Uncategorized

رواية الفرسان الخمسة الفصل الأول 1 بقلم سارة أحمد عماد

 رواية الفرسان الخمسة الفصل الأول 1 بقلم سارة أحمد عماد

رواية الفرسان الخمسة الفصل الأول 1 بقلم سارة أحمد عماد

رواية الفرسان الخمسة الفصل الأول 1 بقلم سارة أحمد عماد

اولا هنتعرف علي الفرسان الخمسه واحد واحد ..
في قسم القاهره …
كان يسير بطله خاطفه لالنفاس رغم بروده الاانه قادر علي ارعاب الكثير ليتقدم بخطواط ثابته ..
اللواء بقلق /اهلا ي رعد اتفضل .
رعد ببرود /خير سعادتك استددعتني ليه .
اللواء /مهمه جديده .
رعد بثبات/الملف وكل المعلومات .
اللواء بجديه/الملف فيه كل المعلومات الخاطفين كتروا اوي في البلد ولازم نشوف حل والخليه دي مشكوك فيها بشكل كبير ودي مهمتك بقا ي رعد .
رعد بقوه /تمام سعادتك اعتبره حصل .
وهذا لم يكن سواء الفارس الاول المقدم رعد خالد الشناوي …..
في منزل فارس ورنا ..
كان ينسحب ببط الي المطبخ وهو يلتفت يمينا ويسارا ليقاطعه صوت صراخها الغاضب .
رنا بغضب /انت ي زفت الطين ي سيف ي عملي الاسود .
سيف وهو يأكل بشراهه/ايوه ي ماما انا جاي اهو .
رنا بغيظ /بتاكل برضه ي اخي مفيش في حياتك غير الاكل غيرت كوتشيات العربيه ولا لا .
سيف بخوف /الصراحه الصراحه لا .
فارس بحده /هو والواحد ميعرفش ينام في البيت ده شويه عملت ايه ي زفت .
سيف بدمع مصتنع /تعال ي فارس ي ابويا شوف مراتك الجاحده نازله فيا تريقه وبهدله ومنعاني حتي من اللقمه .
رنا بغيظ /ي حبيبي تصدق الدور دخل عليا يلا غور ياض من وشي .
سيف /طب انا مفطرتش .
فارس /روح ي اخويا افطر عند الفرسان الي عايش معاهم ليل ونهار خليهم يوكلوك .
رنا بتذكر /ي خبر ده البنات كلهم معزومين عندنا النهارده اروح اكمل الاكل انا خلصت الحلويات فاضل المشاوي .
سيف بهمس /ي نهار اسود هي البسبوسه الي كلتها دي كانت عملاها لعزومه انا اهرب قبل ماتولع فيا .
الفارس الثاني سيف فارس سلطان مهندس ي عشق الاكل اكتر من اي حاجه في الدنيا شخصيه مرحه جدا…
في فيلا سليم سلطان ..
في غرفه التدريبات . 
كان يقوم عدي بتمريناته العنيفه فهو ملاكم عنيف جدا لكنه شخصيه حنونه الفارس الثالث عدي سليم سلطان ..
ساره بضيق/انت مش ناوي تريح نفسك شويه ي عدي .
عدي بنهج /ايه ي ماما مانتي عارفه اني عندي بطوله مهمه كمان يومين ولازم اتدرب كويس.
ساره بمغزا /بقولك ايه ي عدي انت عارف دارين بنت طنط سماح جارتنا.
عدي يتصنع عدم الفهم/اه البنت المزه دي مالها.
ساره بغيظ /هيكون مالها ي عدي نفسي تتجوزها دي بنت زي القمر .
عدي /كان زمان وجبر وسعي كده اتاخرت سلام ي سوسو .
ساره بعند /ماشي ي عدي ماشي شايف ابنك ي سليم .
سليم بتنهيده/سيبيه ي ساره علي راحته ابنك مر بتجربة قاسيه سيبيه يفوق منها .
في فيلا الدكتور كريم زوج ايه اخت فجر …
كان يقف مالك وهو ينظر لحيواناته بحنان وعشق فهو دكتور بيطري يعشق الحيوانات يعتبرهم في أغلب الأوقات يكونوا اوفا من الإنسان وهو الفارس الرابع مالك كريم .
مالك بحنان وهو يمسك ب سوسو قطته /عارفه ي سوسو انت عندي بالدنيا بحس انك فهماني اكتر من اي حد .
ايه بحنان /وانا مش فهماك عاد ي قلب ايه .
مالك بابتسامه وهو يقبل يده والدته /ده انتي الكل في الكل ي يويو .
ايه بعشق /ربنا يخليك ليا ي قلب امك .
كريم بغيره /أما هو قلب امه انا ابقا ايه انشاء الله .
ايه بعشق/ده انت روح ايه من جوه ي حب عمري كله .
مالك بغمزه /ابسط ب عم ماشيه معاك حلاوه اروح انا لاني اتاخرت علي العياده .
في فيلا عاصم الشناوي …
كان يقف بغرور وإعجاب لذاته في المراه فهو جذاب ووسيم حد اللعنه يعمل طيار يعشق الفتيات أكثر من أي شي وهو الفارس الخامس فهد عاصم الشناوي ..
حنين بضيق/رايح فين في الوقت المتاخر ده ي فهد .
فهد بتجاهل/خليكي في حالك ي حنين .
حنين بغضب/انت اخويا ي فهد وانا خايفه عليك الي بتعمله ده حرام انت ازي كده .
فهد بحده /قولتلك ملكيش دعوه وبعدين ده علي اساس اني بغتصبهم هما الي بيركعوا تحت رجلي .
عاصم بغضب/ده علي اساس أن دي الرجوله من وجه نظرك .
فهد باحراج /بابا من فضلك دي حياتي عن اذنك لاني اتاخرت ….
دول هما الفرسان الخمسه كل واحد فيهم ليه حكايه كل واحد فيهم هيقابل الي يغير حياته لكن العقبات كتير اوي من الي حواليهم والناس ….
رعد ابن فجر وخالد .
سيف ابن فارس ورنا .
فهد ابن عاصم واميره .
مالك ابن كريم وايه .
عدي ابن ساره وسليم .
الفرسان الخمسه ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
سنجعل القدر ينحني لنا فخرا …..
في فيلا خالد الشناوي .
في غرفه المقدم رعد .
كانت تتسلط اشعه الشمس الامعه لتتداعب عينان ذلك الوسيم ليفتح عيناه تتدريجيا لينتبه الي صوت الهاتف .
رعد باحترام /صباح الخير ي سياده اللواء .
اللواء هاني /صباح النور ي رعد انا اسف انا عارف أن النهارده اجازتك بس عايزك تكون موجود تشرف بس علي الدفعه الي هتكون تحت تتدريبك .
رعد بجديه /تمام سعادتك ساعه واحده وهكون في الاداره مع السلامه .
ليقوم رعد بأدائه فرضه وارتداءه لبدلته الرسميه والنزول الي الاسفل .
في الاسفل .
علي مائده الافطار .
خالد بحنان وهو يقبل يد معشوقته بحنان /كل سنه وانتي طيبه ي فجري .
فجر بعشق /وانت طيب ومنور حياتي ي حبيبي .
رعد بمرح /الله الله علي روميو وجوليت صباح .
فجر وخالد /صباح النور .
فجر باستغراب /ايه ي رعد رايح فين النهارده اجازتك .
رعد وهو يتناول الافطار /ابدا ي ماما اللواء هاني عيازني في حاجه ضروري .
خالد /ي عني مش هتتاخر .
رعد /والله ي سياده اللواء مش عارف بس كده كده انا كنت هبقا مشغول مع الفرسان اليوم كله النهارده ماتش مهم اوي ل عدي  ولازم نكون معاه .
فجر بدعاء/ربنا ينصره يارب ي عني الفرسان كلهم فاضين النهارده .
رعد/والله ي ماما المفروض كلنا متفقين النهارده هنكون مع عدي سيف هيخلص الشغل بدري ومالك هيقفل برضه العياده امافهد المفروض يكون رجع من ايطاليا انبارح هكلمه وأشوف عن اذنكم بقا لاني اتاخرت .
فجر وخالد /لاالله الا الله .
رعد /سيدنا محمد رسول الله .
في فيلا فارس ورنا .
كان يجري ذلك المجنون وهو ينظر إلي ساعته فقد تاخر علي موعد شغله ليودي فرضه ويرتدي ملابسه سريعا ليذهب إلى الأسفل .
رنا /متنساش ي فارس تبعتلي كل حاجه زي ماطلبت .
فارس /حاضر ي حبيبتي .
سيف بنهج /صباح الخير .
فارس ورنا /صباح النور .
سيف باستعجال/لو سمحتي ي ماما خمس سندوتشات مربي وخمسه لنشون وخمسه حلاوه وخمسه فول بسرعه اتصبر بيهم ل حد ماتغدا .
فارس بصدمه /ي نهارك اسود كل ده ولسه هتتغدا .
سيف وهو يأكل بشراهة/انت فاكر أنهم هيكفوا ده انا لسه هاكل في النادي كمان .
فارس بغيظ /خلصينا منه ي رنا قبل مايكلنا .
رنا /خلاص خلصت اهو .
سيف باستعجال /يلا سلام .
في شقه ايه وكريم .
غرفه مالك .
كان ينظر بحنان الي قطته النائمه فهو يغشق الحيوانات عامه ليلمس عليها بحنان ليذهب ليتوضا ثم يودي فرضه ويرتدي ملابسه فهو يعشق اللاستايل القديم فكان يرتدي بنطلونا قماش وقميصا مشجر ويرتدي نضاره طبيه ولكنه كبيره شي ما فهيائته تجعله في كثيرا من الوقت سخريه من الناس ولكن هو متمسك بآرائه ويرا أن الرجل بفعله وأخلاقه ليس بملابسه .
في الاسفل .
مالك /صباح الخير .
ايه وكريم /صباح الخير .
ايه /ي حبيبي مش كنت نمت شويه كمان .
مالك بحنان /وحيواناتي اسيبهم لمين مانتي عارفه لازم اشوافهم بدري واطمن عليهم وفيه ناس جايه العياده لازم اكون موجود لاني هقفل العياده بدري النهارده علشان نكون مع عدي يلا سلام .
ايه /طب اقعد افطر ي حبيبي .
مالك /لا ي امي هفطر في العياده يلا سلام .
كريم وايه /مع الف سلامه .
في فيلا سليم وساره .
في غرفه عدي .
كان يقف وهو يرتدي ملابسه الرياضيه وهو يعد شنطته للذهاب الي النادي لتتدريبات فاليوم هو مهم جدا بالنسبه له فهو نهائي أحدا بطولات الملاكمه .
ساره بابتسامه /ربنا معاك ي حبيبي .
عدي بابتسامه /ايوه ي سوسو وحياتك انا عايز الدعاوي دي ليل ونهار النهارده .
ساره /دعيالك من غير حاجه ي قلب امك .
عدي /ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي أكلم الواد فهد أشوفه رجع ولا لا .
ساره بحنان /طيب ي حبيبي هروح احضرالك الفطار .
في شقه فهد الدنجوان .
كان ينام فهد وفي أحضانه أحدا الفتيات الذي لا يعرف اسمها من كثره من يكونوا معه دائما فهو جاذب النساء لوساماته الطاغيه لتفتح هي عيناها بانزاعج من صوت الهاتف لتحاول أخذه ومعرفه من يتصل ولكن تصرخ بشده اثر قبضه شديده قد أمسكت بها امسكها فهد بغضب جحيمي.
فهد بغضب جحيمي/اسمعي ي روح امك انت هنا مجرد واحده انا جايبها بفلوسي ايدك تتمد علي حاجه ولا تحشري نفسك في حاجه هولع في اهلك فاهمه .
البنت بخوف ودموع /انا معملتش حاجه انا كنت عايزه اكتم الصوت علشان تنام .
فهد بسخريه/لا حنينه اوي ي اختي يلا غوري في ستين داهيه .
الفتاه بخوف وارتجاف /حاضر حاضر .
فهد /ايوه ي عدي .
عدي /ايوه ي فهد عامل ايه .
فهد /الحمد لله ي حبيبي تمام شد حيلك النهارده .
عدي /علي الله قولي انت هترجع امتا .
فهد /ارجع منين انا اصلا في مصر .
عدي بصدمه /رجعت امتا انا كلمت اونكل عاصم انبارح قلي انك مرجعتش .
فهد بضحك /هههه لا ماهو عاصم باشا ميعرفش اني رجعت ولا حد اصلا ي عرف انا رجعت وكنت بقضي ليله حلوه .
عدي بقرف /الله يحرقك انت ولياليك دي طب جهز نفسك علشان نتقابل كلنا في النادي .
فهد /تمام ي كبير حاضر سلام .
ليقوم فهد ليأخذ شور ويرتدي ملابسه الكاجوال لينظر لنفسه بغرور في المراه فهو يعلم أنه له سحره الخاص .
في أحدا الشقق البسيطه .
كانت تؤدي فاطمه فرضها وتددعي بخشوع لها والوالدها لتقوم لتحضر لوالدها الأفطار .
فاطمه بمرح /صباح الفل ي عم محمود ي عسل .
عم محمود بحنان /صباح الفل ي نور عيني. 
فاطمه /حالا واحلا فطار يكون جاهز .
عم محمود /ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي هتنزلي السنترال برضه النهارده .
فاطمه بقوه /ايوه ي بابا هنزل اشوف اكل عشنا والجربوع الي اسمه صبحي ده ولا يعرف يعملي حاجه .
محمود بدعاء /ربنا يسترها عليكي ي ضنايا ويوقفلك ولاد الحلال .
في الخرابه مكان ابشع مايكون كانوا الفتيات يجلسون أرضا لتقترب هي منه برعب .
امينه برعب /اتفضل ي معلمي ده الي قدرت احصاله النهارده .
المعلم بقسوه /جرا ايه ي روح امك همادول بس ولا خنصرتي منهم حاجه ي بنت الحراميه .
امينه بدموع وخوف /لا والله ي معلمي طب حتي فتشني .
المعلم بغضب /عارفه ماعرف انك بتشتغليني لحرقك بالسيخ الحامي ده واظن انتي مجربه حرقه.
امينه برعب ودموع وهي تمسك جسدها /لا ابوس ايدك ي معلمي جسمي مبقاش فيه حته سليمه .
المعلم بقسوه /كل غوري كاتك غوره .
لتنكمش في ذاتها برعب ودموع وهي تتدعي الله أن ينقذها من ذلك ..
في فيلا كامل الفيومي ..
في غرفه صافي .
كانت تقف بغرور أمام المراه وهي ترتدي ملابس من اغلي الماركات العالميه فهي صافي كامل مغروره لابعد الحدود وشرسه أيضا .
كامل /صافي اعملي حسابك انك هتنزلي معايا الشغل من بكره .
صافي بغرور /لا ي بابا اظن مش من مقامي اني أقف قصاد شويه مهندسين انا صافي كامل احسن مصوره فوتوغرافيه في مصر .
كامل بغضب /اسمعي ي صافي كلامي هيتنفذ ماهو مش معقول يكون عندي اكبر شركه هندسيه في الشركه الأوسط للمقاولات واجيب مصور من بره يصورالي مشروعاتي اسمعي انا قولت كلمه وهتتنفذ ي صافي ..
في فيلا الصياد .
في غرفه دينا .
كانت تجلس علي سجاده الصلاه بدموع غزيره تتمنا من الله أن يسامحها علي خطتيئتها .
دينا بدموع وندم /يارب انا عارفه اني غلطت بس انا طمعانه في كرمك انك تسامحني انا ندمانه بجد بس انت أمرتنا بالستر وانا كان لازم استر نفسي وعد يارب اني عمري مهكرر الي حصل مره تانيه وعمري مهكون غير ل جوزي حلالي هو الوحيد الي يستحقني سمحني يارب سمحني ..
في أحدا الحواري ..
في شقه متهالكه بعض الشئ .
كانت تقف سلمي في المطبخ لتعد الفطار الي والدتها .
صفيه بتعب /بتتعبي اوي ي ضنايا .
سلمي بابتسامه /بتعب فيه بس ي ست الحبايب ده يدوب بروح المدرسه وارجع بتعب فيه ايه بس ي ست الحبايب .
صفيه بدعاء /ربنا يرزقك ي ضنايا بالي يستهلك ويعوضك عن كل الشقا والهم .
سلمي بحزن /يارب ي امي يارب .
في النادي …
في غرفه تتدريب عدي .
المدرب بتحزير  /عدي بالراحه شويه انفعالاتك دي متنفعش في التدريب انت كده بتضر نفسك . 
عدي وهو يتتدرب بعنف /متقلقش ي كابتن هكسب البطوله زيها زي غيرها .
احمد منافس عدي بكره له والفرسان /مش هيحصل ي عدي ..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!