Uncategorized

رواية عشق السيوفي الفصل الثلاثون 30 بقلم شهد محمد

    رواية عشق السيوفي الفصل الثلاثون 30 بقلم شهد محمد

 رواية عشق السيوفي الفصل الثلاثون 30 بقلم شهد محمد

 رواية عشق السيوفي الفصل الثلاثون 30 بقلم شهد محمد

جلس مروان علي الكرسي المقابل لمكتب والده:
-نعم يا بابا خير 
جلس مختار علي الكرسي الخاص به:
-عيب الي بتعمله ده هو اختيار من الاتنين لاما تطلقها وخلاص أو تعيش معاها وتعاملها كويس هي مراتك ام ابنك حتي اعترفت ليك علي كل حاجه وبالرغم من كل ده شوف بتعاملها ازاي شوف 
رد مروان بكل برود:
-عارف فريده تكون مين وحضرتك عارف كنت بحبها قد اي وهي خدعتني برضه وماما صممت اديها فرصه بس اديتها 
مختار:
-لا انت مديتهاش اي فرصه الفرصه انك اول حاجه تتغير معاها غير من معاملتك بسببك ابنك كره امه
مروان:
-يعني حضرتك عايز اعمل اي 
مختار:
-تروحوا سوا اي مكان كام يوم وتقربوا تاني وتخلي زين يتأسف دلوقتي لامه وانت كمان 
مروان بعدم اهتمام:
-حاضر اي طلب تاني؟!
مختار:
-لا مفيش غير ده وبس خلاص تقدر تتفضل 
ترجل مروان:
-تمام عن اذنك
***************
“بعد بعض الوقت فاقت عنود تحت تأثير نفس الصدمه”
تشبست عنود في تيشيرت عمر:
-قولي ماما عايشه انا كنت بحلم صح قولها عنود ملهاش غيرك خليكي مع عنود هي وعدتني أنها تفضل معايا انت السبب انت الي بعدتني عنها هي ماتت بسببك انت اطلع بره انا بكرهك من كل قلبي يا شيخ حسبي الله ونعم الوكيل فيييييييك 
ترجل عمر تحت تأثير الصدمه خارج الغرفه:
-انتي مش عنود الي اعرفها ابدا 
Flash back ????
عمر:
-انت ازاي تضرب عنود 
عنود وهي تبكي:
-عااا ضلبني (ضربني) يا عمر علشان اخدت لعبته 
ضرب عمر محمد ابن عمه:
-عارف لو ضربت عنود تاني هقتلك 
“فعنود كانت تبلغ من العمر تلت سنوات وعمر عشر سنوات ومحمد ست سنوات”
اقتربت عنود من عمر:
-عمل (عمر) تعال العب معايا محدش بيحبني وانا بحب العب معاك انت 
امسك عمر بيدها:
-متخافيش يا عنود انا هلعب معاكي ولما نكبر اتجوزك
عنود:
– ماسي(ماشي) موافقه ابقي اتجوزني 
******************
“نرجع الوقت الحاضر”
عمر:
-طول عمرك بتحبيني يا عنود وانا بحبك اوي مش هسيبك يا عنود 
أقترب محمد من عمر:
-هاا يا عمر اعمامك في الطريق جاين علشان ندفن عمتك 
مسح عمر دموعه:
-طيب يا محمد يلا علشان نجهز الصوان يدوب الوقت اهو
وضع محمد يده علي كتف عمر:
-بتعيط يا عمر انت كبيرنا وعارف عمتك عملت اي 
عمر:
-يعني علشان اتجوزت الي هي عيزاه من بحري ومتجوزتش من بلدنا تبقي عملت حاجه حرام وعار 
محمد:
-نعمل اي بس جدك عايزها تتجوز صعيدي وتكون جمبه علشان بنته الوحيده
عمر:
-طب يلا نخلص كل حاجه وبعدين نرتاح شويه 
*********
“في شقه تيا وادهم”
زفرت عشق في راحه:
-ياااااااه الواحد تعب بجد كان اي يحصل لو جبت حد ساعدكم 
جلس ادهم بصوت هادئ:
-في أننا عايزين نفرش شقتنا بنفسنا مثلااا 
جلست تيا بجوار ادهم:
-ايوه عايزه اجهز كل حاجه زي ماانا عايزه واكون عارفه الاماكن 
مراد:
-طب يلا ولا اي علشان نرتاح وعلينا حاجات بكره زياده وانا عليا شغل
رفعت عشق يدها كالاطفال:
-انا انا واخده اجازه 
رد ادهم بمرح:
-اومال اي ده العروسه ماخدتش اجازه 
وقفت عشق ووضعت يدها في وسطها:
-لاااا انا ابقي اخت العريس وانتيم اخو العروسه 
تيا:
-وانتيم اخو العروسه ده اهم من اخت العريس اصلا 
شعر مراد بالغيره من مازن:
-طب استأذن انا بقي وادهم معاكي اهو 
شعرت عشق بزعل مراد:
-مراد استني عيزاك وتوجهوا الي الشرفه
رد مراد بضيق:
-نعم!!!!
عشق:
– اسفه بس انا بهزر علي حكايه مازن 
امسك يدها وضغط عليها بقوه:
– وانتي عارفه اني بغير لأنك ليا وبس فاهمه يعني اي متجبيش سيره اي راجل علي لسانك غيري مفهوووم 
احمر وجه عشق:
-مفهو…..
ثم قاطعها مراد بقبله طويله ووضعت عشق يدها حول رقبه مراد ووضع مراد يده علي وسط عشق 
بعدت عشق عن مراد مسافه قليله لكي تاخد نفسها:
-احم 
مراد:
-احم يلا بينا اطلعي 
يتبع..
لقراءة الفصل الحادي والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية دموعها ملاذي للكاتبة مريم حسني

اترك رد