Uncategorized

رواية سكة الحب الفصل الأول 1 بقلم آية حسن

 رواية سكة الحب الفصل الأول 1 بقلم آية حسن

رواية سكة الحب الفصل الأول 1 بقلم آية حسن

رواية سكة الحب الفصل الأول 1 بقلم آية حسن

سايقة عربيتها وتليفونها وقع ، بتمد أيدها عشان تجيبه ومش باصة ع الطريق ومن غير ما تنتبه فجأة اصطدمت بعجلة .. صرخت بصدمة بعد ما داست ع الفرامل بسرعة …
نزلت من عربيتها وكان ف واحد واقع ع الارض جنب عجلته وبيتوجع 
قربت منه وشهقت لما شافته: يا لهوي ايه دة .. أنا آسفة بجد .. انت كويس؟ .. تعالى اوديك المستشفى
الشخص اللي واقع ماسك رجله بألم: أه .. لا مفيش حاجة .. انا كويس 
بيحاول يسند نفسه ويقوم لكن معرفش واتألم
الشخص صرخ بألم: اااااااه 
البنت: لالالا انت لازم تروح المستشفى واضح أن رجلك اتكسرت 
خدته وراحت المستشفى وبعد شوية دخلت عنده بعد ما الدكتور جبسله رجله 
قعدت ع الكرسي وقالت بندم: I’m sorry بجد .. والله مكانش قصدي اخبطك أصل أنا مبعرفش اسوق
الشخص بدهشة: ايه!
البنت: اقصد بتعلم يعني بتعلم 
الشخص: أه .. ولا يهمك .. كفاية اللي عملتيه وانك جبتيني المستشفى 
البنت: دة أقل حاجة يعني .. بالمناسبة انا رباب وانت؟
الشخص: يوسف 
رباب ابتسمت وقالت له: انت لازم تتغذى كويس أوي عشان الكسر يلم بسرعة
يوسف: هو انا هفضل ف الجبس قد ايه؟
رباب: الدكتور قال انك هتقعد اسبوعين أو أكتر
يوسف اتحرك بصدمة وبسبب حركته اتألم: ايه! اااه 
رباب: أهدى بس .. 
يوسف بضجر: أنا مينفعش افضل الفترة دي كلها قاعد .. انا عندي مسؤوليات كبيرة 
رباب بشفقة وحزن: امممم يا حرااام…
وقبل ما تكمل الباب اتفتح ودخل واحد ف اواخر الاربعين لابس بالطو ابيض وواضح أنه دكتور 
رباب: بابي؟
الدكتور: رباب انتي ايه اللي جابك هنا…
بص ع يوسف اللي رجله متجبسة: مين دة ؟
رباب: احم أصل انا عملت حادثة 
ابوها بفزع ومسك وشها: حادثة!! انتي كويسة؟
رباب: متخافش يا بابي .. انا بس خبطت يوسف … أحب اعرفك يا يوسف الدكتور عمر الجندي ابويا
يوسف: غني عن التعريف طبعاً 
عمر شد رباب بعيد شوية وقال بخفوت: تعالي هنا .. مين دة .. وتعرفيه ازاي؟
رباب: معرفوش .. انا كنت سايقة وغصب عني خبطه
عمر بحنق: وهو انتي اتعلمتي السواقة كويس أصلاً عشان تسوقي لوحدك 
رباب: أهو اللي حصل يا بابي اعمل ايه يعني 
اتنهد عمر وراح عند يوسف: معلش يا استاذ ف اللي حصلك .. وانا متكفل بكل علاجك لغاية ما تخف 
وطلع من جيبه فلوس ومدها له ويوسف بتلقائية قال: لالا يا دكتور عمر .. انا مش عايز حاجة .. هي الآنسة اعتذرت وانا عارف انها متقصدش
عمر: انت لازم تتغذى وتاخد علاج .. وأظن مش هتقدر ع تمن العلاج
عمر بص ع منظره ومن لبسه وشكله واضح أنه مستواه المادي ضعيف .. يوسف عقد حواجبه بضيق .. وعمر حط مبلغ ع السرير 
عمر: ابقي تعاليلي المكتب يا رباب 
قال جملته وهزت راسها بموافقة .. وبعدين خرج 
رباب بصت ع يوسف اللي كان بيقبض ع ايده بحزن شديد وباصص الناحية التانية .. قعدت جنبه ع السرير .. وخدت الفلوس حطتها ع الدرج
رباب بابتسامة: متزعلش بابي مكانش يقصد اللي قاله 
يوسف: لو سمحتي عاوز اروح .. وشكراً ليكي لحد كدة 
رباب: الدكتور قال لازم تفضل هنا ع الأقل يومين
يوسف بعناد: لا انا همشي
يوسف بيتعدل عشان يقوم ورباب قالت: طب ثواني هجبلك حد يساعدك
خرجت بسرعة تنادي حد ييجي يساعده .. 
بعد شوية ف العربية يوسف قاعد ورا وهي جنب السواق وصلوا حارة .. السواق نزل يساعد يوسف وهي نزلت
يوسف نزل من العربيه وهو ساند ع عكاز بإيد وسند ع السواق بإيده التانية …
يوسف: كتر خيرك لغاية هنا 
رباب: لا ازاي .. انا هوصلك لغاية جوة
يوسف: مفيش داعي 
رفعت حواجبها باعتراض ومشيت قدامه وهي متعرفش أنهوا بيت أصلاً .. لكن كنوع من الإصرار واللا مبالاه بكلامه ..
شاورلهم ع البيت وخبطوا ع الباب فتحت بنت ف العشرين واتفزعت لما لقيته ماسكينه
البنت بقلق: يوسف اخويا .. مالك!
دخلوه جوة وسندوه ع الكنبة .. البيت بسيط وهادي .. طلعت ست كبيرة من جوة وشافته وواضح انها والدته
ضربت ع صدرها بخضه وهي بتقربله بلهفة: يا حبيبي .. مالك حصلك ايه
رباب: أصله عمل حادثة .. انا خبطه بالعربية 
البنت: خبطتيه؟ .. هو حضرتك مين
رباب: انا رباب 
الست: رباب مين! 
رباب: اللي خبطته بالعربية 
الست: وبتقوليها عادي كدة
يوسف: يا جماعه اهدوا .. اللي حصل حصل خلاص .. وشكراً يا آنسة رباب ع التوصيلة دي 
رباب وهي بتطلع من شنطتها كارت: طيب ممكن تطمني عليك .. ولو احتاجت اي حاجة تكلمني 
يوسف: متشكر 
رباب: يلا يا انكل صابر 
ولسة هيفتحوا الباب ويمشوا .. الباب خبط وفتح صابر…
دخل واحد طويل وعنده دقن طويلة وبص ع يوسف
الشخص بصوت غليظ: النهاردة السبت يا يوسف باشا .. فين الفلوس
يوسف بيحاول يقوم وأمه منعته وقالت بهدوء: يا بهاء يابني منت شايف حالته ازاي .. استنى بس علينا لما يخف
بهاء خبط ع الباب وقال بصوته الغليظ: انا مالي يا ست .. هو انتوا كل مرة كدة تتحججوا عشان متدفعوش وتلاقيكم عاملين تمثيليه عشان تتهربوا
اخت يوسف بضيق: تمثيلية ايه .. حرام عليك يعني مش شايف الجبس اللي ف رجله 
بهاء بصلها وبعدين رفع حواجبه وقرب من يوسف اللي كان ساند رجله ع طرابيزة صغيره .. وقام ضغط عليها برجله خلت يوسف صرخ بصوته كله بألم 
يوسف بصراخ: اااااااااه
وكلهم صرخوا ف نفس واحد بصدمة وخوف: يوووسف …. 
و…. 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب

اترك رد

error: Content is protected !!