Uncategorized

رواية عشق الأيام الفصل الخامس 5 بقلم منار كريم

 رواية عشق الأيام الفصل الخامس 5 بقلم منار كريم

رواية عشق الأيام الفصل الخامس 5 بقلم منار كريم

رواية عشق الأيام الفصل الخامس 5 بقلم منار كريم

وقفنا  لما كان حمزه مروح وعمال يفكر في آيام أنها فعلا ممن تسمعه وتسامحه وأثناء سيره كانت  عربية مشية بسرعه وحمزه ماشي سرحان ومش واخد باله والعربية عماله تضرب كلاكسات وحمزه مش واخد بالو وفجأة كان حمزه في الأرض والدم سايح حوالية 
راجل ١ /لا حول ولا قوه الا بالله حد يطلب الإسعاف بسرعه 
الشاب =اللي كان سايق العربية نزل جري بعد ما قدر يوقف العريبة هو حصلة اي
راجل ٢ /هو كدا ما هو علي شأن معاكوا عربيات تدوسوا علي خلق الله كدا 
الشاب= صاحب العربية والله هو كان ماشي سرحان في نص الطريق وانا كنت ماشي بسرعه وعمال انبهو بس هو مكنشي مركز ومقدرتش اوقف العربية علي شأن كانت سريعه اوي 
راجل ١/ انتوا هتفضلوا تتسايروا كدا والراجل دمه بيتصفي 
راجل ٢ /علي ما عربية الاسعاف هتيجي ممكن يكون مات لانه نبضه بيضعف
الشاب= صاحب العربية انا ممكن اخده في عربيتي في هنا مستشفي قريبه يلحقوه بسرعه 
الناس اللي واقفه طيب انت واقف مستني اي يلا بسرعه ولازم حد يبلغ أهله وشالوه الناس وحطوه في العربية بتاعة الشاب وطلع بيه علي المستشفي بسرعه واول ما وصل فضل ينادي على الممرضين والدكاتره يجوا يلحقوه وبفعل جم الدكاتره والممرضين ودخلوه غرفه العمليات بسرعه والشاب افتكر أنه لانه يبلغ أهله  وافتكر أن الناس وهي بتركي حمزه  في العربية لقت محفظته ومتعلقاته الشخصية ادهم للشاب  وهو حطها في العربية فنزل جري جاب الفون والمحفظه وحاجت حمزه و اتصل علي اخر رقم كان حمزه مكلمه وكانت حبيبة وحمزه مسجلها حبيبتي فقال في نفسه اكيد مراته أو خطيبته وفعلا اتصل علي الرقم بعدها بشوية جاله الرد 
حبيبة :اي يا بني اتاخرت كدا لي ماما قلقانه عليك اوي 
الشاب= اهدي صاحب الفون ده عامل حدثه وهو في العمليات دلوقتي
حبيبة: بصدمه اي انت بتقول اي انت مجنون انا اخويا كان لسه معايا من نص ساعه اكيد مجنون صح 
الشاب= اهدي حضرتك هو دلوقتي في مستشفى ******* ويا ريت حد من أهله يجي 
حبيبة: قفلت السكه في وشه وفضلت تعيط جامد مامتها سمعت صوتها داخلت الأوضه بتاعة حبيبة جري بخوف في أي يا حبيبة مالك بتعيطي كدا لية 
حبيبة: بعياط حمزه يا ماما حمزه 
حنان_ قلبها وقع لما سمعت اسم ابنها ماله حمزه يا حبيبة فهميني اخوكي ماله وبطلي عياط 
حبيبة :بعياط اكتر حمزه عمل حدثه يا ماما وفي العمليات 
حنان_ بعياط هي الاخري حمزه ابني ابني هو في مستشفي اي يا حبيبي يا ابني انا لازم اروحله 
®®®®®®®® 
بعد ما آيام خلصت عشا مع مامتها وصلت العشا ودخلت تذاكر افتكرت كتابها اللي مع حبيبة خرجت علي شأن تروح تجيبه 
كريمه~ رايحه فين دلوقتي يا آيام بليل كدا 
=آيام مفيش يا ماما نزله عند حبيبة اجيب منها الكتاب اللي هذاكر فيه نسته معاها 
كريمه~ ماشي يا بنتي ربنا معاكي يا رب وتحققي اللي نفسك فيه 
=آيام يا رب يا ماما دعواتك يا ست الكل يلا مش هتاخر وهي نزله شافت حبيبة و حنان خرجين جري وبيعيطوا قلبها وجعها وحست أن في حاجه 
=آيام وهي بتجري عليهم في أي يا حبيبة مالكوا بتعيطوا لي كدا 
حبيبة: بعياط وصوت متقطع من العياط ح ح حمزه 
=آيام بخوف اكتر ماله حمزه يا حبيبة 
حبيبة: عمل حدثه وبيموت يا حبيبة وفي العمليات 
=آيام بعيون مدمعه ازاي هو مش كان معانا من نص ساعه ازاي ده حصل 
حبيبة: معرفشي  معرفشي 
=آيام طب انتوا رايحين فين وعرفتوا ازاي طيب 
حبيبة: في واحد اتصل علينا وهو اللي بلغنا با اللي حصل واحنا رايحين له دلوقتي 
=آيام طب استنوا انا جاية معاكوا 
وفعلا كلهم مشيوا وهما في السكه آيام اتصلت علي مامتها 
=آيام بخوف  علي حمزه وكان باين في صوتها ا السلام عليكم يا ماما 
كريمه ~عليكم السلام اي يا آيام ده كله عند حبيبة بتجيبي الكتاب يا بنتي 
=آيام لا يا ماما انا رايحه المستشفي مش عند حبيبة 
كريمه~ بخضه علي بنتها لي يا بنتي فيكي اي مالك حصلك حاجه ولا اي 
=آيام لا يا ماما اطمني انا الحمدلله بس احنا رايحين المستشفي لان حمزه عمل حدثه وهو في المستشفى دلوقتي 
كريمه ~بخضه لانها بتحب حمزه زي آيام ازاي ده انتوا في مستشفى اي وانا جاية حالا 
=آيام احنا في مستشفي ***** 
كريمه ~مسافه السكه اكون عندكوا 
وبعد ما وصلوا المستشفي آيام راحت لقسم الاستقبال لو سمحت في واحد لسه جاي في حدثه اسمه حمزه 
موظف الاستقبال  اهو هو لسه جاي من نص ساعه وفي العمليات دلوقتي وهو في الدور التاني علي ايدك الشمال
=آيام شكرا جدا وراحت عند حبيبة و حنان اللي عملين يعيطوا جامد ومش راضين يسكتوا يلا يا حبيبة يلا يا طنط نطلع ليهم وراحوا كلهم زي ما وصف ليهم الموظف طلعوا لقوا شاب في بداية العشرينات واقف وساند علي الحيطه في وش اوضه العمليات ومغمض عينه ومتوتر 
اول ما حبيبة وحنان وآيام شافوه جريوا علية 
حبيبة :اخويا ماله اخويا حصله اي قول 
الشاب =اهدو يا جماعه أن شاء الله خير بس لسه محدش طلع من اوضه العمليات وعرفني حاجه عن حالته 
حنان_ بعياط اكتر واكتر حبيبي يا ابني يا رب نجية يا رب يا رب انت عارف اني مليش غيره آيام شافتها كدا راحت عليها 
=آيام بطبطبه علي أيدها وحدي الله يا طنط واستغفري ربنا واكيد ربنا هينجية أن شاء الله انتي
 ناسية أن ربنا قال انا عند ظن عبدي بي
حنان_ لا اله الا الله بس صعبان عليا اشوف ابني بيموت وانا قاعده كدا 
=آيام قومي صلي ركعتين قضاء حاجه وادعي له وأن شاء الله ربنا ينجية 
حبيبة: وهي قاعده علي الكرسي اللي في وش اوضه العمليات ومنهاره من العياط 
الشاب =شافها راح قعد جنبها متقلقيش يا انسه أن شاء الله خير 
حبيبة :بعيون زي الجمر وعياط يا رب يا رب يبقي كويس ربنا عارف اني مليش غيره بعد ما بابا مات هو كان ابويا واخويا وكل حاجه ليا 
الشاب= بحزن واسي انا اسف بس والله هو كان سرحان وانا كنت سايق بسرعه ومقدرتش اوقف العربية من السرعه أنا بجد اسف 
حبيبة: بحزن اكتر الحمد لله علي كل حال قل  لن  يصيبنا الا ما  كتب الله لنا  صدق الله العظيم   ورب الخير لا يأتي الا با الخير 
الشاب= بإعجاب لشخصية حبيبة اللي با الرغم من أنها منهاره كدا إلا أنها متمسكه بدينها 
وأثناء حديثهم ….
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

اترك رد

error: Content is protected !!