Uncategorized

رواية أسير صوتها الفصل الرابع والعشرون 24 والأخير بقلم شهد أشرف

 رواية أسير صوتها الفصل الرابع والعشرون 24 والأخير بقلم شهد أشرف

رواية أسير صوتها الفصل الرابع والعشرون 24 والأخير بقلم شهد أشرف

رواية أسير صوتها الفصل الرابع والعشرون 24 والأخير بقلم شهد أشرف

حمزه: طب نيميني انا في النص 
فريده: يحمزه متعملش عقلك بعقل الولد
حمزه : خلاص مش هكلمك 
فريده: صبرني يارب طب بص ي حبيبي هو مكلبش فيا ازاي ولو بعدته هيصحي 
حمزه بغضب طفولي: مليش دعوه 
فريده:طب قوم شيله براحه ها براحه ي حمزه عشان انا عرفاك ونيمه جنبك 
حمزه: لا هنيمه في اوضته
فريده: معلشي سيبه ينام انهارده هنا عشان ميزعلش لو صحي خلص بقا عايزه انام 
حمزه : ماشي 
حمزه شال فهد براحه ونام في النص وخد فريده وفهد في حضنه وناموا 
………………………
في صباح اليوم التالي 
في فله احمد*
ملاك : جهزت الشنطه ي احمد 
احمد: اه كل حاجه جاهزه وحطيت الهدوم الي قلتيلي عليها 
ملاك: معلشي حبيبي تعبتك معايا 
احمد: انتي تتعبيني في اي وقت ملاكي 
ملاك: ربنا يخليك ليا ي احمد بجد انت كنت عوض ربنا ليا 
قبلهااحمد من راسها: ربنا يديمك في  حياتي انتي والولاد
ملاك: يلا بقا عشان ننزل 
احمد: براحه وانتي ماشيه ايوا اه براحه خالص ايوا كدا 
ملاك بضحك: خلاص ي احمد في اي 
احمد: اي يروحي خايف عليكي 
ملاك بحب: بحبك 
…………………..
ادهم : احنا جينا 
ميار:  حمدالله علي السلامه ي حبايبي جبتوا الطلبات كلها 
ادهم : اه عندك اهي 
ديما: مامي طلعيلي الشكولت بتاعتي بسرعه 
ميار: خدي يروحي 
ادهم بحب وحنان: ربنا يخليكوا ليا وميحرمنيش منكوا ابدا 
………………………..
فريده: جاهز ي فهودي 
فهد: ايوا ي مامي يلا 
فريده: يلا يروح مامي 
حمزه: استنوا اوصلكوا الاول 
فريده: روح انت ي حمزه عشان متتاخرش واحنا هنروح مع السواق 
حمزه: لا تعالوا انا مش مستعجل 
فهد: هو احنا هنروح فين ي مامي 
فريده: مش مامي ملاك بطنها كبيره وفيها بيبي 
فهد: اه
فريده: هنروح بقي عندها المستشفي ونخرج البيبي دول من بطنها 
فهد ببراءه وحزن: بس كدا هتوجها 
فريده بحنان: لا يروحي هي هتنام ومش هتحس بحاجه 
فهد: ماشي يلا نروحلها قبل ما تنام 
فريده بضحك: يلا 
حمزه: اخيرا وصله العشق الممنوع خلصت 
فهد: مامي انتي سامعه حاجه بتتكلم 
حمزه : يبن الكلب تعالي هنا يلا 
فهد وهو يجري: لا مس هاجي 
مسكه حمزه وقعد يزغزغه وفهد يضحك وفريده بتبص عليهم وتدعي ربنا ميحرمهاش من عائلتها وسندها
فريده: يلا ي حبايبي بق 
قبلها حمزه رأسها: يلا يروحي 
فهد بغضب: مامي متخلهوس يبوثك تاني 
حمزه: وانت مالك 
فهد: دي مامتي 
حمزه : وهي حبيبتي 
فريده: خلاص بقا هو كل حاجه لازم عناد ما بنكوا 
حمزه: ماهو بينرفزني اي ما ابوسكيش تاني دي 
فهد: يلا ي مامي عسان منتاخرس 
حمزه : ماشي ي بن فريده يا انا ي انت 
……………………..
في المستشفي*
ملاك’ ما تهدي ي احمد هو مين فينا الي المفروض يتوتر
احمد بتوتر:  خايف عليكي ي ملاك بقولك اي ما تخليهم في بطنك ونروح احسن 
ملاك: والله انك مجنون 
 الباب خبط ودخل وفريده وفهد 
فريده: سلام عليكم 
احمد وملاك:, عليكم السلام 
فهد: ازيك ي ملاك 
ملاك: كويسه ي حبيبي تعالي هات الحضن بتاعي بسرعه 
احمد : امال حمزه فين 
فريده: بره أخرجه هو مستنيك 
احمد بتفهم: حاضر وانتي يلا أبعد عن مراتي 
فهد : انت مالك 
فريده بتحذير: فهددد
فهد: اسف 
احمد: عيب يلا انت صاحبي سيبيه ي فريده براحته 
حمزه بصوت عالي من بره: اخرج بره ي حيواان 
خرج احمد: احم عن اذنكوا 
فريده : متقلقيش ي حبيبتي انشاء الله خير 
ملاك: انشاء الله 
فريده: هتدخلي امتا 
ملاك: الدكتوره قالت الساعه خمسه هتكون العمليه
فريده: انشاء الله 
فهد: ملاك انتي بطنك كبيره اوي اكن فيه فيل جوا 
ملاك بضحك: لما البنات يكبروا هقلهم علي فكره 
فهد: مس هخاف انا راجل 
ملاك: يواد ي جامد 
فهد: انتي هتسميهم اي 
ملاك: انت عايز اي 
فهد: اممم لما اسوفهم الاول ابقي اسميهم عشان الاسم يليق 
ملاك: ابنك بيفهم ي فريده 
فهد: عيب عليكي 
فريده: يروحي بطل الطريقه دي الله يخربيتك انت وابوك 
حمزه بصوت عالي من برا: ماله أبوه ي فريده 
فريده : احييه دا سمع 
في الخارج*
حمزه: انا همشي انا بقا عشان متاخرش واعدي عليك لما اخلص الي ورايا 
احمد: ماشي ي حبيبي مع السلامه 
حمزه : سلام 
دخل احمد الغرفه 
فريده: حمزه مشي 
احمد’ اه عشان ميتاخرش اكتر من كدا 
فهد: مامي عايز اروح التوليت 
فريده: تعالي يروحي 
احمد : بما اننا لوحدنا تعالي اقلك كلمه سر 
ملاك: اهمد ي احمد احنا في المستشفي 
احمد: تعالي بس 
………………………
في المساء دخلت ملاك الي غرفه العمليات وأحمد متوتر وفريده خايفه 
اتصل حمزه علي فريده 
حمزه: اي يروحي  ملاك دخلت 
فريده: اه وأحمد متوتر اوي وانا خايفه مش عارفه اعمل اي احمد رايح جاي  مش عارف يهدي تعالي ي حمزه واقف جنبه صعبان عليا والله 
حمزه: انا في الطريق اهو وانتي اهدي كدا فهد فين 
فريده: فهد قاعد جنبي اهو ماسك الايباد بيلعب عليه 
حمزه: ماهو مش همه حاجه بروح امه 
فريده: هتفضلوا ناقر و نقير لحد امتي 
حمزه بخبث: لحد ما يسبني استفرد بيك ي جميل 
فريده: والله ي حمزه انت فايق و رايق خلص بقا تعالي 
حمزه: انا في الاسانسير يروحي كنت عايز اشغلك بدل شغل التوتر دا 
فريده: ماشي ي حبيبي باي 
حمزه: سلام عليكم 
احمد وفريده: عليك السلام 
حمزه: فهد ي حبيبي تعالي 
فهد: نعم 
وطي حمزه لفهد وحط أيده علي كتفه 
حمزه: مش انا قلت لما حد يقول سلام عليك بترد نقول اي 
فهد: وعليكم السلام 
حمزه: طب انت مقولتش لي 
فهد: اسف ي بابي كنت بلعب في الايباد 
قبل حمزه رأسه: ماشي يروح بابي روح كمل لعب 
وراح لفريده قبل رأسها وطمنها وقعد جنب احمد
حمزه: اهدي ي احمد واقعد مراتك مش اول واحده تولد 
احمد بتوتر شديد: خايف ي حمزه مش عارف اعمل اي حاسس اني عاجز 
حمزه: عارف انت حاسس بايه لان دا نفس الي كنت حسه يوم ولاده فريده بس اهي قامت الحمدالله بالسلامه وجابت قرد ربنا ابتلاني بيه مقطع عليا كل اللحظات 
احمد بضحك: فهد دا عسل 
حمزه: عسل اسود  ي اخويا كويس انك هتحيب بنات 
احمد رجع لتوتره تاتي: هما اتاخروا لي كدا 
حمزه: اهدي ومتتوترش ساعه وهيخرحوا انشاء الله 
احمد: يرب 
بعد مرور ساعتين خرجت الممرضات وهي تحمل الاطفال وكانوا يبكون
احمد بتوتر: ملاك ملاك فين 
ممرضه: خارجه اهي هننقلها لغرفه تانيه 
احمد: هي كويسه 
ممرضه: ايوا 
حمزه: بسم الله مشاء الله شيل بناتك ي احمد 
احمد بتوتر وهو يشيل أطفاله من حمزه :  مشاء الله وأخذ يكبر في اذانهم 
شد فهد بنطلون احمد: احمد انزل ريهم لي 
احمد: يبني احترمي شويه 
فهد: خلص عشان اسميهم 
احمد: الله الله هتسميهم مره واحده 
فهد ببكاء: اه انا هسميهم ملاك قالتلي كدا 
احمد: خلاص متعيطش هتسميهم بس استني لما ملاك تفوق 
فهد: ماشي 
فريده: هات ي احمد البنات اشيلهم بقا 
احمد: اتفضلي 
فريده: بسم الله مشاء الله 
فهد: مامي عايز اشيلهم 
فريده: طب تعالي اقعد علي رجليا وانا هشيلهالك 
فهد: ماشي الله شكلهم حلو اوي 
فريده: قول مشاء الله 
فهد: مساء الله دي عندها خدود حلوه اوي ينفع ابوسها 
احمد: ولاااا تبوس مين انت اهبل 
فهد: ملكش دعوه ابوسها براحتي 
حمزه ببرود: سيبه الواد يبوس ي احمد اي يعني 
فريده: والله انك اي منحرف 
حضن فهد حمزه : بابي خليه يسبني ابوسها 
حمزه: هخليه يسيبك تبوس براحتك بس أبعد عن امك خالص 
فهد: ماشي 
حمزه: لو شفتك حاضنها أو بوستها أو عملت اي حاجه هقتلك
فهد: بعيدا عن انك مس هقدر بس ماشي 
حمزه: ماشي تعالي 
فريده: بتختطوا لايه انتو الاتنين 
حمزه ببراءته: ولا حاجه نقي الي عجباك ي حبيبي 
احمد: ينقي اي هي سلعه اتلم انت وابنك ي حمزه 
حمزه: شكلك عايزني اقول لملاك عن سراممم
احمد وهو يكمم فمه: اهدي ي حمزه مراتك قاعده وهتقولها 
فريده بشك: في اي انتو الاتنين 
احمد: ها لا ولا اي حاجه دا حمزه ببهزر 
حمزه: نقي ي فهد ي حبيبي الي عجباك 
احمد بهمس: يبن الكلب ي حمزه انت وابنك ابن الكلب دا كمان 
حمزه: بتقول حاجه ي احمد 
احمد: لا ي صحبي هي هتصحي امتي بقا انا زهقت 
بعد نصف ساعه استيقظت ملاك من أثر المخدر 
ممرضه: المدام فاقت حضرتك تقدر تتدخلها 
حمزه: ادخلي انتي ي فريده انا واقف هنا 
( الي مستغرب حمزه مدخلش لي فهو مينفعش اولا عشان ملاك مش لابسه الطرحه ثانيا هي نايمه ومينفعش لما حمزه يدخل هي تكون نايمه كدا هتقولي عادي تعبانه لا بردوا فهوا مدخلش عشان يخليها برحتها هي دي وجهه نظري انا شايفه كدا أن مينفعش يدخل لو شايفين غير كدا قولولي )
فريده : ماشي ي حبيبي تعالي ي فهد 
احمد: حمدالله علي سلامتك يروحي 
ملاك : الله يسلمك ي حبيبي 
دخلت فريده وفهد 
فريده : حمدالله علي السلامه ي موكا 
ملاك’ الله يسلمك يروحي 
فهد: انتي نمتي كتير ي ملاك 
ملاك: يعني هو انت متابع ما هتلقيك كنت قاعد علي الايباد بتاعك 
فهد: ما انا زهقت قعدت العب
ملاك: طب تعالي يلا عشان نسمي البنات 
احمد: مشاء الله فهد دخل نسيت جوزها في ثانيه وهتخلي فهد يسمي ولادي 
فريده: معلشي ي احمد استحمله 
احمد: اتفضل ي سي فهد هتسمي اي 
فهد: اممم ام خدود دي ايآت والي مش بخدود سميها انت 
احمد : لا حلو الاسم يولد وبعدين اي ام خدود دي ومش ام خدود 
فهد: ام خدود دي بتاعتي والي مش بخدود خدها انت 
احمد: هي لعبه يبن الكلب انت 
حمزه بصوت عالي: احمدددد
احمد: مشش انت ي ريس وتابع بهمس: ولاااا هقتلك بس اهدي عليا 
فهد: متقدرش هات بقا ام خدود 
ملاك: هنسمي اي ي حبيبي 
احمد: ايآت و اروي علي اسم امي الله يرحمها 
ملاك: اسم جميل اوي الله يرحمها 
فريده: الف سلامه ي ملاك  هنمشي احنا دلوقتي عشان خلاص الساعه قربت علي 10 وهحيلك بكره انشاء الله 
ملاك : مع السلامه ي حبيبتي 
فريده: يلا ي فهد ادي لاحمد ايات 
فهد: لا دي بتاعتي وهخدها معايا البيت 
احمد: بكره ي حبيبي ابقي تعالي مع مامي وشوفها 
فهد: بس متقربلهاش 
احمد: حاضر 
فهد: استني اكل خدودها الاول 
ملاك:  براحه ي فهد عشان متعيطش
فهد: حاضر باي ولو عيطت رن عليا وانا هجيلك علطول اسكتها 
احمد: مين دا 
فريده: معرفوش 
فهد: يلا سلام 
في عربيه حمزه*
فريده:  شوفت ابنك بيقول لاحمد اي 
حمزه: اي 
فريده: بيقلوا لو آيات عيطت رن عليا بس وانا اجيلك عشان اسكتها 
حمزه: ههههه ابن حمزه دا راجل صح ي فهودي 
فهد: صح ي بابا 
حمزه: امال بابي راحت فين 
فهد: بابي دي بتاعته الفرافير إنما انا راجل ومش فرفور عشان اعرف احمي ايات من الأشرار 
حمزه: ابنك بيتفرج علي كرتون كتير 
فهد: معنتش هتفرح عليه وهتفرج علي المصارعه عشان اعرف اضرب زيهم واحمي ايات 
فريده: شطور ي حبيبي 
حمزه: انزلوا يلا وصلنا 
فريده: يلا ي فهد عشان تاخد دش 
حمزه : هو هيستحمي لوحده اطلعي انتي 
فريده: لا ي حمزه لسه صغير مش هيعرف
حمزه: اطلعي ي فريده مش كفايه بقا حمتيه كتير هو هيعرف صح ي فهد 
فهد بخبث: لا مش قادر تعالي ي ماما حميني
حمزه: يبن الكلب ولااا احنا اتفقنا علي اي 
صعد فهد الدرج ببرود: مش فاكر 
حمزه: اطلعي انتي وانا هحميه 
فريده: خلاص ي حمزه بقا دا ابنك وبعدين هي أول المره 
حمزه: يا اما احميه ي انتي تحميه وبعدين هتيجي تحميني 
فريده: والله انك سافل انت صغير ي حمزه 
حمزه: دا الي عندي 
فريده: روح ي حمزه حميه انا هلكانه اصلا وعايزه انام 
حمزه: تؤ تؤ انتي هتستنيني عقبال ما اخلص عشان عايزك في موضوع 
فريده بنعاس’ انشاء الله 
حمزه: فريده ي فريده والله أو نمتييي هعرفك 
صعد حمزه إلي غرفه فهد : اما اشوف ابن الكلب دا 
فهد: فين ماما 
حمزه: تعالي اقلك دا انتا ليلتك سوده انا اتفقتك معاك علي اي 
فهد: اممم مش فاكر 
حمزه: تعالي افكرك 
فهد: خلاص استحمي معايا وانا هنفذ 
شاله حمزه من قفاه: تعالي ي آخره صبري 
حماه حمزه وسط لعب وهزار ورش مايه وغرقوا الحمام وفريده هتربيهم لما تصحي وبعدين لبسه وخلاه ينام وخرج 
في اوضه حمزه
دخل حمزه لقي فريده نايمه غير هدومه ونام جنبها 
حمزه: فريده انتي ي بنتي 
فريده: اي ي حمزه 
حمزه: انا مش قلتلك متناميش 
فريده: الله يهديك سيبني انام شويه عشان تعبانه 
حمزه : ماشي ي حبيبتي عقابك بكره 
…………………………….
بعد يومين اجتموا كلهم عند حمزه وقضوا وقت جميل 
…………………….
احمد: يبني بطل بوس في خدودها بقا 
حمزه: ما تسيبه يبني هو بيعمل اي دا بيبوس 
احمد: لو بنتك دي هتسيبها 
حمزه: قبل ما يفكر حتي هتلاقي امه بتقرا عليه الفاتحه 
احمد: طب اقراي ي فريده  علي ابنك القران كله 
فريده: ابني 
احمد: مش هسيبك ي بن الكلب تعالي 
حمزه: مين دا الي كلب مش هسيبك ي احمد 
احمد: استهدي بالله اجري ي فهد ابوك اتحول 
ملاك وفريده قاعدين يضحكوا عليهم 
ملاك:ربنا يخليهم لينا وميحرمناش من حد فيهم 
فريده: يارب 
تمت….
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك رد

error: Content is protected !!