Uncategorized

رواية العودة الفصل الأول 1 بقلم منة

 رواية العودة الفصل الأول 1 بقلم منة

رواية العودة الفصل الأول 1 بقلم منة

رواية العودة الفصل الأول 1 بقلم منة

_نزلت جري ووقفت ف الشارع اوقف تاكسي ومحدش رادي يقف فاوقفت ف نص الطريق عشان حد يقف ولو محدش وقف يبقي عمل معايا جميل وخبطني.
لقيت اوبر وقف قدامي كان مقرب يخبطني ركبت بسرعه 
_لو سمحت اتحرك بسرعه.
_انزلي.
_عارفه ان حد طالبك بس معلش هنزل قريب.
_ايه؟!!
لقيته بيقرب من العربيه وبصلي.
_انزلي.
_اتحرك بسرعه.
مشينا والحمد الله ملحقنيش.
انا نور هربانه من الملجأ او السجن أيهما أقرب واللي بيجري ورايا دا زوجي المستقبلي بهزر مش هيكون طبعاً…واناهربانه ليه؟
انا من فتره عرفت ان اهلي عايشين وعرفت عنوانهم كمان بس اكيد مكنتش هروح لحد رماني ومش عايزني وايوه دخلت المكتب من غير ماحد يعرف وعرفت مكانهم ..بس النهارده لازم اروحلهم لما استوعبت اني بتجوز هربت بالفستان.
_لو سمحت عارف العنوان اللي مكتوب ف الورق دا.
اديته الورقه.
_ايوه اعرفه!!
_كويس وديني هناك.
_لالا متودنيش.
_اوصلك فين بالظبت؟
_ممكن سؤال.
_مش هخلص اتفضلي.
_انت لو مشفتش اهلك من عشرين سنه مثلا هتبقي فرحان انك شوفتهم؟
_اوصلك فين؟
_خلاص ع العنوان اللي قولتلك عليه.
ناقصه رخامت اهلك انت كمان.
وصلت ونزلت بالفستان اللي عماله اتشنكل بيه دا.
كان البيت كبير اوي اوي اوي يعني.
_لو سمحت انا مش معايا فلوس بس هدخل اجيب واجي استني بس دقيقه.
وقفت قدام البيت شويه بعد مانزلت وبعدين جريت خبطت ع الباب
لقيت واحده فتحت الباب زقيتها ودخلت بسرعه ولقيت ناس قاعده مع بعض وقفت بأحراج شويه وهما فضلوا يبصولي.
_انا نور بنتكم اللي رمتوها ف الملجأ مش مهم دا كله دلوقتي ف تاكسي واقف برا ومش معايا فلوس فا ممكن تدوني فلوس اديهاله.
كلهم وقفوا وحسيت للحظه اني ف فيلم هندي وواحد منهم اتكلم بس مكنش بيبصلي كان بيبص ورايا.
_مين دي ي يوسف؟
_لفيت وشي لقيت الشاب اللي وصلني …انا أسفه اني اتأخرت دقيقه وهديك فلوسك.
_مهتمش لكلامي …انا اللي المفروض اسألكم مين دي وايه اللي بتقوله دا.
_الراجل الكبير سكت شويه…تعالي ي بنتي اقعدي وفهمينا انتي جيتي هنا ازاي وايه اللي لبساه دا..
_حضرتك انت تعرف مين دا؟
_ابني
ابنه سواق وعندهم الفلوس دي كلها!؟!
_قعدنا كلنا وكله بيبصلي بفضول…انا نور علي وهربت من الملجأ عشان كانوا هيجوزوني وانا عارفه المكان دا من زمان و مكنتش عايزه اجي للناس اللي رموني بس كنت محتجالكم واللي لبساه دا فستان فرحي.
بان ع وشه الغضب والحزن وكان ف واحد تاني قاعد باصص للارض والباقي متفاجئ.
يوسف :بابا فهمنا مين دي؟
_بنت عمك.
بص للراجل اللي قاعد وباصص للأرض.
يوسف : بنتك بجد ي عمي.
بصيتله هو دا أبويا قلبي وجعني اوي انا عارفه اني كان ممكن اشوفه بس مكنتش عارفه انا هحس بأيه.
_انت؟ عيني اتملت بالدموع وهو قاعد وحاطت ايده ع وشه.
الراجل اللي المفروض عمي تيلفونه رن: نعم.
_البنت هربت.
_هي عندي دلوقتي وحسابكم معايا بعدين.
قفل .
_لا ثانيه انتوا كمان كنتوا عارفين مكاني.
_اهدي ي بنتي.
_انا مش بنت حد وفين بقي ماما هي كمان كانت عارفه ولا لأ.
_اتوفت الله يرحمها.
_بصيت للراجل اللي المفروض ابويا…حضرتك مابتتكلمش ليه؟
متفاجئ اني جيت صح بس متخفش انا همشي يعني اعتبرني مجتش اصلا زي مانت مش معتبرني بنتك ولا انا معتبراك ابويا.
_وقف وقرب مني …ي بنتي…
_قلت انا مش بنت حد وابعد عني انا بكرهك بكرهكم كلكوا.
لقيت بنت ف سني جايه من برا: ايه جماعه صوتكم عالي كدا لي… يوسف انت اتجوزت من ورانا بس تصدق حلوه زي القمر اسمك ايه.
_بصتلها بأستغراب وبعدين بصتلهم …اوعوا تقولوا ان دي اختي.
هي :اختك؟!!.
_لا دي بنت عمك اخت يوسف.
_هي مين دي؟
_خلي الأستاذ علي يفهمك.
طلعت وقفت برا وبعدين رجعت.
_انا اسفه ع الازعاج اللي سببته لحضراتكم واتمني تنسوني .
مشيت وانا بعيط ومش عارفه هروح فين انا كنت مفكره اني ممكن اقعد معاهم دول ف الاخر اهلي بس مكنتش عارفه اني مش هستحمل حتي اشوفهم .
فضلت اتمشي كتير لحد ماتعبت وقعدت ف الشارع.
_قد ايه انا بني ادمه غبيه انا ليه هربت عشان كنت هتجوز؟  كان هيبقي ف حد ف حياتي حتي لو مبحبهوش كان هيبقي ف حد عطيني قيمه …ضحكت…لا بجد غبيه وكنت مفكره انهم ممكن يوقفوني ويقولولي خليكي معانا قد ايه انا بكرهم وقد ايه انا لسه غبيه هما اصلا اكيد فرحوا اني ماقعدتش ومشيت اكيد كانوا خايفين اني اقول دا بيت ابويا واقعد معاهم وانهم مش هيستحملوا وحده غريبه مش من مستواهم جايه تعيش معاهم اكيد ماكنوش هيتقبلوني.
عياطي زاد بس لازم يقف وافكر هعمل ايه وهبات فين ومستحيل ارجع الملجأ.
قمت ولفيت ع محلات كتير عشان الاقي شغل بس الاجابه الوحيده كانت نظره استغراب واكيد اني مش كويسه عشان لابسه فستان فرح وبدور ع شغل.
تعبت من كتر مادورت وحتي مش معايا فلوس اشتري مايه.
دخلت كافيه كان كبير وشكله كويس.
_لو سمحت.
_اتفضلي 
_انا بدور ع شغل و…
_تمام ادخلي عند المدير .
دخلت ومش مصدقه انه وافق يشغلني وكان معايا البطاقه بتاعتي وورق الجامعه سرقته من الملجأ.
وعرفت ان الدور التاني سكن للي شغالين يعني لقيت بيت وشغل مفيش اجمل من كدا حظ.
عدا اسبوع وانا بشتغل الشغل متعب اوي ومفيش وقت راحه كفايه هما خمس ساعات بس اللي بنامهم ف اليوم وبعدين ارجع اشتغل بقيت بلف ف دايره مقفوله.
_ودي القهوه دي لترابيزه تلاته.
_تمام.
اخدت القهوه ولما قربت للترابيزه لقيته يوسف ابن عمي فاغطيت وشي بشعري وحطيت القهوه ع الترابيزه ومشيت بسرعه.
_لوسمحتي.
_وقفت بتوتر …نعم.
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد