Uncategorized

اسكريبت الصغيرة والعاشق الجزء الخامس 5 بقلم مريم العراقي

 اسكريبت الصغيرة والعاشق الجزء الخامس 5 بقلم مريم العراقي

اسكريبت الصغيرة والعاشق الجزء الخامس 5 بقلم مريم العراقي

اسكريبت الصغيرة والعاشق الجزء الخامس 5 بقلم مريم العراقي

وقفنا البارت اللي فاتت لما احمد اخذ بوكس محترم وترمي على الارض
جني بصدمة: احمد… انت اتجننت اللي انت عملته ده
زياد بغضب شدها من ايديها وقال: انا اللي اتجننت ولا انت اللي إنسانة  مش محترمه
بابا جني بإنفعال: احترم نفسك يا زياد ايه اللي انت بتقوله ده ازاي تكلم بنت عمك كده
زياد بغضب: مش لما الهانم تبقى تحترم نفسها الاول ابقي احترم نفسي
محمد بغضب: انت اتجننت يا زياد ازاي تكلم عمك بالطريقه دي
بابا جني بإنفعال: اللي انت ضربته ده يا استاذ يا محترم يبقى ابن صاحبي الله يرحمه باباه وصاني عليه قبل ما يموت وفي نفس الوقت كان زميل جنى في المدرسه متربي معنا جنى واحمد يعتبر اكثر من اخوات وما بعدناش عن بعض الا الشديد القوي  ولسه راجع من السفر
زياد ولسة ماسك جني بغضب
محمد:سيبها يا ابني بقى سيبها وبكفاياك
(محمد السيوفي ابو زياد السيوفي راجل حد ودقيق وبيحب شغل جدا يبلغ من العمر 50 عاما وفي نفس الوقت قلبه طيب وبيحب بنت اخوه جدا) (ملحوظه انا بحب اظهر الشخصيات في وقتها مش باحب اظهرهاا مره واحده) نرجع لروايتنا
زياد سابق يديها وهي جريت بسرعه على احمد وفضلت فوق فيه راحت بسرعه قايمه جايبه البرفان بتاعها وفضلت فوق فيه لحد ما فاق
احمد بدأ يفوق ولاعب قال: اه يانا ياما يا صغير على الضرب يا حماده كان مستخبيلي فين كل ده بس يا رب كان مستخبي لي فين
جني: معلش يا احمد تعالي معايا احط لك مرهم وحط الثلج علي الضربة
احمد:تعالي يا ختي تعالي
زياد ما استحملش يشوفهم كده فخرج بره في الجنينه وفضل يشرب سجائر كثير
احمد: يلا يا جنى بس قبل ما اجي معك عايزه اعرف مين الحلوف المتهور اللي ضربني
جني بتكتم ضحكتها وقالت:ده يبقي زياد يا احمد ابن عمي
احمد:الحلوف المتهور ده يبقي ابن عمك
محمد:ما خلاص بقى يا جدع انت ما تحترم نفسك ما قلنا حقك علينا
احمد بعياط مصطنع:اهئ اهئ انتم بتزعق لي ليه انتم كلكم علي ولا اكمني ما ليش حبيب ولا قريب ولا غريب ولا نسيب اهئ اهئ
بابا جني: خلاص بقى يا ابني حقك علي يا احمد روحي يلا مع جنى عشان تنظف لك الجرح
احمد:حاضر يا عمي عن اذنك
عدي ساعة وكان وقت الغذاء
محمد:اومال فين اخوك يا ملك
ملك: شكله لسه قاعد في الجنينة يا بابا(بافكر كم ملك تبقى اخت زياد اكبر من جنى بسنه يعني عندها 17 سنه قصيره وشعرها قصير في ثانويه عامه وعينيها عسل و عندها خدود حلو كده)
بابا جني: طب روحي يا بنتي اندهي له عشان نتغدى سوا
ملك:حاضر يا عمو
ملك كانت راحه تنده لاخوها وفجاه حد خبط فيها
ملك بوجع:اااه مش تحاسب يا جدع انت
احمد بيبص لفوق وقال: الصوت ده جاي منين؟؟!!
ملك: والله انت تستظرف
احمد بص لتحت وقال: اسف والله يا صغنن ما شفتكش
ملك بغضب طفولي: صغنن في عينك يا ابو طويله يا اهبل
احمد نزل بمستواها وقال:انا طويل واهبل يا اوزعه يا قصيره
ملك: انا اوزعه و قصيره يا عمود نور على الفاضي
احمد بصدمة:عمود النور وراح مقرب منها وهي فضلت تبعد 
جني بتعلثم:اثبت مكانك احسن لك واحمد مركز في عينيها وبيقرب فضل يقرب وهي تبعد لحد ما خبطت في الحيطة نزل ل مستواها وكان قريب منها جدا وفضل يبص في عينيها العسلي وشعرها الاسود المموج الجميل
احمد بهيام:انت مين
ملك بتوهان:ها
احمد:انت مين
ملك:م مش عارفة…واحمد قرب عليها اكتر و …
زياد:ملاااااااك
ملك فاقت واحمد بعد عنها
زياد:انت بتعملي ايه هنا
ملك:ااا انا انا اه انا كنت جايه اقول لك أنهم مستانينك علي الغذاء
زياد:طب روحي وانا جاي وراك
احمد:انت بقي صاحب البوكس اللي حيتني بيه
زياد بصله وسابه ومشي واحمد بدأ يشك في حاجة وقال في نفسه لازم يتأكد من شكوكه
…..علي السفرة……
بابا جني: الا قل لي يا محمد يا اخويا امال فين حازم ابنك
محمد: مشغول والله يا اخويا انت عارف انه لسه متخرج ولسه متعين في وظيفه جديده فلازم يثبت فيها كفائته عشان كده 24 ساعه  مطحون في الشغل
بابا جني: ده كلام يبقى باباه صاحب اكبر شركات الهندسه ويروح يشتغل في حته ثانيه
محمد: ما انت عارف يا اخويا طبيعه حازم بيحب يكون نفسه بنفسه ويعتمد على نفسه وبيحب يكبر نفسه بنفسه ربنا معاه
بابا جني: ربنا معه يعينه ويوفقه يا رب وتفرح بهم يا اخويا
(حازم السيوفي الاخ الاصغر لزياد السيوفي عنده24 سنه  لسه متخرج من كليه الهندسه جامعه القاهره وتوظف… طويل اسمر عنده دقن خفيفه وعلى عكس زياد بيحب الضحك والفرفشه بس طبيعته انه بيحب يعتمد على نفسه)
محمد:يارب يا خويا عقبال ما تفرح بجني وشهادتها وتطمن عليها في بيتها
بابا جني:يااارب يا اخويا يارب
…..طول الغذاء احمد ما نزلش عينه من علي ملك وملك لاحظت كدة واتكسفت وزياد نفس الكلام طول الوقت ما نزلش عينه من علي جني واحمد لا حظ كدة فاستغل الفرصة وحب يتأكد من شكوكه
احمد وهو بيبص علي زياد و ياد بيبص علي جني:الا قولي لي يا جوجو احنا احلوينا وبقينا قمر كدة أمتي
جني بغرور مصطنع:طول عمري حلوة الفكرة
احمد:يا واد يا واثق انت يا قمر
جني:بس بقي بتكثف
احمد بمرح:الله انت طلعت بتتكثف يا جميل
جني بمرح:الله مش انثي 
احمد وهو بيخبطها علي كتفها :ماشي يا انثي
زياد ما قدرش يستحمل اكثر من كده و قام وقال: انا شبعت هروح اقعد في الجنينة شوية
بابا جني: يا ابني اقعد مالك كمل اكلك انت ما كلتش حاجه
زياد: متشكر يا عمي انا شبعت هاروح اقعد في الجنينه شويه عن اذنكم
بابا جني: ما له زياد يا اخويا
محمد بتنهيدة: والله ما اعرف يا اخويا بقى له كم يوم كده حالو متشقلب ومتغير مش عارف ماله
بابا جني: ربنا يهديه ويصلح حاله
محمد:يااااارب
احمد والتأكد من شكوكة.. تمام انا كده فهمت كل حاجه
جني: هاقوم اعمل لكم شاي
ملك: استني يا جنى انا جاي اسعدك
ملك وجنى في المطبخ
ملك: الا الا قولي لي يا جنى هو اللي بره ده اسمه احمد مش كده احمد اه يبقى بالنسبه لك ايه
جني بإستغراب: احمد ده صديق الطفوله يعتبر اكثر من اخوات ودايما اسرارنا مع بعض ض
ملك:اممم يعني ما فيش حاجه ثانيه
جني برفع حاجب: حاجه ثانيه زي ايه يعني
ملك:ها لا مافيش مافيش
جني وبدأت تشك
ملك: ايه في ايه بتبصلي كده ليه
جني:هحححح مافيش يلا عشان نقدم لهم الشاي
ملك:تمام يلا
عمله الشاي
بابا جني: اندهي معلش يا ملك لزياد يجيء يشرب الشاي معنا
ملك:حاضر
احمد: لا خليها هي عمي انا اروح ادي له الشاي اصلا عايز اتكلم معه شويه 
بابا جني:ماشي يا ابني علي راحتك
احمد راح عند زياد وقدم له الشاي
احمد:اتفضل
زياد بص له باستغراب واخذ منه كوبايه الشاي
احمد:بتحبها؟؟!
زياد بصدمة:….
يتبع…..
لقراءة الجزء السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك رد