Uncategorized

رواية تربع على عرش قلبي الفصل الثامن 8 بقلم رحمة أيمن

 رواية تربع على عرش قلبي الفصل الثامن 8 بقلم رحمة أيمن

رواية تربع على عرش قلبي الفصل الثامن 8 بقلم رحمة أيمن

رواية تربع على عرش قلبي الفصل الثامن 8 بقلم رحمة أيمن

مازن:  بتعملي اي!
رحمه بتوتر:  كنت… كنت
مازن:  كنتي اي ها 
رحمه:  احم! 
كنت هموت من القلق،  عيونه البني ورموشه و الحمار الي في عنيه من السهر، كان وسيم اوي عن قرب… هو دافي كده لي؟! 
مازن:  رحمه 
رحمه بتركيز : هاا
مازن: في اي 
رحمه:  انت الى في اي!  ،  مش ملاحظ حاجه 
“يركز قليلا يجدها فوقه فيبعدها عنه بسرعه ويقوم من السرير برتباك” 
مازن بقلق ولمس رقبته برفق : احم  عذرا مختش بالي 
رحمه:….. 
وقفنا حوالي خمس دقايق كده مش عرفين نتكلم وبعدها دخل الحمام،  هو كيوت وهو متوتر كده لي معلش؟! 
————-
رحمه ببرائه:  ونبي اعمل حسابي 
مازن:  مبحبش حد ياكل معايا 
رحمه:  ده انا زي مراتك يعني،  باليز ها ها 
مازن:  صداااع،  حلي عن دماغي بقي 
رحمه:  هشتكيك لحقوق المراه وخليهم يعلقوك علي باب البوابه كدهو 
مازن باكل خيار ورخامه:  واي كمان 
رحمه:  بطل رزاله بقي،  الاه!
مازن:  اوووف 
رحمه:  ولد!  ، ول تقل لهما اف ول تنهرهما ،  انا اكبر منك عيب
مازن:  بقلك اي،  اطلعي بره! 
قعدت علي السفره وماسكه المعلقه كده برائه ومستنياه،  حقيقي علي شويه اكل عظمه!  شيف الشربيني حجي ده ول اي 
رحمه:  مين الي علمك الطبخ 
مازن:….. 
رحمه:  مين الي علمك الطبخ 
مازن بتنهيد:…. 
رحمه:  مازن،  مين الي علمك الطبخ 
مازن:  متفصلي بقي الله!  ملكيش دعوه 
رحمه:  مازن 
مازن:  اه يا راسي، خير 
رحمه:  عليك شويه مكرونه يااض عظمممه 
مازن:  هههه 
هو تقيل ول بارد،  اصلو لو تقيل هيفجر امي،  ولو بارد هيشلها بس،  خايفه اقله انه ضحكتو وقعتني جامد كده علي شوشتي بس استحي. 
مازن: كنتي فين 
رحمه بتوتر: مش فهمه 
مازن: لما رجعت ملقتكيش، ولما صحيت كنتي لبسه لبس خروج، كنتي فين 
رحمه ببتسامه: مش فاكر حاجه كده هههه 
مازن:….
flashpack
ترن ترن ترن 
مازن بنعاس: الو 
رحمه: صباح الخير يا عمهم، ول مساؤ عشان نايم وكده
مازن: مين؟!
رحمه: معقول نسيت مراتك حبيبتك مكنش العشم 
مازن: رحمه!، جبتي رقمي من فين 
رحمه: هقلك بعدين، المهم حولي فلوس 
مازن: نعم!
رحمه: اصل انا في المكتبه وشتريت تلات كتب حوالي 200 جنيه كده وعملت فيها ناصحه بقي و قلت لاء يا عمو مض عايزه  وعملت بيدي كده مني لله و عايزه 200 جنيه لو سمحت 
مازن: انتي مجنونه يا بنتي ول اي 
رحمه: وربنا لو محولتلي فلوس لفضحك في المحل وصوت وهتزعل وهجيب محامي وهخلعك لما ارجع متعصبنيش 
مازن: يخربيت الرغي، عايزه اي يعني دلوقتي 
رحمه: عايزه 200 جنيه حق الكتب 
مازن: طيب اقفلي هحولك 
رحمه: مازن 
مازن: عايزه اي من زفت 
رحمه: جيب 100 كمان فوق البيعه شالله يخلهملك يا رب 
مازن:”يقوم بالقفل “
back
مازن: اممم فتكرت يختي 
رحمه ببرائه: هيهي 
مازن: روحتي لوحدك 
رحمه.: تؤ روحت مع خالد وص…
مازن برمي الملعقه بغضب: شبعت، شيلي انتي الاكل.
اي ده في اي!، استني اما كمل طيب، ولاه 
“تدخل الغرفه بدون تخبيط”
رحمه: مازن كنت عاي.. احيه
مازن: اي يا بنتي خبطي في اي!
رحمه بوضع يدها علي عينيها: كن..ت بحسبك بتلعب والله ومش هتسمعني زي كل مره 
مازن: خلاص لبسته 
رحمه: احم عايزه الكتب نستهم هنا 
مازن: امم 
رحمه: ابيض علي بني مينفعش معاها ساعه زرقه، عندك اسود البسها هتليق اكتر، بنسبه للكوتشي في الابيض وبني الغماق البس اي واحد فيهم هيكون جامد  
مازن ببرود: مش مهم رئيك بنسبالي 
رحمه: اخبط دماغك في الحيطه 
مازن:….
رحمه: اه صح كنت هنسي، خد 
مازن: اي ده 
رحمه: لقيته صدفه وعرفت انك عايزه فجبته 
مازن: بس انا دورت عليه كتير ملقتوش 
رحمه: سر المهنه 
خدو مني وبصلي بفضول اني زي لقيته، بس فعلا كان صعب جدا اني القي وطلع عيني وروحت اكبر المكتبات الي هنا وخليت المكتبه الي بروحها ديما تجبهولي والحمد لله لقيته، هو زكي وقفشني لي ها!
مازن: رحمه 
رحمه: امم 
مازن: شكرا 
رحمه: ههه العفو يا صغنن خلاثو
مازن بنرفذه : انا الي غلطان اصلا، اقفلي الزفت وراكي 
قعدت علي الكنبه وبقرا في الكتاب الجديد وبتقول فيه “فكان رجل رائحته تملئ صدري فتجعلني اتوهج لمعانآ فلا يعلم كيف هي تُذيب قلبي ول افهم هذا الشعور”  لقيت ريحه برفانه ظهرت فبتسمت بتلقائه، هو ازاي ريحته حلوه كده وازاي كلامها كمان صح اوي كده.
مازن: امم حلو كده 
رحمه: بطلللل هههه
مازن: ههه سلام يختي 
رحمه: مازن 
مازن: نعم 
رحمه: الساعه 10 دلوقتي و 2 كده هيجي فيلم جميل علي mbc2 ممكن تيجي بدري نسمعو سوي 
مازن بتحرك للباب : نامي كويس 
رحمه: بااارد يا جدع 
مش مهم رزلته ول ضحكته الي فعلا قمر اوي، بس سمع كلامي وغير الساعه فعلا ولبس الكوتشي البني الغامق وكان شكله جامد جدي، وسيكا وهحب علي نفسي دلوقتي 
فديو كول 
ايمان: حووم، عامله اي يا عروسه 
رحمه: عروسة اي بقي بمدرسه المشاغبين الي انا عايشه فيها دي 
ايمان: ههه وطب والله جامد اهو اصغر منك يسليكي 
رحمه: ببتريقي عليا يا وجه البرص انتي 
ايمان: ههه حصل، بس شكل الوضع تمام مش عارف لي مطمن من صوتك يا فووز
رحمه: ههه والله يا لمبي بنحاول نسيطر علي الوضع 
ايه: جرى اي يا صحاب فالصووو، تدخلو قبلي مكنش العشم
رحمه: يا ساتر يا رب، وانا اقول الدنيا ضلمت لي 
ايه: وسخخخخه 
رحمه: عمله اي يام جنه 
ايه: هنتحر قريب، شكلها جايه تخليص حق لناس الي برميها في سجن والله 
ايمان احسن، من عمايلك السوده 
رحمه: هههه تستاهلي ابت والله، تربيتي 
ايه: ماشي يا جزمه انتي وهيه حسابي معاكو بكره باذن الله 
ايمان: اه يا حوم صح هنجيلك بكره 
رحمه: اي الخبر الوحش اقصد الجميل ده تنورو 
ايه: كلمه الحق طلعت الاول 
ايمان: الندااااله يا ماان
الصداقه جزء حلو في حياتك عمرو ما يتكرر، ممكن الدنيا تقف بنسبالك وتتخنق وتحس انك جايب اخرك من كل الناس وتشوف صحابك وتنمو علي خلق الله وعلي نفسكو وتتريقو و تهزرو بغير المود وبحسن من نفسيتك كتير 
اختار صحاب يسندوك ويقفو جمبك ويحسنه قرارتك و لما تغلط يحاسبوك اختار صحاب يسندوك بجد واعرف انك لو ملقتش في فتره معينه من حياتك رينا هيعوضك وهيجبلك ناس بحبوك فعلا من قلبهم  في وقت بتكون محتاج ده زي ما حصل معايا مثلا ههه 
اتكلمنا حوالي ساعتين وقفلو وعملت شاي وقعت اقرا الكتاب وبدا الفيلم ومنكرش اني استنيتو واني لمحت الباب بطرف عيني كده حوالي خمستلاف مره كده بس مجاش.
“يفتح الباب بالمفتاح، فتضع المخده علي الكنبه وتجري اليه”
رحمه بفرحه: جييت بجد!
مازن: احم ملقتش حد اقعد معاه فرجعت بدري انهرده 
رحمه: ههه لسه بيبدأ الفيلم هتلحقه 
مازن: مش جي عشان الفيلم علفكره 
رحمه: ماشي علفكره
روحت قعدت علي الكنبه وهو دخل جوه يغير هدومه وكنت حسه بنتصار وضحكت علي وسامته، كان قمااار وهو بتوه علي الموضوع، الود الصغير الطويل العريض ده غريب جدا! 
“ياتي مازن بجانبها بكيس كبير يضعه بجانبه”
رحمه: اي ده 
مازن: حاجات مضره بصحه متنفعكيش 
رحمه: اهو الحاجات المضره بصحه دي بزغزق قلبي من جوه وبتريح امعائي الداخليه وبتقلب القولون عندي 
مازن: مش مهم، مش هتخدي برضه 
رحمه: بطل غلاسه يلا
مازن: ركزي في الفيلم 
رحمه: جيب شبسيايه وحده طيب 
مازن: لاء 
رحمه: هعيط 
مازن: عادي 
رحمه: يا بااارد 
قعد ياكل ويفتح شوكلاتات ولب وبيبسي  وانا قاعده جمبه وبصالو في كل حاجه كلها وببكي في صمت بن…، مش هيديني بجد؟
رحمه: مازن علفكره انت بخيل 
مازن: امم جدا 
رحمه: و دماغك صغيره زي عيال اختي كده ودماغك اصغر منهم كمان يا زراام 
مازن: بقي كده، طيب كنت جيبلك كسيه انتي كمان مش هتخديها 
رحمه: انت يبني اصيل كده، اه والله وكريم جدا جدا وبريئ كده زي عيال اختي ربنا يخلهملي يا رب 
مازن: شوفي قلبت في ثانيه ازاي!
رحمه: فين الكيسه ها، فين 
وفعلا جبلي كيسه زي بتعتوا بظبط وكان مخبيها ورا ولانه عريض الاخ مشفتهاش، وعمال ياكل طول القاعده بمنتهى البرود ورخامه عشان يعصبني مش اكتر بس  مش خساره في الكتاب الي جبتهولو لاء.
مازن: رعب!، روحي منك لله يبعيده 
رحمه: وربنا جامد ههه 
مازن:….
كان قاعد طول القاعده خايف و قلقان وحقيقي كنت مسخسخه علي نفسي من ضحك 
رحمه: يختي بطه يختي، بتخافي ههه 
مازن بعصبيه: هاخد منك الحاجات الي جبتها ودفعك تمنها 
رحمه: خلاص والله هسكت 
“ينظر لها مازن بغل وتديق عينيه”
رحمه: ماازن 
مازنو: لاء 
رحمه: لاء بجد عايزه اسالك سوال 
مازن: لاء 
يتبع… 
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك رد

error: Content is protected !!