Uncategorized

رواية أحببته رغم الفروق الفصل الثالث 3 بقلم مريم سمير

 رواية أحببته رغم الفروق الفصل الثالث 3 بقلم مريم سمير

رواية أحببته رغم الفروق الفصل الثالث 3 بقلم مريم سمير

رواية أحببته رغم الفروق الفصل الثالث 3 بقلم مريم سمير

_مريم؟
=نعم
_تتجوزيني
=نعم؟
خدتت خطوات سريعه وفجأه وقف قدامي فشهقت
_مريم، انا عاوزه اتجوزك
=هو اي حد يعمل كده مع مامتك تتجوزه!
ابتسم _لا، إنتي بس
=بس ..
_بس ايه!!
=انت تستاهل الأحسن منيبكتير يا احمد
_متقوليش كده
=تقدر تقولي هتقول لمامتك انا بشتغل اي! هتبقى مكسوف مني طول الوقت قدام الناس، غلط يا احمد الي عاوز تعمله دا أكبر غلط
_تولع الناس انا هتجوزك انتي مش هما، مش هبقي مكسوف ولا حاجه انتي اشرف واحده شوفتها في حياتي
=أحمد ارجوك عاوزه اروح
_مريم انا ..
=احمد عشان خاطري روحني بدل ماخد تاكسي
_حاضر، اتفضلي
مشيت قدامه، وكنت بدمع هو عاوز يتحوزني بجد!!
طلعنا برا لقيت بنت جايه وحضنته
_أمل انتي بتعملي اي؟
=الشغاله اتصلت بيا قالت إن مامتك تعبانه، هي كويسه؟
بعد عنها _اه كويسه، ادخلي شوفيها
=هي مين دي يا أحمد؟؟
_دي مريم
=ايوه مين يعني!!
_ادخلي شوفي ماما، يلا يمريم 
مشي وانا مشيت وراه، بصيت ورا لقيتها بتبصلي، هي مين دي!! ويعني هي بتحضنه لي؟
_دي تبقي ..
=مسألتش ،انت حر
_علي اساس اني الي حضنتها؟
=متفرقش كتير فكلا الحالتين اتحضنت
_الاه !!
ركبت العربيه وهو ساق، كان كل شويه يبصلي ويرجع يبص قدامه، وصلنا ونزلت ومشيت من غير مبصله حتى
رجعت البيت لقيت بابا نايم، دخلت اوضتي وقعدت افكر، إلى بيحصل دا غلط، انا لازم ابعد، انا مش راحه بكره الشغل وهو هيفهم ان خلاص معتش هاجي، انا نفسي اتجوزك بس مينفعش! مش عوزاك في يوم تكرهني
نمت وصحيت فطرت مع بابا وفضلت قاعده، اتغدينا وغسلت الأطباق وقعدتت
_انا مش راحه الشغل النهارده يبابا
=لي يبنتي حصل اييي؟
_متخافش خدتت اجازه من الشركه النهارده عشان اقضي اليوم معاك
=ربنا يصلح حالك يحبيبتى
بعد العشا لقيت الباب بيخبط!! مين هيجيلنا ؟ لبست طرحه واسدال وطلعت
فتحت لقيته هو، كان لابس بدله، كان زي القمر، فضلت واقفه باصه وسارحه فيه
_كلها كام يوم وتبصلي فيا كل متحبي وفي أي وقت
=نعم؟ امشي يا احمد من هنا، بابا جوا
_مهو دا المطلوب
دخل وانا لسه ماسكه الباب
_ادخلي اوضتك عشان محدش يشوفك وانتي واقفه كده
قرب وميل عليا= شكلك حلو جامد
ابتسم ودخل! هو اي مين ازاي!!
دخلت لقيته قاعد مع بابا
_ازيك يعمي، ان شاء الله بخير
=نحمد ربنا، اتفضل اقعد يبني، انا عمك سيد جمال
_انا احمد مراد ويسعدني اني اطلب ايدك بنتك مريم
=مريم!!
بصلي وابتسم ورجع بصله
_وانت بتشتغل اي يبني؟
=انا ماسك شركه والدي الله يرحمه
_الله يرحمه
=اوعدك اني هصونها وهشلها في قلبي قبل عنيا والله
_انت بتحبها؟
=هي اكتر حد بحبه في حياتي بعد امي
كنت واقفه متجمده مكاني، اعيط طيب؟ انا، انا مش عارفه هو بيعمل كده لي، بس بابا كان مبسوط اوي
وقفت جمب بابا وبابا بصلي
_مبروك يعروسه
=بجد يعني انت موافق يعمي ؟
_تقدر تجيب اهلك بكره يبني ونتفق، اسيبكم سوا شويه
بابا دخل المطبخ وانا لسه واقفه مكاني
_احمد انت اي الي بتعمله دا انت مش عارف نتيجه الي بتعمله انت ..
=انا بحبك، والله العظيم بحبك افهمي بقى 
_..
=انا كنت عند صباح من شويه، انتي معتيش راحه الشغل، دفعت الفلوس وخدتت دا
فتحتت الورقه لقيتها الوصل الي كنت ماضيه عليه، رجعت بصتله تاني
_اشمعنا انا؟
=اقعدي طيب!
قعدت وبصلتله
_هتصدقي لو قولتلك معرفش؟ معرفش حبيتك فيكي اي بالظبط، يمكن شوفت فيكي اختي لما خوفتي على امي، انتي انقذي حياتها وحياتي انا كمان، شوفت فيكي البنت الي ممكن اي حد يتمناها، شوفت طيبتك وحبك لباباكي الي وصلوكي انك تمضي على فلوس عشان تعمليله العمليه، شوفت بنت بميت راجل وجدعه وقادره تصوني، شايف اني حبيتك اوي يمريم بعد مكنت خلاص انتهيت
=..
_افضلي مكتومه، دا انتي يشيخه مفيش دم ولا قلب خالص يشيخه اتقي الله و..
=انا كمان بحبك
_الله يسامحك و.. اي قولتي اي؟
=لا هو الاوبشن دا مره في العمر
_يعني موافقه؟
=انت موافق؟
_انا موافق جامد
=وانا كمان
ابتسم _هعوضك عن كل حاجه، اوعدك، همشي انا بقى، جاي بكره ان شاء الله مع ماما وعمي، اشوفك على خير يحلوه 
مشي وانا كنت هموت من الفرحه، يمكن دا فعلا عوضي عن كل الي شوفته، ازاي ربنا يطبطب على قلبي كده، لأول مره اعيط من الفرحه، احساس حلو، حلو اوي اني فعلا حبيته
_يعني موافقه اهو، امال كنتي واقفه زي الصنم لي؟
=يوه بقى يبابا
ضحكت وحضنته
_الف مبروك يبنتي، انا موافقتش غير لما شوفت قد اي هو بيحبك مع ان فراقك هيبقى صعب عليا اوي
عيطت وبصلتله وسكتت
_بطلي نكد، قومي اعمليلنا مانجا يلا
قومت وعملت عصير وشربته انا وبابا ودخل نام
كنت ماسكه الوصل وبتفكر كل الي حصل معايا، اول يوم شوفته، يوم ملمس خدي، يوم محكالي عن اخته، يوم مكنت عند مامته، ومن شويه وهو بيميل عليا، كانت تفاصيل قادره تخلي الضحكه على وشي زي دلوقت كده!!
قطعت الوصل ونمت وانا مرتاحه، اول مره في حياتي انام وانا مرتاحه كده
صحيت الصبح وطبعا بابا هاريني وانا راحه وانا جايه ، إلى هو مش انتي كنت كارهه الرجاله؟ مش انتي كنتي مش عاوزه تتجوزي؟ دا احنا حبينا بقى ولا اي؟ جالي صداع من كتر التحفيل
جه بليل ولبست دريس، كانت لون السما كان حلو اوي وقعدتت اتخيل قدام المرايا هعمل اي
_اتفضل لا مش كده اقوله اشرب؟ لا لا انا هقوله نورت! يوه بقى ينفع ميجيش النهارده عشان اعمل بروفه جامد اوي؟
الجرس رن وانا اتوترت، بس فتحت في الاخر الحمد لله
كانت مامته وهو ودا اكيد عمه الي بيقول عليه، ودي!! اي اي جابها هنا دي، دي نفس البنت الي حضنته
ابتسمتي خفت _اتفضلوا
دخلوا وانا دخلت المطبخ وبابا راح الصالون، جبت الشربات وخرجت وقعدت وكان وشي في الأرض
_انا ابن اخويا جه وقالي انه عاوز يتجوز، والصراحه عرف ينقي
بابا =الله يكرم أصلك
كنت مكسوفه ومبسوطه الي هو دا التقل الي كنا بندرب عليه؟
_لو سمحت يعمي انا عاوز كتب كتاب على طول
الكل ضحك وانا وهو بصينا لبعض وضحكنا ورجعت بصيت في الأرض
=على خير الله يبني، ربنا يسعدكم
_طب نقرأ الفاتحه بقى
وقف الفاتحه صوت البنت وهي بتقول
_هنتجوز واحده شغاله في كباريه يا ابن عمي؟
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببته بعد زواجنا للكاتبة هند الحجار

اترك رد