Uncategorized

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل السادس 6 بقلم رحاب ماهر

 رواية محبوبتي الصغيرة الفصل السادس 6 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل السادس 6 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل السادس 6 بقلم رحاب ماهر

انا اسف يمسك بجد… 
_مسك وهي مزهوله من التغير المفاجأ اللي حصل ل بلال وانه رجع معاها زي الاول… متفكرش ف حاجه دلوقتي يبلال المهم تخرج من هنا ع خير
وانا مش هبقي بخير غير وانا وياكي 
=….
.. طب ممكن تحبيلي اشرب 
_حاضر.. فأحضرت له كوب من الماء ثم أخذه منها ووضعه بجانبه ومسك يديها  ووضعهم بين يديه وكانتا باردتان من شده الخجول  وقال…انا اسف يمسك ممكن تسمحيني 
=بتوتر. انا.. انا هروح اسأل الدكتور عليك وهاجي وسحبت يديها وخرجت تضحك ولا تعرف مصدر الضحك وشارده ببلال فوجدت حنان تتابع ضحكها ثم دخلت الي بلال.. 
بلال.. انتي اي اللي مخليكي لسه هنا 
_بعياط مصطنع.. اي يبلال بدل متقوليي وحشتيني يحببتي وتخضني بالاحضان 
=انتي متخلفه يبنتي اقلك وحشتيني ازاي وانا مش قادر اتكلم انتي هدنك كده مبتفكريش الا ف نفسك 
_وانت من امتي بتقولي كده يبلال منت كانت عجباك شخصيتي. اي اللي حصل ولا بقي السنيوره عملت مفعولها 
=حناااااااان قلتلك ميت مره متجبيش سيره مسك ع لسانك  ولو ع شخصيتك فيستي كنت مغفل واتعميت بحبك 
_قصدك اي يبلال..!؟ 
=كنتي فين اول امبارح بالليل لما رنيت عليكي يحنان!؟ 
_حنان بتوتر منا كنت ف البيت هكون فين يعنيي وبعدين منا قلتلك سعتها بتسأل تاني لي
=طب هاتي تلفوني 
_اهو 
فتحه وبعدين ادهولها وصوره مين دي.. ! ومين الشخص اللي معاكي ده… حبيت اصورك عشان اعرفك انك خاينه.. 
حنان بخوف.. هفهمك يبلال والله اصل.. ثم قاطعها نبره صوت بلال اصل ايييييييي.. اصل اي… اقلك انا اصل اي.. الشخص ده انا اللي بعته ليكي عشان اتاكد من حبك ليا وانك مش طمعانه ف الفلوس انا حبيتك وانتي من طبقه فقيره بس مبصتش ع ده لان الحب ملوش شروط ولا حواجز ولما حسيت انك طمعانه.. انا كلمت الشاب ده عشان يكلمك واقدر اشوف صدق حبك ليا  .. ا الاول بدا يكلمك شات ردييتي عليه وكل الاسكرينات كانت بتجيلي وصورك اللي كنتي بتبعتيهاله ولما قالك وهنعمل اي ف بلال قلتيله هتجوزه واخليه يكتبلي الشقه بإسمي وبعدين اطلق ونجوز فيها وكنتي ع طول تقابليه وتخدي مني فلوس وتديهاله صحححححححححححح!؟ 
حنان وهي تبكي.. عشان خاطري يبلال سامحني انا غلط بس بحبك والله
_لا خلاص معدش ينفع الحمدلله ان ربنا عرفني حقيتك قبل مكنت اطلب ايدك للجواز مكنتش متخيل ان دي هتبقي ام عيالي 
….. 
مسك.. لو سمحت يدكتور هو بلال حالته مستقرّه ولا لسه ممكن يحصل حاجه
_والله مقدرش احدد دلوقتي بس اهم حاجه يبعد عن التوتر ولو ف اي مشاكل ف الشغل او ف البيت ياريت تبعدوه عنها لان نص التعب بيجي من التراكمات النفسيه غير ان الحدثه كانت صعبه عليه.. 
مسك بخوف.. يعني اي يدكتور 
متخفيش هيبقي كويس بس لو انتظم.. هو انتي تقربيله.. 
مسك صمتت برهه ثم قالت.. اه قريبته.. هو هيخرج امتي ان شاء الله 
_لو لقيته اتحسسن ف خلال يومين هكتبله ع خروج ويكمل بقيت العلاج ف البيت مع طبعاً الراحه النفسيه 
شكرا يدكتور طب ممكن تيجي تشوفه دلوقتي بقي عامل اي 
_اتفضلي.. فذهبا الي غرقه بلال.. 
مسك قدام الباب ولسه هتفتح لقت حنان بتفتح وعينيها حمرا وتنظر لمسك و كأنها تتوعد لها.. فقلقت مسك ودخلت مسىرعه فوجدت بلال ف حاله من العصبية التي أثرت عليه بالسلب 
… دكتوووووور الحقني بلال ماله ولي مش قادر يتنفس ابوس ايدك اتصرف 
… فين الممررررضه.. 
نعم يدكتور.. 
بسرعه هاتي المصل.. 
حاضر.. 
اتفضل.. 
 نام بلال بعدها بعدة دقائق 
~مسك.. انت اتديته اي يدكتور 
اهدي هو شكل نفسيته مش مظبوطه وف ضغوطات عليه ودي حقنه مهدأه.. هو هيدنو هنا يومين ومحتاجين حد يبات معاه عشان ياخد باله منه
.. مسك.. مردتش تعرف عمها عشان ميقلقش عليه وقالت.. انا اللي هبات معاه
خلاص تمام تعالي ما اعرفك ع الادويه بتعته بتتاخد امتي وله أكل معين و لو حصل اي حاجه اندهي عليا او ع الممرضه 
_شكرا يدكتور… ثم خرج ومسك جلست بجوار بلال وواضعه يديها ع يده وبلال نائم كالملاك ولكن يظهر ع وجهه التعب والارهاق.. 
مسك ف نفسها.. اول مره اتأمل ف ملامحك انت طلعت جميل اوي يبلال مش ف الشكل بس لكن جميل ف القلب كمان انا عارفه انك الفتره اللي فاتت مش فاهم اي اللي كان بيحصل معانا ويمكن ده السبب اللي كان مغيرك ثم قاطعها اتصال.. 
السلام عليكم 
_وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.. مسك عامله اي وببعتلك مش بتردي لي 
=معلش يزينه مخدتش بالي من الرسايل 
_طب انتي كويسه يحيبتي
=اه.. كنتي عايزه حاجه!؟ 
_انتي نسيتي ولا اي بتصل عشان نتفق ع دروسنا اللي هتبدا بكره.دي 
-مسك ف نفسها انا ازاي نسيت الدروس يربي ع الخبطه طب اعمل اي دلوقتي.. 
زينه.. مسك.. مش بتردي لي 
مسك: لا يزينه مش هروح هأجل شهر.كده 
.. لي! 
قصت لها ما حدث مع بلال وأنه مسؤل منها الآن فلا يجب أن تتركه 
_طب انتي فين وانا اجيلك 
=لا متتعبيش نفسك كلها يومين ويخرج ادعيله بالله عليكي يزينه
_حاضر يحببتي وانا هبقي اجيلك اشرحلك اللي خدناه عشان مفيش حاجه تفوك وبالمره اطمن ع بلال
=تسلميلي ياقلبي ثم قاطعها بلال.. مسك بصوت متعب 
طب سلام دلوقتي اصل بلال فاق واغلقت التلفون
اخيرا صحيت يبلال موتني من الخوف 
=بضحكه تعب.. بعد الشر عليكي ياقلبي مش هنروح ولا هدني زي المسجون هنا 
_مسك تضحك لا لسه مأفرجناش عنك يومين اتنين بس وهنخرج 
نخرج..!؟ انتي هتباتي معايا
_اه ولا انت مش عايزني اكلم عمي يجيلك 
بلال ف نفسه دا انا لو اطول احطك جوا قلبي. كنت حطيتك واخبيكي من كل الناس.. ثم قال.. ازاي بتعمليني كده وانا مكنتش بقدملك الا اسوأ معامله 
=بلال انا قلتلك بلاش نتكلم ف مواضيع من دي دلوقتي يلا عشان تاكل وتاخد العلاج 
_منتي علاجي
*نعم!؟ 
_لا ولا حاجه بكح
مسك تقف بالخلف وتضحك ثم تحضر له الاكل قائله.. مش انا اللي عملت الاكل.. امي اللي عملته 
=طب ولي بتقليلي! 
_عشان عارفه انك مش هتاكل حاجه انا هعملهالك فإتصلت ع امي تعملك 
=طب لو قلتلك مش واكل غير من ايدك 
_مسك بفرحه.. بجد
=دنك منهدشه طول الوقت كده وانا اموت من الجوع بقي 
_لا لا نص ساعه والاكل يكون حاضر يبررو وغادرت كي تحضر له الأكل.. 
بلال بإستغراب ويرفع حاجبه.. بروو.. البت دي بتجيب الكلام ده منين 
…. 
مسك دخلت الغرفه ومعها الاكل فشعر بها بلال فاصطنع بالنوم كي يري رد فعلها.. 
يلا يبلال عملتلك الأكل اللي انت بتحبه 
=     
_بلال.. بلاللللللللللللل.. يلهوي الراجل مات الحقني يدكتور… 
=بلال مش قادر يتكلم من كتر الضحك.. انا صاحي يمجنونه اي عيزاني اموت 
_يسوادك وقعت قلبي عليك 
=سلامت قلبك يقمر وغمز لها 
_ط.. طب.. طب يلا عشان تاكل وتاخد العلاج 
=والله حضرتك لسه مقومتنيش.. 
_طب يلا قوم 
=انتي يبت ليكي خال اهبل..! 
_مسك افتكرت هذه الكلمه فكان يقول لها دائما منذ الصغر.. 
لا لي 
=انتي مش شيفاني مش قادر اتكلم وتقوليلي قوم!
_امال مين اللي عمال يرغي من الصبح لحد مصدعني امري لله 
=شكورررراه يبرو 
_مسك طب يلا هات ايدك عشان اقومك 
=مش قادر ارفعها تعالي انتي ارفعيهالي 
_يارب صبرني.. 
فساعدته ع النهوض ثم وضعت الاكل امامه..يلا كُل ع ما اصلي 
_بس انامش هاكل الا من ايدك 
=مسك تتصنع الغباء..منا اللي عملت الاكل 
_مسك تعالي عشان تأكليني ومتعمليش فيها غبيه
=مهو اصل هو عشان مش عارفه…
ظل يضحك بلال ع كثوفها الذي ظهر ع وجهها 
ها هتيجي ولا مش واكل..
_لا خلاص جايه..
وهي تأكله وهو طوال الوقت ينظر لها
«مسك..هو ف حاجه!؟
_اه ف قمر قاعد قدامي 
=تلفت حولها..امال هو فين
_ما شاء يعني مش غبيه بس لا وحوله كمان اللهم بارك بس معرفش ان اكلك جامد كده 
=طبعا مش انا اللي عملاه يبني وده غرور ع فكره
_بس انا حبيبي مش مغرور 
=ها..ها..طب يلا كمل اكل
ثم انتهي من الاكل..واخذ العلاج ونام 
مسك قامت عشان تصلي وكان يتابعها بلال حتي انتهت من الصلاه..
=دعتيلي!؟
_مسك بصتله بصه عيظ لا 
=اه ياني قره عيني نسياني حتي ف الدعاء 
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

اترك رد