Uncategorized

رواية رهف الفصل الرابع عشر 14 بقلم الكاتبة ندى رأفت

 رواية رهف الفصل الرابع عشر 14 بقلم الكاتبة ندى رأفت

رواية رهف الفصل الرابع عشر 14 بقلم الكاتبة ندى رأفت

رواية رهف الفصل الرابع عشر 14 بقلم الكاتبة ندى رأفت

حضنت انجي رهف وقالتلها بركيلي يا رهف فرحي على ياسين بعد بكره ..
رهف بعدت انجي عنها وقالت :الف مبروك ..أنجي بغيظ: عبالك..
والده انجي :مين دي يا يوسف يا أبني ..
والده ياسين :دي…
يوسف :دي عروستي يا ماما ..دي رهف العروسه الي عايز اتجوزها ..
والده انجي :الجواز مش لعب عيال يا ابني ..
والده ياسين كانت هتتكلم فجت انجي قعدت جنبها ومسكت أيدها وقالت :حماتي انا عايزاكي في موضوع ..
والده ياسين :في إيه يا حبيبتي ..
انجي :تعالي بس عايزه أسألك على حاجه ..
والده ياسين فهمت أن انجي عايزه تقولها حاجه مش عايزه أهلها يسمعوها ..
فقالت :طب عن اذنكم ..وخرجت مع انجي ..
يوسف :تعالي يا رهف اقعدي هنا ..
ياسين :طب عن اذنكم ..
يوسف :لا يا ياسين استنى ..انا عايزك معايا ..
ياسين رجع قعد تاني ..
والد يوسف :إيه الي حصلك يا بنتي ..مين الي عامل فيكي كداا ..
يوسف :اصلها وقعت من على السلم جامد ..المهم ..إيه رأيكم فيها ..
والد يوسف :إنتي معاكي إيه يا بنتي ..
رهف :سنتين معهد يا عمو ..
والده انجي :سنتين معهد …
يوسف :انا مش هممني معاها ايه رهف انسانه جميله وأخلاقها عليا وانا معجب بيها …
والده انجي :بس يا ابني …
والد يوسف :انا شايفها كدا بردوا خلاص طالما في اعجاب ..وانتوا مستريحين يا ولاد خلاص نقرأ الفاتحه ..
والده انجي :طب ثواني والدتك فين يا رهف والدك ولا انتي ..
رهف :ماما عايشه ربنا يديها الصحه ..بس هي تعبانه شويه ..وهي كان نفسها اني اتجوز واحد محترم زي يوسف ….بس هي دلوقتي معلش حالتها ..مش هتخليها تقعد معانا القعده دي ..
والده انجي ووالد انجي :ربنا يشفيها ..
يوسف: نقرأ الفاتحه …
والد انجي :يلا …
ياسين بص لرهف لقها رفعت أيدها بسرعه وبدإت تقرأ فرفع ياسين أيده بالعافيه وهو متردد وبدأ يقرأ ..
في اوضه والده ياسين قفلت انجي الباب ..
والده ياسين :في إيه..يا انجي ..
انجي :خلي رهف تتجوز يوسف اخويا ..
والده ياسين :بس دي مش مستوى يناسب اخوكي. ..خالص ..
انجي :هي عمرها ما هتكون مستوى ..بس مش هو دا القصد ..لو هي اتجوزت يوسف ياسين هينساها للابد ..
الكاتبه :Miyano shiho (ندى رأفت ) 
والده ياسين :ازاي دا هيشوفها كل مناسبه ..
انجي :بس هيكون عارف خلاص أنها مش بتعتوا ولا هتكون ..
والده ياسين :فكره حلوه ..يارب يا ياسين تنسى البنت دي للابد ..
انجي :ولسه في فكره احلى ..
والده ياسين :فكره إيه. ..
انجي :هتعرفي يلا تعالي ننزلهم..
في اوضه الضيوف …
نزلت والده ياسين ..وانجي ..
فقال والد انجي :قرأنا فاتحه اخوكي على رهف ..يا بنتي اخوكي مكنش قادر يستنى ..
انجي :معاه حق رهف انسانه جميله .. 
والده ياسين :يا زين ما اخترت لابنك..رهف فعلا انسانه رائعه واخلاق ..بصت رهف لوالده ياسين بأستغراب ..
وجت انجي جنب ابوها وقالت حاجه في ودنه ..وبعدها راحت قعدت جنب والده ياسين ..
والد انجي :انجي قالت فكره حلوه اوي ..إيه رأيكم نخلي فرح يوسف ورهف مع فرح انجي وياسين ..
رهف كانت هتعترض ..
يوسف :فكره حلوه صح يا رهف ..
رهف :اه فكره جميله ..
والد انجي :وتبقى الفرحه فرحتين وفرحنا الاولاد ..
والده ياسين :جميل جداا …
والد انجي :يلا نستأذن احنا ..
والده ياسين :ما بدري ..
والد انجي :كدا كدا هنتقابل  بكره  علشان الحنه ..
والده ياسين :على خير أن شاء الله ..
الصبح …
رهف نايمه على الكنبه جنب  سرير مامتها  صحيت لقت الممرضين حوالين مامتها فقامت خايفه وقالت :في إيه ماما حصلها حاجه ..
الممرضه :لا متقلقيش احنا كنا  بنظبط حبه حاجات بس… عن اذنك لو احتجتي اي حاجه قوليلنا .. ومشيوا   ..راحت قامت  رهف وقالت :الحمد لله بقيت اعرف امشي شويه ..وراحت لمامتها ..ومسكت أيدها وقالت :انا الحنه بتاعتي انهارده يا ماما ..عايزاكي تكوني مبسوطه انا عارفه اني لما اتجوز وتشوفيني بالفستان الابيض هتبسطي وترجعيلي بالسلامه ..
وسبتها ولبست لبس الخدم ونزلت للمطبخ ..
راجي :حمد لله على السلامه يا انسه ..
رهف :هنعمل ايه انهارده متقوليش هروق الفلا انا عايزه حاجه على الخفيف ..
راجي :لا متقلقيش هتكلف انا بالموضوع دا خدي انتي ..القهوه دي وديها للهانم ..بس اوعي يحصلها حاجه هتوريكي ..
رهف :فاهمه …
راحت رهف طلعت لاوضه الهانم لقت الباب موارب وكانت هتددخل فجأه سمعت والده ياسين بتزعق وهي بتتكلم في التليفون وتقول :فلوس إيه يا ماما الي انتوا عايزنها انا ادتلكم دفعه والدفعه التانيه قلت هدهلكم لو شوهتوا رهف أو خلصتو منها وانتم معملتوش ولا دا ولا دا ..فلوس إيه الي عايزنها اقفلي يا ماما ..ايه مش والده ياسين الي تتهدد ..أظاهر متعرفونيش اقفلي ..وقفلت وقعدت على الكرسي ..فجأه خبطتت رهف الباب ..
والده ياسين :خش يا راجي ..
دخلت رهف ..
والده ياسين :رهف …
يتبع ….
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك رد