحشتني اوي .
عاصم بجمود/تسلمي ي هايدي طبعا البيت بيتك عن اذنك لان عندي شغل .
ليقوم بتقبيل والدته وصغيرته ويرحل تحت نظراتها الماكره ..
من أمام المدرسه .
كانت تسير ايه في طريقها الي البيت ليعترضها حمدان .
حمدان /القمر بتاعي ماشي لوحده ليه عاد .
ايه بغضب/حمدان ابعد عني احسالك ي حمدان .
حمدان بمكر /لسه شقيه ولسانك طويل بس متشغلش بالك هجطعوه لما تكوني بين ايديا .
ايه بحده/نجوم السماء اجربلك مني ي حمدان انت لو اخر راجل في الدنيا مش هتجوزك سامع .
لتتركه بغضب وترحل ليهمس وهو يحدث ذاته.
عمرك مهتكوني ل غيري ي بت عمي انتي بتاعتي والظاهر انك انتي وابوكي مبتجوش غير بالعافيه .
في منزل ربيع ..
صفيه بحزن /بس معجوله الراجل الكباره دي جاي يخطب فجر.
ربيع بسعاده/ايوه ي صفيه شفتي ربك كبير وعالم بينا جولتلك هياجي اليوم وينصفنا .
صفيه بارتباك/بس علي الله فجر توافق.
ربيع بضيق/ومتوافقش ليه عاد مش كانت عايز تسافر علي مصر وتعيش عيشه الابهه وتسيب الطين والوحله دي.
صفيه بمراره /ربنا يستر ي ربيع ويقدم الي فيه الخير .
في فيلا سلطان .
كان يذهب فارس يمينا ويسارا بغضب شديد .
فارس بغضب/انت كنت عند اهل فجر بتعمل ايه ي سليم .
سليم بصدمه وغضب/انت بتراقبني ي فارس هي حصلت ده انت اتجننت رسمي .
فارس بغضب/جواب علي سوالي ي سليم ايه الي وداك هنا رد عليا .
سليم بغضب/وانت مالك ايه دخلك بالموضوع مش كفايه الي عملته سيبني أصلح الي هيبته ي اخي .
فارس بجنون/اه تصلح الي هبتته يبقا عايز تتجوزها صح ي سليم انا حاسس انها في دماغك بس اقولك اشبع بيها خود فضلتي اتجوزها ي سليم وأبقا تفتكر اخوك وهو معلم علي كل حته في جسمها .
سليم بأرف/هتفضل طول عمرك وسخ عمرك مهتمون بنادم ابدا .
سليم بحده/ايه فيه ايه صوتكم عالي ليه .
فارس بقلق/مفيش حاجه ي بابا.
سلطان/سليم انت رجعت امتي وقابلت عثمان .
سليم/جيه دلوقتي ي بابا وأبوه قابلته مكلمناش كتير لانه مصمم يتكلم مع حضرتك مش عارف في ايه .
سلطان/خلاص انا هسافراله المهم اجهزوا معادنا مع عمكم وعرايسكم فاضل عليه ساعه اتفضلوا .
في شركه عاصم …
كان يجلس وهو يتفحص الملفات من أمامه ليقاطعه سكرتيره جلال .
عاصم /خير ي جلال فيه حاجه .
جلال/ايوه ي عاصم بيه انا كنت بوريك بس النص بتاع الاعلان الي حضرتك طلبته .
عاصم بلهفه/المهم دققت علي الصعيد .
جلال/زي مامرت ي عاصم بيه اتفضل اقرا .
عاصم بثقه/تمام ي جلال اتفضل انت ولو فيه جديد بلغني .
جلال/تحت امر سعادتك.
عاصم /فيه ايه ي عاصم انت حتي متعرفش شكلها من النقاب الي كانت لبساه مالك كده ملهوف عليها ايه الي شدك ليها يمكن ظروفها لانك حاسيه أنها مكسوره ومحتاجه الي يساعدها مش عارف مش عارف يارب ارشدني دايما الصح ..
في منزل عنيات الراقصه ..
عنيات بفرحه/واه واه ايه ده كله ي عثمان دي سلسله غاليه جوي .
عثمان /شوفتي علشان تعرف غلاوتك عندي جد ايه .
عنيات/اه ي عثمان سعات بحس انك صادق وسعات بحس انك بتلعب بالبيضه والحجر وانا يوالي الي يلعب معايا .
عثمان /بجي أكده وليه جلابه ده جزاتي برضك بعد كل الي بعمله علشانك .
عنيات /ماهي غريبه برضك ي عثمان.
عثمان /ولا غريبه ولا حاجه كل الحكايه اني داخل علي شغل جامد جوي وحوله انغنك معايا ي حبيبه جلبي بس انول الرضا .
عنيات بحده/ببلاش حركاتك دي ي عثمان انا جولتلك علي طلبي ومش هرجع فيه واصل انا مش واحده رخيصه ي عثمان .
عثمان /طب خلاص متبجيش كده ارجصيلي شويه خليني انبسط .
عنيات بدلع/اومرك ي عمده ..
في دوار العمده …
كان يجلس حمدان وهو يضع ساق علي ساق وهو يفكر فمن المفترض أن يحدث .
حمدان بصراخ/عتمان انت ي زفت .
عتمان/امرك ي حمدان باشا.
حمدان/اسمعني زين الي هجلوهلك ده ايه بت عمي عايزها متغبش عن عنيك ل حظه واحده فاهم وتيجي تخبرني .
عتمان /من عنيا ي حمدان باشا .
كانت تسير قمر بارتباك وهي تنظر في كل أرجاء المنزل لتنتفض علي صوته الجوهري.
حمدان بغضب/كنتي فيه احد دلوقت ي بت .
قمر برعب/حمدان انا انا كنت بذاكر عند واحده صحبتي .
حمدان بشك/بتذاكري مع واحده صحبتك ومبتزكريش مع ايه بنت عمك ليه انتوا مش سن بعض .
قمر/مانت عارف ي حمدان أن بنات عمك مبيطقوناش واصل .
حمدان بحده/اسمعي الي بجولك عليه ده ونفذيه بالحرف كل دروسك تكون مع ايه هي بنت عمنا وانا هبجا مطمئن عليكي معاها وحسك عينك تتاخري تاني كده واصل فاهمه.
قمر بضيق/حاضر ي اخوي حاضر ..
في فيلا عامر ..
كانوا الجميع يجلسون بضحك وسعاده منهم من تكون حقيقه ومنهم من تكون مزيفه .
عامر بسعاده/يااه مش قادر اصدق ان الحلم تتحقق وهطمن علي بناتي مع ولادي اخويا الي يعتبرهم ولادي .
سلطان بخبث/طبعا ي عامر ده الي كان لازم يحصل ي اخويا وانا كنت علاقي احسن من بناتك لولادي فين ي عني .
فاتن /مش نخلي العرسان يقعدوا مع بعض شويه .
ناريمان/عندك حق ي فاتن .
سلطان/قوم ي فارس خد عروستك وانت ي سليم خد عروستك واتكلموا مع بعض شويه.
فارس وسليم /حاضر ي بابا .
في منزل ربيع ..
فجر بغضب/ابن الكلب وديني منا سيباه بيتعرضلك ده انا هنسل الشبشب علي نفوخوه.
ايه برجاء/اهدي ي فجر ي اختي الهي لا يسيك انا مش عاوزه ابويا ي عرف حاجه منقصينيش مشاكل مع حمدان وأبوه .
فجر بغضب/مشاكل ايه ده عايز يتربا وان فضل أكده هيسوق فيها لازما يقف عند حده .
ايه /متقلقيش عليا ي اختي ده انا اختك ده انا بمائه راجل المهم بس هتعملي ايه في موضوع سليم .
فجر بحيره/مش عارفه والله ي ايه حيرانه رغم أنه جوازي منه هيبجا مصلحه ليا بس برضك قلقانه .
ربيع /العوافي عليكم .
فجر وايه /يعافيك ي ابوي .
ربيع /ها ي فجر ي بتي رايك ايه في العريس الي جايلك اظن مفهوش عيب وعايزك ي اه ي لا ي ضنايا .
فجر بقوه /انا خلاص قررت ي ابوي انا ….
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصبت خطيبة أخي للكاتبة مهرائيل ماجد

اترك رد

error: Content is protected !!