Uncategorized

رواية فتاة حطمها العشق الحلقة الخامسة والعشرون 25 والأخير بقلم حبيبة حسن

 رواية فتاة حطمها العشق الحلقة الخامسة والعشرون 25 بقلم حبيبة حسن 

رواية فتاة حطمها العشق الحلقة الخامسة والعشرون 25 والأخير بقلم حبيبة حسن 

رواية فتاة حطمها العشق الحلقة الخامسة والعشرون 25 والأخير بقلم حبيبة حسن 

ليه كل الشوارع والبني ادمين قصدين يفكروك باللي مش فاضلين؟!????”
عند عمر وفيروز
عمر بزعيق:مش فاهملك حاجه يفيروز انتي عايزة اي دلوقتيي
فيروز بغضب:هنتجوز امتي ينفع نبقا قاعدين كداا هل دا ينفع ممكن افهم انا
عمر وهو يحاول أن يتمالك أعصابه :ماشي بس عشان خاطري أهدى ماشي يحبيبتي
فيروز:خلاص ماشي يحبيبي
عمر وهو يقبل يداها:صدقيني عايز اعمل اي حاجه عشان ارضيكي يروحقلبي
فيروز وهي تنظر له بحب ممزوج بالخجل ثم ركضت هاربه الي غرفتها وأغلقت الباب
______________________________________________
“كنتي فين لما كنت أنا عايز اموت؟!”
عند مالك
استيقظ في الساعه ١صباحا علي أثر رنين هاتفه ليجيب علي الهاتف
الشخص:الو
مالك :مين
الشخص :احنا لقينا الرقم دا في تليفون بنت عامله حادثة علي الطريق ولازم حضرتك تيجي دلوقتي على العنوان****
مالك بصدمه وهو يغلق مع الرجل :طب سس سلام (فكرني بميم القرد???????????? سوري يجماعة)
نزل السلام بسرعة وهو يبكي بشدة خوفا من أن يكون قد أصابها مكروه ليذهب بعد فترة الي مكان الحادث
مالك بصدمه وصراخ وهو ينظر إلي أن ملك ويبكي :اي دا هي فين طيب هي فين
الام بعياط :ماتت بنتي ضاعت بنتي لتسقط مغشيا عليها لتاخذها سيارة الإسعاف
مالك بعصبيهب عدوني عايز أشوفها طيب
لينظر الي الجثتين الموضوعتين ويجد أنهم عبارة عن جثث متفحمه لا يوجد بهم اي ملامح ليسقط أرضا وهو يصرخ ويبكي :ملك والنبي متسبنيش انا اسف يملك ملااااااااااااك
لتأخذ الإسعاف الجثث حتي يقوما بدفنهم
مالك وهو يبكي بشدة سامحيني انا اسف انا السبب سامحيني ليركب الي سيارة الإسعاف ليتصل باصدقائها وعائلتها حتي ياتوا
______________________________________________
جاسر بصدمه وحور بجانبه:فيي ايي يجاسر
امسك جاسر بيد حور واجلسها ثم أخرج تنهيدة حارة ثم قال:حور حبيبتي بصي دلوقتي كل حد في الدنيا ديي ليه عمر ودا قدر يعني دا حاجه من عند ربنا سبلنا امانه وحان وقت انو ياخدها فاهمه يحبيبتي
حور بقلق وخوف :أيوة مين مات جاسر وهو يغلق عينه بالم:صحبتك ملك
حور ببكاء :اييي ازايي لا يجاسر متهزرش يجاسر لا لتبداء بالبكاء بشدة وصراخ :لا يجاسر هي النهاردة حضنتنا وقالت قالت إن هي مش هتسيبنا ولا هامشي والله يجاسر وقالت برضوا…قالتنا هتفضل كلنا مع بعض طب ليه يجاسر
جاسر وهو يحتضنها ويهدئها:حبيبتي مينفعش نقول ليه دا ابتلاء من ربنا ولازم نقبل بيه لان دا قدر فاهمه يحبيبتي
لتتوقف حور عن البكاء ثم وقفت وقالت : ربنا يرحمها ويغفر لها ????
جاسر بخوف من هدوءها:طب مش هتقولي لموج
حور وهي تمسك بهاتفها :هقولها تجيليي ضروري اعمل ايي يارب ارحمها يارب واغفرلها وصبرنيي ياربي
__________________
تجمع الجميع ووصلوا الي المشفي
حور ببكاء حاد لدكتور :هو ممكن اشوفها طيب
الدكتور وهو ينظر بأسف :للاسف هي ماتت محروقة مفيش حاجه تشوفيها
لتنظر موج الي الدكتور وهي تصرخ وتبكي بشدة
مين اللي مات يحور ملك طب ازايي دي كانت معانا والله ومرديتش تقولنا فيي ايي طب هي كان مالها يمالك جرالها ايي طيب حد يفهمني يناااس صحبتي راحت مني والنبي حد يفهمني يجماااعة لتحتضنها حور وتقول لها ما قاله لها جاسر :دا قدر يحبيبتي وانا معاكي اهو وهندعيلها وربنا يخلينا لبعض مش هننساها ابدا
ليخرج ساجد من تلاجه الموتى وهو يقول بأسف للاسف هتدفن في بلادها مش هنا
لتبكي حور يعني حتي مش هنصلي علي صحبتنا لتذهب الي موج وتبكي في أحضانها
جاسر وهو حزين علي ما يحدث طب يلا يجماعة نمشي وهندعيلها كلنا ربنا يرحمها ويصبر اهلها
حور بتذكر طنط سلمي فين
ساجد بأسف :البقاء لله جابها سكته قلبيه اول ما عرفت
لتقول حور ربنا يرحمها يارب ارحمهم
موج وهي تمسك بيد حور :حور عشان خاطري متسبنيش انتي كمان عشان خاطري حور وهي تحتضن صديقتها مش هسيبك يروحقلبي مش هسيبك
جاسر وهو يمسك بمالك
جاسر :اتمسك كدا هي في مكان احسن انشالله
مالك بعيون حمراء علي أثر البكاء :عارف يجاسر انا السبب مش هسامح نفسي ابدا والله انا اللي خنتها خنتها يجاسر والله خنتها ربنا يرحمها ياريت تسامحني بجد????
ليحتضنه جاسر بشدة وهو يهدئ من روع صديقه
جاسر : ربنا يعينك يحبيبي ربنا يعينك هي في مكان احسن والله ????
مالك بحزن:اكيد مكان احسن انا مش فيه يلا انا همشي بقا
جاسر:لو احتجت اي حاجه انا موجود
ساجد بحزن علي صديقه: ربنا يعينك يحبيبي والله
ليذهب كل منهما الي منزله وحياته أيضا
_____________________
في المساء في بيت مالك
طرق الباب لتدخل ملك
مالك بصدمه :انتي عايشه ملك بضحكه :أيوة اي يعنيي
مالك وهو يحتضنها يحبيبتي يعني انتي موجودة ياربي وهو يحتضنها كثيرا يلا بينا احنا هنتجوز دلوقتي
ملك وهي تحتضنه :أيوة يلا نتجوزوا
اخذ يحتضنها كثيرا ثم نظر في يديه ليجد يديه بها رماد “بقايا إثر حريق”مالك بدهشة وهو يحدثها اي داا ليجد أنها قد اختفت وبقى اثر عنها رماد لينظر حوله بصدمه
ليستيقظ مالك من النوم وهو يبكي :مجرد حلم مش حقيقة فوق يبني فوق ليبكي ويصرخ بشدة :يارب انقذني يارب من اللي انا فيه ليذهب ويتوضأ ويصلى الي الله عز وجل فيجب أن نرجع الي الله في السراء والضراء لانه الله الذي يبتلي الانسان ليرجعه إليه حتي يعبدون ويطمئنه سجد مالك وهو يبكي لله عز وجل ويقول ارجوك يارب احفظلي عقلي يارب والنبي يارب تسامحني يارب وانا هبداء من جديد وهفوق ومش هفتح قلبي لغيرها وهخلي حياتي شغل وبس
______________________________________________
بعد مرور 3سنوات علي ابطالنا????
فيروز وعمر بقا دكتور كبير ومشهور وعندوا مستشفى الخاصه بتاعتوا اتجوزوا وفيروز حامل في بنوته
مالك هالك نفسوا في الشغل وبيحاول يشغل نفسوا بأي حاجه عشان ينساها ولكن مفيش فايدة
ساجد وموج اتجوزوا وبيحبوا بعض جدا
مليكه دخلت الجامعه كونت صدقات كتير وبقا عندها صحاب بنات كتير وبقا عندها حبيب وهو صاحب الكافيه بتاع المدرسة اسموا زين واتخطبوا????
جودي الولد اللي ضربتوا بالالم هو نفس الشخص اللي جاب لها الشنطه وبقوا صحاب لان هو طلع معيد معاها الجامعه واتخطبوا
أما سيرا حياتها ماشيه عادي بتشتغل في شركه جاسر وساجد ومالك سكرتيرة واتخرجت من الجامعه
عمار اتخرج من الجامعه واشتغل في شركه بحث وتنقيب عن الآثار ولقى بنوته جميلة محجبه وخطبها????
ومراد حب المتهمه اللي جاتلوا في السجن واتجوزها❤️
وجاسر وحور حبوا بعض جدا وخلفوا بنتين توام ليليان و هاجر و مبسوطين جدا في حياتهم
وآسيا كملت حياتها وبتشتغل جنب جامعتها واتخطبت لزميل في كليتها وبتعيش اجمل ايام حياتها ❤️
النهاااااااااااااية
(كل اللي حابه اقولوا في نهاية الرواية ان أما شخص بيبعد عنك سواء موت فراق استعرضت لخذلان لوجع لغدر لحزن كل حاجه بتصيب الإنسان اوعي تفكر أن ربنا الكريم مش بيكافئك عليها لا ربنا بيكافئنا وبيدينا علي قد وجعنا وتعبنا مهما مر الوقت والتعب والوجع ربنا هيكافئنا كل ابتلاء بتاخد عليه ثواب وربنا بيعوضنا العوض دا حلو بشكل جميل ولطيف جدا يعني مثلا اسيا بطلتنا اللي حبيبها رماها في الشارع موقفتش في حياتها وكمان واشتغلت وحبت تاني و كمان حياتها عادي وسيرا برضوا ومليكه اللي حبت الشخص الغلط وعانت كتير أن معندناش صحاب وكانت وحيدة وربنا كرمها بشخص حبها وفضل وراها عشان يثبتلها نفسوا وانو بيحبها واتخطبوا وفيي ناس كتير في روايتنا اتحطموا ووقفوا علي رجليهم تاني واستحملوا كل حاجه واصعب ما يمر به الإنسان وتجاوزوه الحب لطيف وجميل بس اما يكون حب حلال أما الشخص يكون بيعافر لأجل انو يوصلك ويبذل قصارى جهده لاجلك ديي حاجه لطيفة جدا حقيقي وكمان لو لاحظنا أن في ناس كتير من ابطالنا حبوا حب غلط و ارتبطوا بسهوله بس مننساش ان هما اتسابوا واتخذلوا واتباعوا واتهانوا بسهوله جدا فكل اللي عايزة اوصلوا أن مش لما تقع ويصيبك الحزن أو الخذلان انك تقوم وتقاوم وتعافر مش تستسلم بحبكم مع السلامه❤️)

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً اسكريبت حسام وأماني للكاتبة أماني المغربي.

اترك رد

error: Content is protected !!