Uncategorized

اسكريبت شريك قلبي الجزء الثاني 2 بقلم روان الطهطاوي

 اسكريبت شريك قلبي الجزء الثاني 2 بقلم روان الطهطاوي

اسكريبت شريك قلبي الجزء الثاني 2 بقلم روان الطهطاوي

اسكريبت شريك قلبي الجزء الثاني 2 بقلم روان الطهطاوي

نيره بدموع: مين دي يا عمر 
عمر: نيره انتي ايه اللي جابك هنا من غير ما تقوليلي 
نيره و هي بتحاول تاخد نفسها: مين دي يا عمر 
وقف عمر و سند نيره: اهدي يا حبيبتي و خدي نفسك دي مروه زميلتي في الشغل و قابلتها هنا صدفه… عن اذنك يا مروه انا اسف مضطر امشي 
مروه بحقد خفي : لا ولا يهمك ابقا طمني عليها 
عمر: ان شاء الله 
اخدها و وصل لعربيته و ركبها في الكرسي الامامي و ركب هو ف كرسي السواق 
كانت بدأت تهدا 
عمر: كويسه دلوقتي 
هزت راسها ب أيوه هزه خفيفه 
عمر: ممكن اعرف ايه اللي نزلك من غير ما اعرف 
نيره: مش احنا متخانقين 
-وهل ده سبب و مبرر لانك تنزلي من ورايا 
_انا منزلتش من وراك لمي قالتلي انها هتقولك واحنا نزلنا عشان نجيب حاجتنا بتاعة خطوبتها… اوبا انا نسيت لمي خالص 
جت تفتح الباب عشان تنزل مسك ايديها 
-مكانك 
طلع موبايله و كلم لمي 
-الو… بقولك ايه يا لمي انا كنت في المول و قابلت نيره و كانت تعبانه ف هروحها.. روحي انتي كمان وبكرا لما نيره تفوق ابقو انزلو تاني… تمام ماشي… سلام 
نيره: ليه عملت كده انا بقيت كويسه سبني انزلها 
-وحشتيني
_يا سلام مش انت اللي زعقتلي من غير سبب و بقالك تلت ايام مبتكلمنيش ولا بتسأل عليا 
-لا بسبب و انتي عارفه كويس ايه السبب 
_يبني ده اخويا اخوياا 
-حتي لو ابوكي.. انا بغير عليكي يا نيره.. بولع لو شفت اي راجل بيلمسك غيري حتي لو كان اخوكي.. مراتي محدش يحضنها غيري فهمتي 
كان وشها احمر و مش بترد
_طب مفيش انت كمان وحشتني
-انت كمان 
_انت كمان ايه 
-وحشتني 
_يا صبر ايوب..انا مش فاهم ابوكي مستني ايه عشان نحدد معاد الفرح 
-خلاص فاضله شهر و يرجع من السفريه دي لما يرجع ابقا حدد 
_ماشي يلا عشان اروحك 
-يلا 
عند لمي 
لمي: وربنا وربنا كمان مره اشك ف حوار انك عيانه يا نيره الكلب تلاقيكي اول ما شفتي عمر محن الكلاب اشتغل.. طب ولله لانا اكله شاورمتك 
قعدت في مكانها و فضلت تاكل الشاورما بمنتهي السلام النفسي و بعدين خرجت من المول كان قدامه بحر فضلت قاعده عالبحر شويه واتصورت كتير 
فتحت اكونتها علي الفيس بوك و نزلت صوره منهم و بعد خمس دقايق موبايلها رن 
لمي: الوو 
-احنا مسمعناش الو قبل كده ولله ما سمعنا 
_كريم 
-اه كريم يا هانم مقولتليش انك نازله ليه 
_ايه ده ثواني انت عرفت منين 
-من صورتك علي الفيس الصوره نازله باللوكيشن 
_طب اهدي كده يا كرمله و قول هديت..انا اقولك ليه اني نازله اصلا دنت حتي لسه مبقتش خطيبي..حتي لو كنت خطيبي ملكش حكم عليا يا بيه 
-لا يا شيخه يعني لازم اكون جوزك الاول هااا 
_ايووووه 
-طيب ماشي يا لمي ماشي من عنيا وانا اكره 
_تكره ايه مش فاهمه 
-بكرا تفهمي يا روحي 
_تاكل دره 
-اكل دره..انا جاي 
_جاي فين يا عم انت عبيط انا هروح دلوقتي اصلا 
-طيب خلاص مستنيكي 
_لا حول ولا قوة الا بالله 
-يبنتي محنا جيران بقا وكده مستنيكي في البلكونه يعني..بصي انتي غبيه اصلا مش هتفهميني سلام 
_سلام..وربنا الواد ده هيرموناته اجن من هيرموناتي 
بعد شويه وصلت لمي الشارع بتاعهم و تلقائيا بصت علي بلكونته لقته واقف ماسك بقسوماطه بيشربها كأنها سجاره و بينفخ في السما 
قعدت تضحك عليه و طلعت فونها ولقطتله شوية صور و هو مش اخد باله 
طلعت شقتها وسلمت علي مامتها و دخلت اوضتها غيرت هدومها و خرجت البلكونه 
لمي:انت عارف ان البقسماط بيعمل دماغ اكتر من السجاير 
كريم بضحك:انتي شوفتيني 
-مقولتليش يا كيمو عيد ميلادك امتي 
_يوم السبت الجاي 
-ده كده عظمه اوي كده عظمه اوي 
_بتسألي عشان تجيبيلي هديه ههيييح يا بنتي انتي هديتي 
قعدت تضحك:اه طبعا اوماال… يا باشا عشان انزل التغفيله اللي صورتهالك بالبقسماط بس قال هديه قال 
كريم:تغفيله..احنا فينا من كدا ???? ماشي بس خليكي فاكره ان الدنيا دي دواره 
-هفتكر هفتكر 
عند عمر 
وصل عمر تحت بيت نيره 
نيره بتنهيده:وصلنا 
عمر تربس العربيه و نيره قلقت سيكا 
نيره:بدايه غير مبشره بالتفاؤل
عمر:بالنسبه للنزول مفيش نزول من غير حضن لجوزك حبيبيك 
-طب ما تسيب مراتك حبيبتك تنزل و بلاش احراج بالله 
_مراتي حبيبتي مش هتنزل من غير الحضن لو قفت علي شعر راسها 
-اه منا اكيد مش هقف علي شعر راسي يعني ..حضن صغير محترم و الا وربنا هصوت واقول انك خاطفني 
_خاف يا عيد..بس يا ستي ماشي موافق بس انا مش هعرف احضنك في العربيه انا هنزل الاول و بعدين انزلك و بعدين احضنك 
-في الشارع كده قصاد الناس 
_في داهيه الناس..انتي مراتي انا مبعملش حاجه غلط 
نزل و عمل زي ما قال راح عندها و نزلها و وحضنها حضن طويل سيكا 
-وحشتيني اوي بجد مش هزار 
_انت وحشتني اكتر 
بعدت عنه..انا هطلع بقا بااي
_باي يا حياتي 
طلعت هي و مشي عمر رجع البيت دخل اوضته و نام 
عند لمي:جبت حتت فستان عظمه 
كريم:اشوفه 
-يوم الخميس ان شاء الله 
_لو ضيق هفلقك 
-يسطا عيب عليك انت جاي تخطبني و مش عارف اخلاقي 
_انا بقولك بس 
-متخافش دنا لمي 
_لمي ممكن طلب 
-اتفضل
_ممكن متنزليش غير لما تقوليلي
-وربنا ابدا لما ابقا مراتك يا بابا هبقا اقولك غير كده لا 
كريم بعصبيه ماشي يا لمي وربنا لتشوفي 
وسابها و دخل 
لمي فنفسها:قال متنزليش الا لما تقوليلي هي اي ظيطه فالكلام ده كفايه عمر 
في اليوم التاني 
عمر بصوت نايم: صباح الخير يا حبيبتي 
-ايه ده انا بدوب ولا ايه يلهوي الحقوني 
عمر بضحك:ياااه عالوقعان يا جدعان 
-انا واقعه يا عمر ماشي 
_طب منا غرقت و متكلمتش 
-يا نوحي يا نوحي..طب انا هنزل النهارده مع اختك عشان نكمل بقية الحاجه 
_ماشي خلي بالكو من نفسكو ولو احتاجتو حاجه كلموني 
وهدي ل لمي كارت الڤيزا لو احتاجتو اي حاجه اسحبي منه 
-حبيييباي تسلم ولله 
_مفيش حاجه ببلاش انتي هترجعيلي كل ده بس بعد الفرح و مش فلوس علي فكره 
-اه اه طبعا اوماال..انا هقفل عشان اقوم اجهز باي يقلبي 
_باي يا روح قلبي 
صحيت علي صوت فونها بيرن 
-الوو 
_الووو مين معايا 
-انت هتستظرف منت اللي متصل ياعم..هو يوم باين من اوله 
_اهدي يا بنتي انا كريم 
-كريم مين 
_ااااه دنتي في الضياع خالص..خالتي بتسلم عليكي و بتقولك سلميلها علي امك 
-يوصل ان شاء…خالتي مين 
_احييه عالسطلان لما تصحي كلميني سلام 
فاقت لمي و دخلت غسلت وشها و افتكرت المكالمه جت تشوف الرقم و طلع كريم 
-يا نهار ازرق..الواد طفش 
رنت عليه 
_الوو 
-اخيرا صحيتي 
_معلش ولله انا لما ببقا لسه صاحيه مببقاش مركزه 
-ولا يهمك هتنزلي النهارده صح 
_ممممم هجيب بقية حاجتي 
-طب انا ممكن انزل معاكي نجيب الشبكه بالمره 
_فكره حلوه طيب انا ساعتين كده اكون جهزت..ونيره معايا 
-نيره مين 
_مرات عمر و صحبتي الانتيم و اختي و ليله كبيره اوي سعادتك 
-تمام ماشي مفيش مشكله 
بعد ساعتين 
كانت خلصت و لبست و نزلت الشارع 
كان كريم ساند علي عربيته و مستنيها ولابس شيك و نضاره وحاجه فمنتهي الكاريزما واول ماشفها جايه عليه صفر 
-ايه القمر ده 
لمي بخجل:ميرسي انت كمان شكلك حلو 
-لا دنا كده هتغر بقا 
فتحلها باب العربيه و ركبت ولف ركب فكرسي السواق 
راحو عند نيره 
نيره:سامعليكو 
لمي: و عليكم السلام..كريم اللي هيبقا خطيبي يا نينو 
-تشرفنا يا استاذ كريم 
_الشرف ليا يا مدام نيره 
طلع بالعربيه و وصلوا المول 
وراحو عشان ينقو الشبكه و وصلوا لمحل مجوهرات مشهور 
نيره:انا هطلع اعمل مكالمه ضروري 
لمي:اوكي متتأخريش 
كريم:ايه رأيك في ده 
-شكله حلو بس غالي اوي 
_مفيش حاجه تغلي عليكي 
-معلش يا كريم تعالي نشوف حاجه تانيه 
_انا ده عاحبني اوي وهجيبه انتي مالك انا حاسس انه هيبقا حلو عليكي 
لبسها الدبله عشان تقيسها و كانت مقاسها مظبوط و شكلها رايق اوي و لايق عليها 
اشتروه و خرجو واول ما خرجت ورت نيره جابت ايه 
-ماشاء الله جميل اوي مبروك عليكي يا حبيبتي ربنا يزيدكو ويباركلكو 
كريم و لمي:يارب 
كريم:عايزين تجيبو ايه 
لمي:ايه يسطا انت ناوي تقضي المشوار معانا ولا ايه طرقنا بقا وخلي الشبكه معاك عشان متتسرقش مني 
كريم:لا انا فاضيلك هسيبكو تشترو حاجتكو براحتكو بس هستناكي في العربيه مش هروح من غيرك 
لمي:ماشي انا كده كده مش هجيب حاجات كتير 
بعد خمس ساعات 
نيره:مش قادره رجلي ماتت 
لمي معلش ادينا خلصنا..زمان كريم عفن في العربيه..يلا مش مشكله تعالي نجيب اكل عشان جعانه و نجيب لكريم بالمره زمانه مأكلش حاجه 
راحو جابو شاورما سوري تاني وراحو لكريم كان نام 
خبطت عالازاز صحي و فتحلهم العربيه
كريم:ما لسه بدري يا لمي لا بجد خمس ساعات بس هو ده اللي مش هشتري حاجات كتيره 
لمي: منا مشترتش حاجات كتييره و بعدين ابسط يا عم جبتلك شاورما زمانك مكلتش من الصبح 
كريم بحب: جلبي هيجف جلبي هيجف 
فتحو الحاجه و قعدو ياكلو و بعدين كريم ساق و رجع نيره بيتها و بعدين روح ههو و لمي ركن العربيه و نزلو 
كريم:شكرا عالشاورما 
-يجرع انت قول كلام غير ده 
ضحك ضحكه بسيطه وقعت قلبها 
لمي في نفسها:يخربيت جمال ضحكتك يا عم 
كريم كان لسه هيتكلم و قاطعه..
_مين الواد ده يا لمي 
كريم:ايه ده انت مين يا أمور و بتتكلم معاها كده ليه 
-ابن عمها..و ف مقام جوزها 
لمي بصدمه:ايييه!!!!!
يتبع…..
لقراءة الجزء الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقس أجزاء الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي أنا للكاتبة سهيلة السيد

اترك رد

error: Content is protected !!