Uncategorized

رواية نور ملكي أنا الفصل الثاني 2 بقلم ميسون عبدالمجيد

 رواية نور ملكي أنا الفصل الثاني 2 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية نور ملكي أنا الفصل الثاني 2 بقلم ميسون عبدالمجيد

رواية نور ملكي أنا الفصل الثاني 2 بقلم ميسون عبدالمجيد

نور بصدمه:احيييييييه ايه اللي عمل فيك كدة
عمر قام بغضب:انتي جيا هنا تاني تعملي ايه
نور بخوف بسيط: احم اهدي احسن يطقلك عرق وانت اصلا متخرشم
عمر بغضب اكثر: تعرفي اقل حاجة ممكن اعملها دلوقت اطلب الامن يجو يرموكي برا بس انا راجل محترم بقلمي ميسون عبدالمجيد
نور ببرود مستفز:طب كويس كويس انك عارف انك راجل ومحترم يبقي نقعد ونتكلم بهدوء
عمر بغيظ ونرفزة:وهو كان فين الهدوء دا اول امبارح لما الناس افتكروني حرامي وكسروني بقي انا بشمهندس عمر توفيق يحصل فيا كدة
نور:خلاص بقي ميبقاش قلبك اسود دا حتي هما كام خرشومه مش كتير
عمر بعدم فهم:كام ايه
نور ببراءة:خرشومه
عمر:ودي معناها ايه
نور:مفرد خراشيم متخرشم خرشومه
عمر بعصبية:انتي هتحكي بالتلوث اللي بتقوليه دا اخرجي برا بأدبك احسنلك
نور قعدة:خلاص بقي ولا هتتغر اكمن عندك شركات بقي وكدة
عمر بيفقد اعصابه:انتي ايه البرود دا امال فين بتاعت اول امبارح
نور ببرود:خلاص بقي ماتت خلينا في انهرده تعالي اقعد وخلينا نتكلم
عمر بيبصلها بغضب وغيظ
نور ببرود:تعالي تعالي متتكسفش زي شركتك
عمر بصلها بغضب وقعد
نور بهدوء:بصراحة انا مكنتش اعرفك بحثت عنك وعرفت عنك كل حاجة عن حياتك العمليه تمام
عمر بيبصلها بغضب بمعني تكمل
نور: وبصراحه انا محتاجه شغل ضروري ودا مش معناه اني جيا اتوسل ليك ولا أي حاجة لا انا معايا شهادة ومتخرجة من هندسه عمارة بقالي سنتين واخدة كرسات ودا ملف في كل حاجة عني ممكن تشوفه
عمر بيبصلها من فوق لتحت وكل ما يفتكر الموقف اللي حطته فيه يبقي نفسه يقوم يخنقها
عمر ملامحه بدات تهدي
عمر قام وقف عند المكتب
عمر ببرود وغرور:اعتبري نفسك اتعينتي من غير ما اشوف الملف
نور بفرحه:بجااااد
عمر بابتسامة سذجة:بس بشرط
نور بقلق: واللي هوا بقلمي ميسون عبدالمجيد
عمر بأستفزاز وعنين حادة:توافقي علي طلبي انا كمان
نور بأستهبال:طلب طلب ايه
عمر بعنين حادة:انك تبقي خاطبتي لمدة ست شهور
نور وشها جاب ميت لون
عمر:ها رايك
نور:طب ليه اخترتني انا بذات امثل كدة
عمر:وليه اخترتي تتوظفي عندي انا بذات مع ان معاكي شهادة وفي شركات ياما
نور نفخت بضيق
عمر:هسبلك فرصه انهرده تفكري ولو وافقتي هتتعيني هنا وكمان بمرتب كويس جدا يكفي شرف انك تبقي معاكي لقب عيلتي
نور ببرطمه:غرور اهلك دا
عمر بعنين حادة: بتقولي حاجة
نور بضيق:بكح كح كح
عمر بأبتسامة ضيق:اممم ماشي
الباب خبط
عمر:ادخل ي حاتم
حاتم وهو داخل:ي اخي سبحان الله بتحث بيا من غير ما تشوفني
عمر بضيق مصطنع:مهو كل العملا قعدة بتشتغل مافيش غيرك اللي مش بتعرف تقعد خمس دقايق علي بعض تشتغل
حاتم ضحك
حاتم لاحظ وجود نور
حاتم بهمس لعمر:مين المزة
عمر بحدة: اخرس بعدين
نور قامت:تمام ي بشمهندس ااا
وبصت في الكارت
نور بأبتسامة وضيق: تمام ي بشمهندس عمر هفكر وارد عليك
عمر بأبتسامة وغرور:بالموافقه اكيد
نور بضيق وغيظ:متتعشمش اوي
نور خرجت
حاتم:ايه الحوار
عمر:دي البنت اللي اتخانقت معاها امبارح
حاتم ضحك علي ما اخر ما عنده
حاتم بصوت عالي وغباء:لا متهزرش دي البنت اللي كانت السبب في الخرشمه اللي فيك دي
عمر بغيظ وحدة:في ناس في الشارع مسمتعش ي حاتم روح قلهم روح
حاتم ضحك:احم اسف اندفعت شوية
عمر بغيظ:حاتم غور من وشي وروح مكتب
حاتم وهو خارج ببرود: بتموت فيا هجيلك شوية تاني نروح نتغدا
عمر:تمام
اتبقي عمر لوحده
عمر قاعد يفكر حط ايده علي خده
عمر بوجع:اااااه منك لله ي رب تخشي في ترله تكسرك زي ما كسرتيني كدة
(عمر مقلش لحاتم علي طلبه لنور)
بعد وقت
كانت نور قعدة في مطعم مع صاحبتها
تاج:معقول معقول كل دا يحصل مسافة يومين سبتك فيهم
نور بضيق وحزن:بس متفكرنيش
تاج:طب وانتي هتعملي ايه هتوافقي انك تدخلي في التمثليه دي
نور بحيرة:مش عرفة
تاج:ي نور صدقيني انتي كدة مش هضري غير نفسك يعني ايه تمثلي انك بتدخلي في علاقه وممكن انتي تضري في الاخر بلاش
نور بحزن:نفسي اتجمع انا وماما واخواتي ونعيش حياة طبيعيه ببان من برا اني حياتي تمام ومن لبسي ابان اني مرتاحه لكن لا بجد تعبت انا بصرف من اخر فلوس سبها بابا
تاج مسكت اديها بحب:خلاص ي حبيبتي اعملي اللي يرحيك
واكملت بهزار قوليلي بقي انا طول عمري اسمع عن عمر توفيق دا لكن عمري ما شفته قوليلي حلو كدة وجامد قمر ولا ها قوليلي
نور: في ايه ي تاج محسساني اني قعدة معاه بقالي عمر هما مرتين اتقابلنا فيها والمرتين اتخانقنا ومركزتش معاه هو بس اللي لاحظته انو طويل وعرضه حلو وعنده عدلات جمدة بشرته بيضه وعنده دقت الحسن في دقنه وهو اصلا اشقر وعنيه زرقا و..
تاج قطعتها:ايه ي بنتي كل دا ومركزتيش معاه اومال لو ركزتي كنتي هتعملي ايه هتعرفي اسم امه وابوه بقلمي ميسون عبدالمجيد
نور بصتلها وضحكت
نور عنيها جت علي باب المطعم بصت لتاج بعدها بصت للباب تاني
تاج بعدم فهم:مالك ي روحي بحلقتي كدة ليه
نور ابتسمت بغيظ: شيفا الاتنين اللي دخلين من باب المطعم دول
تاج بصت
تاج بتوهان:يلهوي علي القمر لا دانا هروح اديهم قلبي يقسموه مع بعض
نور ضربتها بغيظ:بطلي بقي شيفا الواد الاشقر دا
تاج:ايوا اللي لابس بدلة كحلي العسليه دا
نور: ايوا هوا دا عمر توفيق
تاج بصدمه واعجاب:هااا يلهوي علي القمر طب بقلك ايه تحبي اعمل انا اني خطيبته بدالك
نور بصتلها بحدة وهي ضحكت
عمر وهو داخل لاحظ وجود نور ابتسم بغرور وقعد هو وحاتم اللي ما ساعت ما دخل وعنيه علي تاج
تاج:بس هو مين اللي معاه دا اللي احلي منه دا
نور:مش عرفة شفته معاه في الشركة تقريبا صحبه يبنتي كفاية بص عليهم واطلبي أي طفح نطفحه انا مش طيقا اقعد في مكان هو قاعد فيه
كل واحد قاعد علي تربيزته بياكل وكل شوية نور وعمر يبصو لبعض
عمر بضيق:ممكن كفاية بص عليهم واطفح
حاتم بتوهان:ي عم اسكت بقي مش شايف البت مزة ازاي
عمر بعصبية خفيفه:حاتم احترم نفسك وملكش دعوة بيها متبصلهاش
حاتم بص لعمر:انت علي مين انا مش علي المزة بتاعت الصبح انا علي المزة اللي قعدة معاها بص قمر اولي وشعرها بني محمر كدة لا مش قادر هروح اديها رقمي
عمر مسكه من ايده
عمر بحدة وغيظ:اقسم بربي ي حاتم لو قربت منهم هرفضك
حاتم قعد بغيظ
حاتم بغيظ:علي فكرة انت مش مديري انا شريكك
عمر بصله بغيظ وقعدو يكلو
بعد ما خلصو
عمر بصوت شبه عالي:احم شيييك لو سمحت
حاتم: شيك مين بس الشيك دا في المطاعم اللي بترحها انما هنا
احم الحساب ي ااا
عمر بقرف:انا مش عارف المطعم الزبالة اللي جيبنا ناكل في دا
حاتم بغيظ: معلش مش من قيمتك ي عمر بيه
عمر ابتسم بغرور
الويتر جه
عمر:الحساب كام
الويتر بضيق وقرف:٥٣٠ جنيه
عمر بعدم فهم من طريقته:تمام
عمر حط ايده في جيبه ملقاش حاجة عمال يدور في كل جيوبه مش لاقي فلوس
حاتم فهم
حاتم:خلاص خلاص
حاتم حط ايده في جيبه ملقاش حاجة عمال يدور ولا في حاجة
عمر وحاتم بصو لبعض بصدمه
عمر:احم لو سمحت بس شوية وتعالي خد الحساب
الويتر بصله بضيق ومشي
عمر:طب انا نسين محفظتي والكيردت كارد وكله في المكتب انت
حاتم بأحراج:قلعت الجاكيت ونسيته في المكتب وفي كل حاجة حتي التليفون
عمر بصدمه:وبعدين معناش ولا مليم
الويتر جه تاني:ها هتدفعو
عمر بعصبية:مقلنا اصبر يبني احنا قعدين روح هات اتنين قهوة
الويتر بصله من فوق لتحت بقرف ومشي
عمر بعصبية وغيظ: ماله دا كمان بيبصلي ليه ولا اكني قتله قتيل
حاتم ضحك:خلاص خلاص سيبك منه المهم يعني احنا معناش فلوس ورايح تطلب قهوة كمان هيطردونا مش بعيد يدخلونا المطبخ
عمر بضيق:اخرس بقي هتصل ب معتز يجيي
حاتم بضيق:ييي الواد دا مش بطيقه
عمر بغيظ:خلاص ادينا قعدين واحنا مش معانا مليم
حاتم بصله بضيق وفعلا عمر اتصل ي معتز
كل دا ونور متابعه الموقف من بعيد لبعيد ومركزة معاهم
نور:لحظة هخش التويلت
نور دخلت وهي خرجة قربت من عمر
نور بأبتسامة مستفزة:خير ي بشمهندس في حاجة
عمر بضيق وغيظ:مفيش اتفضلي امشي
نور بأستفزاز:لو محتاج أي حاجة انا موجودة
عمر بصلها بغضب وهي مشيت ببرود بقلمي ميسون عبدالمجيد
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
بعد عدة ساعات عم الظلام
عند عمر
عمر رجع الڤلة بعد يوم شغل طويل وباين عليه التعب
عمر داخل من الڤلة
الجدة فاطمه:عمر حبيبي
عمر ابتسم:تيته وحشتيني اوي
وقرب منها باس اديها وحضنها
الجدة:راجع متأخر كدة ليه ي حبيبي
عمر بتعب:الشغل والله كنت هروح علي شقتي بس وحشتيني جيت ابات هنا انهرده
الجدة بأبتسامة:ي حبيبي انت تعالي كل الاول
عمر:لا وآلله ما هقدر هطلع انام واشوفك الصبح
الجدة:كدة بردو
عمر:..
قاطعته كرمن
كرمن ببرود واستفزاز:لالا مش معقول الامير الوسيم هيزعل جدته منه
عمر بصلها بغضب
الجدة بضيق:ملكيش دعوة انتي روح ي حبيبي نام
عمر بصلها بضيق ومشي
كرمن ببرود:تصبحي علي خير ي نانا
الجدة بصتلها بقرف وطلعت
_______________________________________________
اشرقت شمس يوم جديد يحمل كثير من المفاجأت
نور صحيت من النوم اخدة شاور ولبست بنطلون جينز وتنته من تحت وكوتشي ابيض وشميز لبني دخلته جوا البنطلون وشنطه بيضه
نور:تاج تااج تاااااج
تاج بنوم:ايه ايه
نور:قومي كفاية نوم هتتأخري علي شغلك
تاج بنوم وبرود:انا استقلت
نور بحدة:هصحيكي بمعرفتي
تاج قامت بغيظ:كان يوم اسود يوم ما عيشت انا وانتي في بيت واحد
نور ضحكت وسابتها وخرجت
تاج خرجت وراها
تاج وهي بتفرك في عنيها:خلاص كررتي
نور بجديه:ايوا خلاص قراري دا هو الصح انا كنت غلط من الاول
نور اخدة شنطتها وركبت تاكسي واتجهت للشركه
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
عند عمر
كان الكل متجمع علي السفر
الاب:ايه اخبار الشركة ي عمر
عمر:كله تمام ي بابا
الجدة:هتبات هنا انهرده كمان ي حبيبي
عمر بص لجدته وبعدها بص لكرمن وافتكر امبارح
_________________________________فلاش بااااك
عمر دخل اوضته بعدها دخل ياخد شور
خرج من الحمام لابس البنطلون بس وبينشف جسمه بالفوطه
بس اتصدم لما لقي كرمن وقفه عند الباب وقفلاه
عمر بحدة وغضب:انتي بتعملي ايه هنا
كرمن قربت منه بأبتسامة وتوهان
كرمن:جيت عشان وحشتني اوي
ولسه هتلمسه عمر زقها بغضب
عمر بغضب شديد:تعرفي والله العظيم لولا انك مرات اخويا واخويا المغفل بيحبك وميعرفش حقيقتك كنت فضحتك قدمهم انتي اقذر بني ادمه شفتها في حياتي اطلعي برا
كرمن:ي عمر انا بحب…
عمر قاطعها بغضب:بقلك اطلعيييي
كرمن بصتله بغضب وتوعد وطلعت
__________________________________باااااك
عمر باصص لكرمن بعنين حادة فاق علي صوت جدته
الجدة:عمر بكلمك
عمر فاق:ها لا ي تيته معلش انهرده مشغول جدا هبات في شقتي
الجدة بصتله بحزن ومحبتش تضغط عليه
كرمن بأبتسامة كلها غل وخبث: محمد حبيبي كل
محمد بصلها بحب وباس اديها
كرمن بصت لعمر وابتسمت بمكر وبصتله بمعني متحاولش توقع بيني انا ومحمد
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
في الشركه نور وصلت ودخلت الشركة
زينه:اااااه ايه الغباء دا مش تحاسبي ي متخلفه انتي
نور بغضب:ما براحه ي وليه انتي مش قصدي
زينه بصتلها بقرف:وليه انتي جيا من انهي زريبه انتي
نور بحدة وغضب:انا مش حبا ادخل السجن عشان وحدة زيك احترمي نفسك وخافي مني
نور مدتهاش فرصة ترد ومشيت وسابتها وزينه قربت تطق
زينه وصلت قدام مكتب عمر وبلغت السكرتيرة تبلغ عمر انها برا
نور دخلت لعمر
عمر بجدية:ها ردك ايه موافقه ولا لا
نور بتوتر:أنا انا….
تفتكرو نور هتوافق ولا لا
نعرف
(عمر توفيق البحيري شاب يبلغ من العمر ٢٨ عام خريج كلية هندسة عمارة يتميز بالطول والجمال أي حد بيشوفه بيعجب بيه جد وبيحب شغله وتخصصه جدا وبيحب حاتم صحبه اكتر من نفسه وهو عايش في شقه لوحده وممته متوفيه)
(نور عصمت العابدين فتاة تبلغ من ٢٤ خريجة كليه هندسه عمارة تتميز بالجمال والشعر والعيون العسلي عندها غمزتين قدرين ان يوقعو أي حد فيها جميلة ومشاغبة وقوية واحيانا بتخاف عيشا مع صاحبتها تاج لوحدهم وبتحبها جدا)
(حاتم نصار شاب يبلغ من العمر ٢٨ عام خريج كلية هندسة عمارة زي عمر يتميز بالطول والعرض والشعر والعيون السودة جدا بيحب عمر جدا بس هو غير عمر بيحب الهزار والدلع وليه اسهم في شركة عمر)
(تاج ابراهيم فتاة تبلغ من العمر ٢٤ عام صديقة الطفولة لنور خريجة كلية اعلام وبتشتغل في الجريده تتميز بخفة الدم والهزار شعرها بني محمر وجميل وهي جميلة جدا وبتحب نور)
(معتز شاب يبلغ من العمر ٢٨ عام خريج كليه هندسه ديكور يتميز بالطول والبشرة القمحوية والعيون البني والشعر الاسود صاحب عمر وحاتم بس هو مش بيحبهم اوي احيانا بيحقد عليهم)
(كرمن ودي تبقي مرات اخو عمر اللي هوا محمد ودا بيعشق كرمن وميعرفش حقيقتها انها بنحب اخوه ودا كان سبب ان عمر يسكن في بيت لوحده من افعال كرمن معاه)
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك رد