Uncategorized

رواية سجينة العادات الفصل العاشر 10 بقلم نرمين قدري

 رواية سجينة العادات الفصل العاشر 10 بقلم نرمين قدري

رواية سجينة العادات الفصل العاشر 10 بقلم نرمين قدري

رواية سجينة العادات الفصل العاشر 10 بقلم نرمين قدري

ماهي/ الو أيوة يا جاك انت لسه في مصر طايب عاوزة منك خدمة عاوزة السم اللي مش بيبان غير بعد كام يوم كأنه جلطة 
جاك/ اوكي ماهي بس حشوفك ازاي علشان ادهولك
ماهي حاشوف اي طريقة علشان اشوفك بس انا مستعجلة يكون جاهز أمتي 
جاك /خلال يومين تقريبا
ماهيناب/ تمام ولو قبل كده ماشي
جاك/ طاب وايه يعنى
ماهبتاب /عاوزة ايه جاك حديلك الفلوس اللي حتطللبها
جاك /,وانتي عارفة اني مش عاوز فلوس انا عاوزك انتي 
مهيتاب/جاك لم نفسك كفايا اخر مرة امير كشفناا من ساعتها مش عاوز  بتكلم معايا
في حجره نورنا 
نورما / مع نفسها هو ايه اللي بيحصلي ده معقول يكون لا مش معقول لاء استحالة بس انا حاسة إحساس غريب قوي عليا حاسة اني طيرة مبسوطة بس مش عارفه ليه 
بس الي اعرفه اني مبسوطة قوي شكل قلبي دق بجد 
امير /ايه اللي انا بههبه ده اكيد في حاجة غلط ازاي أسبها تسرق قلبي كده ده ناقوس خطر لا لازم افوق لنفسي حب ايه وكلام فارغ ايه
بس انت اتاكدت أنها مخانتش اخوك ليه بقي كده 
يمكن علشان كانت مرات اخويا بس قلبك دق بس انا مش ملك نفسي انا ممكن اكون اب حظلمها معايا
بس انا حاسس في تجاوب من نحيتها لازم اضيع التجاوب ده بس ازاي 
اه هي ما هيتاب ما بيخليش الست تكره غير ست زيها
وماهي لنا حتصدق 
بس نورما حتهون عليك انت اول مرة قلبك يدق فيها واخر مرة كمان لازم تهون علشان مصلحتها انا حكون اب ومسؤال زمبها ايه هي تتعلق بيا بس 
انا نسيت حكاية العادات اني لازم اتجوزها
طايب وايه يعني لما انجوزها بس كده حظلمها معايا 
عدي اليوم وكل واحد بيتجنب وفي مساء تجمع الكل علي سفرة عشاء  
نزلت نورما قبل الكل وقاعدت علي سفرة 
هانم / كيفك دلوق يا مرت الغالي
نورما /الحمد لله بقيت احسن كتير
هانم/ يعني خلاص دلوق تقدري تنزلي تساعدي في البيت ولا حتفضلي أكده عروسة اياك
نورما/ طلما كلنا حنساعد معنديش مشكله حضرتك
هانم /وه كلكم مين عاد
نورما انا و ماهيتاب ما انا زي زيها ولا ايه
هانم/ لع عاد مين قال أكده ماهيتاب اهنه هي ست الدار هنا هي ام الواد وانتي اهنه كيفك كيبف اي حد عادي ملهوش عازة لحد ما عدتدتك تخلص و ولدي امير يعقد عليكي وبردو حتفضل ماهي  اهنه ست دار 
ولسة نورما حتقف وترد عليها عينيها جت علي سلم و 
امير  وماهي نزلين اديهم في ايد بعض و هو خاضنها من وسطها
احست نورما بزلازال قوي يهزها من داخل نزلت عينيها علي الارض حتي تداري دموع
فلاش باك 
امير نازل عاش العشا ماهيناب لمحتة 
ماهي/ الحقني امير دايخة حاسة اني حقه المدني
ماسك امير أيدها و لف أيده علي وسطها
امير / تحبي ارجعك قوضتك 
ماهي /,   بخبث مقصود لا انزل معاك تحت انا جعانه حموت 
بااااك
امير /صباح الخير ايه صوتكم عال ليه. 
هانم/, بتصتع زعل مافيش يا ولدي ليه وليه بقول لنورما طلما بقت كويسة تنزل تساعد معايا شغل البيت تعبني لوحدي و الخدم دي ما انت شايف ايدك منهم والأرض 
امير /وايه مشكلة في كده
هانم /ماهو كلام مش لدد علي محروسة مرت اخوك و تقولي لنا زي زي ماهي 
امير/ نورما الكلام اللي تقول عليه امي. يمشي علي رقبنا كلنا هي هنا ست البيت و ده بيتها اللي عاوزه يمشي مفهوم وبحده اكتر مفهوم 
نورما/ بتحدي لاء مش مفهوم انا ماجنتش هنا خدامة حضرتك يا الكل يشتغل يا مش حشتغل محدش احسن مني علشان اخدمه .
امير /ومين قال إن الست لما تشتغل في بتها تكون خدامة
نورما مش لما يبقي بيتي الاول  
امير /خلاص الكل هنا حيشتغل في البيت ومش عاوز كلام كتير 
ماهي / قربت منه بدلع بس انا يا بيبي حامل ومقدرش خالص انا تعبانه علشان خاطر ابنك يا ميرو بلاش انا 
امير  /خلاص يا ماهي انتي أجاز لحد متولدي ويلا بقي علشان نفطر
ماهي/  صح يا حبيبي عند حق انا كما ن جعوت خالص ابنك جعان قوي تعالي يلا علشان تاكله بايدك
جلسو جميعا علي سفرة 
ماهي /، ممكن  يا نورما ممكن تعملي بيض مقلي اصلي مش بحب مسلوق وزي ما انتي عارفة أن انا في اجازة من المطبخ علشان النونو
نورما / بعصبية حاضر  حاجة تانية 
ماهي اه القهوة بتاعتي بلبن بليز 
قامت نورما والدموع تهدد بالانهيار
لمح امير عينيها وبيها دموع قلبه وجعة  
امير/ماهي خفي شوية انت من امتي بتاكلي  بيض مقلي ما انتي طوله عمرك بتاكليه مسلوق علشان الزفت رجيم 
ماهي / الله بتوحم بلاش اتوحم ولا ايه يابيبي 
هانم / وه لا اتوحمي كيف ما انتي عاوزة يعني الود يطلع في وشو بيضة علشان متتعبش جانب البرنسيسة
امير لاحظ اتفاق أمة ز ماهي علي نورما 
امير في نفسة الله يكون عونك يا نونو بس عارف انك قدها 
دخلت نورما بطبق البيض و القهوة خطتهم قدام ماهي بعصبية وقعدت تكمل اكل 
ماهي /اية القرف اللي انتي عملاه ده متعرفيشش تهببي اكل بتخشي المطبخ ليه ورمت الاكل في وشها
نورما مبداهاش بقي هي اللي جابتو لنفسها
نورما / قربت منها اه اتصدقي أنني انا غلطانه اهلي معرفوش يربوني اصلا علشان عملت قيمة لوحده زيك وماسكت رأسها حطتها في طبق البيض ووشها كله 
نورما /كده علشان تعرفي تتدوقيي كويس يمكن يعجبك 
ايه الاخبار عندك عجبك البيض الف هنا 
امير مش فاكر يمسك نفسة من الضحك 
هانم/  وه بكفايا عاد وانتي معتعرفيش تحترمي حد اهللك معلموكيش ازاي تحترمي الاكل  وناس كبيرة قاعده بنت جليلية الربابه صوح
بصت  لها نورما وبدون اي كلمه طلعت قوضتها
امير /في ايه يا امي انتي جيني عليها بزياده ليه ماهي هي اللي بدأت مش نورما وده كان رد فعل طبيعي للمهيتاب
هانم /وبعدهالك عاد عدافع  عنها كيف خيك الله يرحمه
ماهيتاب /  رفعت راسها والبيض ليسقط من علي وشها 
ماهي /يع يع عجبك اللي عملته المتوحشة دي انت لازم تاخدي حقي منها مش حاسبها اقسم بالله لو ما اختلي حقي مش حاسبها 
امير / بضحك هههههههههههه اطلعي بس نظفي رحتك دي احسن هي اللي يع بجد هههههههههههه
ماهي/  انت بتضحك علي ايه انا اتهزقت 
امير/ اللي يجي جمب القطة و يعاكسها يستحمل خرابشها و خالي بالك نورما مش سهلة زي ما انتي متوقعة
ماهي إذا كانت هي قطة فأنا حيه وحيه سامة كمان فرصتي والقبر بس كله بلصبر
طلعت نورما والدموع القهر في عينيها انهارت مقدرتش تمسك نفسها اكتر من كده دخلت حمام واخدت دوش ساقع علشان تهدأ
نورما ماشي يا حرباية منك ليها و الانتنين بيتفقوا عليا
ماشي يا حاجة هانم انا حوريكي اهلي عرفو يربوني ولاء 
طلعت نورما بلفوطة ملفوفه عليها  الغضب عاميها لدرجة أنها كانت غافلة عن امير لما دخل 
ولسة حتخلع الفوطة
امير /استني يا مجنونه حتعملي ايه انا هنا ولو اني اموت واشوف الملبن بس يلا
نورما /بعصبية انت اللي دخلك هنا ومين اصلا سمحلك تخش اتفضل اطلع برا 
امير /قرب منها وماسك أيدها جامد بقولك ايه اذا كنت عديتلك كام حاجة ده مش ضعف متي بس أن صوتك يعلا عليا لاء حاسبي بقي وفوقي كده وتعرفي انتي بتكلم مع مين وليه
وزقت  نورما  بحده 
نورما /,ايد وسع كده ايدك بتوجعني انت اللي بتنسي حدودك انت و اللي مايعة اللي معاك و اتفضل من هنا عاوزة اغير 
امير  /بعند وتلبيسي ليه ما كده اجمل وغمز لها
نورما/ اطلع برا امير انت عفريت دنيا كلها بتتنططت قدامي و كان نفسي اخنق مراتك فا قول اعوذ بالله من شيطان واطلع برا علشان كمان شغل لازم يخلص 
  امير /شغل ايه ده بقي أن شاء الله
نورما/ ملكش في 
خبط الباب 
امير/ اتفضلي خوشي علي حمام متخليش حد  يشوفك كده انا حشوف مين
نورما / بقولك ايه دور الواعظ و الغيور ده تعملهم علي حد غيري لكن انا لاء انا اصعب مماتخيل علشان تمشي كلمتك عليها
 روح امراتك   تتدلع معاها هي بتعرف تدلع كويس
ا
بتسم امير شعر بغيرتها شديده في كلامها 
 امير الباب كانت سيده خادمة 
امير /خير يا داده 
سيده /,سيدي هشام ابن عمك  تحت ورايد  يشوف الست نورما 
امير/ وعاوز نورما يهبب بيها ايه يمكن عاوزني انا وانتي ما اختش بالك 
سيده /لع هوقال الست نورما علشان عاوزها في شغل
فجاءة ايد وقعت ايد امير. من علي بابا 
نورما وقد لبست ملابسها
نوىما/ مين  عاوزني يا داده تحت
سيده / ده هشام بيه  ابن عم المروحم
ا
بتسمت نورما اه ده دمه خفيفه انا نزله معاكي اشوفه عاوزة ايه 
فجاءة ماسكها امير من ايدها 
امير / انزلي انتي يا داداه واحنا جايين وراكي
نورما / في ايه تاني عاوز انزل الشوف الضيف عاوز ايه 
امير / بعصبية هو عدم اللي مؤاخذة شيفاني شوال بطاطس قاعد معاكي ملكيش راجل تشوفي رأيه ولا هي سايبه علي طول كده ملهاش رابط
اغمضتت نوىما عينيها لتححكم غضبها 
نورما / . بعصبية  أيوة انا مليش رابط و اهلي معرفوش يربوني زي ما الحاجة ولدتك قالت كده وانت ساكت
طلما سكت في الاهانه يبقي انت ملكش اي حق عندي و انا اعمل اللي انا عوزاه  في الوقت اللي يريحني 
/امير /انتي سقف طموحاتك بيعلي قوي 
نورما/ يعلي زي مايعلي  ملكش دعوة بيا خالص اعتبرني يقضي مده هنا وقربت اخد افراج 
امير بضحك هههههههههههه احلامي زي ما انتي عاوزة ونشوف كلام مين اللي حيمشي 
زقته نورما وسع كده خاليني اشوف ضيف 
سحبها امير من شعرها 
نورما اااه شعري انت اتجننت ولا ايه 
امير / ايه الهدوم اللي نزله بيها دي اجري غيري وحطي طرحة علي راسك
نورما /,انت مالكش حكم عليا اللبس اللي ألبسة وانت مالك يا بارد 
امير/  انا بقي حوريكي إذا كان ليا ولا مليش برود ببرود
وماسك بلوزاها جامد شدها قطعهلها
امير /ووريني بقي حتنزلي كده ازاي
نورما  /بغيظ وهي بتحاول تداري جسمها منه وحياتك ما حعدهالك اصبر عليا 
امير  /ببردو عادي اخرك هاتيه
غيرت نورما هدوهها  بلوزة سوادا اجمل لمحت الاعجاب و الغيرة في عينه. نورما انا جاهزة 
امير دي كمان متنفعش 
نورما ليه بقي طويله وبكم ومعنديش لبس اسود غيرها ممكن بقي نتوسع عاوزة انزل 
امير /بقولك اهو قبل ما ننزل ضحك وهزار معاه مش عاوز
ونزلت نورما وسابتة فوق 
نزل امير وراها بسرعة استني هنا حندهل سوا 
نورما / ايه داخلين فرح خنخش مع بعض وانت مالك اصلا تخش معايا ليه 
امير/ أتلمي بقي وخالي يومك بعدي واتفضلي قدامي 
ابتسم امير  وفي نفسة مجنونه بس بحبك 
دخلت نورما وامير 
هشام ا/هلا وسهلا مدام نورما لسه حتمد أيدها سلم امير عليه معلش يا اتش المدام مبتسلمش 
بصلته نورما بصه أنه ولي يقرر حاجة تخصها
امير/ اتفضل اقعد يا اتش واقف ليه 
هشام /لا ادخل في موضوع غلطول هو بصراحة موضعين 
الاول انا بعمل شركة أغذية محفوظه بعد ما جيت من باريس وعاوز مدام نورما تمسك كل الحملة الدعائية 
ا
نتبهت نورما و حضرتك خاطط ميرانه لتكلفة الحملة  ايه 
هشام  /كله عندك في ورق ده الحسابات وميزانية و فكرو مشروع عاوز من حضرتك شغل مبهر
نورما أ/ ن شاءالله حكون عند حسن ظنك 
هشام انا متاكد من كده من قبل ما تتكلمي 
امير حسى بغيرة شديدة 
امير/ تخش في  موضوع تاني يا هشام بقي عاوز اطلع انام
هشام/ براحة عليان يا عم امير هوطبعك لسة حامي زي ما هو يعني امريكا مغيرتكش علي عموم الموضوع تاني هو انا عارف ان كلام سابق لأوانه
امير / اخلص يا هشام بقي
هشام /خلاص يا امير ياساتر عليك 
انا طالب ايد مدام نورما للجواز 
اتكهرب الجو فجاءة ووقف امير 
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غيث ومرام للكاتبة منار رضا

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!