Uncategorized

رواية أصداف الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم خليفة

  رواية أصداف الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم خليفة

صحي نايف من النوم وشاف يسري قاعد علي الكنبه ومبرقلهم
نايف بخضه:ابدا في ايه يا عم يسري!؟
يسري:الله الله بتضحكوا عليا ونايمين جمب بعض
نايف:هو انا شاقط بنتك ده انا جوزها!
يسري:وايه يعني جوزها جوزها تنام جمبها علي سرير واحد
نايف باستغراب:انام في الحمام طيب ولا ايه؟
تالين بنعاس: في ايه يا نايف صوتك عالي ليه؟
 يسري:كده تضحكي عليا يا تالين وتنامي جمبه!؟
تالين بعدم استيعاب:ايه الاوفر ده لو خطيبي مش هتعمل كده قوم كده يا بابا  وقول لماما تجهز الفطار علي ما ننزل
يسري وهو نازل:انا نازل بس زعلان منك
تالين:هبقي اصالحك لما ننزل
نايف:هو ابوكي بيتكلم جد!؟
تالين بتنفض السرير:يووه بيغير علي بنته فيها ايه؟
نايف:ايه يا حاجه انا جوزك
تالين:وايه يعني جوزي!؟
نايف:لا دي العائله كلها هبله انا هغسل وشي والبس وانزل ده كويس اني لابس التي شيرت لحسن لو كنت قالعه هيقول علينا ايه بقا؟
  تالين بضحكه:ايوه صح
*في المطبخ
انتصار:لا مش فهماك بجد يا يسري فيها لما يكونوا نايمين جمب بعض!؟
يسري:طب وليه اصلا ليه يعني يناموا جمب بعض!؟
انتصار بهدوء:عشان ده الطبيعي ده جوزها 
يسري:لا متنمش جمبه باردو
انتصار:طب خلاص انا كمان مش هنام جمبك تاني
يسري:نعم ده ليه؟
انتصار:زي ما تالين مش هتنام جمب نايف انا كمان مش هنام جمبك
يسري مسكها من وسطها وقرب منها:واهون عليكي!؟
انتصار:بس عيب ممكن ينزلوا في ايه وقت مينفعش نظهر كده قدامهم
يسري:وهما عيال وبعدين ملناش دعوه بحد
تالين ونايف واقفين مبرقين:احم احممم
يسري:ايدا انتو هنا من امتي؟
تالين:من بدري
انتصار:طب مش يلا نفطر هاتوا باقيه الاطباق وتعالوا يلا
نايف مسك كتف يسري وهو خارج:بس انت جامد يعمي
يسري:بس يولا اتلم
نايف بضحكه:شوفتي ابوكي بيعمل ايه؟
تالين:سن اليأس ماثر عليه
نايف بيقرب منها:بس انا شباب لسه
تالين:يووه بقا بس عيب
نايف لسه بيقرب وسحابها جامد:عيب ايه بس 
تالين بشهقه:خلاص يا نايف بالله 
نايف باسها من رقبتها وهمس:بسمع اسمي منك بتخليني ادوب وعايزاني اسكت وانتي قدامي!!
تالين بهمس:عشان خطري خلاص عشان بابا حتي 
نايف:هسيبك دلوقتي بس في اوضتنا ولا هيهمني ابوكي ولا غيروا
تالين بتاخد نفسها:ان شاء الله
*بليل
تالين:عايزه اشتري لبس
نايف:طب البسي ويلا ننزل
تالين:ايدا بالسرعه دي؟
نايف بيعلب في شعرها:مفيش طلب يترفضلك 
تالين بفرح اطفال:هقوم البس
*بعد ساعتين/في محل ملابس
تالين:اجيب البنطلون ده ولا ده؟
نايف شايل شنط كتير:الواسع احلي
تالين:طب البلوزه دي ولا دي؟
نايف:البيضه احلي
تالين:طب خلاص هشتريهم
نايف:مش هتقسيهم؟
تالين:مش انت قولت حلوين اكيد هيبقوا حلوين عليا
نايف بابتسامه:وليه دول بالذات مش بقيت اللبس
تالين:عشان مكنتش بسالك فا كنت بتأكد لكن انت عيونك مبتخيبش 
نايف:يلا نحاسب عشان نمشي
*في العربيه
نايف:قولي انك بتحبيني وهجبلك لامبورجيني هتفكري تتجاهليني
تالين:اخرك عندي مكنه صيني 
نايف:جرا ايه يا مجنني
تالين:يا ابن الايه يا تعابني
نايف:لا اتطورنا وبقينا نسمع مهرجانات ونحفظها كمان
تالين:عيب عليك
نايف:انزل يا عيب
تالين:هتموتني في مره من خفه دمك
*في بيت يسري
تالين كانت بتفرج انتصار علي البس وكانت انتصار بتشوفها بكل استمتاع وحب حس نايف بحرمان من عطف وحب الام وحرمانه من أجواء العائله اللطيف 
نايف:طب انا هطلع انام عشان ورايا مشوار مهم بدري
تالين:مشوار ايه؟
نايف:مشوار كده المهم انا طالع
انتصار:ماشي يبني ربنا يعينك
تالين لنفسها:اكيد زعل من حاجه كان بيضحك ويهزر من شويه 
انتصار بتمشي ايديها قدام وش تالين:انتي هنا في ايه؟
تالين:لا مفيش هطلع اجيب حاجه نسيتها وجايه
*في الاوضه
نايف كان بيعيط بحرقه علي مامته
تالين بتمسك ايده:نايف انا هنا
نايف بحزن:ايه تالين في حاجه؟
تالين:انت كويس ليه بتعيط؟
نايف موطي رأسه:لا مفيش عادي
نايف بترفع رأسه:انا هنا ديما وهفضل جمبك وهحاول اعوضك كل الي فات مش عايزاك تزعل خالص وبعدين انا وجودي مش مكفيك ولا ايه؟
نايف:لا يا حبيبتي مكفيني طبعا بس يلا ننام
نايف نائم في حضن تالين:اقرائي ليا قراءن مش عارف انام
تالين فضلت تقرأ ايه الكرسي والفاتحه والمعوذتين واذكار المساء لحد ما نايف نام
*في حلم نايف
نفس مشهد موت أمه بيتكرر قدام عينه كل حاجه بنفس التفاصيل نفس الكلام الي اتقال وقتها نفس كل حاجه نفس الرعب والخضه  وفجاه ظهرت قدامه……..

يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أنتِ لي للكاتبة سمية عامر

اترك رد

error: Content is protected !!