Uncategorized

رواية مدرسة الحب (حكاية زينة 3) الفصل الأول 1 بقلم سلمى تامر

 رواية مدرسة الحب (حكاية زينة 3) الفصل الأول 1 بقلم سلمى تامر

رواية مدرسة الحب (حكاية زينة 3) الفصل الأول 1 بقلم سلمى تامر

رواية مدرسة الحب (حكاية زينة 3) الفصل الأول 1 بقلم سلمى تامر

عدى اسبوع واخيرا جيه المعاد المنتظر ….
معاد وصول البنات واللي يعتبر حدث تاريخي للمدرسه الثانوية لأنها بقالها ٢٥سنه ولاد بس وحتى المدرسين رجاله 
كانت العمال بتضع لمساتها الاخيره لتجهيز المدرسه 
والطلاب متشوقين اوي للي هيحصل وانهم لأول مره يختلطو بالبنات ومنهم الفرحان ومنهم اللي مش مصدق نفسه ومتحمس جدا ومنهم اللي ابتدى يحضر المقالب اللي هيعملها فيهم من دلوقت
اما بالنسبه للمدرسين كانو بيرتبو جدول الحصص لأن اصبح عدد الفصول اكبر 
بعيدا عن كل دول نروح لمكان بعيد  فالمدرسه واللي هو عبار عن حديقه ومقفوله بباب سري ومحدش يعرفها غير اللي اكتشفو المكان ده واللي هما ابطالنا
عشر شباب قاعدين مع بعض 
واحد نايم على رجل التاني واتنين قاعدين على شجره واتنين قاعدين عالنجيله(العشب) وتلاته على مقعد خشبي وواحد قاعد بعيد عنهم بشويه بيذاكر ومندمج
:بس ياسيدي والمدير قال انهم جايين النهارده وقسم السكن لجزئين بنات وولاد وهيبقو معانا فالفصول وهيقاسمونا فكل حاجه لمده سنه 
حامد:لأ لأ براحه على قلبي الله يكرمك انت بتقول اي؟حريم يلهوووووي واجانب بقا وبيبي وماي هيرت ودلع بقا ياض دلععع يا ايووووب
احمد:لو لقيت فهم مصريين هنتحر  واديني بقولكم اهوو
ايوب بضحك:انت لسه متعقد من البت اللي كنت معجب بيها فمصر
حمزه :لأ بقولك اي بلاش تفكره بالحكايه دي علشان بيزعل
قام عدي بمشاغبه وراح نحية احمد وشد التيشرت من على رقبته وبانت عضه زرقه فبنفسجي وكبيرة جدا وكلهم لما شافوها انفجرو فالضحك
احمد لكمه بغضب:ياعم اوعى ده انت بارد
تميم بضحك:ايه يابيضه مكسوفه
ايوب:خلاص ياشباب بقا عيب…بس ألاه هي عضيتك ليه يا ابو حميد
احمد بغضب:يووووه بس بقا
حامد :اصلها كانت متعصبه شويه متفكرهوش بالماضي الأليم بقا ياجدع
احمد قاملهم بغضب وهجم عليهم الاتنين 
اللي كان بيذاكر بصلهم وقام بغضب واتجه نحيتهم
تيام :قسما بالله يا ابن ال***  انت وهو لو سمعت نفس تاني هعلقكم ه ايه؟ هعلقكم فااااهمييين
احمد وحامد وايوب قعدو جنب بعض برعب:ف فاهمين يسطا
بصلهم بنظرات ناريه ورجع للمكان اللي كان قاعد فيه وكمل مذاكره
حامد بهمس ورعب:هو علشان اكبر مننا هيبلعنا ولا ايه
احمد:كله منك يا*** وديني منا سايبك
ايوب بهمس :انا مرضتش اقومله بس علشان ضهري قافش عليا حبتين ولو قمت…بلاش اقولكم كنت هعمل ايه
تميم بمشاغبه:اي ده اي ده بتبرطمو تقولو اي ياض انت وهو طب يا اس
وقاطع كلمته لما لقاهم بيهجمو عليه وايوب حط ايده على بق تميم برعب:لأ بس وحياة امك انا عيل صغير بلاش اسد
شهاب:راجل عليا الطلاق راجل ودايما رافع راسنا 
حمزه:شفتوه يشباب وهو بيجيب لوراه
ايوب بصوت منخفض:انا مش عايز ازعجه بس علشان بيذاكر وبعدين انت مش معاه فنفس السنه دي متروح ذاكر
تميم :ياعم مذاكره اي ده عايز هندسه ده انما  انا حلمي اكبر من كده بكتيير
عدي:واي هو حلمك بقا يا ابو التماميم
تميم بحلم:الغنا…حلمي ابقى اشهر مغني فالعالم ويكون ليا معجبين كتير و
قطع كلامه لما لقاهم كلهم بيضحكو عليه 
وخصوصا ايوب وحامد واحمد
تميم ليهم بسخريه:طب فلنفترض اني بحلم بس عالأقل شاطر ومش ذيكم يا ثلاثي يامرح..ولا نسيت ياض يا ايوب ال٢من ٢٠٠
ايوب بغضب:بمجهوووودي
تميم طلع يجري وراه:مجهود ايه يامعفن دول درجتين نضافة الورقه
وقطع خناقتهم صوت خبط على باب الحديقه
تيام ساب اللي فإيده وقام علشان يفتح ولقى جوني العصفوره بتاعتهم والوحيد اللي عارف مكانهم السري
تيام:ماذا
جوني:هيا lion اخبر اصدقائك وتعال لقد وصلت البنات 
تيام بملل:واحنا مالنا يعن
ومكملش كلامه لما لقاهم كلهم طلعو يجروا ومعاهم فوكس اللي كان بيعترض على وجودهم الاسبوع اللي فات
تيام بإستحقار:كلاب 
وراح بفضول علشان يشوف اي اللي هيحصل
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

اترك رد