Uncategorized

رواية لربما يعشقني الفصل السابع 7 بقلم حبيبة محمد

 رواية لربما يعشقني الفصل السابع 7 بقلم حبيبة محمد

رواية لربما يعشقني الفصل السابع 7 بقلم حبيبة محمد

رواية لربما يعشقني الفصل السابع 7 بقلم حبيبة محمد

دخل اوضته لقاها مرميه علي سريره وبطنها بتنزف والارض مليانه دم والسرير كله دم 
والسكينه مرميه علي الارض
ادم كان علي وشك قلبه يقف من خضته …..
احساس وحش اوي انك تشوف حد بتحبه في منظر زي دا….
جري عليها وشالها علي ايديه ونزل يجري علي اقرب مستشفي
***
كان رايح جاي في المستشفي مستني الدكتور يجي او يرد عليه …يقوله اي حاجه…يقوله ان شمس كويسه
الدكتور فعلا خرج في اللحظه دي….
ادم بتوتر: ش شمس كويسه؟
الدكتور بأبتسامه: شمس كويسه والحمد لله الطعنه كانت سطحيه
ادم ضحك بهستيريه زي ما يكون روحه رجعتله من جديد…
: طب ينفع اشوفها
الدكتور: هي اصلا تحت تأثير البنج حاليا مش هتسمعك بس لو عايز تدخل تطمن عليها اتفضل
ادم دخل بدون تردد
واول ما دخل من باب الاوضه وقف ومقدرش حتي يخطي خطوه تاني نحيتها 
حس انه كل الحصل بسببه حاسس انه غلطان انه سابها لوحدها …..
قلبه وجعه اوي لما شافها مرميه علي السرير بالمنظر دا
ولحد دلوقتي مش قادر حتي يشوفها علي سرير في اوضه عمليات….
بس برضو مقدرش يمسك نفسه عشان مشاعره بتجذبه ليها ومبيقدرش عمره يقاوم دا
دخل الاوضه وقعد علي كرسي جمب السرير….
ومسك ايدها 
هو نفسه ميعرفش …اي بيحصله لما بيلمس ايدها….
اي بيحصله لدرجه ان قلبه يدق اوي كدا …. وبيفرح لما بيشوفها 
وقلبه بيفرح انه سمع صوتها
عينها لما بتيجي في عينه بيحس انه قلبه هيقف من كتر ما هو بيدق زياده عن اللزوم….
لربما يعشقها حقا!!!!!!
لامس وشها بحنيه وقالها : 
عارف انك مش هتسمعيني  ولو فوقتي من البنج وخفيتي انا مش هسامح نفسي ابدا….
و هجيب حقك والله ما هسيب العمل فيكي كدا علي جثتي لو سيبته …. انتي متعرفيش انا حصلي اي لما شوفتك كدا
متعرفيش قلبي دق ازاي لما وكان علي وشك انه يقف من خوفي عليكي يا شمس
مبقتش بقدر ابعد عنك في حاجه بتجذبني ليكي …و شعور قوي جدا كل لما احاول مفكرش فيكي بعمل العكس ….
وبتقرب منك اكتر….. ازاي اتعلقت بيكي بسرعه كدا و دي المشكله الاكبر…. يمكن مش هقدر اقولك الكلام دا في وشك ولا هقدر اواجهك بالحقيقه دي حتي لو فوقتي …. بس كان لازم عشان اطلع كل ال في قلبي ليكي ابص في وشك وامسك ايدك….. انا لغايه دلوقتي مش قادر اوصف الانا فيه دا عبار عن اي؟؟؟؟؟ انا وانتي دلوقتي ليه مع بعض و ليه القدر جمعني بيكي انتي بالذات ….
لامس وشها تاني بحنو وباسها من راسها و كان لسه هيقوم 
شمس شدته من ايده…..
ادم وقف مكانه وقلبه دق جامد 
شمس بأرهاق فتحت عينها وقالتله: خليك جمبي…
انا بطمن بوجودك جمبي وخايفه اكون لوحدي من غيرك….
ادم ابتسم وباس ايدها برقه :
انا جمبك يا حبيبتي اطمني
شمس ابتسمت برقه: 
انا كدا هبوظلك شغلك ؟؟ 
ادم بحده: ما يولع الشغل اهم حاجه انتي تكوني بخير واشوف ابتسامتك دي
شمس بصتله برقه وغمضت عينها بخوف ونزلت دمعه من عينها
ادم بخوف عليها مسحلها دموعها: ش..شمس اهدي يا روحي انا جمبك والله بتعيطي ليه دلوقتي طيب؟
شمس بخوف وارهاق: عشان…عشان كل لما افتكر الحصل ….بخاف وبترعش انا خاايفه اوي خايفه لدرجه اني بشوف العمل كدا فيا في كل مكان بغمض عيني بخاف اكتر مبستريحش …لدرجه اني خايفه تخرج وتسيبني لوحدي ….
ادم باس ايدها بحنيه: متخافيش مش هسيبك لوحدك اكمل حديثه بحده وخبث: والله يا شمس ما هسيب العمل كدا فيكي
انا بس مستنيكي تفوقي كدا وتحكيلي وتحكي للشرطه علي كل حاجه عشان في تحقيق…
شمس خافت اكتر : لا. .لا تحقيق  اي لا طبعا لااا 
ادم بحده: شمس اسمعس كلامي ومتخافيش لازم اجيب العمل كدا
شمس بخوف: لا يا ادم لو بتحبني او علي اقل عندي ليك غلاوه بلاش تعمل كدا انا مش عايزه تحقيق  ولا اي حاجه كل الانا عايزاه امشي من هنا انا نفسيتي ادمرت 180 درجه ومش قادره نفسيتي تدمر اكتر من كدا….
ادم مسح علي وشه بعصبيه وبخفوت جوا نفسه: طب هي نفسيتها مدمره وانا مش هقدر اشوفها كدا وادمرها اكتر و في نفس الوقت مش هقدر اسيب العمل فيها كدا….
شمس بخفوت: قولت اي؟
ادم امأ براسه بهدوء: ماشي يا شمس موافق اهم حاجه انتي هتقدري تروحي انهارده ولا نخليكي في المستشفي يوم كمان؟
شمس: لا عايزه اروح
ادم امأ براسه : تمام هروح انا اشوف موضوع التحقيق دا واخلص الموضوع بمعرفتي
***
فاتن دخلت بيتها ولمت شنطه هدومها بأرتعاش و بتحاول تعمل كل حاجه بسرعه 
عشان متتقفش والشرطه تلحقها
و هنا كان تقي بترن عليها….
فاتن بخفوت: ن نعم؟
تقي : ها عملتي اي؟
فاتن بخوف ودموع: تقريبا قتلتها يا تقي….
تقي بذهول: نهارك اسود عملتي اي؟؟ قتلتي البت؟
فاتن بتوتر: م معرفش …معرفش عملت كدا ازاي معرفش. ….الانا اعرفه اني لازم اهرب دلوقتي لأي مكان….
فاتن قفلت مع تقي وخدت شنطه هدومها وطفشت من البيت
****
ادم دخل القصر و شمس متسنده علي كتفه …..
شمس بخفوت: ادم…. قولت للشرطه اني انا الخبطت نفسي بالسكينه بدون قصد؟
ادم: قولت
شمس: طب و السكينه و البصمات ال في كل مكان ؟
ادم: انا مسحت البصمات ورميت السكينه ونضفت الشقه
شمس بأبتسامه: عملت كل دا ؟
ادم : طبعا واعمل اي حاجه عشان عيونك
شمس ابتسمتله ….و 
 جاسر و صباح ليلي كانوا واقفين مربعين ايدهم وبعد كدا كلهم سقفوا لادم وشمس
شمس بصت لأدم بعدم فهم!
ادم بحده: اي المسخره دي؟
جاسر: انت ال اي المسخره دي؟
جايبلنا واحده منعرفهاش في القصر تعيش معانا ؟ 
لا وكمان رامي علي راسنا البلاوي والمصايب ومخلي فاروق و ابوها يقتلوا في بعض عندنا في القصر
ادم ساب ايد شمس وبص لجاسر بحده وخبث: اتكلم بطريقه احسم يا جاسر انت مبتكلمش عيل صغير قدامك يا اخي عيب عليك دا انا اطول منك حتي؟
جاسر بغيظ: البت دي هتطردها برا القصر دا احنا كش فاتحين دار ايتام للرعايه بالأطفال هنا
ادم بغيظ: مسمهاش بت واتكلم عدل عن مراتي ومش هقولهالك تاني…..
جاسر : هي بقت مراتك كمان؟
ادم مسك جاسر من لياقه قميصه
بعصبيه: لما تتكلم عن مراتي تتكلم بأدب
جاسر: دي المفروض تكون مرات ابوك…..
ادم بعصبيه: ابويا عجوز ومكحكح انت مجنون
شمس حطت راسها في الارض بخجل 
ام بص لجاسر بقرف ومسك ايد شمس وطلعوا
****
مالك: قبل ما ندخل القصر عايزك تعرفي انك شخصيه غير شخصيتك الحقيقيه …. يعني انتي اسمك سلمي ومن عيله غنيه جدا….
ايلول امأت براسها ومسكت ايد مالك ودخلوا القصر
جاسر : الله الله كل واحد جايبلنا بنت وجايلنا القصر بيها….
مالك بيحاول يمثل: دي سلمي …صاحبتي في الكليه
سلمي بخفوت: انا مش في كليه يا مالك ولا عمري اتعلمت بطل تأليف
مالك بهمس: بطلي غباء احنا بنمثل قدامهم
جاسر بأبتسامه: اهلا بيكي يا سلمي…. 
ليلي بهمس: و دي جايبها ليه انشاء الله
صباح: اسكتي انتي
مالك: ايلول جايه تبات معانا كام يوم عقبال ما باباها ومامتها يجوا من السفر …اصلهم بيسافروا بلاد برا كتير عشان شغلهم وكدا.
جاسر: اتفضلي يا سلمي …
ايلول بأبتسامه امأت براسها ومالك طلع وراها
***
في غرفه ادم 
ادم دخل الاوضه ومعاه شمس
شمس مسكت ايد ادم : بشكرك يا ادم علي كل حاجه
ادم حضنها بهدوء ولامس شعرها الناعم دا بحنيه : ششش متقوليش شكرا انا اصلا مش مسامح نفسي علي الحصل ومش هسامح نفسي
شمس بعدت عنه بعدم فهم: تقصد اي
ادم: لو مكنتش سيبتك مكنش حصلك كدا
شمس بهدوء: انت ملكش ذنب
ادم: مش هتقوليلي مين العمل فيكي كدا؟
شمس سكتت وحطت راسها في الارض
ادم: مين ؟
شمس: لو قولتلك هتعمل مشاكل بلاش ……
ادم بحده: امم قولي سامعك؟
شمس: لا بلاش ارجوك هقولك بعدين…..
ادم امأ براسه : خلاص وقت ما تلاقي نفسك قادره تحكي احكي
كان لسه هيخرج شمس مسكته من ايده
ادم: في اي؟
شمس بهدوء : ينفع تخليك جمبي ….. خايفه انام لوحدي بعد الحصل ….
ادم بأبتسامه: نامي يا شمس وانا جمبك في اي وقت متخافيش محدش يقدر يقربلك
***
شمس دخلت اوضتها ومالك قفل الباب بعد ما دخل
مالك بعصبيه تافهه: بطلي تخلف يا ايلول قولتلك كام مره مثلي قدامهم..
ايلول دبدبت في الارض بعصبيه : يووووه اعملك اييييي لسه مش متعوده علي الوضع دا
مالك: لا اتعودي وخدي بالك
ومتحكيش لحد ايا كان مين اي حاجه عنك سامعه؟ 
ايلول امات براسها: سامعه 
ماالك خرج وسابها في الاوضه
و في نفس الوقت ادم خرج
مالك بتفاهه: حبيبي حبيبي حبيبي…..
ادم بضحكته الجميله: وحشتني يا اخويا ااكمل حديثه : بغمزه الا قولي مين البت المعاك دي 
مالك بسخريه وكدب: دي صاحبتي من الكليه
ادم: واي جايب صاحبتك تبات معانا……
مالك: اهلها برا واكيد مش هسيبها تعيش لوحدها
ادم: امممم
مالك: مين في الاوضه جوا ومالك قافل الباب كدا ليه
ادم بحده: مراتي
مالك: نعم؟؟ انت اتجوزت؟
ادم:  هات ايدك هحكيلك عل كل حاجه
***
ايلول كانت راحه جايه في الاوضه وعماله تمسك في اي حاجه وتبص عليها ….
لحد ما شافت بالصدفه مالك و ادم ….بيتمشوا تحت في الجنينه
ايلول: ماشي يا مالك!!! سايبني هنا محبوسه وبتتمشي انت تحت
***
مالك بذهول: طب و فاروق لسه لغايه داوقتي عايز يتجوزها
ادم بغيظ: مالك فتح دماغك معايا هيتجوزها ازاي وانا اتجوزتها خلاص
مالك: اقصد يعني لسه عنده الرغبه انه يتجوزها او لسه بيحبها
ادم بغيره: يعم يتجوزها ازاي انتوا مجانين بقولك مراتي ومش هسيبها ليه عمري
مالك: متأكد انك بتحميها من ابوها بس ومفيش اي حاجه تاني في قلبك؟؟
ادم بتوتر: لا لا مفيش طبعا
مالك: يعني مبتحسش اتجاهها حاجه كدا ولا كدا؟
ادم: يعم قولت لا وسيبني اتخمد بقا عشان ورايا شغل بكره
في صباح يوم جديد …????????❤️
شمس صحيت من النوم لقت ادم واقف جمبها بيسرح شعره
شمس قامت من علي السرير بارهاق وابتسامه: رايح فين؟
ادم : علي الشركه ….
شمس بابتسامه : خلي بالك من نفسك ….
ادم مسك ايذها بحنو: خلي بالك انتي من نفسك وخدي الدوا ومتتعبيش نفسك
شمس مسكت الچاكيت بتاعه ولبستهولوا 
: انت الخلي بالك من نفسك انا مش هستحمل عليك اي حاجه ومقدرش اشوف فيك حاجه 
*****
مالك بتحذير: اوعي اوعيييي… 
تغلطي غلطه وتبينلهم الحقيقه خلي بالك 
ايلول : يوووه خلاص بقا متوجعش دماغي خليني اكمل الجيم دا
مالك: جيم؟ انتي بتلعبي اي؟
ايلول بتفاهه: بلعب ببچي 
مالك: يارب صبرني بكلم طفله
***
فاروق: انا هعرفك كل مواعيد ادم هعرفك وقت خروجه من الشركه امتي ووقت دخوله امتي عشان لما تيجي تخطفه
سيد: حاضر يا باشا بس متنساش  الكام باكو الاتفقنا عليهم
فاروق: طول ما انت بتعمل الانا عايزه هتاخد مني فلوس عمرك ما تخيلتها
***
جميله : مناديل يا باشا؟
ادم وقف يالعربيه وادالها فلوس 
جميله: ربنا يحفظك ويعلي في مراتبك يبني
ادم ابتسم ومشي تاني….
***
فاتن ببرود: محدش قبض عليا لحد دلوقتي يا بت يا تقي انا مستغربه
تقي بخبث: يبنتي تلاقيها خافت منك ومبلغتش عليكي
فاتن ب شر: هي لسه شافت حاجه انا هوريها اسود ايام حياتها….
تقي: بس بصراحه البت حلوه 
وجذابه في كل حاجه
فاتن: دي معفنه 
*** 
ادم خرج من الشركه وركب عربيته ومشي بش وهو في نص الطريق لاحظ 4 عربيات ماشيه وراه
ادم : اممم فاروق!!
مره واحده لقي عربيه في وشه و نازل منها يجي اكتر من ١٠ رجاله كسرو ازاز العربيه وخبطوا ب حديده في راسه
فتح عينه لقي نفسه في مخزن كبير مليان رجاله كتير واسلحه و سيد وفاروق واقفين قدام ادم زي العصابه
سيد: فوق ياض مش هكتر في الكلام …..انا هقولك كلمه واحده وانت ومزاجك بقا
فاروق بغيظ: يا تطلق شمس يا هتتقتل دلوقتي حالا
****
شمس بأرهاق وتعب: هو ادم لسه موصاش لحد دلوقتي ليه انا قلقت عليه ….
اتصلت بيه بس مفيش استجابه بيديها مغلق
***
ايلول: اي الملل دا الاستاذ سايبني محبوسه هنا
لا وقال اي فاكرني هسمع كلامه ومش هخرج من الاوضه
**
شمس خرجت من الاوضه و في نفس الوقت ايلول خرجت من الاوضه وكانوا في وش بعض هما الاتنين
تخيلوا اتنين اخوات بقالهم سنين مشافوش بعض و دلوقتي ربنا جمع بينهم من جديد
يا تري جميله هتعرف طريق ايلول وشمس ولادها من ادم؟
و هل ادم ؟ هيطلق شمس ولا هيختار نفسه؟
وايلول وشمس هيعرفوا انهم اخوات ولا لأ واي رد فعلهم لو عرفوا؟
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصبت خطيبة أخي للكاتبة مهرائيل ماجد

اترك رد