Uncategorized

رواية عشق التملك الفصل الأول 1 بقلم شروق مصطفي

 رواية عشق التملك الفصل الأول 1 بقلم شروق مصطفي
رواية عشق التملك الفصل الأول 1 بقلم شروق مصطفي

رواية عشق التملك الفصل الأول 1 بقلم شروق مصطفي

في حي  من الاحياء المتوسطةتشرق الشمس باشعتها الذهبيه الجميله علي بيت من البيوت المتوسطه انه بيت الدكتور   احمد محمد تدخل الشمس علي البطله وهي تستيقظ ولكن كانت  بتعيط استتتتتتتتتتتوب
رنا احمد محمد بنت في العشرينات في كيليه هندسه  تمتلك عيون زرقاء افتح من لون البحر وشعرها البني الطويل الي خصرها ويتميز بانه ناعم بس كيرلي حبيتين وخدودها بيضاء ممتلي الي حد ما وتحمر عند خجلها وانف صغير وشيفاه ممتلي الي حد ما وجسد رائع متناسيق يجمع بين الانوثه والنحافه مما يسمي الكيرفي ولكن رغم كل هذا الجمال الا انها حزينه لان ابوها وامها ماتو وهي عايشه مع ستها بااااااااااااااك
ست رنا :اي يابنتي انتي كل يوم تعيطي كده 
رنا :يا تيته انا ماليش حد بابا وماما ماتو حتي اقارب معرفش في الدنيا دي غيرك انتي وبابا وماما وهما ماتو وانتي الي بقيالي 
ست رنا: انا معاكي يا حبيبتي ولا انا مش عاجباكي 
رنا: لا طبعا عجباني 
ست رنا: طيب يلا قومي اغسلي وشك والبسي علشان الجامعه 
رنا بتذكر: اه يا تيته انا لما اخلص جامعه النهارده هدور علي شغل 
ست رنا بغضب نسبي: هو انا مش قلت ان مفيش شغل غير بعد الجامعه
رنا: بالله عليكي يا تيته ماتخفيش انا مش هقصر في دراستي
ست رنا :ماشي بس لو لقيتي نفسك مش عارفه توافقي بين الاتنين اقعدي من الشغل ماشي
رنا :ماشي( نسبهم بقا شويه ونروح لي مز الروايه احم قصدي بطل الروايه) في مكان يشبه الجنه في   اتساعها وجمالها وتحديدا في قصر اقل ما يقال عنه انه لوزير او رئيس جمهوريه لشده جماله واتساعه …… يستيقظ من نومه علي صوت رنه هاتفه الاحدث علي الاطلاق….. نعم انه …… مراد الالفي المعروف بي المراد  المعمار….
مراد: وهو يرد بنزعاج من رنات هاتفه …….ليرد بغضب …..
……عايز اي يا زفت 
احمد: بضحك اي يا بني هو انت ملكش شركه تسال عليها ولا اي
مراد بغضب: …….: قولي في اي بدل متترفد الانهارده 
احمد بقلق  :لا الطيب احسن انا هقفل انا بس بطمن عليك 
واغلق مراد الهاتف بغضب ……. نعم يا ساده انه غرور بل الغرور يتعلم منه قواعد انه مراد الالفي صاحب شركات او كما يقال عليها مجموعه شركات مراد للانتاج والمعمار…… تلك المجموعه لها اسم عتيق بين شركات مصر بل العالم فشركاته تتنوع في الهندسه والمعمار وانتاج وتصدير الحديد ليحصل بتلك المجموعه علي المركز الاول في شركات العالم ……. 
استوووووووووب 
نتعرف بقا بل مز احم????????
مراد الالفي هذا الوسيم التي تتهاتف اليه جميع النساء بل جميلات العالم لكنه لا يبالي بهم اي شي …. في نظره ان النساء خلقن لاجل شى واحد فقط وهو متعه الرجل وخدمته فقط …..مراد شاب في اوائل الثلاثينات٣١سنه 
…… يمتلك من الجمال اقل ما يقال عنه يجب ان يكون بطل من ابطال هوليود لشده جماله … وجسد رائع بعضلات مشدوده بقامه طويله من الاخر كده الواد مز المز
????????
ورغم كل هذا الا انه عنيد متسلط ومتكبر جدا 
يمحي كل من يقف امامه بل المصيبه ان احد فكر يتحدا الفهد  عندما يصبح الفهد لا يرا امامه ابدا ولاكن من يتجرا يقف امامه ومن يقف امامه يموت من شده الخوف
فهل سيحدث و يقف احد  امامه ام للقدر راي اخر؟
قام مراد من الفراش .دخل الحمام لياخذ حمام منعش 
خرج من الحمام وهو يلف منشفه حول خصره والاخرا لينشف بها شعره ودخل علي غرفه الملابس الافخم علي الاطلاق ليرتدي ثيابه التي من اغلي المركات
لكي يذهب الي العمل خلص لبس وذهب من الغرفه ورحل من القصر توقفت السياره امام شركات المراد ونزل من السياره في غرور ودخل الي الشركه والموظفين يقيفون يحيون صاحب الشركه والسيدات تتهامس عليه لشده جماله دخل المكتب في غرور واستدعي سها (سها دي السكرتيره)
دخلت سها وهي سعيده وتقف بالقرب منه وتقول 
نعم يا مراد بيه 
مراد:فين ملفات الشركه 
سها :هجبهم حالا لحضرتك 
مراد بغضب قليل :طب يلا امشي من قدامي 
سها :وهي تضع يداها علي صدره طب انا بحبك اوي وعيزاك تجربني بس وانا هعجبك  
مراد: بغضب وهو يمسكها من شعرها  انتي غبيه انتي ازاي تتجراي وتحطي ايدك علي المراد المعمار  انتي متعرفيش انا مين والا اي يا حيوانه 
سها :وهي تبكي انا اسفه مش هعمل كده تاني 
مراد :هو انتي مفكره اني هفكر في واحده زيك امشي اطلعي بره و كويس اني مموتكيش 
سها :وهي تبكي شكرا يابيه 
طلعت سها وهي وخدا علقه موت (يعيني يا سها بس تستهلي_????????)
احمد :دخل لقي مراد متعصب في اي يا عم انت مالك 
مراد: بعصبيه اسكت بدل مطلع عصبيتي فيك 
احمد :في اي بس يا صاحبي 
استتتتتتتتتوب 
احمد الكلاني شاب في اواخر العشرينات ٢٧سنه طويل ممشوق العضلات سريع الغضب صديقه المقرب لي مراد يعني من الاخر كده زيو بالظبط  بس هو متفتح شويه 
بااااااااااااااك 
مراد:بنت الكلب عصبتني 
احمد :مين دي 
مراد بغضب سها 
احمد :عملت اي البت دي هي اصلا شكلها مش تمام 
مراد :مش وقته عملت اي في الصفقه الي قلت لك عليها 
احمد :تمام هيمضو معانا بكره هما يطولو اصلا يشاركو الشركه بتعتك 
مراد :ماشي خلي عينك عليهم 
احمد :ليه هو في حاجه 
مراد:بغضب انا لما اقول كلمه تتنافذ 
احمد :خلاص انا ماشي 
احمد وهو ماشي سمع مراد بينادي عليه 
مراد :ابقي شفلي سكرتيرا غير الزفته دي 
احمد:ماشي يا صاحبي 
وخرج وقفل الباب 
نروح بقا لي رنا الي هتروح الجامعه 
رنا كانت لبسه بنطلون جينس وعليه شميز نيبيتي ولفه شعرها ديل حصان 
رنا : انا ماشيه يا تيته 
تيته :ماشي با حبيبتي متتاخريش نها راحا معاكي 
رنا :ماشي با تيته مش هتاخر اه نها جيه معايا
تيته :ماشي يا حبيبتي سلام 
رنا :سلام 
رنا وهي نزله من البيت بتتصل علي نها 
رنا :الو اي يا نها انتي فين
نها :انا جيه اهو يا حبيبتي 
رنا:ماشي يلا سلام
نها وهي جايه تنهج اي في اي اتاخرت علىكي استتتتتتتوب نها عبد الرحيم صديقه رنا المقربه في العشرينات في كليه هندسه زي رنا عايشه مع امها لان ابوها مات وهي البنت الوحيده عيونها خضراء بس تحفه وانف صغيره الي حد ما وشفاه صغيره جدا لدرجه انها مش باينه اصلا بس حلوه اوي وشعرها اصفر وسايح جدا  وجسد ممشوق وجميل جدا 
بااااااااااااااااك
رنا :لا يلا علشان منتاخرش 
ومشي سويا الحديث يلاحقهم الا انا رنا سالت سؤال عن الشغل
نها :في اعلان من شركه المراد للمعمار عن سكيرتيره 
رنا بفرح :بجد في شغل 
نها :اه ابقي روحي وشوفي كده 
رنا:ماشي
نسبهم بقا شويه  يفرحو سوا ونروح لي الشر كله 
سمير:انتا قررت هتعمل اي مع مراد
عزيز :مش عارف بس لازم اوقفه عند حده 
سمير:انتا عارف انتا بتتكلم عن مين انتا بتتكلم عن فهد المعمار 
عزيز :عارف بس انا بدور علي حد من سنين طويلة اهدده بيه بس مش لاقي وبعدين انتا مش عارف انه كارهني بعد الي عملته زمان ووجعه ههههههههههههه(هنعرف اي الي عمله بس في الوقت المناسب)
????????????????????????????????????????????????
مراد :ها دورت علي سكرتيرة
احمد :اه زمانهم جاين علشان interview
مراد :طيب ماشي عايزك انتا تنقيلي واحده كده مؤدبه بدل بنت الل………………..(عيب يا مراد تشتم????????????)
احمد :ماشي خلاص الي انتا عايزه اي مش هتروح المشوار الي بعتينك ليه  ولا اي دا هيموته علشان تروح انتا عارف ان ماده الاقتصاد دي صعبه ومش لقين دكتور لحد دلوقت 
مراد: اه فكرتيني انا هاروح انا وانتا خلي بالك من الشركة
????????????????????????????????????????????????????????
نروح الجامعه عند رنا ونها 
نها :انتي معرفتيش هيجيبه دكتور جديد
رنا بفرحه بجد اخيرا حنو علينا انا هروح اجيب قهوه وجايه 
نها ماشي هتيلي معاكي 
رنا :ماشي رنا وهي خارجه جابت القهوه بس من حظها الاسود انها تتطس في واحد وتدلق عليه القهوه
الشخص:انتي ايه الي هببتيه  دا 
رنا بخوف انت الي غبي مش شايف قدامك 
الشخص بعضب انا هعرفك مين الغبي رفع بيده في الهواء لتغمص تلك المسكينة عينها خوف ولكن توقف علي صوت شخص يقول له اهلا  يا بيه العميد   في انتظار حضرتك 
الشخص :ماشي انا جي ورجع بنظره الي تلك المسكينة انا ماشي بس اقسم باالله لربيكي علي الكلمة ديه
نها في اي يا رنا مالك خايفه كده ليه
رنا  بغضب: ابن ال ………
نها: هو مين ورنا قصت عليها كل شي ونها هتموت من الضحك هو انتي الي غلطانه وعايزه يعتذر كمان 
رنا: بغضب انا مش غلطانه هو الي غلطان وكان لازم يعتذر
نها:_طيب خلاص يلا علشان منتاخرش علي المحاضرة
رنا :ماشي يلا دخلو المحاضرة ولكن في اقل من ثانية اذ بلمعيد يدخل مع صمت الجميع
رنا بخوف وعيون متسعه يلاهوي 
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد