Uncategorized

رواية بريئة حطمت غروره الفصل الأول 1 بقلم ميرا أبو الخير

 رواية بريئة حطمت غروره الفصل الأول 1 بقلم ميرا أبو الخير

رواية بريئة حطمت غروره الفصل الأول 1 بقلم ميرا أبو الخير

رواية بريئة حطمت غروره الفصل الأول 1 بقلم ميرا أبو الخير

.. يعني اي الكلام دا يا ماما اتجوز واحدة من الصعيد لا وكمان يارتها بنت. 
ــ مش ذنبها يا مروان. 
… لا ذنبها هي يلي زبال’ة ومش عرفت تحافظ علي نفسها. 
ــ  انا قولت يلي عندي. 
… وانا مش موافق انا من اكبر رجال الاعمال اتجوز دي وكمان بحب واحدة تانية. 
ــ يامروان هتكسر كلامي عاد انت من اصولك صعيدي ياولدي اي ولا نسيت كمان. 
… ياماما بلاش اللهجه دي دا كان ماضي دلوقتي انا بقيت ايه سلام عشان رايح اقابل نور. 
ــ لو مش اتجوزت ميرا بنت اخوي لا انت ابني ولا انا اعرفك. 
… ايه الكلام ده. 
ــ ها اخر كلامك وهحرمك من كل الميراث. 
…. تمم يلي يريحك. 
ــ هنسافر بعد اسبوع يلا جهز نفسك. 
….. حاضر سلام. 
 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــفي ملهي ليلي. 
نور بدلع: مالك يا بيبي. 
مروان:  هتجوز بعد اسبوع. 
نور بتمثيل الزعل:  ايه مستحيل طب وانا. 
مروان باحتضان:  هقولك تعالي. 
نور بضحكه مدلعه:  يلا يا بيبي  . 
مروان في سره لازم اتصرف مع الزبال’ة التانيه دي واندمها انا مروان الالفي اتجوز واحده من الصعيد ومش بنت بنوت كمان ماشي اما ندمتك يا ميرا الكلب. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. 
في الصعيد. 
مرات الاب بزعيق:  جومي يا بت جامت قيامتك عاد. 
ميرا بنعاس:  حاضر يا اما جومت اهو. 
مرات الاب ببصة قرف:  غورى جهزى الوكل علي ما اصحي عيالي. 
ميرا بزعل:  طب هينفع مروة خيتي تساعدني. 
مرات الاب تمسكها من شعرها:  مالك انتي ومال اولادي انت اهنه خادمة ولا تكونيش فاكرة اننا ناسين يلي حوصل يا فجر’ة. 
ميرا ببكاء:  خلاص يا امه ابوس يدك. 
مرات الاب:  خلصت روحك انتي مش بتي انا بناتي اشراف منك عاد انت طالعة لامك الفجار’ة يلي هربت وسابت ابوكي وجابت العار. 
ميرا بصراخ:  كفاية يا مرات ابوى ارجوكي عاد. 
جلال الاب من خلفهم:  في ايه هيوحصل اهنه وانتي يا بت مش بتسمعي كلام امك ليه. 
مرات الاب بتمثيل:  شوف بتك جليلة الحيا’ء بترد عليا ازاي. 
ميرا ببكاء:  محصلش يا ابوي. 
الاب جاب الكورباج:  هعلمك الادب دلوقتيي. 
ويضرب ميرا ويتركها ويمشي.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. 
في اوضة عيال مرات الاب.
مروة بكسل: صباح الخير ياما.
هناء: صباحك بينور يا بتي يلا الوكل جاهز.
مروة: اومال فين رشاد بن عمي مرعي.
هناء: في الاسطبل تحت.
مروة بتوتر: حاضر ياما عن اذنك عاد هغير خلاجتي.
هناء: ماشي.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
في الاسطبل.
رشاد بخبث واحتضان: اتوحشتني يا بت.
مروة بدلع: اتوحشتك وانا معاك من العشيا عاد.
رشاد بمكر: متيجي اجولك علي حاجه جوا.
مروة: في الاسطبل يا واد عمي.
رشاد بيشدها لجوا ( وتسكت شهرزاد عن الكلام الغير مباح).
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
بعد مرور اسبوع.
ميرا بخضه: اتجوز مين عاد يا ابوي.
جلال ببرود: بن خالتك جاي يتجوزك ونخلص من عارك.
ميرا بصدمه: يا ابوي احب علي يدك انا مليش ذنب عاد.
هناء بغضب: ليكي في يلي حوصل يا فاجر”ة.
ميرا ببكاء: حرام عليكم انا بتكم و زي مروة عاد.
هناء بضرب القلم: اخرسي بتي اشرف منك يا بت سعاد.
جلال: جهزي الليله هنكتب الكتاب.
ميرا جريت علي اوضها تبكي.
وصل مروان و سميرة الام.
جلال بترحيب: اهلا ب الباشا.
مروان بقرف: اهلا.
سميرة: اتوحشتكوا جوي فين عروستنا.
هناء بلوي بوز: يا وجعتك علي واحد بن ناس زي ده و حلو كمان يا بت سعاد دا يستاهل بتي انا.
مروان ببرود: عايز ارتاح من الطريق.
رشاد جاه: اهلا عاد ب ابن البندر.
مروان بتحدي: ازيك يا رشاد ياترى شركتك عامله اي دلوقتي بعد خسرتها قدمي.
رشاد بغل: بجت احسن دلوقتيي عن اذنكم…في سره والله لجتل’لك يابن البندر.
جلال: الماذون وصل عاد يلا عشان كتب الكتاب ياولدي.
مروان بملل: تمم.
 بارك لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير.
مروان بخبث: اتجوزت واحدة لا شوفتهة ولا عرفتها اما نشوف هيحصل اي.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
في اوضة ميرا تبكي في حضن خالتها.
ميرا ببكاء: اتوحشتك جوي يا خالتي.
سميرة بحنان: معلش جات الحقك من الهم دا عاد.
ميرا ببكاء هستري: اتجبر يا عمتي صوح.
سميرة: هيحبك وهتشوفي المهم اجهز هنعاود بكرا بليل.
ميرا ببكاء: حاضر.
سميرة: يلا علي اوضة جوزك دلوقتيي.
ميرا: بس يا خالتي انتي عارفه اني مش بحب مروان ابدا.
سميرة: معلش يلا بس.
ميرا بتمسخ دموعها: حاضر يا خالتي.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في اوضه مرورة.
مروة بدوخه: مش قادره ولا عارفة ابطل ترجيع عاد اتصل علي نوال اشوفها واسالها.
نوال: ايو يا مروة كيفك.
مروة: الحقيني انا تعبانه جووي ومش قادره.
نوال: احكي حصل اي.
مروة بتحكي…
نوال بصدمه: يبجا حوصل.
مروة: حوصل اي.
نوال: انتي حامل يا مروة.
مروة بصدمه: ايه حبلة.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في اوضه رشاد ماسك سلة وبيبص فيها ويبتسم بخبث: عايزك تقرصه تموت’ه خالص.
شخص ما: متخفش عاد دا من انادر انواع ???? في العالم.
رشاد: خد حطه عنده في الاوضه.
الشخص: تمم.
وصل الشخص للاوضه وفتح السله وخرج داخل اوضة مروان وهو مش واخد باله.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
في اوضه مروان.
قاعد عاري الصدر وبيلعب في اللاب توب.
ميرا بتداخل وعلي وشها حجاب: السلام عليكم.
مروان بنظرة قرف ومردش.
داخلت: السلام لله.
مروان قام وقفل الباب بالمفتاح ومسكها جامد مش الحجاب وقعه: انتي يا بت انتي اسمعي كلامي كويس انا اتجبرت علي جوزتك دي وهما شهرين اتنين وارميكي في الشارع فاهمه مش مروان الالفي يلي يتجوز واحدة زيك ورمها علي الارض راسها اتعورت.
ميرا ببكاء وقع الحجاب وشعرعا وشكلها بان: وانا زيي زيك عاد.
مروان من غير ما يبص ببرود: اعملي حسابك انك الزوجة التانية لاني اتجوزت قبلك.
ميرا بصدمة: اييييييه.
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أنتِ لي للكاتبة سمية عامر

اترك رد

error: Content is protected !!