Uncategorized

رواية أحببته رغم الفروق الفصل الأول 1 بقلم مريم سمير

 رواية أحببته رغم الفروق الفصل الأول 1 بقلم مريم سمير

رواية أحببته رغم الفروق الفصل الأول 1 بقلم مريم سمير

رواية أحببته رغم الفروق الفصل الأول 1 بقلم مريم سمير

_وعاوز أنهى واحده يباشا؟
=دي
_دي!!
=اه مالك مستغربه لي، هديكي الي انتي عوزاه
_مدام كده فتحت امرك يباشا، ثواني وتجهز
كنت واقفه بدمع، هو اختارني انا لي؟ انا عمر محد اختارني وكنت بدعي ربنا على طول ان اللحظه دي متجيش، خدتني من ايدي وسحبتني وراها ودخلت اوضه وقفلت ورمتني قدامها
_اخيرا حد طلبك، دا انا كنت زهقت منك، اجهزيي يلا
=لا، ابوس ايدك لا
ضربتني بالقلم _لا اي يبت!! انتي اتجننتي! ولا عاوزه ابوكي يعرف؟
=ابويا لا عشان خاطري خلاص، هجهز اهو
_ربع ساعه وهدخله، تكوني على سنجه عشره عارفه لو زعلتي الزبون! هندمك يمريم انتي سامعه؟
=س سامعه، حاضر والله
_حطي مكياج ونوري كده جتك قرف
طلعت وانا كل وشي عياط، انا لي بيحصلي كده، انا مكاني مش هنا والله مش هنا، قعدت على السرير، فتح الباب وانا حاطه وشي في الأرض، كنت حاسه بخطوات رجله، كنت حاسه بنفسه وقلبي بيدق جامد وخوافه، انا مش عارفه اعمل اي، يرب يرب انت سامعني وعارفني أقف جمبي يرب انا مش عاوزه ده
قعد جنبي وسكتت، لقيته بيحط ايده على خدي فشهقت
_اهدي اهدي، انتي مين ضربك كده!!
=..
_صوابعها معلمه على وشك!
=..
_انتي اسمك اي؟
=مريم يبيه
_وبتعيطي لي يمريم؟
=انت جاي تسمع حكايتي ولا جاي تعمل الي انت عاوز تعمله!
_جاي عشان، عشان ..
بصتله باستغراب=انت اول مره تيجي هنا مش كده؟
_عرفتي منين!!
=حاسه انك مش شبه المكان دا، من اول مرضتش تشرب خمرا ولا ويسكي وبعدين اخترتني انا !! لي اخترتني؟
_..
=وليي عاوز تسمع؟ شكلك طيب، وجاي هنا بالغلط
_زيك يعني؟
بصتله وبعدتت شويه =وعرفت منين!!
_لما قالوا هنجيب البنات تختار منهم واحده، كانوا كلهم عاوزين اختارهم الا انتي، كنتي مستخبيه، يمكن خايفه ومش عوزاني اشوفك
=..
_كنت عاوز اعرف حكايتك، اكيد انتي جايه هنا مش برضاكي زي كل الناس الي برا ديي!!
=والله انا مش عارفه اي الي وصلني ل كده، انا كنت بنت بتشتغل شغلانه شريفه وراضيه، لغايه ما بابا عمل حادثه وطلبوا عمليه في رجله، مكنش معايا فلوسها وانا معنديش غيره في الدنيا، جيت طلبت من صاحبت الشغل دي، مكنتش اعرف انها بتشتغل هنا، دي واحده الله يجازيها الي قيلالي انها بتسلف وبتصبر على الناس يعني، جيت خدت 10000 ج وكنت هسدهم والله بس اطمن على بابا، بابا قائم وبقي كويس بس قاعد على كرسي متحرك ،روحتلها بس لقيت المبلغ اتزود صفر! يعني بقى ميت الف جنيه، هددني اني اتسجن ولما جيت من اول يوم هنا هددني انها تقول لبابا، لو عرف هيروح فيها، انا مش عارفه اي الي جابني هنا، كل الي عرفاه اني لسه نضيفه وكل يوم ادعي ربنا ان محدش يختارني واني افضل كده على طول، انا تعبت، تعبت اوي من الي بيحصل معايا
_انتي شايله كل دا جواكي؟
=..
_متعيطيش عشان خاطري
جه يمسح دموعي بعدتت
_انا اسف، بس مش قصدي حاجه متخافيش، انا فعلا مكنش ينفع ادخل هنا بس صاحبي زن عليا، بس يمكن ربنا بيعمل كده عشان نتقابل وتفضفضي، انا احمد
ابتسمت وبصتله=تشرفنا
_خدي دول خليهم معاكي بس متقوليش للست الي برا دي انك خدتي مني حاجه عشان دول بتوعك انتي
=بس، بس دا كتير اويي
_امسكي بس  معتيش تعيطي بقى، شكلك احلى وانتي بتصحكي على فكره
ضحكت=وانتي شوفتني وانا بضحك امتى؟
ابتسم _دلوقت
قام ومسك الباب وقبل ميخرج بصلي _خلي بالك من نفسك
خرج وانا لسه مصدومه، هو فيه كده بجد!! يمكن ربنا وقفلي في طريقي واحد كويس زيهه، الحمد لله
دخلت بعد شويه الست الي شغاله عندها
_جدعه يبت يمريم، الباشا مبسوط منك اوي
=..
_خدي دول
=مش عاوزه
_فقريه طول عمرك، بس استمري
طلعت وانا غيرت هدومي وروحت، كانت ملامحه في بالي على طول، مش عارفه مفكرش فيه، هو الطف واطيب حد قابلته، ربنا يديله على قد نيته
رجعت البيت وعشيت بابا ونمنا
صحيت الصبح وفضلت قاعده مع بابا وحضرت الغدا وكلنا سوا، ودخلت لبست
_انا راحه الشغل يبابا
=ربنا يريحك يبنتي ويعينك، انا عارف اني متقل عليكي وانا عاجز مش عارف اعملك حاجه
عيطت _متقولش كده انا اشيلك فوق راسي
حضنته ومشيت ووصلت هناك وقعدت في الاوضه لحد مجه بليل
وفجأه .. 
*عند أحمد 
_امال فين البنت الي اسمها مريم يست صباح ؟
=ساعه كده يباشا تخلص الاوردر الي عندها وتجهزلك
_نعم!!!
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببته بعد زواجنا للكاتبة هند الحجار

اترك رد