Uncategorized

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل السابع عشر 17 بقلم رحاب ماهر

 رواية محبوبتي الصغيرة الفصل السابع عشر 17 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل السابع عشر 17 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل السابع عشر 17 بقلم رحاب ماهر

قاطع حديثهم اتصال… 
بلال… آلو 
_ايوه يبلال إنت فين يبني 
=عند بابا ي أسامه 
_لي ف حاجه ولا اي 
=لا مفيش بس مسك اعصابها تعبانه شويه ومش هتقدر تدنها ف البيت 
_تمام.. انا جبت اتنين وحاليا هُما متخفيين ف شغله البوابين فلو جيت متستغربش من وقفتهم عشان لو حد بيراقب من بعيد ميحسش بحاجه 
=تمام 
_يلا مع السلامه 
=سلام.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــ.. 
دخل بلال ع مسك وجدها شارده وكأنها ف عالم آخر وضع يديه ع كتفها وقال.. مسك 
_بخضه.. نعم
=مفيش حبيت اطمن عليكِ انتِ واقفه كده لي 
_مفيش يبلال 
=مُتأكده!؟ 
_يوووه بقي هو احنا ف تحقيق 
=بهدوء.. لا مش ف تحقيق بس الظاهر خوفي عليكِ هو اللِ بقيٰ بيديقك شويه.. عن إذنك 
_بلال.. أنا آسفه 
=ع اي انتي مقولتيش حاجه يمكن انا بالغت شويه.. انسي المهم البسي عشان نتغدا وانا هروح أقابل أسامه 
_هزت رأسها.. ثم خرج وغلق الباب.. 
.. مسك تلوم نفسها «”انتِ مبتفهميش يمسك.. هو قلقان عليكِ وانتِ تردي عليه بالأسلوب ده هو ناقص ما كفايه التشتاات اللِ عايش فيها هتكملي عليه انتي”» ثم استغفرت ربها وقامت لترتدي ملابس أُخري… 
ـــــــــــــــــــــــــــــ… 
ف المطبخ.. 
اي ده يعمي انت بنفسك اللِ بتحهز الأكل مندهتش عليا لي! 
_يبنتي انتِ لسه جايه وملحقتيش ترتاحي وإيدك وجعاكِ فخلينا أنا أعمله.. 
=لا والله مينفعش 
وأثناء جدالهُم دخل بلال… باااااس محدش هيعمل الأكل غيري.. 
_كامل بضحك..  وانت عُمرك دخلت المطبخ قبل كده ههههههه
ومسك هي كمان ضحكت 
=نظر بلال اليٰ مِسك ولاكن بضيق وقال.. لا منا بقيت بدخله وبنفاذ صبر.. هدخلوني ولا اخرج 
_كامل لا ادخل.. احنا هنخرج ههههههه 
.. 
.. 
وجلس هو ومسك.. شكلك مريياه يمسك ههههههه
_بعدم استيعاب.. مش فاهمه يعمي قصدك عليٰ إيه 
=قصدي  ع بلال.. ده عمره مدخل المطبخ واول مره يعملها.. وكان ع طول بيتعصب من اقل حاجه دلوقتي بقي هادي الي حد ما وبلال اتغير عن الاول 
=نظرت مسك تجاه المطبخ علي بلال فوجدته هو الأخر ينظر لها ولاكن نظرات حاده.. 
وبسرعه قالت.. لا يعمي بلال هو اللي دخل لوحده المطبخ وبدأ يغير من الصفات اللي مش مُسحبه فيه… 
_ما بلاش عمي دي وقوليلي يبابا أنا بعتبرك بنتي 
=قامت مسك وقبلت يده… طبعا ف مقام والدي خلاص من هنا ورايح معنتش هنادي حضرتك غير ب يبابا 
_طب تعالي بقي ف حضن بابا 
=قامت وبلهفه حضنته.. خرج بلال بالاكل وقال.. يبختك ياحاج ووضع الاكل ع السفره 
_ف اي ي واد 
=ولا حاجه ووجه كلامه الي مسك.. ممكن تيجي تكملي معايا بقيت الاكل 
_حاضر 
.. 
بلال ساكت ومبيكلمش.. 
_بلال انا عارفه اني زعلتك بس غصب عني انا مضغوطه اوي وتالته دي عملالي رُعب وقرب يفوت شهر عليها وانا لسه محلي سر معرفش حاجه عن المنهج انا بالشكل ده هسقط 
=لفت لها… هشششششششش متقوليش الكلمه دي تاني انتي هتذاكري وهتحققي حلمك.. 
_دي الحقيقه يبلال انا مبذاكرش خالص 
=خلاص يستي هتصل ع اسامه واعتذر منه وهدني معاكِ انهارده خلاص 
_بإبتسامة خلاص 
=بس اي علاقه الحب اللي بينك انتي والحاج دي ده انا بدات اغير
_ههههههههه هتغير من ابوك 
=ي بخته 
_يبخته ف اي 
=لا ما حضرتك مش هنا.. هاتِ الاكل وتعالي ورايا ي اخرت صبري ومشي
_مالو ده.. 
ـــــــــــــــــــــــــ… 
ع السفره.. 
مسك وبلال يجلسان بجانب بعض وابوهم امامهم.. 
_تعرفي يمسك يبنتي ان انا نفسي يبقي ليا حفيد اشوفه قبل مموت..
=مسك وهي بتاكل فضلت تكح وبلال يضحك ع منظرها 
_ههههههههه
مالك..وانت بتضحك ع اي انت كمان ادي لمراتك الميه 
~خُدي يمراتي الميه ههههههههه
_مسك بغيظ..شكرا 
ثم اكملت كلام مع عمها..لو سمحت يبابا بلاش تجيب السيره دي دلوقتي ومتجبش سيره الموت انا مش حمل اي صدمه تاني
=ماشي يحببتي طب يلا سمو الله وكلو 
..
انتهوا من الاكل ومسك روقت المطبخ ودخلت اوضتها وواقفه ف البلكونه 
بلال من الضهر حضنها..
_بفزع..مين 
=هههههههه مين اي انا بلال هيكون مين يعني 
_ومالك مسكني كده لي 
=هو يعني حرام احضنك منتي حضنتي بابا اول مجيتي 
_بابا عشان كان وحشني 
=وانا اللي موحشتكيش 
_منت كنت لسه قدامي من ثانتين هتلحق توحشني ازاي 
=فميل ع كتفها وقال..تعرفي ان وانا ف حضنك بتوحشيني 
_ف نفسها… نهار اسود هو بقي رومانسي كده لي..يلهوي ليكون حد تاني وعامل نفسه بلال..ثم قالت بلال انا هروح اذاكر..يمكن افهم حاجه
=طب روحي وانا هدني قاعد هنا ولو احتجتي حاجه تعاليلي 
_ماشي
=مسك
_ينعم 
=متلبسيش الاسدال..الاسدال للصلاه بس يحببتي 
_امال البس اي 
=بغمزه..اللي كنتي لبساه امبارح 
_مسك فتحت عنيها جامد..ع فكره انت قليل الادب  
=ههههههه منا عارف 
_وهتروح النار 
=ايوه هروح النار عشان مراتي شابو ليكي بجد….روحي يمسك روحي الله يسترها معاكي انا واحد عندي الضغظ والسُكر ومش ناوي يجيلي القلب
_ذهبت مسك وهي تضحك ع كلامه..
وجلست ع كُرسي المكتب وبدات تفتح الكُتب..لا ده شكله مش لطيف فمش هذاكره دلوقتي…وده شكله صعب…وده كله انحليزي..وده..وده…اعاااااااااا امال هذاكر اي.. 
ثم ألقت الكتب ع الأرض علي شكل دائره وجلست ف النصف.. دخل عليها بلال… بصدمه وف نفس الوقت يضحك..مسك ههههههه اي اللي انتي عملاه ده يمجنونه 
_نظرت له بغضب.. اسكت خالص اعاااااااااااااا
=طب اهدي بس مالك 
_بعياط…  مش عارفه اذاكر ومش فاهمه  حاجه 
=ههههههههه طب قومي وشيلي الكتب اللي علي الارض دي وتعالي وهذاكرلك 
_لا انت هتزهق عليا 
=لا مش هزهق عليكي 
_خلاص روح وانا هجيب الكتب وجايه 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ.. 
مسك داخله ع بلال وبتكح احم احم.. 
_تعالي يستي ههههههههه
=اتفضل الكتب اهي 
_هو انا اللي هذاكر ولا انتي 
=منت اللي هتشرحلي
_طب اقعدي يا ام لسان 
… 
~لا مش بحب ده.. ابدا ف ده الاول 
_اوامرك 
.. 
بصي يستي معايا كده.. وبدأ يشرح لها.. ومسك مركزه ف الغمازه بتعته اللي بتظهر وهو بيكلم 
_يجز ع اسنانه… مممممسسسسك ركزي معايا مش ف الغمازه 
=ها لا لا منا مركزه معاك اهو
_طب كنت بقول اي 
=كنت بتقول.. ركزي معايا مش ف ال… 
_متكملي ههههههههه
=احرجت مسك وقالت.. خلاص هات انا هذاكر لوحدي 
_شدها بلال فوقعت ع رجله وناظره لعيونه.. 
بلال بيرفع حواجبه.. اي رايك ف غمازتي ها
=…… 
_ههههههههههههه
=ع فكره انا كنت مركزه معاك 
_ايوه منا عارف طبعا انك كنتي مركزه معايا اومال هتكوني مركزه فين يعني ف الغمازه مثلا 
=خلاص يبلال اوعي بقي 
_طب مش ناويه تكملي مذاكره 
=لا كفايه كده تعبت 
_وانتي لحقتي 
=اه ملكش دعوه
.. 
قاطعهم اتصال.. 
بلال ساب مسك عشان يطلع التلفون.. 
مسك قامت تجري… ماشي ماشي هتروحي مني فين  ههههههههه
_ايوه ي أسامه 
=بلال محتاج أسالك كام سؤال كده 
_أساال 
=لا مش هينفع ع التفلون ممكن نتقابل 
_خلاص ماشي هجيلك ف الكافيه اللي بقعد فيه ع طول 
=وانا هستناك.. سلام 
_سلام
ـــــــــــــــــــــــ.. 
مسك.. 
_ايوه 
=جهزي هدومي ع ما اخرج من الحمام 
_انت رايح فين 
=أسامه بيقول عايز يسألني ف كام سؤال فهروح أشوفه عايز اي 
_خلاص خودني معاك 
=اقترب لها ومسك وجهها بيديه.. حببتي انا رايح اشوفه ع طول ومش هتأخر 
_بس انا خايفه تسيبني هنا لوحدي 
=متخفيش بابا معاكي
_ولو بردو هكون خايفه 
=طب خلاص إلبسي انتي كمان وتعالي 
_ف ثانيه هتلقيني لابسه 
=ههههههه مجنونه والله.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــ.. 
ف الكافيه.. 
=ازيك ي اسامه 
_الحمدلله ازيك يبلال.. ازيك يمدام مسك 
=مع بعض.. الحمدلله 
~ها كنت عايزني ف اي 
_فنظر الي مسك ثم نظر الي بلال ففهم بلال ماذا يقصد.. 
=مسك ممكن تجبيلي التلفون من العربيه اصل نسيته 
_حاضر وقامت 
~ها كنت عايز اي 
=انت اي اللي خلاك تجيب مسك 
_يعم كانت خايفه تقعد لوحدها وانا مكنتش هطمن وانا سيبها 
=خلاص المهم..ممكن تقولي انت تعرفها من امتي (المجهول)
_من فتره كبيره 
=اتكلمتو قبل كده مع بعض 
_كتير جدا 
=امممممم 
_ف حاجه ولا اي 
=شاكك ف حاجه بس لما اتأكد هقلك..ثم نظر له وقال..اومال مسك اتأخرت كده لي
_بلال بقلق مش عارف..انا هروح اشوفها 
..
وجد مسك واقعه ف الارض ورأسها تنزف 
..بلال..اسامه تعالي بسرعه 
_ف اي يبلال..مال مسك 
=مش عارف..انا هروح بيها المستشفى دلوقتي وانت حصلني ع هناك 
_ماشي…
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!